Is koken op inductie gevaarlijk?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nog altijd duiken op het internet onheilspellende berichten op over de gevaren van inductiekookplaten (en microgolfovens). Er zouden gevaarlijke stralen vrijkomen en de bereide gerechten zouden hun voedingswaarde verliezen en zelfs gevaarlijk kunnen zijn.

Bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=20425
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 25 apr 2016, 15:25, in totaal 2 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je link klopt niet helemaal

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=20425
je mist "c=7" in je link blijkbaar? Ik krijg anders een foutmelding.

Alsnog, "gevaarlijke stralingen vrijkomen". Dat zeggen ze over *alles*. Letterlijk *alles*. GSM masten, WiFi AP's, babyfoons, bluetooth, ...
Koken op inductie is echter niet met "stralingen", maar een vrij simpel fysica principe.

Kijk naar een vrij recente discussie op tweakers bijvoorbeeld : http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1683485
Wat je ook zegt tegen die mensen dat het niet schadelijk is, ze blijven het maar geloven :P.

EDIT: Ah, het probleem is met hotlinking, hotlinking laten ze blijkbaar niet toe.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Ik zal maar al de popcorn klaarzetten... in de microgolf :D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Naar analogie met dit topic is hier ook nog een ander topic te vinden:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=140
Hoe staat het trouwens met die test over de gevolgen van wifi straling waarover sprake in dat topic? Blijkbaar al die maanden zonder gevolg gebleven.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

het blijft leuk... zo'n welles-nietes spelletje dat eigenlijk geen van beide kampen *sluitend* kan bewijzen/ontkrachten.

ik ben hier onlangs ook van gas naar inductie gegaan... onder andere omdat: het makkelijker poetst, geen risico op gaslek geeft, ...
over de 'schadelijke effecten' heb ik zelfs niet echt nagedacht... ja, het is EM... maar dat zijn zoveel zaken dat ALS het al schadelijk is,
de toegevoegde waarde verwaarloosbaar is.

wel denk ik dat er ergens een effect is op alles door de verschillende soorten straling dat we ondertussen de aardbol rondsturen,
en ook dat sommige mensen er effectief ziek van kunnen worden.
maar dat is net zo'n verhaal van een niet-roker die kanker krijgt vs een roker die 90 haalt zonder problemen: you just have to be shit out of luck,
en je kan er geen moer aan veranderen.

wat ik wél eens zou willen onderzocht zien, is effect van (elk soort) straling op bv stralings-gevoelige zaken (migratiepatronen van vogels, vleermuizen, natuur, ...) - maar zelfs al zou iemand zo'n studie gaan doen, ben je nog 10 jaar verder voor er enig begin van bewijs kan zijn...
en dan mag je nog hopen dat het niet betaald werd met geld van bevooroordeelde partijen
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Tomby schreef:Ik zal maar al de popcorn klaarzetten... in de microgolf :D
Ik kom naar uw koffietafel. Enkel indien gewarmd op een stoof met roetfilter uiteraard.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je kan wel gaan kijken naar situaties waar het vermeende stralingstoestel veel gebruikt wordt.
Voor wifi: in appartementsblokken
Voor inductie: de bevolking, chefs, grootkeukens, ...

Als je na 10-20j daar niets speciaals ziet verschijnen, tja...
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:Je kan wel gaan kijken naar situaties waar het vermeende stralingstoestel veel gebruikt wordt.
Voor wifi: in appartementsblokken
Voor inductie: de bevolking, chefs, grootkeukens, ...

Als je na 10-20j daar niets speciaals ziet verschijnen, tja...
10-20j is niks, ik zie in de chemie nog steeds de classificatie van bepaalde produkten verzwaren, en die bestaan al 10-tallen jaren
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je kan moeilijk 30 jaar wachten voor je toestemming geeft een product te gebruiken.

Kijk gewoon naar de auto... vanaf dag één vielen er doden en toch rijden we ermee.

