Wat heb ik nodig?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 121 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb ook een Synology NAS, beste IT aankoop van laatste 10 jaar.
Synology heeft ook veel how to's etc.
https://help.synology.com/dsm/?lang=nld
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase
Synology heeft ook veel how to's etc.
https://help.synology.com/dsm/?lang=nld
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
Ik hecht ook niet veel waarde aan die transcoding functionaliteit. Ben er niet zeker van, maar heb dat de afgelopen jaren niet meer nodig gehad. Als Media player ben ik wel tevreden over die nieuwe AppleTV, via de Plex app daarop. Ja, dat kost centen, maar wat kost geen centen tegenwoordig...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Die play modellen zijn meestal geschikt om 1 gebruiker te transcoderen en dus enkel geschikt voor 1 gebruiker. In een gezinssituatie raad ik het af en kan je best investeren in een degelijke mediaplayer. Hier is dit een Minix en een HTPC met windows. Alles met DLNA geregeld en met degelijke software als kodi op minix, VLC in windowsomgeving en extreme mediplayer op apple i-padjes.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Om het zo uit te drukken is dat voor mij allemaal chinees.
Ik wil bij wijze van spreken een NAS, daarop mijn film zwieren, tv aanzetten, juiste kanaal en kijken.
Zo werkt(e) het eindelijk ook met chromecast en popcorn (nu niet meer
)
Als ik dan toch eens een filmke wil downloaden moet het bijna zo makkelijk zijn dat mijne NAS de popcorn wordt.
Wat is de toegevoegde waarde van die Apple TV in dit verhaal?
Ik wil bij wijze van spreken een NAS, daarop mijn film zwieren, tv aanzetten, juiste kanaal en kijken.
Zo werkt(e) het eindelijk ook met chromecast en popcorn (nu niet meer

Als ik dan toch eens een filmke wil downloaden moet het bijna zo makkelijk zijn dat mijne NAS de popcorn wordt.
Wat is de toegevoegde waarde van die Apple TV in dit verhaal?
- mailracer
- Elite Poster
Je nas zal popcorn niet vervangen en als het nu al Chinees is, dan zou ik zeker bezinnen en nog wat meer info verzamelen voordat je iets aanschaft. Om de volledige functionaliteit van een nas te benutten dien je een beperkte kennis te hebben over die materie. Het lijkt allemaal mooi in menu's gegoten, maar een beetje kennis is wel verreist.
Die Apple tv is dan al zeker geen optie.
[
Post made via mobile device ]
http://blog.synology.com/?p=2377
Die Apple tv is dan al zeker geen optie.
[

http://blog.synology.com/?p=2377
- selder
- Moderator
Die AppleTV wordt demedia speler die de films via de Plex app op de NAS afspeelt. Technische kennis heb je hier helemaal niet voor nodig. Plex overal installeren, zowel op de Synology en de AppleTV is dat "noob-proof".
Je zal er toch echt wel "iets" voor moeten doen hoor, roepen dat het Chinees is & maar verwachten dat die dingen zich allemaal zelf uitpakken, aansluiten & installeren, zo werkt het niet...
[
Je zal er toch echt wel "iets" voor moeten doen hoor, roepen dat het Chinees is & maar verwachten dat die dingen zich allemaal zelf uitpakken, aansluiten & installeren, zo werkt het niet...
[

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 233 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Of als de Apple TV eventueel te duur is, kun je ook perfect PLEX installeren op een Raspberry Pi of Orange Pi.
Ik zet m'n films op m'n Synology met DS Video geïnstalleerd op de Synology en op m'n iPad/Macbook/Windows PC/Android Smartphone en stream ze zo naar m'n Apple TV 3. Ook heb ik al eens Plex geprobeerd op een RPI als ik vakantie had en dat werkte ook vlekkeloos.
DS Video is een prachtige app die ook een samenvatting en DVD cover toevoegt aan je films. Hij checkt in de filename welke film het is en verzorgt zo een prachtige lay-out. Ook Chromecast-support is aanwezig.
