Z1 Compact probleempje?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Z1 Compact heeft hier al een tijdje last van een haperende on/off knop. Een probleem dat wel meer voorkomt als ik de google resultaten mag geloven.

Gisteren was de batterij volledig leeg van het toestel, dus wakker maken met de camera knop ging niet meer. Opladen maar.

Volledig opgeladen en nu doet die niets meer. Bij het insteken van de lader krijg je nog het Xperia schermpje, dan de batterij status(100%), notificatie licht gaat naar groen, en that's it. In linux krijg ik hem wel te zien met lsusb, maar mount die niet, Windows geluidjes geven aan dat die weet dat ik de phone inplug maar doet er ook niet meer mee (PC Companion doet wel een poging om te verbinden maar die falen). Dan is er de reset knop, druk ik die in dan krijg ik inderdaad de response dat die moet doen, maar herstarten niet.

Het rare is, als ik de oplader eruit haal, en probeer dan de reset knop, dan doet die totaal niks meer :(

Gezocht dus, Sony gebruikers metzelfde problemen en/of mogelijke oplossingen, eventuele reparatie mogelijkheden :)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik heb een Z1 Compact, maar zonder dergelijke problemen.

Kan je fastboot nog aan de praat krijgen?

https://wiki.cyanogenmod.org/w/Doc:_fastboot_intro
https://wiki.cyanogenmod.org/w/Amami_Info

Wie weet is de batterij ook versleten en geeft die bogus waarden aan. Beide onderdelen kan je gemakkelijk op AliExpress vinden. Kijk anders eens op de XDA forums rond voor zulke fenomenen: http://forum.xda-developers.com/sony-xperia-z1-compact/
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

Merci Ken,

had al eens geprobeerd met adb, device werd niet gevonden, stond wel in lsusb output.

Net geprobeerd, en krijg hem inderdaad in fastboot mode.

fastboot devices geeft in ieder geval een attached device (adb niet).

Moet er nog wel wat over lezen, maar ik zou er een recover image kunnen opzetten en dan een backup maken van de phone, vooropgesteld dat die wel gaat opstarten?
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

Pfft weet weer niet hoe ik het gedaan heb :

fastboot mode, lsusb output : Bus 003 Device 079: ID 0fce:0dde Sony Ericsson Mobile Communications AB Xperia Mini Pro Bootloader
bootloader mode : lsusb output : Bus 003 Device 080: ID 0fce:adde Sony Ericsson Mobile Communications AB Boot loader

tot hiertoe OK, maar nu startte die steeds op in Bootloader mode. Terwijl ik aan het zoeken ben hoe dit op te lossen zie ik het rode lichtje oplichten
lsusb output : Bus 003 Device 082: ID 0fce:01a7 Sony Ericsson Mobile Communications AB

OK, zelfde als vroeger, normaal dus.

Voor ik verder kon gaan, gaat het scherm aan en start die volledig op. Bizar dus.

Aan en uit knop werkt nog steeds niet. Toestel staat dus gewoon op. Zou een custom rom soelaas bieden voor die knop? Kan ik dat veilig uitproberen om eventueel de originele terug te zetten?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Die knop is wellicht een hardware probleem (en een gekend bij de Z1 compact, want het is niet de enige die ik zo tegenkom de laatste tijd), enige oplossing gaat zijn om de knop te vervangen.
Hou er wel rekening mee dat je daarvoor je heel toestel uit elkaar moet halen, en met de gelijmde voor en achterzijde omvat dat altijd een risico.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

Lijkt me meer en meer aannemelijk. Knopje vervangen ben ik al aan het bekijken, het laten doen zou ook nog mogelijk zijn, voor die prijs heb ik niks nieuw natuurlijk. Zelf doen, dan is het ook een kwestie van een aantal extra stukken waar er nieuwe lijm op zit waarschijnlijk?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Best case, nieuwe lijmstrips voor scherm en back cover.
Worst case: Je scherm breekt bij het verwijderen en je mag een nieuw scherm plaatsen, of je beschadigd het mainboard bij het verwijdere of plaatsen, enz enz...

Wil je zien wat je allemaal moet demonteren om de powerbutton te vervangen, hier is demontage filmpje van een Z1 compact.:

Voor onderdelen, the usual places, Ebay, Alieexpres, enz enz... Let gewoon op dat het om de Z1 compact gaat, soms hebbe ze beschrijving fout.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

Dat filmpje heb ik dus al bekeken, gelukkig dat hij ook een filmpje heeft gezet om dat spel terug in elkaar te steken :)
Senne
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn Z1C zijn aan/uit-knop is ook overleden na iets meer dan 2 jaar. Maar om de een of andere reden functioneerde sinds dat moment de volume omhoog knop als een pseudo aan/uit-knop. Ik kon met die knop mijn scherm wakker maken en de power functies tonen. Als ik hem probeerde uit te schakelen ging hij vanzelf terug aan... Op een gegeven moment was hij ook volledig plat, en toen heb ik hem ook met die volume knop terug aangekregen..

Weet niet of dit toeval was dat op exact hetzelfde moment mijn aan/uit-knop niks meer deed de volume omhoog knop de meeste functies overnam, maar het was wel handig om de periode te overbruggen tot mijn nieuw toestel er was. Omdat hij toch een paar keer verkeerd was gevallen het laatste half jaar en de achterkant er niet meer uitzag door een brakke cover te gebruiken, vond ik het de moeite niet om hem open te draaien, dus in dat opzicht kan ik jammer genoeg geen insight geven.

Verschrok er wel van dat dit een veel voorkomend (/opkomend) probleem is en ik verdenk dan ook Planned obsolescence..
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

Al een tijdje aan het sukkelen met de aan-/uitknop. Lukt aardig. Toestel is ondertussen tegen de grond gegaan, scherm gebarsten en niet echt werkbaar meer.

Teardown filmpje gevolgd en uiteengehaald, kan nog dienen als een vervangtoestel moest het nieuw kapot gaan.

Voor het scherm, sommige bieden het origineel aan (of ze beweren dit in ieder geval) en de prijzen daarvan zijn gelijkaardig. Een stuk goedkoper kan het ook met een OEM scherm. Ervaringen mee? Beter bij het origineel blijven, of gewoon een goedkoper scherm nemen omdat je niet zeker kan zijn dat het origineel daadwerkelijk een origineel is?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”