Pc blokkeert volledig :-(

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hi guys and girls,

Ik zit hier met een frustrerend probleem dat mijn pc zo nu en dan kompleet vastloopt zonder dat ik op dat moment iets 'speciaals' doe wat dat kan veroorzaken.

Dit is de configuratie:
Moederbord: Asus K8N-E Deluxe
Cpu: AMD Athlon 64 3200+ S754 met boxed cooler
Ram: 2x Apacer PC3200 512Mb LFT
VGA: XFX Geforce FX5800
HD: Maxtor 160Gb Diamondmax Plus 9 8Mb Sata + Maxtor 80Gb Diamondmax Plus 9 8Mb Sata
Optische drives: dvd lezer & schrijver

Het systeem is niet overclocked en draait op Windows Xp Pro Sp2.
Moederbord temperatuur: 38°C
Cpu temperatuur: 49°C
In de Event Viewer staat niets abnormaals en het doet zich niet specifiek voor bij hoge belasting of een bepaalde handelling.
Daarnet heb ik even gewacht met rebooten en na een paar minuten kwam er een lange beep van een 15-tal seconden die ook weer spontaan verdween.
Op dit moment wil dat ding zelfs niet maar verder gaan dan de ingave van mijn paswoord in het aanmeldingsscherm.
De num-lock LED reageert met een 20-tal seconden vertraging en er is geen harde schijf activiteit.

Heeft er iemand van jullie enig idee in welke richting ik hier moet zoeken om dat probleem op te lossen?

Dankuvooruwaandacht
Peterken
Premium Member
Premium Member

UPDATE: het enige admin account dat ik een andere naam heb gegeven staat niet meer op het aanmeldingsscherm en met CTRL+ALT+DEL+DEL kan ik wel een usernaam ingeven maar noch de nieuwe naam als de de standaard 'Administrator' met het bijbehorende paswoord geven me toegang.
Booten vanaf de Windows Xp cd en dan de recovery console, laten me wel aanmelden met datzelfde paswoord?!
Als ik daar dan iets wil doen zoals de oude registry backuppen of een map aanmaken kriijg ik een 'Access is denied' melding.

Zijn mijn kansen op een oplossing nu groter of niet!? :?
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Bij mij gebeurt dit ook soms dat alles vast loopt, maar dan druk ik op control+alt+delete, naar processen en gewoon explorer.exe beëindigen.
Daarna nieuw proces aanmaken, typ explorer.exe en je hebt het weer.
Of misschien zit er spyware en adware op uw computer.
scan anders eens met ad-aware se, spybot search & destroy en hijackthis.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

krijg je een blauw scherm?
Als je pc gewoon reboot moet je een bij systeem eigenschappen/startup and recovery/restart on BSOD afzetten, dan ken het je blauw scherm lezen.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Je moet eens direct x uitschakelen, op andere forums staat er dat dit helpt.
ban
Pro Member
Pro Member

pieter :

al eens een memory test gedaan ?

ik had overlaatst ook de meest vreemde problemen, bleek dat er een paar chips op een van mijn SDrams kapot was.
Dit zorgde echter niet altijd voor problemen, enkel van zo gauw hij zoveel geheugen had gevuld dat hij aan de bad chips begon, vanaf dan : reboots, crashes, freezes, zelfs een keer plots heel lijd geluid uit soundkaart

maar bij een bootup waarna ik niks deed kwam hij nooit tot aan die bad chips en was er geen probleem - tot ik linux bootte :p

anyway : boot eens op met zo'n dos mode memory test diskette ofzo. de redhat fedora CD1 kan dit ook. (linux memtest64 dacht ik)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Gewoon www.memtest86.com en bootdisketje afhalen. :)
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Dat stopt hier maar niet!
°MaRtO°°: dit lijkt helemaal niet op een virus of spyware probleem, mijn pc loopt KOMPLEET vast. :?
Ook al memtest laten lopen, ram ziet er ok uit.

Laatste stand: na nog maar eens te blokkeren wil ik rebooten en waar ik in het verleden windows niet meer kon starten, werd mijn harde schijf niet meer herkend! Ze is niet stuk maar onleesbaar -> "A disk read error occurred. Press CTRL + ALT + DEL to restart" en dat verscheen telkens opnieuw. :x
Dan maar een 'oude' PATA schijf genomen die ik nog had en daar opnieuw een verse installatie op gedaan.
In windows was die andere schijf niet toegankelijk behalve met een hulpprogramma dat ik op het net heb gevonden. Hiermee dan toch mijn data kunnen recupereren.
Dit heeft 'goed' gegaan tot daarstraks toen alles weer van vooraf aan begon: vastloper, rebooten, schijf foetsie. Deze blijkt nu stuk te zijn aan het geluid dat ze maakt.
Nog een andere PATA schijf geprobeerd die normaal geen probleem had en nu bleef hij hangen bij het post scherm met:
"Press DEL to run Setup
Press <F8> for BBS Setup
Checking NVRAM..
Initializing USB controllers .. Done.
1024MB OK"
Enkel uitzetten zorgt ervoor dat hij wel verdergaat.

Dan maar een nieuwe schijf gaan halen - ook een PATA en volgende gedaan:
- nieuwe IDE cable 80draads
- alle andere devices unplugged enkel dvd-rom op secondary, jumper op master en op uiterste connector van cable aangesloten
- RTC gewist
- bios defaults
en nog altijd hetzelfde!

BIOS is ook al geflashed naar laatste versie en ook al een andere grafische kaart geprobeerd.

Iemand nog een idee want ik weet het niet meer.
hologic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Wat ook een probleem kan zijn is je voeding. Welke type heb je (noname of bekend merk) en wat is je wattage.

Vorige week nog een collega gehad met identiek hetzelfde probleem alles gecheckt in een andere pc (geheugen, hd + moederbord test).

Daarna de voeding vervangen en het probleem was opgelost. Moest je ergens een reserve voeding hebben liggen kan je eens proberen.

Staan je harde schijven toevallig op de dezelfde connector, kan zijn dat die teveel stroom trekken. Kan zijn dat je voltages (12v en 5v) te hevig schommelen bij belasting.

Met jou config zou ik minimum een 300w nemen (Enermax, Enlight)
weske
Member
Member

voor in deze tijd vind ik een cpu temperatuur van 49° toch nog hoog.
al zelf gebruik je amd...
kijk eens na in je bios op hoeveel graden je processor uitvalt.

grts,

weske
Peterken
Premium Member
Premium Member

Het probleem lag bij het moederbord zelf - zat blijkbaar een fout in die zo nu en dan de kop opstak.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”