Dus: verschillende opties. De dure en gemakkelijke: Apple TV 4
Iets goedkoper: iPad/Macbook (natuurlijk als je deze hebt) + Apple TV3
Nog goedkoper: iPad/Macbook/Windows PC/Android phone of tablet + Chromecast
Goedkoopst: Orange Pi met PLEX.
Andere optie is XBMC. Kun je in feite ook op 'n oude laptop/PC installeren of ook op RPI/Orange PI
Zoveel mogelijkheden. DLNA/PLEX/XBMC/DS Video/UPNP/Chromecast/Orange Pi/...
Nu juist nog een keuze maken
Succes en straks veel plezier met het bekijken van al die films/series 
Ik zet m'n films op m'n Synology met DS Video geïnstalleerd op de Synology en op m'n iPad/Macbook/Windows PC/Android Smartphone en stream ze zo naar m'n Apple TV 3. Ook heb ik al eens Plex geprobeerd op een RPI als ik vakantie had en dat werkte ook vlekkeloos.
DS Video is een prachtige app die ook een samenvatting en DVD cover toevoegt aan je films. Hij checkt in de filename welke film het is en verzorgt zo een prachtige lay-out. Ook Chromecast-support is aanwezig.
Dus: verschillende opties. De dure en gemakkelijke: Apple TV 4
Iets goedkoper: iPad/Macbook (natuurlijk als je deze hebt) + Apple TV3
Nog goedkoper: iPad/Macbook/Windows PC/Android phone of tablet + Chromecast
Goedkoopst: Orange Pi met PLEX.
Andere optie is XBMC. Kun je in feite ook op 'n oude laptop/PC installeren of ook op RPI/Orange PI
Zoveel mogelijkheden. DLNA/PLEX/XBMC/DS Video/UPNP/Chromecast/Orange Pi/...
Nu juist nog een keuze maken

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 49 keer
Wat heb je al van videomateriaal? Is dat nog in avi, mkv, mp4?
Zelf geripte DVD's? ISO-formaat of divx, avi, mkv,...
Nog binnen te halen video's ala Popcorn? mkv, mp4,..
Je NAS is als een bibliotheek. Je kan er vanalles op plaatsen, ook via downloaden, maar je zal het enkel kunnen lezen (op je TV afspelen) met de juiste bril (player):
- Je TV zelf is een recente met wat smart-functies? Dikke kans dat die TV al alles kan wat je wil. Probeer anders een een USB-stick met een film op af te spelen. Lukt dit, dan zal het ook lukken als diezelfde film op je NAS staat. Op sommige TV's (oa Samsung) kan je de Synology app Video Station installeren. De app opstarten op je TV, film kiezen en kijken maar (als de codec door je TV kan afgespeeld worden!!).
- Je TV is een domme zonder smart-functies? Dan heb je nog een player nodig, ala :
Chromecast, AppleTV, Android-TVbox, RaspberryPi met XBMC,....
Eigen situatie :
stokoude Synology DS209 levert het videomateriaal voor 5 tv's : vier Samsung SmartTV's via Video Station, oude Sony met Chromecast en Minix NeoX8-H. De TV's staan thuis en ook bij ouders, schoonouders en broer. Beide 70+ plussers kunnen er mee weg. Gewoon met de afstandsbediening van hun tv selecteren ze hun film en kijken maar. Geen poespas met smartphones, tabletten of andere bakskes.
AL hun DVD-collecties heb ik geript, op de NAS geplaatst en staan beschikbaar voor hen. Ik heb nog maar bij een paar films gehoord dat er streamingproblemen waren, vermoedelijk door een oudere codec.
Ze mogen wel niet allemaal samen naar een film kijken, dat trekt de DS209 en mijn internetlijn niet.
Zelf geripte DVD's? ISO-formaat of divx, avi, mkv,...
