Eén van m'n buren heeft TP-Link 500 Mbit Powerlines in gebruik welke afkomstig zijn van Telenet.
Aangezien z'n wireless niet ideaal is aan de andere kant van het huis was het idee er een powerline AP bij te plaatsen... al is het nu de vraag in hoeverre deze compatibel zijn (of eerder elkaar niet tegenwerken). Er moet dus geen koppeling voorzien worden met de bestaande powerlines aangezien deze voor de decoders gebruikt worden.
Zou een TP-Link (of zelfs een ander merk) van 1200 Mbits problemen geven ?
Powerline compatibiliteit
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 3 keer
"in principe" zijn alle powerlines onderling compatibel aangezien ze aan de standaard van homeplug voldoen.
Ik zou echter bij een en hetzelfde merk blijven, potentieel zelfs aan identieke adapters (makkelijker) indien je ervan tevreden bent
Je kan daarbij naar keuze, als je bvb 4 adapters hebt deze allen pairen of slechts per 2.
Ze delen in beide gevallen echter dezelfde bandbreedte, je kan aldus beter gewoon 1 adapter bijkopen => zo kom je met 3 adapters toe, wat allicht goedkoper is. Normaal communiceren de adapters onderling steeds per 2 aan de hoogst mogelijke snelheid, er is geen snelheidsdaling tot de laagste snelheid van alle adapters of iets dergelijks.
maar: als je relatief makkelijk een kabel kan (bij) trekken door bestaande buis, of via (kruip)kelder,..... niet twijfelen => blijft de beste optie
Ik zou echter bij een en hetzelfde merk blijven, potentieel zelfs aan identieke adapters (makkelijker) indien je ervan tevreden bent
Je kan daarbij naar keuze, als je bvb 4 adapters hebt deze allen pairen of slechts per 2.
Ze delen in beide gevallen echter dezelfde bandbreedte, je kan aldus beter gewoon 1 adapter bijkopen => zo kom je met 3 adapters toe, wat allicht goedkoper is. Normaal communiceren de adapters onderling steeds per 2 aan de hoogst mogelijke snelheid, er is geen snelheidsdaling tot de laagste snelheid van alle adapters of iets dergelijks.
maar: als je relatief makkelijk een kabel kan (bij) trekken door bestaande buis, of via (kruip)kelder,..... niet twijfelen => blijft de beste optie
-
- Deel van't meubilair
Een extra kabel is hier totaal geen optie... vandaar the next best thing.
Probleem is ook dat de persoon nog twee TN modems heeft staan... één voor internet en één voor digitale TV. Aangezien het maar het laagste internet abbo is wil TN ook niet gratis een HGW komen plaatsen om dit alles wat cleaner te maken zodat één extra powerline voldoende zou zijn.
Daar de bestaande powerlines 500 Mbits varianten zijn was ik gewoon nieuwsgierig naar de compatibiliteit met de 1200 Mbits versies (wat een recentere homeplug standaard is).
Probleem is ook dat de persoon nog twee TN modems heeft staan... één voor internet en één voor digitale TV. Aangezien het maar het laagste internet abbo is wil TN ook niet gratis een HGW komen plaatsen om dit alles wat cleaner te maken zodat één extra powerline voldoende zou zijn.
Daar de bestaande powerlines 500 Mbits varianten zijn was ik gewoon nieuwsgierig naar de compatibiliteit met de 1200 Mbits versies (wat een recentere homeplug standaard is).
-
- Deel van't meubilair
Ik ken de betreffende truc maar de persoon heeft blijkbaar nog steeds historische promoties en speciale tarieven dat ik me daar niet aan ga wagen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Ik heb in het verleden al eens een experiment gedaan met 2 paar powerlines. Als ik me niet vergis waren het 2 Zyxels van 500 Mbps en 2 Zyxels van 1000 Mbps. De bandbreedte die ik daarop haalde was toch wel significant lager dan wanneer ik de 4 punten op hetzelfde powerline netwerk stak (met 4 500Mbps pluggen).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 1 keer
[quote="lirec"]"in principe" zijn alle powerlines onderling compatibel aangezien ze aan de standaard van homeplug voldoen.
Er bestaat ook nog HomeGrid; http://www.homegridforum.org/
Er zijn hiervan recent de eerste G.Hn toestellen op de markt gekomen. http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/l ... r-reviewed
Deze zijn niet compatibel met de homeplug standaard!
Er bestaat ook nog HomeGrid; http://www.homegridforum.org/
Er zijn hiervan recent de eerste G.Hn toestellen op de markt gekomen. http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/l ... r-reviewed
Deze zijn niet compatibel met de homeplug standaard!
-
- Deel van't meubilair
Ondertussen heb ik antwoord gehad van TP-Link;
Let tevens ook op dat als u AV1200 mix samen met AV500 modellen dat uw gehele netwerk volgens het AV500 standaard zou gaan werken.
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
- Bedankt: 115 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Is dat ook van toepassing op het combineren van AV500 en AV200? Ik gebruik namelijk 1x AV200 bij een nieuwere set om enkel een SmartTV aan te sluiten.

