BBB3 - Extend Wireless en guest netwerk

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lamberbee
Starter
Starter

Ik wil voor een Proximus installatie met bb3 modem/router het volgende willen doen:
- de wireless bereikbaarheid uitbreiden over een grote kantoorruimte, verschillende kamers en muren (= lees oude en dikke muren).
- guest netwerk voorzien met alleen internet toegang (of zelfs enkel html), volledig gescheiden van het intern wireless office netwerk.

In grote omgevingen eenvoudig op te lossen maar een kostelijke prijs.
Op zoek naar alternatieven. Ik kijk niet naar Wifi extenders. De snelheid daalt drastisch en je kan er geen guest netwerk mee opzetten.
Daarbij biedt de Proximus bb3 niet veel features: geen guest, geen routing, vlan, ...

Ik dacht aan het volgende scenario:
- Voor de office wireless voorzie ik 3 AP's om de grote ruimte te coveren. Wireless moet als één wolk fungeren.
- De AP's voorzien eveneens het guest netwerk. Hiervoor wordt een apart IP subnet gebruikt ipv het gebruikelijke 192.168.1.0/24 van de router.
- De wireless op de BB3 wordt uitgeschakeld.
- Een bijkomende router, aangesloten op een ethernet poort van de BB3. Wireless op deze router wordt eveneens uitgeschakeld. Op deze router voorzien we een statische route die het IP subnet van het wireless guest netwerk rechtstreeks naar de internet gateway stuurt van de BB3.

Aangezien ik geen apparatuur heb om deze theoretische opzet te testen, de vraag hier voor advies, enige ervaring en aanbevelingen apparatuur?

Alvast bedankt,
Lamberbee
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

misschien ook eens kijken naar wifi-bridge:

http://www.proximus.be/nl/id_cr_connect ... en-tv.html
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
lamberbee
Starter
Starter

wied schreef:misschien ook eens kijken naar wifi-bridge:

http://www.proximus.be/nl/id_cr_connect ... en-tv.html
Hello Wied,
Voor zover ik kan zien is de Wifi-bridge enkel een oplossing voor draadloos TV's. Ik zie niet hoe dit kan helpen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

de in de bbox3 ingebouwde wifi-bridge (AP), die werkt in de 5GHz band, en de wifi-bridge (Client) die normaal aan de kant staat van de decoder die er op aangesloten wordt, tranporteert niet alleen het IPTV signaal maar ook het IP-Internetsignaal, dit omdat de bbox3 in full routed mode staat, dus kan je er ook je PC op aansluiten bijvoorbeeld.
Dus dient die niet alleen voor het IPTV signaal!
lamberbee
Starter
Starter

Hallo Jackho,

Klinkt alvast een interessante optie ...
jackho schreef:de in de bbox3 ingebouwde wifi-bridge (AP), die werkt in de 5GHz band, en de wifi-bridge (Client) die normaal aan de kant staat van de decoder die er op aangesloten wordt, tranporteert niet alleen het IPTV signaal maar ook het IP-Internetsignaal, dit omdat de bbox3 in full routed mode staat, dus kan je er ook je PC op aansluiten bijvoorbeeld.
Dus dient die niet alleen voor het IPTV signaal!
in de veronderstelling dat zo'n bijkomende wifi-bridge ook als AP fungeert, het ondersteunt enkel de 5Ghz band zoals ik je bericht lees. Nog veel toestellen ondersteunen enkel 2.4Ghz. En een guest netwerk is niet mogelijk.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

@lamberbee

spijtig genoeg heb ik te weinig verstand van netwerken om hierbij behulpzaam te zijn. Ik wil enkel aantonen dat zulke bridge perfect werkt met mijn desktop PC, laptop, e.d...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Meerdere mogelijkheden met verschillende prijskaartjes. Hangt ervan af hoe stabiel de omgeving moet zijn.

Zo zou ik het doen:
Bbox3(dient enkel als modem, DHCP uit)->degelijke router (maakt ook een PPPoE)->switch -> 3xWiFi AP.
Ubiquiti is het merk die ikzelf gekozen heb, maar XClaim en zyxel is ook nog "betaalbaar". Anders moet je al richting Cisco,HP, ruckus ed kijken idd.