Nog binnen te halen video's ala Popcorn? mkv, mp4,..
Je NAS is als een bibliotheek. Je kan er vanalles op plaatsen, ook via downloaden, maar je zal het enkel kunnen lezen (op je TV afspelen) met de juiste bril (player):
- Je TV zelf is een recente met wat smart-functies? Dikke kans dat die TV al alles kan wat je wil. Probeer anders een een USB-stick met een film op af te spelen. Lukt dit, dan zal het ook lukken als diezelfde film op je NAS staat. Op sommige TV's (oa Samsung) kan je de Synology app Video Station installeren. De app opstarten op je TV, film kiezen en kijken maar (als de codec door je TV kan afgespeeld worden!!).
- Je TV is een domme zonder smart-functies? Dan heb je nog een player nodig, ala :
Chromecast, AppleTV, Android-TVbox, RaspberryPi met XBMC,....
Eigen situatie :
stokoude Synology DS209 levert het videomateriaal voor 5 tv's : vier Samsung SmartTV's via Video Station, oude Sony met Chromecast en Minix NeoX8-H. De TV's staan thuis en ook bij ouders, schoonouders en broer. Beide 70+ plussers kunnen er mee weg. Gewoon met de afstandsbediening van hun tv selecteren ze hun film en kijken maar. Geen poespas met smartphones, tabletten of andere bakskes.
AL hun DVD-collecties heb ik geript, op de NAS geplaatst en staan beschikbaar voor hen. Ik heb nog maar bij een paar films gehoord dat er streamingproblemen waren, vermoedelijk door een oudere codec.
Ze mogen wel niet allemaal samen naar een film kijken, dat trekt de DS209 en mijn internetlijn niet.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Misschien eens stilstaan bij het begrip NAS... network attached STORAGE !Dafke schreef:Ik wil bij wijze van spreken een NAS...
Je moet je dan ook focussen op media clients (zoals bv Kodi) die louter storage aanspreken... en dus niet verwachten dat de NAS allerlei andere taken gaat doen (transcoding en dergelijke zoals een Plex Server) waarvoor hij niet geschikt is. En ja, we hebben vandaag NAS'en die extra functies hebben maar gezien hun nog steeds zeer beperkte CPU kracht zijn ze hier meestal maar zeer matig in.
- Dafke
- Elite Poster
OK da's duidelijk, maar dan herhaal ik nog eens: ik heb al een chromecast, welke NAS is dan prijs/kwaliteit de beste?
Dan moet ik niet direct voor de duurste DS416 gaan?
Want wat heeft deze dan meer dan een goedkopere, als jullie hem toch enkel als STORAGE zien?
Dan moet ik niet direct voor de duurste DS416 gaan?
Want wat heeft deze dan meer dan een goedkopere, als jullie hem toch enkel als STORAGE zien?
-
- Deel van't meubilair
Ik ben geen Chromecast gebruiker (wat ik ervan weet is dat het kan streamen van externe services... geen idee of dat ook van eigen bronnen kan) dus andere zullen hier vermoedelijk beter kunnen op antwoorden.
Wat betreft de DS416... https://www.synology.com/nl-nl/products ... /DS415play is een vergelijking met andere 4 bays maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen waarvoor je zelf moet beslissen of je ze nodig hebt of niet. Ik blijf echter bij m'n opmerking dat video voor de meeste NAS'en gewoon "teveel van het goede" is.
Of vergelijk je met andere merken van NAS'en ? Synology is op zich wel een premium merk onder de huis-tuin-en-keuken NAS'en.
Wat betreft de DS416... https://www.synology.com/nl-nl/products ... /DS415play is een vergelijking met andere 4 bays maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen waarvoor je zelf moet beslissen of je ze nodig hebt of niet. Ik blijf echter bij m'n opmerking dat video voor de meeste NAS'en gewoon "teveel van het goede" is.
