Hallo,
Ik heb het vermoeden dat er iets niet correct verloopt met mijn B-Box 2.
Even de situatie uitleggen : surfen, e-mail, alles werkt op mijn PC met een bedraad netwerk, laptop 's en tablet's via WIFI ( dus hier geen probleem met alle windows versies ! )
Wat ik echter niet meer kan, en dit op zowel op Pc en laptop ( en tot voor kort wel ! ) is online games spelen, ik kan het spel opstarten maar vind via de interface van het spel (CS, CS go, Battlefield, enz )quasi geen IP adressen terug van gameservers, laat staan dat ik een verbinding kan opzetten. ( ik spreek hier niet over web based games, maar volwaardige aangekochte spellen )
Nu heb ik gisteren even de test gedaan om via mijn laptop te connecteren via mijn eigen Belgacom Fon-hotspot, dus thuis even gedisconecteerd van het standaard intern WIFI thuis netwerk, daarna connectie opgezet met Belgacom FON, spel opgestart en via de interface van het spel krijg ik terug een volledige lijst te zien van game servers ! ( duizenden )
Doordat het probleem zich voordoet op verschillende pc's en verschillende windows versies kan het toch niet anders dat het probleem zich voordoet aan de kant van de B-Box 2.
Het kan toch niet dat je voor online gaming via het Fon netwerk van Belgacom moet gaan( wat trouwens niet werkt voor pc's niet uitgerust met een draadloos netwerk, daar moet je zowiso via een bedraad netwerk )in plaats van de standaard configuratie, die zoals reeds aangegeven perfect werkte tot ongeveer 14 dagen geleden.
PS : Ik heb enkel de B-Box 2, geen andere routers e.d. geïnstalleerd.
Enig idee wat te doen ?
CGNAT Test op residentiële xDSL lijnen (was: B-Box 2 probleem)
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Je kan altijd een factory reset proberen. Als je zelf echter niet aan instellingen hebt geprutst, en er niet veel tijd wil insteken: wissel die B-box 2 in voor een B-box 3. Dit is kosteloos en kan normaal in elk Proximus Center gebeuren. Ze vragen daar wel naar een ticketnummer, aangezien je dit moet aanvragen via de klantendienst. Als je daar uw verhaal doet zullen ze normaal niet tegenpruttelen als je zelf een ruil voorstelt.
Op die manier kan je van een schone lei beginnen, en de B-box 3 is in veel opzichten ook gewoon beter dan de witte broodrooster.
Op die manier kan je van een schone lei beginnen, en de B-box 3 is in veel opzichten ook gewoon beter dan de witte broodrooster.
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Inderdaad dan wat kenwoot zegt, succes!
DNS probleem zou niet mogen, zowel de google dns'en of proximus dns'en blokkeren geen games, mss wel een firewall issue.
Welke antivirus/firewall gebruik op je op je pcs, en staat het netwerk ingesteld als privénetwerk?
DNS probleem zou niet mogen, zowel de google dns'en of proximus dns'en blokkeren geen games, mss wel een firewall issue.
Welke antivirus/firewall gebruik op je op je pcs, en staat het netwerk ingesteld als privénetwerk?
Hoi,
Vooraleerst een fijn 2016 gewenst.
Mijn onderstand probleem is ondertussen opgelost. Het had totaal niets te maken met de instellingen van mijn B-Box2 en in uitbreiding met een B-Box 3, alsook de firewall instellingen van zowel mijn B-box en PC hadden hier ook niets mee te maken, evenals het DNS verhaal doet hier niet ter zake.