TV:

ISP:

Tel.:

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3754 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik begrijp jouw probleem niet zo goed.r2504 schreef:Daar de bestaande powerlines 500 Mbits varianten zijn was ik gewoon nieuwsgierig naar de compatibiliteit met de 1200 Mbits versies (wat een recentere homeplug standaard is).
Gezien het jouw bedoeling is om 2 aparte powerline netwerken te maken (dus 2 * 2 devices) speelt compatibiliteit toch geen rol? Want je wil ze niet laten samenwerken, toch?
Of is jouw vrees dat ze mekaar gaan "tegenwerken" gezien ze op dezelfde stroomkring zitten?
Wat betreft de opstelling met 2 modems.
Ik denk dat je heel gemakkelijk die 2de modem (die nu alleen de decoders bedient) zou kunnen laten wegvallen, en de decoders aansluiten aan de internet modem. Dan kan je één powerline circuit maken, en heb je voldoende aan één "powerline/WiFi AP" (die je dan pairt met het bestaande koppel?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... elkaar "verdragen" is ook een vorm van compatibiliteit héphilippe_d schreef:Of is jouw vrees dat ze mekaar gaan "tegenwerken" gezien ze op dezelfde stroomkring zitten?

Een ander bizar antwoord van TP-Link is dat men vertelde dat twee gescheiden netwerken niet aanbevolen waren (ondanks dat het in hun FAQ staat dat het wel kan ?).
-
- Deel van't meubilair
Vandaag staat er een Powerline met WIFI in de ALDI... deze maar eens proberen (moest het niet werken is het eenvoudig terug te brengen).
-
- Deel van't meubilair
Ben even met die ALDI spullen aan het testen... terwijl de tool 384 Mbps aangeeft haal ik wireless maar 3.64/11.40 Mbps ?
Bizar is dus dat de upload sneller gaat dan de download ?
Bizar is dus dat de upload sneller gaat dan de download ?
-
- Deel van't meubilair
Bizar... ik steek de wireless in een stopcontact de andere kant van de kamer... volgens de tool zakt de PLC snelheid naar 274 Mbps, maar wireless geeft nu 33.92/11.66 Mbps ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Als je teveel haar hebt, moet je alleszins veel met Powerline experimenteren
. Het gedrag van die dingen is echt zo onvoorspelbaar als iets. Heb nu recent gemerkt dat mijn snelheid ineens gedropt is van de al schamele 90 Mbps naar een ellendige 40 Mbps, en dat met 1000 Mbps pluggen. Zal wel weer een of andere storende adaptor zijn die er ondertussen bijgekomen is... Hoe die bijgeleverde tooltjes trouwens aan hun snelheden komen is me altijd een raadsel wat met een simpele iperf kwam ik nog niet in de buurt van wat de tools rapporteerden.

-
- Deel van't meubilair
Ben ze vandaag gaan installeren bij de persoon zelf en haalde nog bijna 30 Mbps... ondanks dat het netwerk LEDje orange/rood stond te knipperen (slechte powerline verbinding dus). In dit geval is dat ruim genoeg voor deze mensen welke enkel wat surfen naar Facebook.