Telenet: 'Opa's en oma's lopen niet weg naar Mobistar'
http://www.tijd.be/ondernemen/telecom/T ... 1455191697
Telenet-topman John Porter waarschuwt voor de negatieve gevolgen van een prijzenslag met Mobistar. Wij gaan daar niet aan meedoen, zei hij vanochtend.
De nakende concurrentieslag tussen Telenet en Mobistar was een logisch onderwerp van gesprek tijdens de persconferentie over de jaarresultaten van Telenet. Mobistar staat op het punt om een breedband- en televisieaanbod te lanceren op de Telenet-kabel, waarmee het bedrijf klanten van Telenet hoopt af te snoepen.
Omgekeerd gaat Telenet met Mobistar in concurrentie op de mobiele telecommarkt, via de overname van de derde operator BASE. Die aankoop hoopt het bedrijf deze week formeel af te ronden, waarna het in de operationele cijfers van BASE kan duiken en een strategisch plan kan opstellen. De komende maanden en jaren zullen de mobiele klanten van Telenet, die nu nog op het Mobistar-netwerk zitten, gefaseerd worden overgezet naar het BASE-netwerk. Telenet
verwacht dat het de komende jaren 240 miljoen euro zal uitgeven aan BASE om het bedrijf te integreren en het netwerk klaar te maken voor het extra miljoen klanten.
Daartegenover verwacht Telenet voor 150 miljoen euro aan kostenbesparingen doordat zijn mobiele abonnees worden overgeschakeld naar het BASE-netwerk. Dat getal is identiek aan een eerder gecommuniceerd cijfer, terwijl analisten hadden gehoopt op een ambitieuzer getal. Analist Marc Hesselink van ABN AMRO had verwacht dat dit tot een eind boven de 150 miljoen euro zou oplopen.
Conservatief
CEO John Porter bevestigde op een persconferentie dat het om een conservatieve schatting gaat waar wellicht nog veel opwaarts potentieel op zit. Maar hij liet ook verstaan dat het 'drie à vier jaar' kan duren om die synergiewinst volledig te realiseren. 'Ik was ook een beetje verrast dat er zo veel tijd nodig is. Maar we willen absoluut zeker zijn dat we bij de integratie niets inboeten op kwaliteit en dat het overzetten van onze klanten op een vlotte manier verloopt', klonk het.
Dat betekent overigens niet dat er de eerstkomende jaren geen positieve effecten zullen zijn. 'De eerste positieve impact verwacht ik in de tweede jaarhelft, maar pas echt volgend jaar', aldus Porter.
Een belangrijke parameter voor de synergievoordelen is de vraag hoe groot de klantenoverlap tussen Telenet en BASE is, en hoeveel vaste diensten Telenet kan verkopen aan mensen die nu alleen een mobiel abonnement bij BASE hebben. 'We hebben daar schattingen over die ik niet publiek ga maken. We gaan het pas echt weten als we straks de cijfers van BASE kunnen analyseren', aldus Porter. De Mechelse kabelgroep is een meester in het 'upsellen' van zijn diensten. De helft van zijn klanten heeft vandaag een triple-play abonnement (telefonie, internet en televisie).
Digitale kloof
John Porter nam de vrijmaking van de kabel nog eens op de korrel en schuwde daarbij de grote woorden niet. Men moet opletten dat het streven naar meer concurrentie niet leidt tot een afwaardering van de kwaliteit van tv- en telecomdiensten, klonk het. 'België zit vandaag aan de goede kant van de digitale kloof. We zijn er geen voorstanders van om te evolueren naar een gefaalde markt die alleen om lage prijzen draait. Leg de lat niet te laag.'
Europese Commissie komt met 'pittig' advies
Telenet wilde nog niet formeel reageren op een bericht in de krant Le Soir, die vandaag schrijft dat de Europese Commissie op het punt staat om de groothandelstarieven goed te keuren die Mobistar aan Telenet moet betalen om het kabelnetwerk te gebruiken. Over die tarieven, die worden vastgelegd door de federale telecomregulator BIPT, woedt al jaren een hevige lobby- en juridische strijd.
