IR Extender V4 Decoder

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Ik kocht op amazon.de volgende IR extender:

Nu blijkt dat ik mijn versterker/tv perfect kan bedienen, maar het lukt mij dus niet om de V4 decoder te bedienen.
Met behulp van een zaklamp denk ik het IR ledje gevonden te hebben (naast de Back toets van de decoder), toch krijg ik hier geen beweging in.

Wat kan ik nog proberen/wat doe ik fout/wat zie ik hier over het hoofd?
:roll:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Via het licht van de zaklamp is er inderdaad een venstertje te zien met alle symbolen, net daarnaast zit het IR oog verborgen. Praktisch in het midden tussen het antenne symbool ( ontvangst signaalvan Bbox-x) en de backtoets zit het Infrarood oog
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Werkt helaas niet. Met dezelfde apparatuur kan ik wel mijn tv aan en uit zetten alsook mijn versterker bedienen... :bang:

//edit: zie net dat ik mijn topic onder Internet Providers heb gezet. Je mag dit gerust verplaatsen naar Digitale en analoge TV
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Misschien een domme vraag: het is toch zeker een V4 he?

In mijn geval wordt de V4 aangestuurd met een IR blaster op 5cm.
De V3 worden wel aangestuurd met plakoogjes, maar als ik vanavond tijd vind wil ik wel eens proberen om een oogje op de V4 te plaatsen.

Sowieso voordat je het oogje plakt moet je altijd even proberen om te testen door het oogje ervoor te houden!

Trouwens: stuur je jouw versterker aan via een oogje of via de IR input? Uit ervaring kan ik zeggen dat IR-jack betrouwbaarder en iets sneller is dan met opplakoogjes. En het ziet er nog eens professioneler uit :-D
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, het gaat hem effectief over een V4. Mijn V3b werd nog maar net omgewisseld voor een V4 en wat een opluchting ! :-)

Het zijn van die plakoogjes, heb geen IR-Jack op mijn apparaten. Had er nog enkele liggen van vroeger, en met die kan ik perfect de TV en versterker bedienen maar niet Decoder. De nieuwe plakoogjes die bij de Extender zaten werken ook perfect met de TV en versterker maar niet met de Decoder. Dus het probleem moet echt wel ergens aan de Decoder liggen.

Ik heb het oogje al op 10, 5 ,1 cm gehouden maar er gebeurt gewoon weg niets.

Zou het kunnen dat het zwarte plastiek te donker is waardoor het IR signaal er niet goed doorgeraakt daar die oogjes misschien iets minder sterk uitzenden? Mijn volgende poging was om de decoder open te vijzen en te zien of ik het zwarte plastiek raampje zou kunnen demonteren en het oogje echt te plakken op de IR ontvangen van de Decoder.

Er zitten hier waarschijnlijk toch wel nog mensen die een V4 hebben en die werken met een IR extender? Benieuwd naar jullie ervaringen...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Update: gisterenavond de V4 decoder opengemaakt tot dat ik met het blote oog het printplaatje zag waar de IR connectie op gesoldeerd was.
Zie foto: https://drive.google.com/file/d/0B8JKuw ... ef=2&pli=1

Daarna mijn IR oogjes er tegen gehouden maar nog altijd geen reactie. Dus aan het donkere plastiek gedeelte voor het IR ledje kan het niet liggen volgens mij.

Uit frustratie blijft ik wat rammen op de Belgacom afstandsbediening en beweeg ik rond met het gekochte IR oogje. Op een bepaalde moment verspringt de post van één naar Canvas. Ik probeer het oogje op dezelfde positie vast te houden en ik kan perfect de Decoder bedienen.

Ik hield het oogje zo'n 30 cm weg van de printplaat alsook nog eens een 15-tal cm hoger dan de printplaat.

Wie kan mij in godsnaam een verklarende uitleg geven hoe het komt dat dit op die positie wel lukt maar niet wanneer je het oogje vlak voor het IR ledje houdt. Ik snap er geen snars meer van.

1 ding ben ik zeker: heb dus nog geen oplossing om de Decoder in mijn nieuw gemaakte kast te stoppen... :-)
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Inwisselen tegen een V5 geen optie?
RF is wel zo handig :)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Scarlet... :wink:
road rebel
Premium Member
Premium Member

Argon schreef: 1 ding ben ik zeker: heb dus nog geen oplossing om de Decoder in mijn nieuw gemaakte kast te stoppen... :-)
Als ik mij niet vergis is dat ook de reden waarom ik toen een IR blaster heb gebruikt ipv een IR oogje, deze straalt schuin op decoder vanaf ca. 20cm. Misschien heeft het te maken de polarisatiefilter?

Voordeel van de V5 (hoeft niet mini) is dat deze een IRjack heeft, dat werkt des te stabieler. Desalniettemin, tijd om een IR laster aan te schaffen? :-D
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb ook een IR blaster liggen thuis en daarmee werkt het jammer genoeg ook niet.
Echt vreemd.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Deze link al gezien?

https://nl.forum.proximus.be/tv-install ... oder-17147

edit: ik moet beter leren lezen, zie dat je hem al hebt opengesloopt :-)
road rebel
Premium Member
Premium Member

Gebruik je de originele afstandsbediening of een universele? Welke dan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De originele.
Ik heb nog die liggen van de V3b (waarmee we de belgacom decoder kunnen bedienen) en ook die van de V4.

Je doet mij nu wel twijfelen of ik beide afstandsbedieningen al heb getest... :-)
road rebel
Premium Member
Premium Member

Ik gebruik ze nu enkel met een Harmony via RF met een blaster, maar voordien had ik een ONE met een marmitek IR-deporter en dat werkte ook prima.
Misschien wordt het IR spectrum van de standaard afstandsbediening niet helemaal overgedragen door jouw IR-installatie?

Probeer zeker eens met andere afstandsbediening, ik ben benieuwd.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een collega van mij heeft ook een V4 en daar werkt het wel met IR oogjes. Hij gebruikt een Marmitek Invisible Control 8.
Ik heb zonet een Marmitek Invisible Control 6 gekocht om te zien of het hiermee werkt of niet.

Bij de productdetails van mijn amazon aankoop staat:
Erhalten Frequenzbereich: 34 kHz bis 60KHZ; Sendefrequenzen: 38 KHZ bis 56KHZ

Bij die Marmitek staat het volgende: Frequentiebereik: 30-60 KHz
Benieuwd of het dus effectief hier zou aan liggen of niet.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gisterenavond de Marmitek Invisible Control 6 XTRA binnen gekregen.
Onmiddellijk uit de verpakking gehaald en getest: werkt perfect !

Ik gok dus dat het iets te maken zou kunnen hebben met die frequenties.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”