Lenen of niet

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zijn er objectieve criteria/rekenmodules om aan te duiden dat lenen voor een woning zinvol is (in de veronderstelling dat je het geld beschikbaar zou hebben).

Met andere woorden... wanneer weegt het belastingvoordeel op tegenover de intresten ?
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Dan moet je eens zoeken achter "lenenhuren of kopen", daar zijn interessante discussies over.

Maar je bent wellicht al driekwart op weg met de spaargids vervroegd terugbetalen en de spaargids simulatie woninglening. (hopelijk mogen die links hier? ik heb er geen affiniteit mee)

Ik heb de berekening ooit eens gedaan en toen was het kantje-boordje (bvb makkelijker verhuizen naar een betere job enzo), maar toen de vrouw met argumenten afkwam was het kopen snel beslist.
Laatst gewijzigd door bitbite 26 feb 2016, 18:05, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 8 keer

Via Taxcalc kan je je belastingen anoniem berekenen:
http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Dat hangt serieus af van je situatie (kinderen, loon, ...). Dus verwacht ik niet dat iemand hier en goed antwoord zal kunnen geven.

Boekhouders zijn meestal het best op de hoogte van belastingen. Maar als je niet naar een boekhouder kan of wil, dan zou de bank ook wel kunnen helpen (maar natuurlijk niet echt neutraal).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier is er ook een site waar je het één en ander kan berekenen.

http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ik zou zeggen :

Klein huisje of app kopen met het geld dat je hebt, en dit verhuren
(moet je wel ff de berekening maken van 3 jaar huur inkomsten tov verhoogd schrijfgeld)

en lening aangaan voor nieuwe woning en deels laten betalen door de huur inkomsten van andere woning ....
Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

kopen(lenen)/huren
Je kan alleen de berekening maken voor de huidige situatie, maar die keuze heeft potentieel invloed op de komende 20-30 jaar.
Niemand weet hoe uw situatie zal veranderen en/of hoe de omgeving zal veranderen.
Parameters waar jij niet rechtstreeks iets over te zeggen hebt: verhuis van WG of ontslag door WG, fiscaliteit, parafiscaliteit, olieprijzen, ...
Cijferen is zeker een goed idee, maar uw "buikgevoel" zal net zo belangrijk zijn.

@kopen en verhuren
Daar zou ik toch 2 keer over nadenken. Het huurrisico is zeker niet 0!
Wat als het leegstaat, wat als de huurder niet betaalt, wat als er schade is, ...
Om nog maar te zwijgen van de wispelturige wetgever: zowel in regelgeving wat een huurhuis moet hebben (isolatienormen, brandveiligheidnormen, ...) en de rechten en plichten van de ver/huurder.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Valt perfect te simuleren zoiets met de links die bitbite al aangaf.

Je moet juist kijken bij welk bedrag op welke looptijd je maximaal "profiteert" van de belastingsaftrek. Een deftige bank/makelaar/boekhouder kan u daar zeker met helpen.

Juist u randvoorwaarden niet vergeten inrekenen, schuldsaldo & brand om de voorkeurstarieven te krijgen.
Op die twee worden mensen nogal eens genaaid...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Wat ook een factor is, zijn toekomstige rentevoeten. Als je nu aan 2 pct kan lenen en binnen vijf jaar is de rente gestegen tot 3 pct dan ben je dan winnaar. Met de huidige rentevoeten is lenen toch vaak interessant.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

r2504 schreef:... in de veronderstelling dat je het geld beschikbaar zou hebben.
In de antwoorden hierboven heb ik nog nergens gelezen over de impakt van de levensverzekering (aka langetermijnsparen "tak 21").

Afhankelijk van je inkomsten, kan je tot 2.260€ (aanslagjaar 2015) inbrengen per persoon (code 1353 of 2353).
Het maximum van 2.260€ bereik je bij een bruto beroepsinkomen van rond de 34.000€
Hierop krijg je ook een belastingvermindering van 30%

Dit belastingvoordeel kan je niet combineren met de woonbonus. Je moet hiermee dus zeker ook rekening houden in de simulaties!
Want als je het geld ter beschikking hebt (en je hebt een beroepsinkomen), dan moet je zeker ook eens nagaan of je niet beter een (of 2 indien partner ook beroepsinkomsten heeft) verzekeringscontracten kan afsluiten ...

Of mensen die (na het afbetalen van hun eerste lening) al zo'n verzekeringscontract hebben, kunnen ook niet meer (of maar gedeeltelijk) profiteren van de woonbonus (gezien de "fiscale korf" vol is).

