kwaliteit beeld één/Canvas

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 29 keer

stel dat je een goede to zeer goede DVB-T ontvangst zou hebben, is het beeld dan alsnog "slechter, hetzelfde of beter dan wanneer via de telenet digi. of schommelt dit van tijd tot tijd (invloed weer enz)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij goede ontvangst zal het beeld steeds stabiel zijn en dezelfde kwaliteit hebben, de uitgezonden kwaliteit is slechter dan via de distributeurs Telenet, TV Vlaanderen en Proximus.
Er wordt uitgezonden in het verouderde MPEG2-formaat in SD-kwaliteit(720 pixels breed in plaats van 1920 pixels breed bij HD-uitzendingen). (En dit terwijl er in Vlaanderen een DVB-T2 zenderpark operationeel is dat in HD-kwaliteit zou kunnen uitzenden. Maar dit geheel terzijde. )

Ter info, screenschots van het DVB-T-signaal van daarnet:
Eén:
Afbeelding
Canvas:
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Als je signaalontvangst maar zwak is kunnen sneeuw, felle regen, mist de ontvangst zichtbaar storen. Bij een goed signaal ga je het niet opmerken.

Wanneer je echter zo'n goede ontvangst hebt dat je bv zowel het signaal van de zendmast Gent, Eegem en Brussel ontvangt kunnen er ook onderbrekingen optreden (antenne dan wat verplaatsen helpt dan).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 29 keer

ik zal wel enkel kunnen gebruik maken van een binnenantenne. Vind je in Belgie daar goede binnenhuis kwaliteitsantenne's. Of Duitsland?
en hoe weet ik op voorhand of het signaal al niet sterk is zodat een minder performante ook reeds voldoende is? Kan je een antenne kopen met een te zware versterking?
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb zeer goede ontvangst (VRT en RTBF) met een zelfgemaakte binnenantenne (dipool van dikke koperdraad) geplaatst op zolder.
De beeldkwaliteit is beter vergeleken met Proximus beeld op de niet HD kanalen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

bartman schreef:ik zal wel enkel kunnen gebruik maken van een binnenantenne. Vind je in Belgie daar goede binnenhuis kwaliteitsantenne's. Of Duitsland?
en hoe weet ik op voorhand of het signaal al niet sterk is zodat een minder performante ook reeds voldoende is? Kan je een antenne kopen met een te zware versterking?
Met een binnenhuisantenne op een normale locatie hoef je je geen zorgen te maken dat je de 3 zendmasten zou oppikken. Je mag al blij zijn als er 1 goed door komt. Zelf woon ik in een hoog dakappartement en dat probleem stelt zich enkel met mijn dvb-t buitenantenne.

Voor binnenhuisantennes kan je kiezen tss een actief (= met versterking) of een gewone passieve die geen voeding nodig heeft.

Google ook eens op dvb-t zelf-bouw antenne als je een soldeerbout hebt. Met 2 blikjes + coax kan je immers zelf een passieve maken. (links staan hier ook ergens op forum zie zoekfunctie)
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Wij waren jarenlang tevreden dvb-t kijkers. Omdat ik van ADSL naar VDSL ging, vond ik Scarlet trio een goede optie waardoor dvb-t hier buitenvloog maar eerlijk gezegd kijken we nu amper naar andere zenders dan toen. Maar da's persoonlijk natuurlijk.

Qua beeldkwaliteit is het idd vergelijkbaar met de SD streams van Scarlet (Proximus). Op onze oude klassieke beeldbuistv vond ik dat geen probleem. Toen ik een nieuwe (32") flatscreen kocht was ik toch blij om HD te kunnen kijken met Scarlet!
Beeldkwaliteit is altijd dezelfde: regen/sneeuw/wind hebben geen (zichtbare) invloed op de beeldkwaliteit.

Waar ik me wel kon aan ergeren:
- soms geen epg (geen idee waarom, nooit voor naar de vrt gemaild)
- bij verandering van zomer-wintertijd: het duurde steevast een paar dagen voor hij de juiste tijd binnenkreeg, wat de geprogrammeerde opnames verstoorde. Geen idee hoe dat kwam (ambtenaar bij de vrt die vergat een knopje om te draaien?).
- soms nam de decoder ongevraagd programma's op midden in de nacht. Ook nooit geweten hoe dat kwam. Kan uiteraard ook aan de decoder liggen. Ik wiste die opnames gewoon 's anderendaags.

Op zolder hing een oude campingantenne met ingebouwde versterker. Blokvorming hadden we nooit (op ong. 35 km van Egem).

Als je met het beperkte zenderaanbod kan leven en je geen al te grote schermdiagonaal hebt, zou je er kunnen voor gaan. Er staat hier nog een ongebruikte dvb-t decoder op zolder. PM me indien interesse.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Ik wil nog even toevoegen dat zolang je de HD kwaliteit van die zenders niet gewoon bent DVB-T best goed is. Als je wel gaat vergelijken, en dan zeker bij de natuurdocumentaires op Canvas ... ja, er is een duidelijk verschil.