Of vergelijk je met andere merken van NAS'en ? Synology is op zich wel een premium merk onder de huis-tuin-en-keuken NAS'en.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Hier is de naamconventie van Synology: https://www.synology.com/en-us/products ... ted#chooseDafke schreef:Wat zijn de verschillen tussen de DS416 en de DS216play?
Het is eigenlijk simpel: de DS1xx reeks kan 1 schijf aan, de DS2xx reeks heeft 2 slots, de DS4xx reeks heeft 4 slots, ...
Aangezien je echter maar 4TB netto in totaal wil (juist hé?), lijkt een DS2xx voldoende om mee te beginnen. Je kan er dan bijvoorbeeld 2x4TB inzetten.
Heb voor jou even een filter gemaakt op Amazon.de met de DS2xx reeks. Let op, sommige modellen bevatten reeds schijven: http://amzn.to/1MtxMlA
Het probleem is dat de prijszetting in de praktijk nogal bizar is. Op Amazon.de:r2504 schreef:Wat betreft de DS416... https://www.synology.com/nl-nl/products ... /DS415play is een vergelijking met andere 4 bays maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen waarvoor je zelf moet beslissen of je ze nodig hebt of niet.
DS415+: € 529
DS416: € 439
DS415play: € 405
Moest het playmodel nu het duurste geweest zijn, dan had ik het ook afgeraden, maar nu steek je er geld mee in uw zak door dat model te kopen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Het is misschien ook nog handig om te weten dat de DS414 en DS414j ook nog te koop zijn. Daar kan je wel nog geld mee sparen als transcoding de boom in kan.
- TimoLimo
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 42 keer
Als je DS Video/Video Station zou gebruiken om naar je Chromecast te sturen, is het handig te weten welke NAS wat aankan:
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577
Een mogelijk probleem bij het chromecasten, of liever DS Video transcoding zijn DTS soundtracks, dacht ik? Pass-though werkt wel, maar is daat ook bij de Chromecast? Ikzelf heb enkel ervaring met DS Video op m'n Android tablet icm MX Player. MX Player heeft de mogelijkheid voor een DTS plugin dus heb steeds geluid daar.
Op TV's stream ik rechtstreeks de bestanden zonder transcodering met Kodi via een HTPC en RaspPi2.
Ik heb ook liever dat dedicated mediaplayers de media decoderen dan dat alles in een afspeelbaar formaat getranscodeerd wordt op de NAS. Ik denk bv. niet dat mijn DS1813+ HEVC/h265/x265 zal kunnen transcoderen 'in real time'.. Mijn huidige mediaplayers kunnen het ook niet deftig decoden, eerlijk gezegd. Maar die zijn gemakkelijker te vervangen/upgraden dan een nieuwe NAS..
Maar ben wel te spreken over DS Video, werkt heel vlot op al m'n mobiele apparaten. Spijtig dat ik twee metadata databases heb voor dezelfde mediabestanden: eentje voor Kodi en eentje voor Video Station.
Een mogelijk probleem bij het chromecasten, of liever DS Video transcoding zijn DTS soundtracks, dacht ik? Pass-though werkt wel, maar is daat ook bij de Chromecast? Ikzelf heb enkel ervaring met DS Video op m'n Android tablet icm MX Player. MX Player heeft de mogelijkheid voor een DTS plugin dus heb steeds geluid daar.
Op TV's stream ik rechtstreeks de bestanden zonder transcodering met Kodi via een HTPC en RaspPi2.
Ik heb ook liever dat dedicated mediaplayers de media decoderen dan dat alles in een afspeelbaar formaat getranscodeerd wordt op de NAS. Ik denk bv. niet dat mijn DS1813+ HEVC/h265/x265 zal kunnen transcoderen 'in real time'.. Mijn huidige mediaplayers kunnen het ook niet deftig decoden, eerlijk gezegd. Maar die zijn gemakkelijker te vervangen/upgraden dan een nieuwe NAS..
