automatische poort via smartphone bedienen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Weet iemand of dit kan, of beter nog, wie heeft hier ervaring mee?

Wij hebben een 15 tot 20 jaar oude automatische poort met een systeem van Sommer, inclusief lompe en zware afstandsbediening. Probleem is dat je deze moet bedienen door goed te timen, anders loopt het mis:
  • Op de afstandsbediening staat een LEDje: om de poort te openen moet dit exact 1 seconde branden.
  • Jammer genoeg gaat het soms pas na een halve of een hele seconde branden, als je op de knop drukt. Blind bedienen kan je dus vergeten (toch doe ik het koppig).
  • Als het LEDje langer dan 1 seconde brandt, stopt de poort met opengaan, of gaat zelfs meteen terug dicht. Reden voor deze functie is dat je de poort zo op een kier kan zetten om te verluchten ofzo. Maar dit werkt meer tegen dan wat anders.
  • Soms gaat het LEDje wel branden, maar geeft de poort geen kick.
Ik verlies op sommige dagen bij thuiskomst dus tientallen seconden door het constante open/toe ritueel van deze rommel, en nu ben ik het echt wel beu. Ja, ik heb de batterijen van de afstandsbediening al vervangen, dat haalt niks uit. Het ontwerp van dit systeem is gewoon niet erg doordacht en lijkt net zo betrouwbaar als de grijpers in het lunapark.

Blijkbaar bestaan er Bluetooth dongles die je aan de poort kan koppelen om zo via een app je poort te bedienen: https://play.google.com/store/apps/deta ... garagemate

Ik ben echter niet verzot op Bluetooth. Dankzij Smarter Wifi Manager zit m'n smartphone meestal wel al op het thuisnetwerk als ik de oprit ben opgedraaid, dus just-in-time zou zoiets ook kunnen werken. Iemand een idee of suggesties?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mss bestaan er bluetooth ontvangers die een bluetooth connectie overzetten op lan/wlan?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zat in een gelijkaardige situatie en ben zelf gaan knutselen, mbv:
- Raspberry Pi
- SainSmart 2-Channel 5V Relay Module for Arduino Raspberry Pi

Niets hoogtechnologisch ofzo, gewoon linux erop, op je netwerk zetten en apache, PHP en HTTPS voorzien.
Hierna zeer eenvoudige PHP pagina maken die pincode vraagt en bij juiste input via PHP een pinout van de RPi hoog en laag stuurt voor x tijd (dit zou vooral bij jou nuttig zijn blijkbaar). Die uitgang is dan verbonden met een relay dat dan weer verbonden is met de garage poort eenheid (net zoals de bluetooth module die je beschrijft).

Werkt dan bv via smartphone en andere zodra die op de wifi kunnen.
Ik heb het gemaakt en getest, maar nog niet in gebruik, ik moet er nog eens een mooi kastje voor maken en installeren + wil inputs voorzien om te zien of de poort toe of open is. Daarnaast twijfel ik om toegang tot mijn huis te automatiseren... Al is het mogelijk veiliger dan de remote die ik heb :P psychologisch is het toch een drempel :)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

een BT sturing is op hackerspace #hack42 in gebruik, gewoon op het ID van je smartphone, dit werkt enkel als je nadien niet meer in de buurt van de poort komt. gewoon in de buurt komen is genoeg om de poort open te doen, geen app nodig dus.

er bestaan ook GSM box oplossingen welke kijken naar een telefoon nummer, dus gewoon 1x laten rinkelen (NR herkenning moet aanstaan)
Afbeelding
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heeft je poort ook geen gewone "puls-knop" in huis ofzo ?

Ik schakel mijn poort gewoon door die relay te sluiten met een RPI. Ook status uitlezen (open/gesloten) doe ik er mee.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Nogal drastisch, maar misschien kan je beter de motor vervangen door een nieuw exemplaar.
Sowieso gaat die het toch begeven in de komende paar jaren, zo'n motor is niet gemaakt om 40 jaar te leven, ongeacht hoe je het gebruikt (en jij gebruikt het bij thuiskomst blijkbaar intensief: halfopen/toe/halfopen/toe/...).
In een nieuwe motor (wij hebben een Hörmann ding) zit een printplaat waar je allerlei features op kan gebruiken (als je de documentatie leest).