Als de Commissie morgen haar advies bekendmaakt, zoals verwacht wordt, ligt de weg voor Mobistar open om een commercieel aanbod te lanceren. De groep heeft voor volgende week maandag een persconferentie gepland waar ook de federale telecomminister Alexander De Croo (Open VLD) aanwezig is - iets dat bij Telenet overigens de wenkbrouwen doet fronsen.
Het Europese advies is niet bindend, maar zou naar verluidt enkele pittige opmerkingen bevatten. Zo zou de Europese Commissie ernstige vragen hebben bij een overgangsregeling die Mobistar als 'nieuwkomer' op de markt gedurende twee jaar bepaalde voordelen zou gunnen. Telenet argumenteert dat Mobistar een bestaand merk is dat die voordelen helemaal niet nodig heeft.
De uitspraken geven aan dat Telenet een agressieve prijsstrategie verwacht van Mobistar. Porter wilde niet kwijt welke commerciële acties hij daar tegenover zal zetten, maar benadrukte dat hij niet wil meedoen aan een 'race naar de bodem'. 'We gaan blijven inzetten op onze sterktes: een kwalitatief netwerk en sterke content', aldus Porter.
Een belangrijke vraag is hoe groot het potentieel is van ontevreden of twijfelende Telenet-klanten die eventueel de stap naar Mobistar zullen doen. Vooral de groep die momenteel slechts één product bij Telenet afneemt, loopt wellicht een risico. Het gaat momenteel om 27% van de klanten, of zowat 590.000 klantenrelaties. Daarvan is er een groep van ongeveer 300.000 mensen die alleen analoge televisie afneemt. 'Maar dat zijn vooral oma's en opa's. Ik denk niet dat zij massaal bij ons zullen vertrekken', aldus Porter.
Cadeautje
Concrete vooruitzichten voor de gecombineerde groep geeft Telenet echter niet. Daarvoor is het wachten tot de aankondiging van de eerstekwartaalcijfers in april. Telenet heeft wel nog een klein cadeautje voor de aandeelhouder: het zal voor 50 miljoen euro aan eigen aandelen inkopen. Dat komt neer op zowat 1 procent van de beurswaarde. Een zoethoudertje dus, niet meer dan dat.
De nettowinst van de groep ging met een stevige 61 procent de hoogte in tot 176 miljoen euro. De vrije kasstroom liep op tot 279 miljoen euro, hoger dan de Telenet-prognose van 250 tot 260 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (EBITDA) steeg met 5 procent in navolging van een hogere omzet.
De omzet klom 6 procent dankzij de groei van de mobiele en de zakelijke activiteiten. De groep kwam daarmee perfect uit op de analistenconsensus. Eind vorig jaar kon Telenet de kaap van de 1 miljoen mobiele abonnees met een achteraf betaald abonnement ronden. Telenet spreekt van een stevige aangroei van 24.000 abonnees in het laatste kwartaal ondanks de sterke concurrentie.
'Ik ben van mening dat Telenet goed gepositioneerd is voor de toekomst', verklaarde CEO John Porter. 'In 2016 en 2017 doen we belangrijke investeringen in zowel vaste als mobiele netwerken waardoor we onze toonaangevende marktpositie verder zullen verbeteren.'
Telenet: 'Opa's en oma's lopen niet weg naar Mobistar'
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 43 keer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ze zijn nochtans ook gaan lopen van Belgacom destijds... en kinderen beïnvloeden de oudere generatie hard tegenwoordig.kaarsenbril schreef:Telenet: 'Opa's en oma's lopen niet weg naar Mobistar'
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik denk niet dat die van belgacom komen.300.000 mensen die alleen analoge televisie afneemt. 'Maar dat zijn vooral oma's en opa's.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Dit is een verkeerde inschatting,de 'outjes' hebben tot nu toe geen dig. tv omdat het in de meeste gevallen meer geld zou kosten,als Mobistar met een meer betaalbaar aanbod komt,zal Telenet veel van de oudere mensen verliezen,daar ben ik zeker van.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 16 keer
Het zal er natuurlijk ook van afhangen hoe ingewikkeld hun decoder is.