Maar ben wel te spreken over DS Video, werkt heel vlot op al m'n mobiele apparaten. Spijtig dat ik twee metadata databases heb voor dezelfde mediabestanden: eentje voor Kodi en eentje voor Video Station.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Ik heb thuis als mediaserver een QNAP TS-453Pro staan. Dat ding draait zowel 2 VM's (1 windows, 1 linux) als een Plex Server voor boven en stuurt mijn Kodi aan beneden.
Chromecast kan met lokale bronnen overweg via aparte app's (zoals 'LocalCast')
Grtz,
Sasuke
Chromecast kan met lokale bronnen overweg via aparte app's (zoals 'LocalCast')
Grtz,
Sasuke
-
- Deel van't meubilair
Laat je niet misleiden door de "play"... het is namelijk het zwakste broertje in de rij (de prijszetting is dus volkomen correct).Kenw00t schreef:Het probleem is dat de prijszetting in de praktijk nogal bizar is. Op Amazon.de:
DS415+: € 529
DS416: € 439
DS415play: € 405
Moest het playmodel nu het duurste geweest zijn, dan had ik het ook afgeraden, maar nu steek je er geld mee in uw zak door dat model te kopen. Baat het niet, dan schaadt het niet.![]()
Sasuke schreef:Ik heb thuis als mediaserver een QNAP TS-453Pro staan. Dat ding draait zowel 2 VM's (1 windows, 1 linux) als een Plex Server voor boven en stuurt mijn Kodi aan beneden.
Tja, die kost ook 530 euro en zit daarmee gelijk aan de DS415+ ... geen idee hoe de processors vergelijken.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Alles hangt van je eisen af. Wil je Plex draaien moet je zeker een x86 cpu hebben, wil je ook af en toe een vm draaien, dan is de qnap beter. Maar voor de rest zullen de ds415+ en de ts-453pro wel gelijk presteren.
Gezien de TS native naar zijn chromecast wil streamen is ofwel een app op een apart device ofwel een plex server nodig. Een qnap kan ook zelf rechtstreeks desktop apps draaien indien nodig, waaronder Kodi, via de HDMI uitgang.
Moraal van het verhaal, kijk wat mensen in je omgeving hebben en als je het geld hebt, ga voor een model met Intel x86 CPU
[
Gezien de TS native naar zijn chromecast wil streamen is ofwel een app op een apart device ofwel een plex server nodig. Een qnap kan ook zelf rechtstreeks desktop apps draaien indien nodig, waaronder Kodi, via de HDMI uitgang.
Moraal van het verhaal, kijk wat mensen in je omgeving hebben en als je het geld hebt, ga voor een model met Intel x86 CPU
[

-
- Deel van't meubilair
Of voor een NAS + NUC combinatie... maar is ook niet echt goedkoop.Sasuke schreef:als je het geld hebt, ga voor een model met Intel x86 CPU
- Dafke
- Elite Poster
Ik kan het op de zaak aankopen, dus ietsje duurder is niet direct een probleem.
Ik ben er uit dat ik wel meteen een goeie wil kopen, en meer dan 4TB zal nodig hebben.
Dus het zal de 4 bay worden, tenzij jullie zeggen dat de 8TB schijven ook een optie is, zoals ze op tweaker zeggen? Dan kom ik daarmee toe.
http://tweakers.net/nieuws/105136/synol ... deren.html
Dan kan ik achteraf nog altijd beslissen na een beetje klodderen, of ik nog iets extra nodig heb.
Ik ben er uit dat ik wel meteen een goeie wil kopen, en meer dan 4TB zal nodig hebben.
Dus het zal de 4 bay worden, tenzij jullie zeggen dat de 8TB schijven ook een optie is, zoals ze op tweaker zeggen? Dan kom ik daarmee toe.
http://tweakers.net/nieuws/105136/synol ... deren.html
Dan kan ik achteraf nog altijd beslissen na een beetje klodderen, of ik nog iets extra nodig heb.