Een ProMatic motor kost, geplaatst, €390.
Daar krijg je dan een logische afstandsbediening bij, zelf te kiezen welke functies er op zitten (open/toe + controle + ...) en allerlei features via de printplaat:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:Ik zat in een gelijkaardige situatie en ben zelf gaan knutselen, mbv:
- Raspberry Pi
Op zich kan je dit met een Arduino ook (een RPI is een beetje overkill)... al is het verschil in prijs niet echt groot denk ik, dus neem je best waar je het meeste kennis van hebt.
devastator schreef:Heeft je poort ook geen gewone "puls-knop" in huis ofzo ?
Volgens mij heeft iedere poort dat wel... heb ook nog een oud ding hangen en die heeft het ook (heb er een kabel op aangesloten en een extra knop in de garage geplaatst voor de bediening van de poort).
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Zal eerst eens een overzichtje maken van systemen op de markt:
  • GarageMate (BT dongle + app). US, 49 dollar. Ze sturen op dit moment niet naar Europa wegens tekort aan EU stekkers.
  • Schellenberg (BT dongle + app). Duits, 110 euro. Klanten klagen over upgrade naar iOS 9, waardoor de app niet meer werkt. Wegblijven dus.
  • Bluegate Pro (BT dongle + app). Duits, 75 euro of hoger naargelang model.
  • GSM Gate Opener (dongle met simkaart + app). Duits, 120 euro.
  • Hörmann BiSecur (WiFi / LAN dongle + app en cloud voor bediening buiten de LAN). Duits, 172 euro. Werkt waarschijnlijk enkel met hun eigen poorten. Interessant hierbij is wel dat deze in percentage aangeeft hoe ver de poort open is. En met dit tabelletje kan je zien welke motor ook wat ondersteund.
Er schiet mij trouwens nog een extra feature te binnen: in de motor zit ook een lamp (E27) die tijdelijk gaat branden bij openen/sluiten van de poort. Bij aankomst zeer handig, maar bij het vertrekken gebeurt het veel dat we het gewone licht (dat er vlak naast hangt) vergeten doven. Idealiter zou ik liever 1 lichtpunt zien dat zowel door de 3 schakelaars als door de motor geschakeld kan worden. Eventueel zelfs met timer zoals nu. Dit lijkt me echter minder vanzelfsprekend?
NuKeM schreef:Ik zat in een gelijkaardige situatie en ben zelf gaan knutselen, mbv:
- Raspberry Pi
Bedankt voor de tip, van knutselen ben ik alvast niet vies.
petzl schreef:een BT sturing is op hackerspace #hack42 in gebruik
Heb je een link? Op de website kan ik niet meteen het juiste project vinden: https://hack42.nl/wiki/Hack42
devastator schreef:Heeft je poort ook geen gewone "puls-knop" in huis ofzo ?
Ja, maar ook daar moet je lang genoeg drukken uiteraard. Feit is wel dat je dan het ding in actie hoort schieten, waardoor de kans op fouten maken bij die schakelaar ook gewoon nihil is.
devastator schreef:Ook status uitlezen (open/gesloten) doe ik er mee.
Dat lijkt me ook interessant om te kunnen, maar daarvoor moet de unit dit toch ondersteunen? Zonder zulke feedback of sensors zou je in principe wel kunnen iets kunnen programmeren dat alle inputs in het oog houdt om daaruit op te maken wat de status van de poort is, maar zoiets lijkt me een hel om te debuggen. Ik vrees dat zulke info uit mijn unit van 1999 niet kan gelezen worden.
heist_175 schreef:Nogal drastisch, maar misschien kan je beter de motor vervangen door een nieuw exemplaar.
Idd, maar als we die toer op gaan, zal het al snel volledige vervanging zijn. De poort hangt er 26 jaar, en de motor 16 jaar. Het is trouwens een poort van 5 meter breed, dus dan moet ik nog opletten dat de motor sterk genoeg is en compatibel enzovoort; dan kies ik liever voor een totaaloplossing. De poort zelf heeft ook al z'n beste tijd gehad. Kraken en piepen bij opengaan. Het is een zwarte, en bij zonneschijn en hoge temperaturen trekt die dus goed krom (zeker 5cm verschil in het midden als je naar de vloer kijkt). Daardoor krijgen we ze soms zelfs niet open, en we hebben ze in allerijl via de noodstop zo eens moeten openmaken, waardoor het kromme gedeelte dan tegen de rail begon te schuren. De onderste 2 van de 4 panelen zijn ook al gehavend omdat er van binnen al verschillende keren licht is tegen gereden (niet van mij), waardoor die 2cm schelen tov andere panelen. Enfin je snapt het, het zou zonde zijn om een state-of-the-art ProMatic aan een museumstuk van een poort te hangen. Dus liever eerst zien hoe we er nu nog het beste kunnen van maken...
heist_175 schreef:In een nieuwe motor (wij hebben een Hörmann ding) zit een printplaat waar je allerlei features op kan gebruiken (als je de documentatie leest).
Dat is dus een model dat compatibel is met Hörmann BiSecur (zie bovenaan). :-)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn poort heeft een aansluiting voor een 24V (AC) lamp die brandt als de poort open staat. Hier heb ik een circuitje voor gemaakt om dit uit te lezen met de PI.

