Zal eerst eens een overzichtje maken van systemen op de markt:
- GarageMate (BT dongle + app). US, 49 dollar. Ze sturen op dit moment niet naar Europa wegens tekort aan EU stekkers.
- Schellenberg (BT dongle + app). Duits, 110 euro. Klanten klagen over upgrade naar iOS 9, waardoor de app niet meer werkt. Wegblijven dus.
- Bluegate Pro (BT dongle + app). Duits, 75 euro of hoger naargelang model.
- GSM Gate Opener (dongle met simkaart + app). Duits, 120 euro.
- Hörmann BiSecur (WiFi / LAN dongle + app en cloud voor bediening buiten de LAN). Duits, 172 euro. Werkt waarschijnlijk enkel met hun eigen poorten. Interessant hierbij is wel dat deze in percentage aangeeft hoe ver de poort open is. En met dit tabelletje kan je zien welke motor ook wat ondersteund.
Er schiet mij trouwens nog een extra feature te binnen: in de motor zit ook een lamp (E27) die tijdelijk gaat branden bij openen/sluiten van de poort. Bij aankomst zeer handig, maar bij het vertrekken gebeurt het veel dat we het gewone licht (dat er vlak naast hangt) vergeten doven. Idealiter zou ik liever 1 lichtpunt zien dat zowel door de 3 schakelaars als door de motor geschakeld kan worden. Eventueel zelfs met timer zoals nu. Dit lijkt me echter minder vanzelfsprekend?
NuKeM schreef:Ik zat in een gelijkaardige situatie en ben zelf gaan knutselen, mbv:
- Raspberry Pi
- SainSmart 2-Channel 5V Relay Module for Arduino Raspberry Pi
Bedankt voor de tip, van knutselen ben ik alvast niet vies.
petzl schreef:een BT sturing is op hackerspace #hack42 in gebruik
Heb je een link? Op de website kan ik niet meteen het juiste project vinden:
https://hack42.nl/wiki/Hack42
devastator schreef:Heeft je poort ook geen gewone "puls-knop" in huis ofzo ?
Ja, maar ook daar moet je lang genoeg drukken uiteraard. Feit is wel dat je dan het ding in actie hoort schieten, waardoor de kans op fouten maken bij die schakelaar ook gewoon nihil is.
devastator schreef:Ook status uitlezen (open/gesloten) doe ik er mee.
Dat lijkt me ook interessant om te kunnen, maar daarvoor moet de unit dit toch ondersteunen? Zonder zulke feedback of sensors zou je in principe wel kunnen iets kunnen programmeren dat alle inputs in het oog houdt om daaruit op te maken wat de status van de poort is, maar zoiets lijkt me een hel om te debuggen. Ik vrees dat zulke info uit mijn unit van 1999 niet kan gelezen worden.
heist_175 schreef:Nogal drastisch, maar misschien kan je beter de motor vervangen door een nieuw exemplaar.
Idd, maar als we die toer op gaan, zal het al snel volledige vervanging zijn. De poort hangt er 26 jaar, en de motor 16 jaar. Het is trouwens een poort van 5 meter breed, dus dan moet ik nog opletten dat de motor sterk genoeg is en compatibel enzovoort; dan kies ik liever voor een totaaloplossing. De poort zelf heeft ook al z'n beste tijd gehad. Kraken en piepen bij opengaan. Het is een zwarte, en bij zonneschijn en hoge temperaturen trekt die dus goed krom (zeker 5cm verschil in het midden als je naar de vloer kijkt). Daardoor krijgen we ze soms zelfs niet open, en we hebben ze in allerijl via de noodstop zo eens moeten openmaken, waardoor het kromme gedeelte dan tegen de rail begon te schuren. De onderste 2 van de 4 panelen zijn ook al gehavend omdat er van binnen al verschillende keren licht is tegen gereden (niet van mij), waardoor die 2cm schelen tov andere panelen. Enfin je snapt het, het zou zonde zijn om een state-of-the-art ProMatic aan een museumstuk van een poort te hangen. Dus liever eerst zien hoe we er nu nog het beste kunnen van maken...
heist_175 schreef:In een nieuwe motor (wij hebben een Hörmann ding) zit een printplaat waar je allerlei features op kan gebruiken (als je de documentatie leest).
Dat is dus een model dat compatibel is met Hörmann BiSecur (zie bovenaan).