Een goedkoper alternatief zou zijn:
Bbox3, DHCP aan -> 3x goedkope consumenten router als AP ingesteld (asus, linksys, tplink...) met allemaal dezelfde SSID en telkens een eigen guestnetwork opzetten ook met eenzelfde SSID.
Guestnetwork wordt dan door elke router afgehandeld en gefilterd van de LAN.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Een andere vraag zou ook zijn hoe goed is je kennis met betrekking tot networking, en zie je het zitten om zelf ook wat te knutselen voor het goed te krijgen?
Die vraag stel ik me vooral omdat het instellen van guest networks en VLAN's niet zomaar zo makkelijk is als een random routertje kopen en in de webinterface wat nummertjes instellen.

Als je het niet erg vindt van zelf wat te knutselen, kan je met iets als een pfsense een vrij uitgebreide VLAN + Guest network setup maken, welke ook PPPoE doet als het nodig is.
https://www.pfsense.org/

Er zijn nog andere van dit soort oplossingen, maar het hangt er grotendeels van af wat je budget en beoogde throughput is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

wied schreef: spijtig genoeg heb ik te weinig verstand van netwerken om hierbij behulpzaam te zijn. Ik wil enkel aantonen dat zulke bridge perfect werkt met mijn desktop PC, laptop, e.d...
De topic straten vraagt een uitbereiding van zijn WiFi netwerk
De "wireless bridge" is geen uitbreiding van je WiFi bereik, maar dient alleen om toestellen, die geen WiFi hebben, te kunnen aansluiten op jouw bestaande WiFi (zowel internet als TV).
De TS kan hiermee dus niets aanvangen
road rebel schreef:Een goedkoper alternatief zou zijn:
Bbox3, DHCP aan -> 3x goedkope consumenten router als AP ingesteld (asus, linksys, tplink...) met allemaal dezelfde SSID en telkens een eigen guestnetwork opzetten ook met eenzelfde SSID.
Guestnetwork wordt dan door elke router afgehandeld en gefilterd van de LAN.
Volens mij heeft een router die als AP ingesteld is, geen enkele mogelijkheid om een guestnetwork af te handelen en te filteren van het LAN. In deze opstelling gaat alle traffiek naar de LAN van B-Box3, en kan dus onmogelijk afgescheiden worden.

Je kan dit volgens mij alleen maar oplossen met AP's die VLAN ondersteunen, en een managed switch/router met Guest Wifi en VLAN.

PS
Ik gebruik achter mijn FritzBox een Fritz! Repeater DVB-C (hoofdbedoeling voor TV>IP, maar hier niet relevant).
Deze is als AP ingesteld, en dus verbonden met de FritzBox LAN.
Ik stel vast dat dit AP ook de Guest WiFi van de FritzBox overneemt en uitstuurt.

Ik ben er nog niet achter gekomen hoe dat werkt, want op de LAN poorten van mijn FritzBox staat geen Guest toegang, alleen het lokale netwerk (192.168.178.0). Nochtans krijgen clients die zich op de Guest WiFi van de Repeater aanmelden een adres van het Guest netwerk (192.168.179.0).
  • * Waarschijnlijk via een of andere (geheime) VLAN?
    * Tenzij die alleen als "AP" dient voor het gewone netwerk, en als "Repeater" mijn Guest WiFi versterkt?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Philippe,

Ik heb hetzelfde, maar dan met een Powerline van AVM die ook wifi uitzendt.
De guest-wifi is zeker niet via repeater: als je op de fritzbox de wifi uitschakelt, blijft de powerline zowel de gewone als de guest-wifi uitzenden.

@TS: dat kan inderdaad ook een oplossing zijn: de 1750E repeaters van AVM. Die kan je ook als AP gebruiken en ondersteunen zowel 2,4 als 5 Ghz en als je router een Fritzbox is, heb je ook een gasten-wifi. Met de nieuwste firmware 6.50 kan je blijkbaar zelfs via de guest-wifi een Captive Portal opzetten.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