Het probleem ( in dit specifieke geval ) bevond zich bij PROXIMUS, ik had verleden week woensdag telefonisch contact met de technische dienst van PROXIMUS opgenomen om dit probleem uit te leggen.( wel mogelijkheid tot surfen, e-mail, Skype,...enzovoort maar geen online games mogelijk op al mijn pc's en laptops) Blijkbaar zijn er een 20.000 tal abonnees geselecteerd om deel te namen aan een test die PROXIMUS een 3 à 4 tal weken heeft opgestart met de verdeling van een aantal publieke IP adressen over meerdere gebruikers
In mijn geval gaf dit problemen om 98 % van de IP adressen te kunnen bereiken van online game-servers ( voor de complete technische uitleg te geven ben ik niet voldoende technisch onderlegd )
De nodige aanpassingen zijn bij PROXIMUS gebeurt om ervoor te zorgen dat ik geen problemen meer heb.
Ik wil hierbij benadrukken dat ik uitermate tevreden ben met het telefonisch contact dat ik gehad heb met de technische dienst bij PROXIMUS, ze hebben mij meer dan voldoende tijd gegeven om het probleem te kunnen omschrijven ( wat zeker niet evident was gezien de problematiek van het probleem )
Bedankt en een dikke merci ! aan een zekere Mr. Nico van de klantendienst van PROXIMUS !!
Men zegge het voort
Vooraleerst een fijn 2016 gewenst.
Mijn onderstand probleem is ondertussen opgelost. Het had totaal niets te maken met de instellingen van mijn B-Box2 en in uitbreiding met een B-Box 3, alsook de firewall instellingen van zowel mijn B-box en PC hadden hier ook niets mee te maken, evenals het DNS verhaal doet hier niet ter zake.
Het probleem ( in dit specifieke geval ) bevond zich bij PROXIMUS, ik had verleden week woensdag telefonisch contact met de technische dienst van PROXIMUS opgenomen om dit probleem uit te leggen.( wel mogelijkheid tot surfen, e-mail, Skype,...enzovoort maar geen online games mogelijk op al mijn pc's en laptops) Blijkbaar zijn er een 20.000 tal abonnees geselecteerd om deel te namen aan een test die PROXIMUS een 3 à 4 tal weken heeft opgestart met de verdeling van een aantal publieke IP adressen over meerdere gebruikers
In mijn geval gaf dit problemen om 98 % van de IP adressen te kunnen bereiken van online game-servers ( voor de complete technische uitleg te geven ben ik niet voldoende technisch onderlegd )
De nodige aanpassingen zijn bij PROXIMUS gebeurt om ervoor te zorgen dat ik geen problemen meer heb.
Ik wil hierbij benadrukken dat ik uitermate tevreden ben met het telefonisch contact dat ik gehad heb met de technische dienst bij PROXIMUS, ze hebben mij meer dan voldoende tijd gegeven om het probleem te kunnen omschrijven ( wat zeker niet evident was gezien de problematiek van het probleem )
Bedankt en een dikke merci ! aan een zekere Mr. Nico van de klantendienst van PROXIMUS !!
Men zegge het voort

-
- Elite Poster
- Berichten: 4331
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Een vraagje, was dat iemand van het eerste lijnsonderhoud bij de technische helpdesk 080022800 of hebben ze u doorverbonden met iemand van het tweede lijnsonderhoud (specialisten/ingenieurs)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Wat ik uit de uitleg kon halen was dat proximus ook op hun xDSL lijnen begonnen is met Carrier Grade NAT voor IPv4 adressen te besparen.
Echter kan dat inderdaad problemen geven zoals bovenstaande.
Ze zetten je dus gewoon net als je via 3G zou verbinden op een "intern" IP zoals 192.168.1.X, ipv een extern routeerbaar adres.
Je krijgt dus bij meerdere klanten als je naar een site als "watismijnip.be" zou surfen hetzelfde IP te zien krijgen.
Echter kan dat inderdaad problemen geven zoals bovenstaande.
Ze zetten je dus gewoon net als je via 3G zou verbinden op een "intern" IP zoals 192.168.1.X, ipv een extern routeerbaar adres.
Je krijgt dus bij meerdere klanten als je naar een site als "watismijnip.be" zou surfen hetzelfde IP te zien krijgen.