Van WIFI of inductie koken is nog niemand gestorven... en de heisa erover is onvoorstelbaar (terwijl we veiligheidsmarges hebben die vergelijkbaar zouden zijn met een auto die amper 5 km/u mag rijden).
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Splitter schreef:het blijft leuk... zo'n welles-nietes spelletje dat eigenlijk geen van beide kampen *sluitend* kan bewijzen/ontkrachten.
De bewijslast ligt echter nog altijd aan de kant van de personen die beweren dat het schadelijk is, niet andersom. Als zij vinden dat het schadelijk is mogen ze afkomen met sluitend bewijs, anders wordt het scientifically niet aanvaard.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

mwoah, dat vind ik dan weer een foute statement.
het onderzoek moet van onderzoekers en officiele instanties komen, niet van jan met de (alu) pet.

ik denk niet dat voor bv sigaretten het de niet-rokers waren die onderzoeken deden, dus waarom zou dat hier anders zijn?
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ik kook echt op niks liever dan inductie.
Op het keukeneiland hebben we een inductiekookplaat voor vier pannen, met tegen de muur in het aanrecht een gasfornuis met vijf platen.
Die wou ik omdat koken op gas zogezegd beter gaat en zo, maar ik gebruik dat fornuis nog maar héél zelden.

Ik kook heel graag en veel beter op een inductieplaat.
Als ik iets bak met gas, moet je snel zijn, en verbrandt de saus etc altijd heel snel bij mij.
Enkel soep opzetten of af en toe de patatjes als ik teveel tegelijk doe, doe ik wel nog eens op gas.

Had geen idee dat inductiekookplaten zo gevaarlijk waren.
Bij microgolfovens stel ik me dan wel veel vragen.
Zoveel stralingen daar binnenin... Als die door een fabricagefout kunnen ontsnappen...
Ik gebruik zelden de microgolfoven en hou de kindjes toch wel altijd op een afstand als die aanstaat...
Blond doesn't mean stupid :roll:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Tenzij je zelf een 3 euro microgolf hebt geïmporteerd uit china is een microgolf niks speciaal die dingen zijn enorm goed afgeschermd. Ten eerste omdat de lekstraling geen eten opwarmt, en ten tweede omdat je wifi echt nog wel bruikbaar is tijdens dat je er iets insteekt. Wifi is 100mW EIRP max en heeft vaak trafiek/staat continu aan. Je microgolf lekt waarschijnlijk minder en staat nooit continu aan.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Inductiekoken is uiteraard minder gevaarlijk dan koken op gas.
Inductie is ongevaarlijk elektro-magnetisme terwijl gas extreem gevaarlijk is: jaarlijks ontploft er wel ergens een woning, stikken mensen van CO enzovoort. Dat zijn gevaren die bewezen zijn, wie dan spreekt over de "gevaren" van inductie wel die legt de prioriteiten verkeerd !
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wat is gevaarlijk?
Ik denk dat wat we in onze mond steken vaak een pak ongezonder is dan dat hoor :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator

GuntherDW schreef:De bewijslast ligt echter nog altijd aan de kant van de personen die beweren dat het schadelijk is, niet andersom. Als zij vinden dat het schadelijk is mogen ze afkomen met sluitend bewijs, anders wordt het scientifically niet aanvaard.
Dat hangt er van af.
In de US is dat inderdaad het beleid rond voeding: alles is toegestaan, tenzij het bewezen gevaarlijk is.
In de EU doen we het tegenovergestelde: alles is gevaarlijk, tenzij het bewezen deugdelijk is.
Voor pharma doet de VS ook: niet toegestaan tot effectiviteit (en nevenwerkingen) in kaart gebracht zijn.

Ik vind voor voeding de voorzichtige stelling wel verdedigbaar, maar niet bij alles.
Als je van elke component gaat moeten aantonen met keiharde bewijzen dat er geen negatief effect is, dan zouden we niet meer evolueren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Sommige inductievuren hebben hoogfrequente switching, en dat hoorde ik 10 jaar geleden zonder problemen. Je hoort dan een fluittoon zoals bij ouderwetse CRT tv's, ja die scanrate kon ik in 2006 zonder moeite horen, bvb in blokker/casa hingen van die zwartwit crt monitors die fluiten.

Sinds een paar jaar heb ik zo'n dubbel inductievuur van uit den aldi. Voor bepaalde gerechten fantastisch want direct warmte tov een normaal electrisch vuur, en dosering is veel makkelijker.

Ik voel wel duidelijk een effect als ik daarop kook, geen hoofdpijn, maar kan wel waarnemen of hij aanstaat of niet, een soort druk. Wifi kon ik al bewezen blind voelen. Of inductie schadelijk is, is een ander verhaal. Je kookt er ook nooit extreem lang op, het is geen 24/7 blootstelling zoals een wifi die aan 10 Hz pulsed door het beacon interval van 100ms, en 10 Hz ELF geeft bewezen neurologische effecten.