philippe_d schreef:
wied schreef: spijtig genoeg heb ik te weinig verstand van netwerken om hierbij behulpzaam te zijn. Ik wil enkel aantonen dat zulke bridge perfect werkt met mijn desktop PC, laptop, e.d...
De topic straten vraagt een uitbereiding van zijn WiFi netwerk
De "wireless bridge" is geen uitbreiding van je WiFi bereik, maar dient alleen om toestellen, die geen WiFi hebben, te kunnen aansluiten op jouw bestaande WiFi (zowel internet als TV).
De TS kan hiermee dus niets aanvangen
Ze zijn nochtans de goedkoopste optie om als AP een (zeer) snel 5GHz wifi netwerk te hebben. Echter zijn ze enkel interessant wanneer het gros van de clients 5GHz heeft, want 2.4GHz zit er niet op. Chipset is een van de betere en sinds er een ac variant is kan je makkelijk 500Mbps+ er door halen mits een client met minstens 2x2MiMo ac.
Hier staat er een op het tweede verdiep om 5GHz wifi te hebben, het enkele 2.4GHz apparaat moet maar op de 2.4GHz van de bbox beneden gaan.
lamberbee
Starter
Starter

Heel wat suggesties, bedankt alvast allemaal.
Ben zelf ook nog op zoek. Een mogelijheid kan zijn:

De volgende AP UBIQUITI UNIFI AP-LR
Volgens de documentatie kan je een wifi cloud opzetten en tevens een aparte guest wifi activeren waaraan je een VLAN kunt toekennen.

Het is me nog niet duidelijk of een apart ip subnet wordt gehanteerd voor het guest netwerk. Maar indien niet het geval zou je alle traffic van het guest VLAN kunnen forwarden naar de internet gateway, bv. het traditionele IP adres van de b-box: 192.168.1.1 (de switch moet VLAN routing ondersteuning natuurlijk. Die switch wordt aan één van de ethernet poorten van de BB3 gekoppeld. Is toch een full router device.

Is hiermee de traffic van het guest netwerk volledig gescheiden?
Is dit mogelijk?
road rebel
Premium Member
Premium Member

Dat weet ik dus niet 100% Philippe_d. Ik denk dat je in access point mode alsnog Guestnetwork op een radio (2,4Ghz bijvoorbeeld) kan beperken en LAN op de andere radio (5Ghz). Het blijft wel een beetje behelpen maar het is een goedkopere alternatief.

@Wied: jij hebt het over een wifibridge. Daar is niets mis mee maar daar geraakt de TS niet verder mee, ongeachte welke chip er moge wezen in de wifibridge die proximus doorverkoopt. Goedkoper en stabieler dan een wifibridge is dit:
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

AndRo555 schreef: Ze zijn nochtans de goedkoopste optie om als AP een (zeer) snel 5GHz wifi netwerk te hebben. Echter zijn ze enkel interessant wanneer het gros van de clients 5GHz heeft, want 2.4GHz zit er niet op. Chipset is een van de betere en sinds er een ac variant is kan je makkelijk 500Mbps+ er door halen mits een client met minstens 2x2MiMo ac.
Hier staat er een op het tweede verdiep om 5GHz wifi te hebben, het enkele 2.4GHz apparaat moet maar op de 2.4GHz van de bbox beneden gaan.
Je hebt inderdaad een punt (waarmee ik geen rekening had gehouden).
Als je de Proximus wireless bridge instelt als AP, en dus via netwerk kabel verbindt met de B-box3, dan kan je hiermee inderdaad hiermee je draadloos netwerk uitbreiden (met de hierboven vermelde beperking) ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
road rebel
Premium Member
Premium Member

Kan je die dan vrij instellen als AP? Amai dan slik ik al mijn woorden in want dan is dit de goedkoopste alternatief.
Weet je of jee hiermee ook dual SSID kan uitzenden?
Is er een max aantal per bbox3 mogelijk?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Je kan die als AP inzetten, dual SSID is (afaik) niet mogelijk. Waarschijnlijk wel met custom software, alleen is de vraag of die daarvoor bestaat. En aangezien het een AP is zou ik niet denken dat er een max is aan het aantal dat je aan een bbox kan hangen, al da niet met een switch er tussen.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef: Als je de Proximus wireless bridge instelt als AP, en dus via netwerk kabel verbindt met de B-box3, dan kan je hiermee inderdaad hiermee je draadloos netwerk uitbreiden (met de hierboven vermelde beperking) ...
je hoeft die helemaal niet via kabel te verbinden: als je de bridge in "auto" mode laat staan en geen kabel aansluit, werkt die als repeater (zowel de oude 11n als de nieuwe bridge 11ac). Als je op de nieuwe bridge de schakelaar op "repeater" zet, kan je daar dan ook nog een kabel aanhangen om hem tegelijk nog als client te gebruiken. (Kan op de oude ook, maar dan moet je die via zijn GUI als repeater forceren)
Je kan wel maar 1 bridge als repeater in je netwerk gebruiken, en uiteraard met een repeater halveert de throughput. Maar gewoon ergens een stopcontact is voldoende om je netwerk uit te breiden.
lamberbee
Starter
Starter

Dit is al een hele leuke en vooral interessante draad geworden. Bedankt iedereen voor de feedback.