Als je kiest voor een externe DVB-T tuner zorg dat je eentje hebt met een HDMI aansluiting. Die van mij heeft enkel scart. Ik heb er een scart-to-HDMI upscaler tussen steken en dat geeft toch wel een wat beter beeld.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Aan degene die een DVB-T tuner aanschaffen: koop er zeker eentje die MPEG4/ DVBT-2 & (U)HD ondersteunt.
Je ziet het nu ook in Frankrijk waar de switchoff over enkele maanden zal plaatsvinden en het is altijd zonde als jouw materiaal op "korte termijn" incompatibel wordt.

Of koop een tweedehands MPEG2 decoder op Franse en Waalse zoekertjessite want die zijn er waardeloos geworden...

Wat betreft ontvangstkwaliteit: een goede installatie ondervind zo goed als 0 verstoring door het weer.
Het is en blijft een antenne, dus belangrijker dan de (ingebouwde) versterker is de constructie (indien DIY: groot genoeg, de verschillende "armen" moet je afstemmen op frequentie en polarisatie) en (nog belangrijker) het richten!

Je moet richting naar de goede zendmast (locatie en verstorende gebouwen/heuvels), in de goede richting (Horizontale/Verticale polarisatie) en op een voldoende hoogte.

Een YAGI binnenshuis op zolder is top. Tja met pringels-doosje zal je ook wel "iets" ontvangen hoor...
Die "versterkte binnenshuis/buitenshuis" antennekes zoals je in de carrefour vindt is duur voor wat het is (50euro voor een kabelke in een trendy plastiek omhulsel) dergelijke kwaliteit evenaar je met een kleerhanger...
Een goede test om te kijken of je iets kan ontvangen is een gewone coax kabel waarvan je een uiteinde over een lengte van +/- 12,5cm stript en dan richt volgens de polarisatie van de zendmast.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Frankrijk schakelt toch niet over op DVB-T2, waar haal je dat vandaan ?
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

http://www.totaaltv.nl/nieuws/18289/gro ... chter.html

Frankrijk in 2016 helemaal over op DVB-T2
Binnen Europa is Nederland een achterblijver en Frankrijk een koploper. Ook landen als Noorwegen en voor een deel Groot-Brittannië zijn al bezig met DVB-T2. Ook in Duitsland zijn hiervoor plannen. Het DVB-T2 pakket in België is stopgezet wegens te weinig interesse bij de abonnees van Telenet. De VRT en RTBF zenden voorlopig nog in DVB-T uit. In Frankrijk gaat uiterlijk eind 2016 de knop om en worden alle zenders van het Franse TNT in DVB-T2 uitgezonden. Fransat, het aanvullende satellietaanbod op 5 graden west, gaat geheel over op MPEG-4.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

fredo66 schreef:Frankrijk schakelt toch niet over op DVB-T2, waar haal je dat vandaan ?
Waar zie je dat ik zeg dat Frankrijk nu overgaat op DVB-T2? :eek:

Op 5 april 2016 wordt enkel MPEG4 nog ondersteund (enkel nog maar HD zenders).
MPEG2 decoders zijn in Franstalige gebieden nu al waardeloos geworden.

Een switchoff naar DVB-T2 zal hoogstwaarschijnlijk ook gebeuren, maar dan vermoedelijk met UHD in HEVC/H.265 codering. De eerste zenders worden in 2018 verwacht met een totale switchoff in DVB-T2 HEVC ten vroegste in 2020.

Alle informatie vind je op de officiële site: http://www.recevoirlatnt.fr/particuliers/

De info op de Nederlandse link van Jan007 (totaaltv.nl) hierboven is foutief. In tegenstelling tot wat er in 2008-2010 vermeld werd worden de TNT-HD zenders niet met DVB-T2 uitgezonden.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

In jouw oorspronkelijk bericht leek het of dat je HD DVB_T gelijk stelde met DVB-T2 als je over de komende switch sprak. Maar de overschakeling van de Franse zenders naar DVB-T2 is dus nog niet voor volgend jaar. Persoonlijk zit ik er nog niet op te wachten. Mijn ingebouwde dvb-t in tv en mijn aparte dvb-t ontvanger (voor opnames) is wel geschikt voor de huidige Franse HD dvb-t maar niet voor dvb-T2 ...

Desalniettemin bedankt voor je info omtrent de lange termijn planning van de Franse DVB-T2 want die data waren mij nog niet bekend.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Ik vind het DVB-T beeld beter van kwaliteit dan Telenet-analoog en minder goed dan Telenet-digitaal.
Ik zit op ongeveer 15-20km van Veltem en werk met een binnenhuisantenne aan het raam (langs de "verkeerde" kant van het huis). Ik kijk TV via het PC-scherm, maar ik neem ook op en speel die opnames af op de TV. 't Is dat beeld dat ik beoordeel.
De beste antenne die ik ken (en ik heb er 4 geprobeerd), is de Philips SBC TT 350. Ik weet niet of ze nog gemaakt wordt maar je vindt ze soms nog wel in winkels (of kijk eens op eBay e.d.). Je moet wel geduld uitoefenen om ze juist te plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”