Sedert enkele jaren, wordt je op je 60ste verjaardag belast op het gespaarde kapitaal :(
Je merkt daar natuurlijk niets van, gezien de verzekeringsmaatschappij deze belastingen betaalt, maar jouw gespaarde kapitaal wordt plots minder.
Het voordeel is dan wel, dat alle betalingen die je nog verricht tussen je 60ste en 65ste verjaardag niet meer belast worden, je krijgt dus een fiscaal voordeel van 30% netto (m.a.w. de staat legt dus 30% bij op het kapitaal dat je de laatste 5 jaar spaart) :-D .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik zou mij niet "gerust" voelen te weten dat als ik +55 ben, ik tot als ik mijn kop neerleg ga moeten betalen voor een woning.
Indien ik niet meer betaal, sta ik op straat.

Nu is mijn woning op 50 afbetaald en moet ik me daar in de verste verte geen zorgen meer over maken. Enkel maar over opnieuw investeren in 2e woning of aanpassingen die het alleen nog maar comfortabel maken, of andere beleggingen, om weer belastingvoordeel te hebben of het later nog beter te hebben.

Los van alle calculates en harde cijfers, is voor mij gemoedsrust ook heel belangrijk. Nu ben ik "jong" en nog gezond, nu kan ik werken om later te genieten. En niet andersom.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dafke schreef:Ik zou mij niet "gerust" voelen te weten dat als ik +55 ben, ik tot als ik mijn kop neerleg ga moeten betalen voor een woning.
Je begrijpt de vraag niet helemaal (zoals een aantal) denk ik.

Het punt is ga je X-euro van je eigen spaarrekening nemen (en dus geen hypothecaire lening inbrengen op je belastingen), of X-euro lenen bij de bank (en wel de lening inbrengen op je belastingen maar ook rente betalen).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Gaat dit over de eerste of een tweede woning want dat maakt fiscaal wel een verschil, evenals of er al een aftrek is onder de post levensverzekering/lange termijnsparen/woonlening

Sent from my D6000 using Tapatalk
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

r2504 schreef:
Dafke schreef:Ik zou mij niet "gerust" voelen te weten dat als ik +55 ben, ik tot als ik mijn kop neerleg ga moeten betalen voor een woning.
Je begrijpt de vraag niet helemaal (zoals een aantal) denk ik.

Het punt is ga je X-euro van je eigen spaarrekening nemen (en dus geen hypothecaire lening inbrengen op je belastingen), of X-euro lenen bij de bank (en wel de lening inbrengen op je belastingen maar ook rente betalen).
Inderdaad, dit is duidelijker! :) Ik dacht dat het ging over een huis kopen of huren.

Wel, dat is, zoals hierboven inderdaad al gezegd, voor ieder afhankelijk. De uitleg staat er al.
Weet wel, dat als je wil bouwen, en hoe langer je wacht, het enkel maar duurder wordt. Als je denkt het 5 jaar uit te stellen, om nog meer te kunnen sparen, dan kom je van een kale reis thuis.
bitbite
Premium Member
Premium Member

petzl schreef:Klein huisje of app kopen met het geld dat je hebt, en dit verhuren
Da's de financiële logica, maar... particuliere huurders zijn zo goed als onschendbaar naar 't schijnt (heb ooit eens een hele avond horrorverhalen gehoord), en verlies je dan niet de belastingaftrek van enige eigen woning?
bitbite
Premium Member
Premium Member

Als jongeling herken ik dat gevoel zeker, maar aan de andere kant heb ik een oom die met zijn (3e) vrouw op 55 jarige leeftijd is beginnen bouwen - zal tot diep in zijn pensioen moeten terugbetalen, maar is dolgelukkig.
Dafke schreef:Nu is mijn woning op 50 afbetaald en moet ik me daar in de verste verte geen zorgen meer over maken.
Toen ik mijn huis kocht quootte mijn collega "proficiat met je nieuwe eeuwigdurende hobby" -> 't is nooit af hoor :)
Los van alle calculates en harde cijfers, is voor mij gemoedsrust ook heel belangrijk. Nu ben ik "jong" en nog gezond, nu kan ik werken om later te genieten. En niet andersom.
Ik spreek uit ervaring dat het leven er op anderhalf jaar compleet anders kan uitzien dan je in de verste verte gedroomd of zelfs maar durven vrezen had, en dan ben je blij dat je keihard aan een buffer gewerkt had. (aan de andere kant... je kan ook rijk trouwen, da's vast ook een goede investering :beerchug: )
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”