Maar als ze een voordelige CI+ lanceren zullen er misschien wel wat mensen zijn die hun analoge tv willen inruilen.
Maar als ze een voordelige CI+ lanceren zullen er misschien wel wat mensen zijn die hun analoge tv willen inruilen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
- Bedankt: 394 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Da's ook een serieuze inschattingsfout. Er zit wel geen vaste lijn bij, en die oudjes gaan nt op userbase de manual lezen om een ovh account te openen.fluppie schreef:Mobistar met een meer betaalbaar aanbod komt,zal Telenet veel van de oudere mensen verliezen,daar ben ik zeker van.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zie tegenwoordig al veel oma's en opa's met smartphones rondlopen hoor. De recente oma's en opa's zijn zo oud niet meer hoor. 
Mijn ouders, ook opa en oma, staan te wachten op het aanbod van Mobistar wat internet betreft... Als de prijs lager is dan Telenet willen ze best overstappen.

Mijn ouders, ook opa en oma, staan te wachten op het aanbod van Mobistar wat internet betreft... Als de prijs lager is dan Telenet willen ze best overstappen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
De vraag is of Mobistar wel met een CI+ module zal werken zoniet dan zullen er mensen zijn die bij Telenet zullen blijven omwille van die CI+ module.conexio schreef:Het zal er natuurlijk ook van afhangen hoe ingewikkeld hun decoder is.
-
- Elite Poster
Dat is waar,maar dan heeft de klant wel een tv die compatibel is met een kaartje,en dat is niet bij allen het geval.Er zijn er ook die gewoon dig.tv hebben met digicorder,en die weten allen verdomd goed hoeveel dit kost hoor.Men mag die ouderen niet zo hard onderschatten,de meesten zijn wel degelijk op de hoogte.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
het zal zeer intressant en spannend worden voor telenet.
Geloof me ze zijn erg ongerust in mechelen.
Geloof me ze zijn erg ongerust in mechelen.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
-
- Elite Poster
Ik vind dan ook het Mobistar aanbod heel goed uitgewerkt,eerst traag beginnen,in bepaalde woonzones,en bij eigen klanten.
Onze verwachtingen(dat Mobistar alle providers ging aansporen tot handelen) is voorlopig niet uitgekomen,daarmee zijn we teleurgesteld.
Onze verwachtingen(dat Mobistar alle providers ging aansporen tot handelen) is voorlopig niet uitgekomen,daarmee zijn we teleurgesteld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Volgens dat ik lees kun je dus geen Mobistar kabelTV krijgen, als je er niet mobiele telefonie bijneemt.
Zelf heb ik enkel digitale TV van Telenet, de rest heb ik, maar zit bij andere providers.
Mijn GSM bijv. bij Dommel.
Ik ben niet echt geneigd weer naar een pack te gaan, dus Mobistar valt bij mij al uit de boot.
Zelf heb ik enkel digitale TV van Telenet, de rest heb ik, maar zit bij andere providers.
Mijn GSM bijv. bij Dommel.
Ik ben niet echt geneigd weer naar een pack te gaan, dus Mobistar valt bij mij al uit de boot.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Hier idem.. jammer.boulder schreef:Ik ben niet echt geneigd weer naar een pack te gaan, dus Mobistar valt bij mij al uit de boot.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Dus hun businessmodel is de "intergenerationele digitale kloof" uitbaten?kaarsenbril schreef: [...]
Een belangrijke vraag is hoe groot het potentieel is van ontevreden of twijfelende Telenet-klanten die eventueel de stap naar Mobistar zullen doen. Vooral de groep die momenteel slechts één product bij Telenet afneemt, loopt wellicht een risico. Het gaat momenteel om 27% van de klanten, of zowat 590.000 klantenrelaties. Daarvan is er een groep van ongeveer 300.000 mensen die alleen analoge televisie afneemt. 'Maar dat zijn vooral oma's en opa's. Ik denk niet dat zij massaal bij ons zullen vertrekken', aldus Porter.
[...]