Sluipend Gif (Open Venster in de Humo van deze week)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik las deze avond gezellig de Humo. Toen ik een artikeltje tegenkwam die me wel aansprak omdat ik al redelijk lang met vermoeidheid te kampen heb. Ook 's nachts wakker worden hoort er nu zelfs bij. Duizelingen heb ik verschrikkelijk veel last van en ik ben er zeker van dat het niet aan mijn peeceetje ligt.

Ik heb er al last van sedert ik hier kwam wonen eigenlijk en toen ik het artikeltje gelezen had schrok ik wel even. De symptomen zijn precies dezelfde die ik heb. Natuurlijk heb ik vandaag gezegd in IRC dat ik maandag wel eens naar de dokter ga gaan. Ik ben al eens geweest voor 2 klachten namelijk duizeligheid en de vermoeidheid (er zijn geen rare dingen opgemerkt toen).

Voila hier is het artikeltje:
Boven op al die giftige stoffen die de lucht worden ingepompt zoals tabaksrook, CO-uitstoot van voertuigen en vliegmachines, uitlaatgassen van fabrieken en verbrandingsovens, die sowiso schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid, is er sinds enkele jaren nog een sluipend gif bijgekomen: de elektromagnetische straling (EMS) die uitgezonden wordt door GSM- en UMTS-masten.
Wie de laatste tijd in het midden van de nacht wakker wordt gemaakt door hoofdpijn, of 's morgens opstaat met een soort schedelpijn, moet niet verder naar de oorzaak daarvan gaan zoeken. GSM-masten worden vóóral en liefst 's nachts opgeladen en hun straling is dan ook het grootst.
Een continu en constant onderbroken nachtrust leidt tot prikkelbaarheid, een verminderd concentratievermogen, vermoeidheid en zelfs tot duizelingen waardoor men als een dronkelap over straat zwijmelt. Naar een dokter hoef je niet te gaan want die vindt geen enkel lichamelijk letsel dat dergelijke symptomen kan teweegbrengen. Van lieverlede kan zo'n geneesheer dan ook alleen slaappillen voorschrijven (Dafalgan, Themesta, of een ander opiaat) in de hoop dat je daarmee door de pijn heen zult slapen. Onderwijl gaat je gezinsleven stuk ('Vanavond niet schat, ik heb hoofdpijn!') en ook je familiale en sociale contacten kan je vergeten. Niemand komt graag op bezoek bij zenuwprikkelende mensen, of personen die er vanwege de slaappillen als zombies bijzitten.
Onlangs heeft de Federale Regering nog een verhoging van de frequentie toegestaan aan de 3 gsm-operatoren in België: Base, Proximus en Mobistar.
Knapper regering die aan de ene kant toestaat straling die de gezondheid schaadt, opgevoerd mag worden, en aan de andere kant zit te jammeren over een financieel gat in de ziekteverzekering.
Wat men wel zou moeten doen is de oorzaak van die ziekte tot een minimum te beperken, en desnoods met wortel en tak uitroeien. Doet men dat niet, dan zit men in een straatje zonder einde.

Naam en adres bekend op de redactie
Bron: Open venster in Humo van 25januari 2005

Maar ik denk dat het een goed discussie-onderwerp is. Ik zou graag eens willen weten wat de Userbasers hiervan denken. Is het echt zo schadelijk als men hier beweert? Bestaat er een lijst met masten uit heel België? Is de regering weer té lax om dit eens deftig te onderzoeken? Is dit weer zo'n doofpotoperatie om de economie draaiende te houden? Gewoon eens de mening van zoveel mensen willen horen. Normaal zoek ik snel op google naar zo'n onderwerpen maar ik wil het eens van Vlamingen horen (natuurlijk ook Nederlanders die deze site bezoeken).

Update startpost:

Ik heb een Nederlandse reportage gevonden hierover op het internet. Heel interessant, ik raad dan ook iedereen aan om deze te bekijken.