-
- Pro Member
Net een post op Tweakers gelezen ivm Plex op een Synology NAS :
http://gathering.tweakers.net/forum/vie ... e/45479639
Ik ben gegaan voor een Synology DS415+ met 4x6TB in RAID (effectief 24TB opslagruimte)
Heb daar Plex en SABNZBD en Spotnet op draaien, op 720p kan hij zonder problemen 3 streams tegelijk aan, op 1080p net aan 2 streams.
Is wel aan de prijzige kant maar iedere cent waard naar mijn idee.
Uiteraard kan je er ook kleinere schijven instoppen om kosten te besparen.
Ik denk dat hiermee je vraag opgelost is?
Ik ben gegaan voor een Synology DS415+ met 4x6TB in RAID (effectief 24TB opslagruimte)
Heb daar Plex en SABNZBD en Spotnet op draaien, op 720p kan hij zonder problemen 3 streams tegelijk aan, op 1080p net aan 2 streams.
Is wel aan de prijzige kant maar iedere cent waard naar mijn idee.
Uiteraard kan je er ook kleinere schijven instoppen om kosten te besparen.
Ik denk dat hiermee je vraag opgelost is?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
kleine correctie: 4x6TB in RAID is effectief 18TB opslagruimte (staat wel goed op tweakers).lukadad schreef:ik ben gegaan voor een Synology DS415+ met 4x6TB in RAID (effectief 24TB opslagruimte)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
lukadad schreef:Ik ben gegaan voor een Synology DS415+ met 4x6TB in RAID (effectief 24TB opslagruimte)
M'n ouders hebben een DS415play... wat ongeveer één derde aan performance heeft van de DS415+... maar die kan amper een 720p stream aan. Ik heb dus toch een beetje m'n twijfels over zulke cijfers... al was de Plex port zo'n jaar geleden ook niet ideaal op Synology (misschien dat die problemen ondertussen ook opgelost zijn).
De meerkost van een 415+ is niet dramatisch... alhoewel 125 euro is altijd spijtig als het uiteindelijk niet lukt.
- selder
- Moderator
Ik raad de mensen altijd aan om niet naar de "normale" of naar de "transcode" modellen van Synology te kijken, en énkel de modellen met een "+" in de naam te kopen.
- selder
- Moderator
Yep. Nogmaals: eens je zo'n Synology hebt, dan ga je daar meer en meer gebruik van maken en dan ben je na een paar weken of maanden blij dat je niet vast zit aan een Synology die "niet mee kan".
- TimoLimo
- Pro Member
Goeie raad van selder, om de + versies te nemen.. Hebben toch weer net dat beetje meer (ja, akkoord, voor een meerprijs) en je doet er meer mee dan oorspronkelijk gedacht..
Met die DS415+ kan je later eventueel nog (beperkt) uitbreiden met de DX213 of DX513 expansion unit.. Ik had gehoopt dat die ondertussen wat zou dalen in prijs maar dat gebeurt niet echt (en was te laat voor de DX513 die hier aangeboden werd voor een schappelijke prijs)
Ter info: De beperking is dat je je volume op de DS415+ niet kan uitbreiden, enkel een bijkomend volume bijmaken met de schijven in die unit. Maar eerlijk gezegd, ik zou dat sowieso doen, als de expansion unit om welke reden dan ook uitvalt is je hele array onbruikbaar. Met aparte volumes per device niet..
Je kan ook de standaard 2GB RAM vervangen door 4 of 8GB, om wat meer ruimte te hebben (als je bv. CrashPlan gebruikt, dan wil die wel eens veel geheugen innemen..)
Met die DS415+ kan je later eventueel nog (beperkt) uitbreiden met de DX213 of DX513 expansion unit.. Ik had gehoopt dat die ondertussen wat zou dalen in prijs maar dat gebeurt niet echt (en was te laat voor de DX513 die hier aangeboden werd voor een schappelijke prijs)
Ter info: De beperking is dat je je volume op de DS415+ niet kan uitbreiden, enkel een bijkomend volume bijmaken met de schijven in die unit. Maar eerlijk gezegd, ik zou dat sowieso doen, als de expansion unit om welke reden dan ook uitvalt is je hele array onbruikbaar. Met aparte volumes per device niet..
