Internetsnelheid daalt plots en downloads stoppen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Netserv
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Ik merk de laatste tijd regelmatig dat mijn internetsnelheid bij het downloaden even een dipje maakt naar 0 en zich dan weer herstelt naar de originele snelheid. Bij een downloadmanager is dit niet echt een probleem, maar in Chrome stoppen de downloads dan opeens en zijn ze corrupt. Andere browsers zoals Firefox of Explorer hervatten wel weer als de snelheid teruggekeerd is.

Nu vraag ik mij af of dit normaal is en of het aan mijn pc, netwerk of aan Telenet ligt. Ik heb een Business Fibernet 240 plus abonnement (zaakje gedeeld met woonst) en ik ben verbonden via een cat 6 kabel op een switch en router die achter een modem-only van Telenet hangt. Rechstreeks op de modem aansluiten maakte geen verschil. Ook heb ik al geprobeerd om de antivirus uit te schakelen, de netwerkdrivers te updaten en ook via een programma TCP Optimizer de instellingen te optimaliseren van mijn netwerkkaart. De MTU staat nu op 1500 ingesteld. Echter is het probleem nog steeds aanwezig. Ook via een andere pc (ook op kabel) krijg ik hetzelfde probleem, na dezelfde stappen doorlopen te hebben. Lokaal bestanden versturen van pc naar pc op mijn netwerk gaat zonder problemen.

Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Afbeelding
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 130 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

242mbps recieve :O

PS: je disk al eens nageken/laten checken met tool mss is deze de bootleneck als je ten minste nog een HDD zou hebben

of anders zit je mss met slechte sectoren op je ssd/hdd.

@Netserv had je dit vroeger ook al of is dit sinds kort pas, mss door nieuw programma op je pc?
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
Netserv
Member
Member

Ja, ik kan niet klagen over de ferme downloadsnelheid, maar de prijs die je daarvoor betaald is ook ferm :wink:
Het is eigenlijk voor de uploadsnelheid en het vaste ip dat ik dit abonnement heb, want ik heb er een server op draaien voor de zaak. Al had ik liever wel 100/100 mbps gehad bv. dan die snelle download.

En danku voor de tip voor de schijf te checken, dit heb ik inderdaad nog niet nagekeken. Al zou het wel vreemd zijn, want ik heb exact hetzelfde probleem op een andere pc of met SSD.

En dit is pas sinds kort dat ik er last van heb. Ook heb ik er precies geen last van als ik op een ander netwerk zit, maar ik moet dit nog eens testen voor de zekerheid.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Dit hadden wij dus ook voor op de zaak (240 Mbps down, 20 Mbps up).
Thuis met Whoppa geen problemen.

In de zaak hebben we wel een modem-only.
Bleek volgens TN om een update te gaan, waar oudere, zwarte modems tijdelijk problemen mee zouden kunnen ondervinden.
De update was noodzakelijk om nieuwe, witte modems te ondersteunen.

Bij ons is het nu opgelost, maar surfen voelt wel heel sloom aan. De back-up-lijn van Proximus is maar 15 Mbps down, maar het surfen voelt sneller.
Vanaf dat je echt grote bestanden binnenhaalt merk je natuurlijk wel dat TN sneller is.

Deze storing was echt een ramp, aangezien sommige toepassingen in het bedrijf steeds een internetconnectie nodig hebben, en helemaal dienen herstart te worden als de verbinding wegvalt, uit veiligheid.
Aangezien al onze apparaten alles in de cloud bewaren, was dit niet evident.
Telefoon en TV werkte wel tijdens de storing.

Je hebt waarschijnlijk de basic troubleshooting al gedaan?
Modem en NIU even uittrekken, terug insteken, ...
Blond doesn't mean stupid :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Laat eens simultaan enkele pings lopen naar oa;

- je eigen default gateway (je router dus)
- TN first hop
- target server
Netserv
Member
Member

@IYZY Het zou misschien wel eens die update kunnen zijn dan. De modem en NUI uittrekken en terug insteken heeft alleszins niet geholpen.

