DDR3 met goeie timings ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Momenteel heb ik 4GB RAM zitten, setje Patriot PVS34G1600LLK. Rest van pc is al wat ouder (spu Phenom X6 1090T, mobo 890GXM-G65), maar voor huidig gebruik (waarvan zwaarste sporadisch gamen) nog niet echt aan vervanging toe.
RAM heeft een XMP profiel als volgt:

Nu ben ik op zoek om geheugen up te graden naar 8GB (2 DIMMS vervangen, dus niet 2 DIMMS bijsteken, om reden van grote cpu cooler). Maar van setjes die ik nu op de markt vind, vind ik er nauwelijks met betere timings dan mijn huidige RAM (op dezelfde DRAM frequentie van 800 Mhz).
Beste dat ik vind zijn er met 7-8-8-24 timings. Op zich klein verschil met mijn huidige timings (7-7-7-20), maar ik vind het opmerkelijk dat ik er geen vind met dezelfde of betere timings. Mijn RAM is meer dan 6 jaar oud...

Of zie ik iets over het hoofd ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Ik had ooit eens gelezen dat die timings geen tot een verwaarloosbaar verschil geven qua performance. Ik zou me er niet zo druk om maken.
Als je overklokt kies ram met een goede snelheid (geeft meer opties), als je cpu stock draait elk geheugen is goed.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

1.9V is wel vrij veel voor DDR3. De meeste nieuwe zijn een stuk lager in voltage en halen op dat voltage niet de timings/clocks die jouw RAM wel haalt. Quasi elke set die je koopt zal op 1.9V wel 7-7-7-20 doen bij 1600MHz. Alleen zal dat een stuk buiten spec zijn. (En zal waarschijnlijk ook de levensduur aantasten in zekere mate)

Gewoon het goedkoopste spul kopen. Timings noch frequentie maken echt veel uit aan de performance. Hoge frequenties en dual channel zijn wel aan te raden als je ook onboard graphics hebt. Die dingen profiteren daar soms serieus bij.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Timings maken geen merkbaar, maar wel een meetbaar verschil. Prijsverschil van RAM met betere timings is soms verwaarloosbaar (even budget RAM buiten beschouwing gelaten), dus waarom niet toch net dat ietsje meer hé...
Misschien zou het op mijn "oud" systeem wel een merkbaar verschil maken, vooral dan in die paar games...

RAM met hogere snelheid is overkill, want ik zou die hogere snelheid toch maar halen als ik overclock. Met dat mobo kan ik maximum 1:4 (FSB:DRAM) multiplier instellen. Over het algemeen zie ik: lagere snelheid (lees frequentie), betere timings. Wat mij niet onlogisch lijkt.

En bovendien: van RAM met hogere snelheid vind je in de specs bijna nooit de lagere JEDEC specificaties terug. Zeer ergerlijk als je wil vergelijken...

Enkele jaren geleden vond je dus wel sets met nog lagere timings (bijv. http://www.newegg.com/Product/Product.a ... 6820146777, https://www.memoryc.com/computermemory/ ... 12800.html). Zou het te maken hebben met verminderde vraag ?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

AndRo555 schreef:1.9V is wel vrij veel voor DDR3. De meeste nieuwe zijn een stuk lager in voltage en halen op dat voltage niet de timings/clocks die jouw RAM wel haalt. Quasi elke set die je koopt zal op 1.9V wel 7-7-7-20 doen bij 1600MHz. Alleen zal dat een stuk buiten spec zijn. (En zal waarschijnlijk ook de levensduur aantasten in zekere mate)

Gewoon het goedkoopste spul kopen. Timings noch frequentie maken echt veel uit aan de performance. Hoge frequenties en dual channel zijn wel aan te raden als je ook onboard graphics hebt. Die dingen profiteren daar soms serieus bij.
Zijn de nieuwe niet gewoon minder volt om de skylake cpu's niet te beschadigen?
ddr4 werkt op lagere voltage dan ddr3 en de nieuwe cpu's zijn compatibel met ddr3 maar niet met de voltage dus daarom de ddr3l standaard.
Maar zelfs tussen ddr3 en ddr4 is er weinig to geen verschil dus gelijk welke frequentie moet werken.

video:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

lanadekat schreef:
AndRo555 schreef:1.9V is wel vrij veel voor DDR3. De meeste nieuwe zijn een stuk lager in voltage en halen op dat voltage niet de timings/clocks die jouw RAM wel haalt. Quasi elke set die je koopt zal op 1.9V wel 7-7-7-20 doen bij 1600MHz. Alleen zal dat een stuk buiten spec zijn. (En zal waarschijnlijk ook de levensduur aantasten in zekere mate)

Zijn de nieuwe niet gewoon minder volt om de skylake cpu's niet te beschadigen?
ddr4 werkt op lagere voltage dan ddr3 en de nieuwe cpu's zijn compatibel met ddr3 maar niet met de voltage dus daarom de ddr3l standaard.
Maar zelfs tussen ddr3 en ddr4 is er weinig to geen verschil dus gelijk welke frequentie moet werken.

video:
Met Skylake ben ik niet meer zo mee, maar dat zou inderdaad goed kunnen. Echter bestaat de er al langer dan skylake lager voltage DDR3 dat ook op ander plekken veel gebruikt wordt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Timings doen er niet meer toe sinds DDR3-1600. Vanaf dan is bandbreedte veel belangrijker dan timings. Hogere bandbreedte aan slechtere timings is meetbaar nog steeds beter dan lagere bandbreedte aan betere timings. Maar alweer: enkel meetbaar, maar niet merkbaar.

Vroeger (in tijden van DDR2) konden timings nog iets uitmaken (2-5% snelheidswinst), maar tegenwoordig is dat echt verwaarloosbaar.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Conclusie:
Vroeger werden er sets verkocht met betere timings. Wellicht omdat daar toen vraag naar was (nieuwe technologie, mensen die er het uiterste wilden uithalen zoals ze ook deden met DDR2).
Vandaag minder vraag en eigenlijk minder relevant en dus niet meer te vinden.

Bedankt voor jullie meningen.

Mocht er iemand een setje 2 x 4 GB DDR3 1600Mhz verkopen ... ;-)
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Hier een artikel van Anandtech die de test doet: van DDR3-1300 tot DDR3-3000: http://www.anandtech.com/show/7364/memo ... on-haswell. Conclusie: http://www.anandtech.com/show/7364/memo ... haswell/10
The order of importance for memory should be:
1. Amount of memory
2. Number of sticks of memory
3. Placement of those sticks in the motherboard
4. The MHz of the memory
5. If XMP/AMP is enabled
6. The subtimings of the memory
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Uiteindelijk gekozen voor Crucial Ballistix Tactical 8GB 1600Mhz. Stond aan € 45.75 op Amazon.de .
Dus gulden middenweg qua timings en prijs.

Snelle benchmark (Si Sandra) vertelt mij weinig verschil (ten opzichte van mijn Patriot set) in memory bandwidth, maar wel iets hogere latency (wat maar normaal is gezien verschil in timings).

bonusvraag: Ga ik over meer memory bandwidth beschikken als ik 4 DIMMs gebruik (2 x 2 dual channel) ? Of gaan die sowieso over dezelfde memory bus ?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”