Een Pi/Arduino met Blynk kost eigenlijk niets...
heist_175
Moderator
Moderator

Er schiet mij trouwens nog een extra feature te binnen: in de motor zit ook een lamp (E27) die tijdelijk gaat branden bij openen/sluiten van de poort. Bij aankomst zeer handig, maar bij het vertrekken gebeurt het veel dat we het gewone licht (dat er vlak naast hangt) vergeten doven. Idealiter zou ik liever 1 lichtpunt zien dat zowel door de 3 schakelaars als door de motor geschakeld kan worden. Eventueel zelfs met timer zoals nu. Dit lijkt me echter minder vanzelfsprekend?
Niet zo moeilijk.
Je neemt een trappenhuisautomaat (dat ding noemt nu eenmaal zo) en je sluit daar zoveel schakelaars (drukknoppen) op aan als je wil, inclusief de impuls van uw poort. Telkens de poort open dan wel toe gaat of je op een drukknop duwt, gaat het licht gelinkt aan de trappenhuisautomaat branden voor de ingestelde duur. Ik heb voor mijn houtkot 2 trappenhuisautomaten, eenvoudige systemen van €35 (te monteren op DIN rail).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Hier een industriële poort geautomatiseerd omdat een bestaande oplossing wat duur was, maar zelf gedaan. Er was een impuls voor omhoog, omlaag en stop aanwezig. Hierop een raspberry pi met goedkoop relais board van op ebay. Gelijk ook een licht mee geschakeld (was er niet) voor 2 min zodat je licht hebt.

Hiervoor zelf een HTTP API gemaakt met een simpele APP (android) builder online paar knopjes voor open/toe/stop voor beide poorten.
Leuke is dat je dan alle vrijheid hebt, zo kan ik remote de poort open doen tot op 1 meter hoogte zodat die van UPS pakjes kunnen binnen schuiven :-)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef:Mijn poort heeft een aansluiting voor een 24V (AC) lamp die brandt als de poort open staat. Hier heb ik een circuitje voor gemaakt om dit uit te lezen met de PI.
Ahzo, nee, hier gaat de lamp branden bij de start van een beweging, en dan gaat er een vaste timer lopen na het stoppen de beweging. Lamp blijft dus een tijdje branden, ongeacht of de poort juist open, dicht, of op een kier staat.
heist_175 schreef:Niet zo moeilijk.
Je neemt een trappenhuisautomaat (dat ding noemt nu eenmaal zo) en je sluit daar zoveel schakelaars (drukknoppen) op aan als je wil, inclusief de impuls van uw poort. Telkens de poort open dan wel toe gaat of je op een drukknop duwt, gaat het licht gelinkt aan de trappenhuisautomaat branden voor de ingestelde duur. Ik heb voor mijn houtkot 2 trappenhuisautomaten, eenvoudige systemen van €35 (te monteren op DIN rail).
Het gewone licht in de garage kan nu op 3 punten geschakeld worden dmv een klassieke wisselschakeling. Ik vrees dat een overstap naar een timer in sommige gevallen kan hinderen. Stel dat ik de timer op het maximum zet (volgens wiki is dat doorgaans 7 minuten), kan ik het licht dan ook sneller uitschakelen door terug een puls te geven? Of reset je dan de timer van die automaat?
heist_175
Moderator
Moderator

Dat zal van de trappenhuisautomaat afhangen.
Bij de eenvoudigste, goedkoopste modellen reset je dan de timer :).

Eltako TLZ12D-plus
Bij ingeschakelde drukknop 'continu licht' kan men de verlichting continu inschakelen door
langer dan 1 seconde op de drukknop te duwen. De verlichting wordt na een instelbare tijd
van 0,5 tot 10 uur automatisch uitgeschakeld of indien men opnieuw langer dan 2 seconden
op de drukknop duwt
. Deze functie is niet actief aan de BM-ingang. Zijn de drukknop 'continu
licht' en de uitschakelverwittiging ingeschakeld, dan zal men een uitschakelverwittiging krijgen
vóór het 'continu licht' wegvalt.
@maximum timer:
Eltako heeft modellen die tot 120minuten gaan
heist_175
Moderator
Moderator

Dit is ook een leuke van Eltako: MFZ12 (€35)

Hiermee kan je een "inkomend" signaal omvormen naar een "uitgaand" nuttig signaal:
Afbeelding

bv: functie EW zet de start van een continu signaal om in een puls (0,1 sec tot 40uur lang). Met die puls kan je dan weer een trappenhuis ofzo aansturen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”