Daarom heb ik voor de zekerheid nog eens gecheckt met mijn laptop op een ander netwerk (Mobistar) en daar had ik geen problemen. Ook heb ik de laptop van iemand anders eens laten downloaden op de telenetverbinding, rechtstreeks verbonden met de modem, en meteen zag ik hetzelfde probleem weer opduiken. Ik zal denk ik eens contact moeten opnemen met Telenet hiervoor.

@r2504 Hieronder zie je de resultaten van het simultaan pingen. De eerste Telenet hop was niet pingbaar, dus heb ik de eerste pingbare hop genomen.

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Die pings zou je moeten draaien ten tijden van de dit... om te kijken welke fout gaan.
Netserv
Member
Member

Heb ik nu gedaan tijdens het downloaden. De linkse ping is naar de router, de middelste naar de eerste pingbare hop en de rechtse is de destination server. Toen de snelheid een dipje naar 0 maakte, kreeg ik die request timed out bij 2 van de pings.

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Bij jou thuis is er dus vermoedelijk geen enkel probleem... wel bij TN al is één ping normaal niet echt een drama.

De volgende stap is de middelste ping enkele uren laten lopen en kijken of er hier een regelmaat in zit (hoe vaak komt zo'n timeout voor, en is dat op vaste tijdstippen of puur random).
Netserv
Member
Member

Ik heb met PingPlotter een grafiek laten maken van enkele uren pingen en je ziet er wel een soort van regelmaat in (de rode strepen = packet loss).

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik heb ooit iets gelijkaardigs gehad... uiteindelijk bleek gans de straat dit te hebben (vaak zonder het te beseffen). Via de normale helpdesk geraakte ik toen niet verder... na een mailtje aan Duco destijds was alles op een dag opgelost (bleek een probleem in de node te zijn).

Niet dat jou probleem zo is... maar als je iedere 15 minuten ziet dat alles weg valt is er toch wel meer aan de hand. Heb je eventueel een TN-buur die ook dergelijke plot kan laten draaien ?

En probeer bij de helpdesk je probleem te laten escaleren naar het SWAT team.
Netserv
Member
Member

Ik heb niet meteen de mogelijkheid om een TN-buur dergelijke plot te laten draaien, maar ik heb ondertussen contact opgenomen met de klantendienst en ze gaan een technieker sturen om het probleem na te kijken.
Netserv
Member
Member

Gisteren is er een Telenet technieker langsgeweest. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de kennis van de technieker en dit voor de eerste keer bij Telenet. Nog voor hij binnen was, zei hij aan de deur dat hij het probleem al had gevonden. Hij had dan ook de tijd genomen om mijn e-mail naar de klantendienst met de gegevens van de ping plot te lezen. En hij wist op al mijn technische vragen te antwoorden, aangezien ik zelf ook redelijk bezig ben met informatica en netwerken. Telenet mag vaker zulke techniekers op pad sturen :-D

Blijkt dus dat het signaal dat het gebouw binnenkomt veel te sterk is. Bij mij waren er kanalen met +16 dB. Hij heeft daarom een afspraak gemaakt voor volgende week zodat Telenet aan de installatie op straat het nodige komt aanpassen.

Verder heeft hij ook de modem-only variant van die nieuwe witte modem geplaatst (deze is wel zwart) en deze heeft veel minder last van het probleem. Regelmatig zie je de snelheid nog een dipje maken, maar niet meer volledig naar nul. Hopelijk is het probleem volgende week volledig opgelost.

Hier een foto van de nieuwe modem:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Netserv schreef:Verder heeft hij ook de modem-only variant van die nieuwe witte modem geplaatst (deze is wel zwart)
Leuk te horen dat die dus ook bestaat.

Cool die Mikrotik ernaast 8)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”