Je kan ook de standaard 2GB RAM vervangen door 4 of 8GB, om wat meer ruimte te hebben (als je bv. CrashPlan gebruikt, dan wil die wel eens veel geheugen innemen..)
- selder
- Moderator
Goh, in m'n DS1512+ zit al van in het begin maar 1GB ram in, en ik heb nog nooit de noodzaak gezien om dat uit te breiden...
- TimoLimo
- Pro Member
Ik heb bij mijn Synology enkel de buitenste behuizing moeten openen (nergens een warranty void stickertje dat afgebroken wordt bij openen ofzo) om aan het geheugen te kunnen (is gewoon laptopgeheugen). Maar bij de DS1813+ is geheugenuitbreiding ook een officiële accessoire (alleen is het goedkoper om een compatibel reepje te installeren dan die van Synology zelf).
Ik ben onmiddelijk van 2 naar 4 gig gegaan bij de aanschaf.. Geen idee wat het geheugengebruik nu is, heb er nooit naar moeten omkijken (en waarschijnlijk met die originele 2gig ook niet, eerlijk gezegd).. Ben akkoord dat extra geheugen een nice to have is en geen must. Maar je kan het tenminste bij deze NAS'en: er is geen vastgesoldeerd geheugen..
Bij de DS415+ is het wat 'moeilijker' omdat je echt alles moet losvijzen blijkbaar.. Hier heeft iemand een how-to gemaakt voor een memory upgrade van deze NAS en je kan de thread checken om te zien welke reepjes al zeker compatibel zijn (en ook de ervaringen of het nut heeft of niet)
Ik ben onmiddelijk van 2 naar 4 gig gegaan bij de aanschaf.. Geen idee wat het geheugengebruik nu is, heb er nooit naar moeten omkijken (en waarschijnlijk met die originele 2gig ook niet, eerlijk gezegd).. Ben akkoord dat extra geheugen een nice to have is en geen must. Maar je kan het tenminste bij deze NAS'en: er is geen vastgesoldeerd geheugen..
Bij de DS415+ is het wat 'moeilijker' omdat je echt alles moet losvijzen blijkbaar.. Hier heeft iemand een how-to gemaakt voor een memory upgrade van deze NAS en je kan de thread checken om te zien welke reepjes al zeker compatibel zijn (en ook de ervaringen of het nut heeft of niet)
- mailracer
- Elite Poster
Ik ben al een tijdje aan het overwegen mijn expansion unit (wel DX510, vorig model dus) te verkopen en te vervangen door een tweede nas. Mijn huidig model een 1812+ heeft problemen met encryptie. In optimale omstandigheden haalt deze maar 30 Mbyte/sec bij schrijf acties. Mocht er interesse voor zijn, voor de DX510, kan ik deze wel in een topic aanbieden als te koop.TimoLimo schreef:Ik had gehoopt dat die ondertussen wat zou dalen in prijs maar dat gebeurt niet echt (en was te laat voor de DX513 die hier aangeboden werd voor een schappelijke prijs)

- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Dat denk ik niet. De DS416 zit een niveau lager op vlak van transcoderen (Groep 1 Type 2; de + en de play zitten in Groep 1 Type 1).r2504 schreef:Laat je niet misleiden door de "play"... het is namelijk het zwakste broertje in de rij (de prijszetting is dus volkomen correct).
Er staat niet bij welk soort RAID het is, maar we kunnen uitgaan van RAID 5. Voor schijven van 6TB is dat gewoon idioot. In zakelijke omgevingen wordt sterk afgeraden om 7200rpm-schijven groter dan 1TB nog in RAID 5 te zetten. De kans op URE en dergelijke bij rebuilds is gewoon veel te groot. Die NAS is dus een tikkende tijdbom.philippe_d schreef:kleine correctie: 4x6TB in RAID is effectief 18TB opslagruimte (staat wel goed op tweakers).