Hoi,
Wat ik dan wel zeer spijtig vind is dat ik op geen enkele manier vooraf door PROXIMUS ben geïnformeerd over deze situatie, terwijl ik toch klant ben en een maandelijks abonnement betaal. Daarvoor verwacht ik toch in ruil tenminste enige informatie vooraf.
Ik heb mijn pc en die van mijn zoon binnenste buiten gedraaid, ben quasi 2 dagen bezig geweest om dit probleem op te kunnen lossen, was bijna van plan een nieuwe PC aan te schaffen, terwijl het probleem nog geeneens bij mij zich situeerde ??
Mag ik nogmaals meegeven dat die desbetreffende persoon van de technische helpdesk mij dus veel geld heeft bespaard terwijl PROXIMUS toch hun klanten vooraf hadden kunnen informeren, dat had veel problemen en frustraties kunnen vermijden.
Wat ik dan wel zeer spijtig vind is dat ik op geen enkele manier vooraf door PROXIMUS ben geïnformeerd over deze situatie, terwijl ik toch klant ben en een maandelijks abonnement betaal. Daarvoor verwacht ik toch in ruil tenminste enige informatie vooraf.
Ik heb mijn pc en die van mijn zoon binnenste buiten gedraaid, ben quasi 2 dagen bezig geweest om dit probleem op te kunnen lossen, was bijna van plan een nieuwe PC aan te schaffen, terwijl het probleem nog geeneens bij mij zich situeerde ??
Mag ik nogmaals meegeven dat die desbetreffende persoon van de technische helpdesk mij dus veel geld heeft bespaard terwijl PROXIMUS toch hun klanten vooraf hadden kunnen informeren, dat had veel problemen en frustraties kunnen vermijden.
-
- Plus Member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 12 keer
Omdat het een test is, vermoed ik dat ze niets hebben laten weten om de impact te monitoren bij onveranderd gebruik. Als ze besluiten dit uit te rollen voor iedereen dan kunnen ze niet anders als een persbericht / email / brief. Ik meen dat als je CGN actief hebt staan je automatisch bij een interne medewerker of bij 2de lijn uitkomt, afhankelijk van de drukte natuurlijk, die het via hun toepassingen meteen kunnen uitschakelen.
Als het actief staat kan het uitgeschakeld worden via myproximus bij Producten -> internet en dan bij het kader diensten onder "IP address vertaling" is er een vakje wat je kan uitvinken.
Als het actief staat kan het uitgeschakeld worden via myproximus bij Producten -> internet en dan bij het kader diensten onder "IP address vertaling" is er een vakje wat je kan uitvinken.
Status 17/11
In the coming months we will do limited trials of CGN on fixed Internet residential.
bron: https://www.ipv6council.be/IMG/pdf/10_- ... 1511-2.pdf
-
- Moderator
- Berichten: 18400
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1002 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 20 keer
In principe is voor CGNAT een aparte adress space voorzien (100.64.0.0/10), dus niet een gewoon "intern" IP adresGuntherDW schreef:Ze zetten je dus gewoon net als je via 3G zou verbinden op een "intern" IP zoals 192.168.1.X, ipv een extern routeerbaar adres.
Je krijgt dus bij meerdere klanten als je naar een site als "watismijnip.be" zou surfen hetzelfde IP te zien krijgen.
De vraag is natuurlijk hoe het komt dat de TS deze problemen krijgt. Het is niet omdat je achter een CGNAT zit (en dus een dubbele NAT), je bepaalde IP adressen niet meer kan bereiken?GuntherDW schreef:Wat ik uit de uitleg kon halen was dat proximus ook op hun xDSL lijnen begonnen is met Carrier Grade NAT voor IPv4 adressen te besparen.
Echter kan dat inderdaad problemen geven zoals bovenstaande.