Of inductiekoken ELF velden geven die door ons brein worden opgepikt, is me niet duidelijk, en heb ook geen apparatuur om dit te meten. Een mooie test zou zijn een EEG toestel aan een proefpersoon hangen, en dan in een kamertje ernaast met een hyproc wand ertussen, inductievuur aan of uit en kijken of er een verschil is in brainwave.

Met 10 Hz pulsed microwave hebben ze zulke testen al gedaan en er was sprake van brain entrainment in de 6 a 10 Hz pulse range. Er was geen meetbaar effect bij 1 Hz, om die reden staat mijn wifi beacon interval op 1000ms ipv 100ms.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

inductie is overal aanwezig. Het zorgt trouwens voor de vorming van poollicht wanneer het magnetisch veld van de zon deze van de aarde kruist.
En alles waar een spoel in zit geeft inductie wanneer aangesloten op een stroombron. Een elektrische geleider in je huis geeft inductie als er stroom doorloopt, dus is koken op inductie gevaarlijk. :roll:

De warmte die ontstaat om je gerecht op te warmen gebeurd in de bodem van je kookpot, niet in het gerecht zelf. Er zijn genoeg artikels te vinden op het internet om te weten hoe een inductievuur werkt. Maar het werkt op het principe van een transfo met laag rendement.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Een inductievuur is inderdaad niet meer dan een transformator. Goed om te weten is ook dat de spoelen in een inductievuur zo ontworpen zijn dat ze voornamelijk magnetische velden opwekken en in mindere maten elektrische velden. Het wisselend magnetisch veld is wat de stroom in de spoel van de kookpot opwekt en deze opwarmt. Een eigenschap van een spoel is dat de magnetische velden zich voornamelijk in het nabije veld bevinden en zeer snel afnemen met afstand. Op enkele tientallen centimeters is het vaak al niet meer meetbaar. Deze spoel genereert dus geen tot weinig propagerende straling zoals wifi, radio, omdat je hier ook een sterk elektrisch veld voor nodig hebt. Om 1m afstand van het inductievuur zal de wifi in huis vaak zelfs overheersen.

Inductievuren werken ook op een frequentie die vele malen lager is dan bv. standaard radio, gsm en wifi die dagelijks rond ons hoofd hangt. Met die kennis in het achterhoofd, denk ik niet dat je je moet zorgen maken over een inductievuur waar je slechts beperkte tijd achter staat. Zoals mailracer zegt, de bekabeling in huis zorgt voor hetzelfde effect. En daar zit je wel 24/7 in, maar daar maakt niemand zich zorgen over. En terecht natuurlijk, want je zit er op zo'n grote afstand vanaf dat het effect nihil is. Net zoals bij het inductievuur waar het effect op enkele centimeters afstand al nihil is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nochtans beweren mensen dat ze dat allemaal kunnen "voelen" ?

Nu ja, in een andere post hebben we gelezen dat gedragstherapie voor hun de oplossing is :lol:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Mocht je een compass ter beschikking hebben, dan kan je altijd eens experimenteren als je aan het koken bent op een inductievuur. :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik wel weet (uit eigen ondervinding) over koken op inductie: een voedselthermometer die ik hier liggen heb, die slaat volledig tilt als ik die naald in een stuk vlees prik. Die temperatuur stijgt en daalt dat het een lieve lust is.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jack Daniels schreef:Die temperatuur stijgt en daalt dat het een lieve lust is.
Nee, dat doet hij niet... je trekt hier gewoon een foutieve conclusie (op basis van de beweging van de naald).

Eerst moet je weten waarom en hoe de naald beweegt...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Het is geen naald, het is een digitale thermometer. Hiervoor gebruikte ik een gasfornuis, identiek dezelfde voedselthermometer en daar deed zich dit fenomeen niet voor. Het is pas met het in gebruik nemen van de inductieplaat dat de temperatuur indicatie alle richtingen uitgaat. Maar ik besef nu pas dat ik niet alles heb vermeld. Ik stelde een bepaalde temperatuur in op die thermometer, laat ons zeggen 65 graden. De naald ging in het vlees en dan was het gewoon een kwestie van wachten tot die thermometer begon te piepen ten teken dat de 65 graden bereikt was. Thermometer piepte, ik kijken en ik zag dat die 65 graden bijlange na nog niet gehaald was. Toen zag ik dat de ingestelde temperatuur plots veel lager stond. Opnieuw instellen met de naald in het vlees en je zag die opnieuw dalen. Heel raar fenomeen. Ik heb ook nog een gewone warme lucht oven. Daar gebruik ik dezelfde thermometer. Ook hier temperatuur instellen en daar ondervindt die thermometer totaal geen last van. De ingestelde temperatuur blijft gewoon gehandhaafd. Maar op de inductieplaat is het dus niet zo. In bijlage een foto van het toestel wat ik heb. Op de display links zie je de temperatuur van het moment. Rechts zie je de temperatuur die ingesteld is en die niks anders doet dan schommelen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-04-28 om 10.55.02.png
heist_175
Moderator
Moderator