- Dafke
- Elite Poster
Met die groepen ook hierop uitgekomen:
Group 1 - Type 1 DS214play, DS415play, DS415+, DS1515+, DS1815+, DS2415+, RS815(RP)+, RS2416(RP)+
Als blijkt dat ik vooral wil data opslag hebben, en voor de rest streamen, dan kan ik best één van bovenstaande aanschaffen, en dan denk ik dat de DS415+ mss idd de beste optie is?
Group 1 - Type 1 DS214play, DS415play, DS415+, DS1515+, DS1815+, DS2415+, RS815(RP)+, RS2416(RP)+
Als blijkt dat ik vooral wil data opslag hebben, en voor de rest streamen, dan kan ik best één van bovenstaande aanschaffen, en dan denk ik dat de DS415+ mss idd de beste optie is?
-
- Pro Member
Op het plex-forum op Tweakers is de tip binnengekomen die Dafke zijn zorgen zal wegnemen :
Houders van een plex-pass beschikken nu over de functie Media Optimizer.
Op je server wordt dan de media alvast getranscodeerd obv je instellingen, zodat de NAS dit niet meer on-the-fly moet doen. Er wordt dan op voorhand een geoptimaliseerd videobestand naast het originele op je NAS geplaatst.
Bron : https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/214079318
[
Houders van een plex-pass beschikken nu over de functie Media Optimizer.
Op je server wordt dan de media alvast getranscodeerd obv je instellingen, zodat de NAS dit niet meer on-the-fly moet doen. Er wordt dan op voorhand een geoptimaliseerd videobestand naast het originele op je NAS geplaatst.
Bron : https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/214079318
[

- selder
- Moderator
Ligt support.plex.tv er bij jullie ook uit?
- Dafke
- Elite Poster
Ik ga dus de DS415+ bestellen.
Aanbeveling voor de disken voor deze NAS?
Als ik via Synology kijk, dan kom ik uit op dit select gezelschap, waarvan ik dan de Seagate en WD herken (ik heb enkel de NAS schijven aangevinkt, en 4TB):
https://www.synology.com/nl-nl/compatib ... mode=false
Maar welke moet ik nu nemen of zijn er andere (iets goedkopere) alternatieven?
Aanbeveling voor de disken voor deze NAS?
Als ik via Synology kijk, dan kom ik uit op dit select gezelschap, waarvan ik dan de Seagate en WD herken (ik heb enkel de NAS schijven aangevinkt, en 4TB):
https://www.synology.com/nl-nl/compatib ... mode=false
Maar welke moet ik nu nemen of zijn er andere (iets goedkopere) alternatieven?
- selder
- Moderator
WD Red hebben speciale firmware die zeer geschikt is voor in een NAS.
- Dafke
- Elite Poster
Ja en dit lees ik dan weer op tweakers.. Geraakt er maar aan uit op het laatste
Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).
Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.
Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren.

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).
Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.
Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren.
- selder
- Moderator
Geen risico's nemen, en gewoon de schijven kopen die in de HCL van Synology staan.
Ik had vroeger 5x 3TB WD Green in m'n DS1512+ zitten. Daar heb ik er al drie van kunnen vervangen, uiteraard buiten de garantieperiode. Wel door 5TB WD Reds, dus is m'n volume wat groter geworden, elk nadeel heb ze voordeel.
Goedkoop is zo goed als altijd duurkoop.
Ik had vroeger 5x 3TB WD Green in m'n DS1512+ zitten. Daar heb ik er al drie van kunnen vervangen, uiteraard buiten de garantieperiode. Wel door 5TB WD Reds, dus is m'n volume wat groter geworden, elk nadeel heb ze voordeel.
Goedkoop is zo goed als altijd duurkoop.