Mogelijke oplossingen
De Proximus wireless Bridge
Alvast de goedkoopste oplossing. Maar te veel 'als als als', enkel 5Ghz, geen VLANs om traffic af te scheiden en geen guest wireless.
De 1750E repeaters van AVM. Die kan je ook als AP gebruiken en ondersteunen zowel 2,4 als 5 Ghz en als je router een Fritzbox is, heb je ook een gasten-wifi. Met de nieuwste firmware 6.50 kan je blijkbaar zelfs via de guest-wifi een Captive Portal opzetten.
Wordt de firmware door Proximus ondersteund? Over welk model Fritz modem/router spreken we dan? Ik zie op dit forum toch ook heel wat problemen als de BB3 wordt vervangen door een Fritz router. Repeaters vertragen enorm, niet echt wenselijk.
Je kan dit volgens mij alleen maar oplossen met AP's die VLAN ondersteunen, en een managed switch/router met Guest Wifi en VLAN.
Ik zie dit ook als enige oplossing momenteel. Ik kom dan terug op de Ubiquiti AP's: UAP en UAP-LR. Al het gevraagde wordt ingevuld incl. PoE. Dan is stroomvoorziening voor de AP's in 't plafond ook niet nodig. Aangezien de BB3 niet om kan met VLANs, is nog een extra switch/router nodig die tussen de APs en de BB3 staat. Deze kan dan de guest VLAN routen naar de internet gateway van de BB3.

Is deze denkpiste correct? En welke switch/router is het advies?
lamberbee
Starter
Starter

De AVM optie is een snelle oplossing om iemand toegang te geven tot je wifi dmv WPS via de knop. Een echt guest netwerk is dit niet.
Nog sneller naar uw eigen hotspot
Maakt u al gebruik van een eigen hotspot voor uw gasten? U kunt uw eigen hotspot nu nog sneller instellen! Zo kunnen bezoekers nu heel eenvoudig met een druk op de knop via WPS-aanmelding gebruik maken van de WLAN-gasttoegang. Standaard is ingesteld dat uw gasten via uw eigen hotspot alleen kunnen surfen en mailen - en geen toegang hebben tot uw eigen thuisnetwerk. Bovendien kunt u via push mail een bericht ontvangen wanneer WLAN-apparaten worden aan- en afgemeld.
lamberbee
Starter
Starter

Ah ja, de laatste v6.20 firmware is ook gecertificeerd in België voor gebruik op het Proximus netwerk. Is hier al gezegd maar nog eens voor de volledigheid de gecertificeerde modem routers waarover het gaat:
  • FRITZ!Box 7490
    FRITZ!Box 7360
    FRITZ!Box 3490
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lamberbee schreef:Ah ja, de laatste v6.20 firmware is ook gecertificeerd in België voor gebruik op het Proximus netwerk.
Oei .... ik denk dat je een jaar of zo achterloopt, de laatste approved firmware is OS 06.31
lamberbee schreef:De AVM optie is een snelle oplossing om iemand toegang te geven tot je wifi dmv WPS via de knop. Een echt guest netwerk is dit niet.
Het guest network van de FritzBox is wel degelijk een apart netwerk voor gasten (andere IP range), en met beperkingen (vb alleen mailen/surfen, gasten kunnen niet onder mekaar communiceren, enz ...)

De nieuwe feature (in jouw quote) is gewoon dat het gast netwerk nu ook via WPS geactiveerd kan worden.
En dat de Fritz! Repeaters ook het gast netwerk uitsturen ...
lamberbee schreef:Repeaters vertragen enorm, niet echt wenselijk.
De 1750E Repeaters van AVM hebben een 1 Gbps poort, en kunnen als Access points (wireless AC, dual band) ingesteld worden.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”