Money money money, daar is het waar het om draait en de kleine man kan de pot op! Ze doen onderzoek, er zijn resultaten die negatief zijn, er moet een tweede onderzoek komen maar ondertussen worden de UMTS masten wel geplaatst. UMTS heeft een veel hogere straling dan de normale GSM masten en er moeten er tot 5X meer komen dan GSM masten!

Hier kan je deze reportage zien en geef uw commentaar hier over wat je denkt. Ik wil niemand bang maken ofzo maar de mensen moeten wel de realiteit inzien!

Had dit hier gepost onder een apart bericht maar vind dat het in mijn startpost thuishoort dus mods, kunnen jullie ff die post ook verwijderen?
Laatst gewijzigd door Pengu 29 jan 2005, 02:44, in totaal 3 gewijzigd.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Zo'n dingen vind ik erg om te horen. Ik heb hier altijd mijn volledige streepjes van ontvangst op mijn gsm bij Mobistar. Dus normaal moet hier in de buurt een mast staan, ofwel is Mobister gewoon zo goed :P , maar ik heb geen problemen zoals u, Pengu. Maar ik ben ook nog jong. :lol:

/me is ook blij dat hij niet zo verslaafd is aan zijn gsm als aan zijn pc want een gsm blijkt schadelijk te zijn bij veel gebruik ervan (vooral bij kinderen).
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik zou dan ook de discussie niet alleen willen beperken van wie er last van heeft. Maar dan ook alle standpunten die de UB'ers erover hebben. Iedereen heeft wel een mobieltje en kunnen niet zonder. Vroeger was roken ook het middel om sociaal te zijn, nu wordt het stilaan verboden op alle plaatsen, worden er campagnes gelanceerd om rokers ervan af te helpen enz.

Is het één groot pot nat en gaan we over 20 jaar in dikke miserie zitten door de gevolgen van deze o zo natuurlievende masten? Gewoon omdat de gevolgen nog niet duidelijk zijn of omdat de wetenschap het verzwijgt of nog niet gevonden heeft?

(ps: ik heb al meer dan een jaar geen mobieltje!)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Pengu schreef:Ik las deze avond gezellig de Humo. Toen ik een artikeltje tegenkwam die me wel aansprak omdat ik al redelijk lang met vermoeidheid te kampen heb. Ook 's nachts wakker worden hoort er nu zelfs bij. Duizelingen heb ik verschrikkelijk veel last van en ik ben er zeker van dat het niet aan mijn peeceetje ligt.
In deze topic kan je er heel wat over lezen, opmerkingen zowel pro en contra is er genoeg in die topic.
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ben er 100% zeker van dat gsm's schadelijk zijn op langere tijd, ik heb mijn gsm altijd in mijn linker broekzak zitten en af en toe beginnen die spieren daar zonder reden te trillen, precies alsof ik het koud heb, doe ik mijn gsm dan weg, stoppen ze ermee.
Maar ja, wie kan er tegenwoordig nog zonder gsm?
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

SeNsEi Ze0n schreef:Ik ben er 100% zeker van dat gsm's schadelijk zijn op langere tijd, ik heb mijn gsm altijd in mijn linker broekzak zitten en af en toe beginnen die spieren daar zonder reden te trillen, precies alsof ik het koud heb, doe ik mijn gsm dan weg, stoppen ze ermee.
Maar ja, wie kan er tegenwoordig nog zonder gsm?
Zoiets noemen ze tegenwoordig een trilfunctie :p

Om terug on-topic te komen. Ik weet het nog niet zo of die dingen zo'n effecten kunnen veroorzaken.
In princiepe (in mijn ogen) is het testen simpel. Zet een stapel muizen een maand in een kamer zonder antennes aangeschakeld. Bestudeer hun gedrags en slaappatronen en na dat maandje zet je de antennes aan en doe je terug hetzelfde...
En zo zijn er nog tientallen tests mogelijk.
Ik veronderstel dat ze die allemaal wel al eens gedaan hebben.