Jack Daniels schreef:Die temperatuur stijgt en daalt dat het een lieve lust is.
Bedoel je dat een kipfilet die ligt te bakken in een pan, ad random afkoelt en opwarmt op een inductiekookplaat?
Dat klinkt echt bizar.

Wij hebben zelf een inductiekookplaat en als ik daar vlees op bak of groentensaus op maak, dan proef ik een constante temperatuur. Er zijn geen koudere of warmere zones (hoe kan dat ook: heel de bodem wordt opgewarmd).
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn inziens is het de invloed van de sonde (Pt100/NTC/thermokoppel) in het magnetische veld van de inductieplaat. Dit gaat een (kleine) lekstroom zorgen in de sonde, waardoor je meting in de war wordt gestuurd. De werkelijke temperatuur gaat niet echt op en neer.
Je zal heel even je inductieplaat op nul moeten zetten om de temperatuur correct te kunnen uitlezen met een elektronisch meettoestel. Een semi-automatisch systeem waarbij je thermometer een signaal geeft bij de te bereiken temperatuur zal je hier dan niet kunnen gebruiken, vrees ik :cry:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Het is zoals Jaker schrijft. De temperatuur die gemeten wordt, daar is niks mis mee. Maar de geprogrammeerde temperatuur die bereikt moet worden, die doet niks anders dan op en neer dansen. Stel dat die op 65 graden staat, paar minuten nadien staat die op 60 en nog een paar minuten later kan die dan op 62 staan. Enkel de naald zit in het vlees, het toestel zelf (display) ligt ruim een halve meter van de plaat verwijderd. En het fenomeen stelt zich enkel bij mijn inductieplaat. Nooit met de warme lucht ovens (heb er namelijk 2) en nooit met het gasfornuis wat ik vroeger gebruikte. Ik was al eens beginnen zoeken via Google maar ik heb tot nu toe geen verklaring voor het fenomeen gevonden. Ik ga dus mee in de uitleg van Jaker.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Bedoel je dat een kipfilet die ligt te bakken in een pan, ad random afkoelt en opwarmt op een inductiekookplaat?
Dat klinkt echt bizar.

Wij hebben zelf een inductiekookplaat en als ik daar vlees op bak of groentensaus op maak, dan proef ik een constante temperatuur. Er zijn geen koudere of warmere zones (hoe kan dat ook: heel de bodem wordt opgewarmd).
Het gaat hem niet over de temperatuur van wat er op de pan ligt. Het gaat hem over de ingestelde temperatuur van een digitale voedselthermometer. Die danst op en neer dat het een lieve lust is.
Edit: ik ben niet de enige die met dit fenomeen geconfronteerd word en het blijkt te maken te hebben met het magnetisch veld wat opgewekt wordt en dat je digitale thermometer in de war stuurt.
Zie deze link (en scroll naar beneden naar de reacties):
http://koken.blogo.nl/2011/04/04/digita ... ermometer/
En nog een link:
http://www.baksels.net/site/tips-en-inf ... itrusting/
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet omdat je thermometer in de war wordt gestuurd dat het gevaarlijk is voor de mens. Bekijk in de pdf van mijn voorgaande post de YouTube filmpjes maar eens en je merkt dat er meer mogelijk is dan enkel een thermometer in de war sturen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Het is niet omdat je thermometer in de war wordt gestuurd dat het gevaarlijk is voor de mens.
Inderdaad... maar op deze manier ontstaan er wel allerhande wilde verhalen over hoe gevaarlijk die straling wel is :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mij ga je zeker niet horen beweren dat inductie gevaarlijk is maar dat van die thermometer vond ik op zich al een heel raar fenomeen. Ik heb dat trouwens nooit verteld. UB is de eerste waar ik er iets over vertel. Ik schaf mij wel een gewone thermometer aan met metertje voor op de inductieplaat. En ik kan mij best voorstellen dat sommigen hier meteen een gevaar voor de mens in zien.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”