Beste UB'ers,
Bij mijn ouders staat een opstelling met een B-box 2, eigen DHCP server (DHCP server op Bbox-2 staat uit) en Proximus TV.
Dat heeft jarenlang goed gewerkt tot gisteren. Ze zijn een andere decoder gaan halen, maar stranden (laatste wat ik weet) op error 5.
Ik weet dat er vroeger voor Proximus TV een apparte VLAN aangeboden werd zodat dit niet interfereerde met het pc/laptop/... netwerk. Maar ook dat ze dat op nieuwere modems niet meer doen (1 VLAN voor tv en internet).
Nu ben ik gaan kijken op m'n DHCP server en ik zie sinds gisteren (rond tijdstip dat ze andere decoder gaan halen zijn) frequent een DHCP request voor een MAC adres zonder hostname (48:1d:70:51:26:90). Volgens deze site is dat een Cisco device wat al mijn wenkbrouwen doet fronsen.
Ik vermoed dus dat er op de Bbox-2 van Proximus een aanpassing gedaan is om alles in 1 VLAN te gooien en dat de Proximus TV decoder niet tevreden is met het IP dat hij van m'n DHCP server krijgt.
Iemand ervaring/oplossingen hiervoor? Ik neem aan dat er allicht een DHCP optie ontbreekt om de DHCP server van de B-box 2 te simuleren?
Alvast bedankt voor de hulp!
B-box 2 en eigen DHCP server i.c.m. Proximus TV
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Hoe is de BBOx2 ingesteld onder TV MODE? fully Routed of bridged?
Gedrag van DHCP en VLAN wordt nl. beïnvloed door die keuze en sinds enkele jaren is fully routed de norm terwijl de oude BBOX2 nog in TV Mode Bridged geleverd werden.
Gedrag van DHCP en VLAN wordt nl. beïnvloed door die keuze en sinds enkele jaren is fully routed de norm terwijl de oude BBOX2 nog in TV Mode Bridged geleverd werden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
OK, dat zou ondertussen al wat kunnen verklaren.
Ondertussen heeft Proximus mijn ouders hun modem laten resetten, nu kan ik remote natuurlijk ook niet meer inloggen...
Is er een best-practice om juiste DHCP client lease te voorzien vanuit eigen DHCP server (i.c.m. Proximus TV wel te verstaan)? Ofwel moet ik met een gesplitte pool werken (pool 1 eigen server, pool 2 B-box 2 en het MAC adres van de Proximus decoder blokkeren op mijn DHCP server).
Ondertussen heeft Proximus mijn ouders hun modem laten resetten, nu kan ik remote natuurlijk ook niet meer inloggen...
Is er een best-practice om juiste DHCP client lease te voorzien vanuit eigen DHCP server (i.c.m. Proximus TV wel te verstaan)? Ofwel moet ik met een gesplitte pool werken (pool 1 eigen server, pool 2 B-box 2 en het MAC adres van de Proximus decoder blokkeren op mijn DHCP server).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Geforceerd als zijnde "niet meer aan te passen"? Of kan je die nog steeds veranderen? Ik dacht trouwens dat er geen bbox2's meer waren?jackho schreef:Ik dacht dat de B-box2 nu ook door Proximus geforceerd in full routed mode gezet wordt.
-
- Elite Poster
Vanavond of morgen eens deze piste testen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... pd#p528112
Maar als de naam van de boot image wijzigt ben ik daar ook niet veel meer of course...
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... pd#p528112
Maar als de naam van de boot image wijzigt ben ik daar ook niet veel meer of course...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Road rebel,
Er zijn inderdaad nog altijd B-box2 in gebruik, ik meen begrepen te hebben dat je dit wel nog kunt instellen maar het weer overschreven wordt. Natuurlijk zou dit ook wel te maken kunnen hebben of men Netflix gebruikt via de decoder, dan wordt je B-box2 natuurlijk in full routed mode gezet.
Er zijn inderdaad nog altijd B-box2 in gebruik, ik meen begrepen te hebben dat je dit wel nog kunt instellen maar het weer overschreven wordt. Natuurlijk zou dit ook wel te maken kunnen hebben of men Netflix gebruikt via de decoder, dan wordt je B-box2 natuurlijk in full routed mode gezet.
-
- Elite Poster
Ik heb het uiteindelijk opgelost door het gebruikte subnet in 2 te splitsen:
Het eerste deel wordt uitgedeeld door m'n eigen DHCP server (zowel statische als dynamsiche IP's) door de clients te definiëren en onbekende clients te weigeren (optie deny unknown-clients).
Het 2de deel wordt uitgedeeld door de B-box 2.
Mijn eigen DHCP server is blijkbaar dominanter, want iedere DHCP request wordt door die beantwoord. Maar enkel de gedefiniëerde clients (dus niet de Proximus TV decoder) krijgen er eentje. Niet gedefiniëerde clients krijgen dus sowieso een IP van de B-box.
Pluspunt is wat redundantie als 1 van de 2 DHCP servers plat zou gaan.
Het eerste deel wordt uitgedeeld door m'n eigen DHCP server (zowel statische als dynamsiche IP's) door de clients te definiëren en onbekende clients te weigeren (optie deny unknown-clients).
Het 2de deel wordt uitgedeeld door de B-box 2.
Mijn eigen DHCP server is blijkbaar dominanter, want iedere DHCP request wordt door die beantwoord. Maar enkel de gedefiniëerde clients (dus niet de Proximus TV decoder) krijgen er eentje. Niet gedefiniëerde clients krijgen dus sowieso een IP van de B-box.
Pluspunt is wat redundantie als 1 van de 2 DHCP servers plat zou gaan.