Probleem met de mensen is dat ze op basis van geruchten soms heel snel tot een (foute) conclussie komen.
Er zijn zovele andere oorzaken die bovenstaande symptomen kunnen veroorzaken. Om maar een stom voorbeeld te geven, de buurman zet sinds kort zijn wasmachine 's nachts op (of een boiler ofzo), die trillingen komen tot bij jou (je voelt/hoort ze wel niet) en kunnen weldegelijk een effect hebben op je gezondheid zonder dat je het weet.
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

de buurman zet sinds kort zijn wasmachine 's nachts op (of een boiler ofzo), die trillingen komen tot bij jou (je voelt/hoort ze wel niet) en kunnen weldegelijk een effect hebben op je gezondheid zonder dat je het weet.
Als die dingen al een effect op je gezondheid (kunnen) hebben nukem, je moet niet vragen wat zo'n GSM-mast dan voor effect heeft. ;-)

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

Inderdaad, sinds vorig jaar staat hier ook een leuke mast van proximus naast ons in de wei ... op 50m afstand.
Ik & mijn vriendin hebben echt slaapproblemen en ik moet toegeven dat ik er tegenwoordig soms verdwaast bijloop (nee 't is ni van den drank :wink: )
Kan allemaal inbeelding zijn van me ... maar ergens gaat zo'n stralingsbron toch ergens een invloed hebben denk ik. Ik was er echt niet happig op toen ze het leuke nieuw kwamen brengen in de buurt ... maar wat kan je er tegen doen? Ik weet iets van straling, dus in zo'n geval denk je wel meerdere malen aan je gezondheid!
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

GSM antennes zijn vaak indrukwekkende palen om te zien.
Zo'n GSM mast zendt vanuit de antennes z'n energie in een smalle bundel in het vertikale vlak (voor te stellen als een rond bierviltje dat je boven op een vertikaal gehouden potlood prikt).
De veldsterkte op de grond in de buurt van de antenne is echter slechts gering vergeleken met de veldsterkte (in vermogen) die een mobiele telefoon bij het hoofd produceert, dit is duizenden malen hoger.
Dus, wanneer je bang bent voor radiostraling, gebruik in iedergeval nooit meer je gsm (bespaart je veel geld :-) )
Soms hoor je ook wirelesslan noemen als ziekteveroorzaker. Hier zijn de vermogens echter, zoals ook van een draadloze huistelefoon, 20x lager dan bij GSM.
Onlangs zag ik op TV een Nederlandse zangeres beweren dat de windmolens die in de buurt van haar huis werden gebouwd ook schadelijke radiostraling uitzonden.
Er is een hype gaande om radio schadeljk te verklaren.
Vooral de (terechte) vaststelling dat kinderen gevoeliger zijn voor HF straling heeft dit in gang gezet.
Er werd echter bedoeld dat alle wetenschappelijke(!) onderzoeken die tot nu toe zijn uitgevoerd en geen schadelijke effecten hebben aangetoond niet toepasbaar zijn op kinderen omdat die daar gevoeliger voor kunnen zijn.
Akira
Elite Poster
Elite Poster

concentratie thuis heb ik nooit gehad
ben vaak duizelig maar da komt door geen sport te doen
ben vaan vermoeid maar das van te weinig of te lang te slapen

het enigste symptoom dat ik niet kan thuisbrengen dat ik nu al een tijdje heb is dat ik soms opsta met 'hoofdpijn' ,
hoofdpijn tussen quotes want tis niet echt gewone hoofdpijn, ik ervaar het meer als een druk op mijn ogen. Dafalgan helpt daar niet tegen of slechts in geringe mate.
dit heb ik bijna wekelijks.
gewone hoofdpijn heb ik bijna dagelijks ben het bijna gewoon.

kheb geen weet van een zend mast vlakbij mijn huis(in een straal van 1km)
alhoewel nen radiozender maar die ligt denkik ver genoeg om er last van te kunnen hebben.
de pispaal <<
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”