Voor zover ik CGNAT begrijp is het grootse probleem (eigenlijk het enige probleem?) dat je geen behoorlijke port-forwarding kan doen (je kan op je eigen router een port-forwarding instellen, maar er zit nog een router tussen (bij de ISP) waar je niets kan instellen).
Maar hoe komt het dan dat de TS dit probleem niet heeft bij het gebruik van een FON spot? Hier krijgt zijn PC toch ook een lokaal IP en dubbele NAT, en kan je geen port-forwarding instellen op de "hoofdrouter"?
Een bijkomend probleem bij CGNAT is misschien ook het blokkeren van IP's? Als één van de gebruikers achter een CGNAT door een abuse zijn (publiek) IPv4 adres geband werd, dan heeft die ban ook impact op alle CGNAT gebruikers die achter hetzelfde publiek IPv4 zitten

[Mod]
Gezien dit wel een interessant onderwerp is (CGNAT op residentiële vaste interne lijnen), heb ik de topic titel gewijzigd
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Misschien werkt de cgnat niet ok voor bepaalde payload.
Ofwel zet het game een inbound poort open via upnp ?
Hoe dan ook is CGNAT een tijdelijk iets wat vooral te vermijden is zeker op fixed lijnen, voor mobiele netwerken kan ik het nog begrijpen.
Hoe dan ook snap ik niet hoe je een CGNAT krijgt op een BBOX2 zouden ze minstens op een BBOX3 moeten doen zodat je native ipv6 hebt en ipv4 via CGNAT, ipv6 is hoe dan ook het antwoord op lange termijn.
@TS
Heb je toevallig info over welke games, om te weten te komen hoe de server lijsten opgebouwd worden.
Update:
https://www.ipv6council.be/IMG/pdf/10_- ... 1511-2.pdf
Slide 4
Ofwel zet het game een inbound poort open via upnp ?
Hoe dan ook is CGNAT een tijdelijk iets wat vooral te vermijden is zeker op fixed lijnen, voor mobiele netwerken kan ik het nog begrijpen.
Hoe dan ook snap ik niet hoe je een CGNAT krijgt op een BBOX2 zouden ze minstens op een BBOX3 moeten doen zodat je native ipv6 hebt en ipv4 via CGNAT, ipv6 is hoe dan ook het antwoord op lange termijn.
@TS
Heb je toevallig info over welke games, om te weten te komen hoe de server lijsten opgebouwd worden.
Update:
https://www.ipv6council.be/IMG/pdf/10_- ... 1511-2.pdf
Slide 4
Status 17/11
More than 700000 residential customers using dual stack Fast Internet
~10000 professional customers with IPv6 enabled cpe and dual stack
More than double IPv6 traffic compared to November 2014 (+150% !!!)
In the coming months we will do limited trials of CGN on fixed Internet residential.
Ipv6 on mobile is still in test phase in the labs, no launch date to be announced
3% of worldwide Internet users with ipv6 are living in Belgium.
M.b.t. het kader " diensten " Via Myproximus vind ik deze optie alleszins niet terug, ik daar niets gelijkaardigs aan-of afvinken.Senne schreef:Als het actief staat kan het uitgeschakeld worden via myproximus bij Producten -> internet en dan bij het kader diensten onder "IP address vertaling" is er een vakje wat je kan uitvinken.
Games die hierdoor problemen ondervonden zijn o.a. : Alle versies van Counter Strike, Battlefield 2, GTA, Team Fortress, Half Life, ...Tomsworld schreef:@TS
Heb je toevallig info over welke games, om te weten te komen hoe de server lijsten opgebouwd worden.
Dus quasi alle online games (met uitzondering van de web-based games uiteraard).
-
- Plus Member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 12 keer
Wellicht in de testfase alleen zichtbaar als de functie aan staatFeesLess schreef:M.b.t. het kader " diensten " Via Myproximus vind ik deze optie alleszins niet terug, ik daar niets gelijkaardigs aan-of afvinken.
