Android : ALLE content uploaden naar cloud

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste UB'ers,

Dezer dagen zijn er veel cloudservices die een app aanbieden waarbij je je documenten, foto's, video's, ... van je smartphone, tablet of computer kan uploaden naar "de cloud" om deze daarna te synchroniseren met andere apparaten. Denk hierbij aan het gekende Google Apps, Dropbox of de mindere gekende services als Hubic of Owncloud.

Alleen ... elke applicatie heeft zijn eigen directorystructuur waarin het van alles opslaat. Zo heb ik (Android 5.x gebruiker) een map "camera", een map "screenshots" (standaard functie bij huawei), een map "bluetooth", een map "swarm_check_in", "viber images", "WhatsApp images", "Pictures", ... Als je dan vraagt aan de cloud app om je foto's te synchroniseren met de "cloud" dan pakt hij ofwel standaard de map "camera" (de foto's, die je zelf neemt dus) ofwel verwacht de app dat je hem zelf aantoont waar hij zoal foto's in kan vinden. Beetje vervelend, want ik wil letterlijk ALLE foto's die ik krijg op allerhande manieren direct synchroniseren met Owncloud. Ongeacht of dit loopt via Viber, Whatsapp, Bluetooth of de camera.

Kent er dus iemand een applicatie die de hele smartphone continue doorzoekt op nieuwe foto's (.jpg dus meestal, misschien ook gif of png) en deze periodiek (het liefst instant, maar kan ook bvb eens per 15minuten als het niet anders kan) door kan sturen naar een cloudservice?

Kris

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1186 keer
Recent bedankt: 10 keer

Foto's: dropbox?
Ik had net een mapje op mijn telefoon gemaakt met allemaal tiktak filmpjes, zodat onze dochter op mijn telefoon naar tiktak kan kijken.
Niet veel later vroeg Dropbox of die map ook gesynct moest worden.
Dus ik vermoed dat Dropbox "detecteert" dat er ergens foto's of filmpjes staan en dat die mss gebackupt mogen/moeten worden?
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Het is nog niet feilloos, maar ik ben bijzonder fan van syncthing.

Idee is dat je zelf enkele nodes draait (laptop, server,..) en het doet een p2p dropbox-style sync - met versiebeheersysteem indien gewild.

En dat alles zonder 3rd party (muv Discovery servers en nat-hole-punch troep) storage, en fully encrypted.
En volledig open source, enkel gelimiteerd door je eigen infra.

De Android cliënt werkt zeer deftig de laatste tijd. Ik sync permanent mijn foto's en lokale GSM backups.
(Bijkomend neem ik nog periodieke snapshots van de hele syncthing storage dir naar een externe cloid).

Eigenlijk is dit voor mii een quasi-killer voor dropbox-style, btsync, google-cloud-sync,..
Werkt ook goed tussen PC's en servers.

Belangrijk gemis is een soort monitoring functie van de status, maar dat ga ik eens opzetten met timestsmp marker-files.

Warm aanbevolen...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1186 keer
Recent bedankt: 10 keer

Syncthing
Private. None of your data is ever stored anywhere else other than on your computers. There is no central server that might be compromised, legally or illegally.
Dus uw apparaten moet gelijktijdig online zijn om een wijziging door te geven.
Niet zo handig.
bitbite
Premium Member
Premium Member

Nog een leuke toepassing die goed werkt: de absolute digibete oma heeft een goedkope 4g tablet met goedkoop simkaartje. Ik sync -in de achterfrond- de familliefotos die de moeite zijn via syncthing en zij heeft elk weekend nieuw kijkplezier.
(En ze kijkt nu teletekst over internet op de tablet, voor zolang dat nog blijft werken,)
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

Ik gebruik DS Photo. Als 'k thuiskom worden alle foto's automatisch gesynct met m'n Synology. Ben daar zeer content van :-D
bitbite
Premium Member
Premium Member

heist_175 schreef:Dus uw apparaten moet gelijktijdig online zijn om een wijziging door te geven.
Niet zo handig.
Eén van de apparaten met de directory(s) moet online zijn. In dit tijdperk is dat niet zo onoverkomelijk denk ik, volgens mij werkt het op raspberry pi's en zelfs op openwrt.
krisken
userbase crew
userbase crew

De bedoeling is eigenlijk niet om nog een aparte cloudoplossing te zoeken. Hiervoor gebruik ik OwnCloud. Bedoeling is dat de applicatie die ik zoek gewoon de smartphone af gaat op zoek naar video en film, om deze daarna te delen via de owncloud app. Beetje zoals Owncloud SMS doet : deze zoekt mijn smartphone af naar smsjes en mmsjes en stuurt deze door naar de owncloud.

Telefonie = EDPnet + OVH
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

"google foto's" laat toe om extra systeemmappen toe te voegen... niet moeilijk

alleen vraag ik me af waarom mijn "gallery" regelmatig foto's van heel vroeger als recent toont...
waar komen ze vandaan...
wreed lastig als je net een foto hebt gemaakt....wilt doormailen en je opeens door foto's van enkele maand geleden moet swipen

ik heb ook een "google camera" geinstalleerd want soms doet de "standaard" (cyanogen?) camera het niet...en omgekeerd...eg het trekt foto's...maar je vindt ze nergens meer terug ook niet in de eigen camera app... locking issues met camera of filesysteem?

onlangs nog een tool geinstalleerd voor dubbele foto's en wazige foto's maar na een lange analyse vond het er enkele gigabytes terug die ik nog moest manueel liken of disliken euh...
krisken
userbase crew
userbase crew

1. Google foto's gaan niet sturen naar de Owncloud vrees ik?
2. Dan moet ik als ik een nieuwe app installeer niet vergeten om die app zn mapje ook toe te voegen aan Google foto's. Mij kennende zou dat wel ns durven fout lopen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

hij toont mooi al wat je kunt aantreffen in die mappen; redelijk overzichtelijk

instagram, twitter, endomondo, bluetooth, postcards (bpost), scan_image (printer app), converted-videos, swarm, playmemories (wifi camera), crashplan, swarm_screenshots, 0, facebook, scan_image, facebook_edited, fb_temp, swarm_check_in, Pictures, Downlad, Screenshots,Messenger, Camera
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”