Bij mijn proximus papieren factuur zit een vraag voor overschakeling naar een zogenaamde "e-bill" ...
Nu heb ik een hekel aan systemen waarbij je zelf de factuur moet gaan opvragen op de website.
In de brief staat echter : citaat "elke maand word je per sms en/of per email op de hoogte gebracht dat er een nieuwe factuur online staat" (dat wens ik dus niet) citaat verder "In die mail vind je ook je factuur in PDF formaat" (daar kan ik wel mee leven, omdat je dan direct aan de slag kan voor de betaling)
Kan er iemand mij bevestigen dat er dus ook een pdf ingesloten is met de volledige factuur ?
Daarnaast vermelden ze ook dat bij niet betaling toch een papieren factuur volgt. Zijn daar kosten aan verbonden in dat geval ?
Papieren factuur opzeggen ?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
De eerste maal heb je geen rappel kosten. Heb dit onlangs eens voorgehad toen ik geen mail met e-factuur ontvangen had, die zat ook niet bij Spam.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 16 keer
Tot voor kort liep er een actie waarbij je 2000 premium club punten kreeg als je naar een elektronische factuur overschakelde. Zou dat nog steeds van toepassing zijn?
Heb in het verleden allerlei systemen gebruikt van e-billing maar het liep nogal vaak fout. Zoomit is niet bepaald overzichtelijk, een paar keer voorgevallen dat ik toch nog een papieren faktuur kreeg niettegenstaande ik voor Zoomit geopteerd had (ik doe ook de betalingen voor andere gezinsleden en mijn moeder, dan is het soms goed uit je doppen kijken of je hebt dubbel betaald). Fakturen via mail komen soms niet door (geen idee waarom), ben ik ook van afgestapt. Momenteel hou ik me bij de manier van vroeger :
- een papieren faktuur (voor verbruiksfakturen elektriciteit, telefoon, enz met variërend bedrag)
- een domiciliëring (ook een papieren faktuur dus, maar alleen voor fakturen met vast bedrag zoals aflossing van lening, abonnementen, enz)
Dit geeft mij (naar mijn gevoel) nog steeds de meeste controle.
Ik begrijp wel dat men af wil van "alles op papier" maar men geeft dan altijd een stukje controle af en door de verschillende systemen komen er langs alle kanten fakturen op je af (de ene wil Zoomit, de andere via mail, enz) wordt snel een warboel...
- een papieren faktuur (voor verbruiksfakturen elektriciteit, telefoon, enz met variërend bedrag)
- een domiciliëring (ook een papieren faktuur dus, maar alleen voor fakturen met vast bedrag zoals aflossing van lening, abonnementen, enz)
Dit geeft mij (naar mijn gevoel) nog steeds de meeste controle.
Ik begrijp wel dat men af wil van "alles op papier" maar men geeft dan altijd een stukje controle af en door de verschillende systemen komen er langs alle kanten fakturen op je af (de ene wil Zoomit, de andere via mail, enz) wordt snel een warboel...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
Naar mijn weten ben je niet verplicht Zoomit te gebruiken.
Domiciliëring is ook niet verplicht en daar kunnen soms door fouten van sommige leveranciers vreemde bedragen automatisch van je rekening gaan
Gewoon e-billing met factuur in Pdf volstaat, maar dan moeten ze die ook op tijd versturen natuurlijk.
Domiciliëring is ook niet verplicht en daar kunnen soms door fouten van sommige leveranciers vreemde bedragen automatisch van je rekening gaan

Gewoon e-billing met factuur in Pdf volstaat, maar dan moeten ze die ook op tijd versturen natuurlijk.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Dat zal dan nu niet meer het geval zijn, er staat niets van in de brief. Wat er wel in staat als compensatie is "Een deel van de besparingen wordt namelijk gebruikt om "Kids for a GoodPlanet" te steunen.conexio schreef:Tot voor kort liep er een actie waarbij je 2000 premium club punten kreeg als je naar een elektronische factuur overschakelde. Zou dat nog steeds van toepassing zijn?
"Een deel dus", dat is duidelijk

EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Een compensatie die hen in feite niet echt iets kost zoals bv. een surplus op het downloadvolume was geen slecht idee geweest ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Ook bij Scarlet krijg je een factuur,met PDF.
Ik gebruik Domiciliëring(Nu ongev. een jaar,jaren daarvoor een papieren rekening),en ik vind het bizar dat ik de 15e de PDF factuur ontvangt,en het geld maar de laatste dag v/d maand v/d rekening gaat.
Wel verder nog geen moeilijkheden gehad i.v.m. onjuiste facturering.
Ik gebruik Domiciliëring(Nu ongev. een jaar,jaren daarvoor een papieren rekening),en ik vind het bizar dat ik de 15e de PDF factuur ontvangt,en het geld maar de laatste dag v/d maand v/d rekening gaat.
Wel verder nog geen moeilijkheden gehad i.v.m. onjuiste facturering.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
- Bedankt: 727 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik kan hier nu pas op inpikken omdat ik vanavond meer dan 30 minuten aan de wachtlijn gehangen heb van de helpdesk. Bij de eerste poging werd ik vakkundig afgescheept via het automatisch ontwijkingsmechanisme dat actief is op het nr 0800 22 800.
Vandaag zat er een factuur van Proximus in mijn bus en deze bevatte een zeer onaangename verrassing.
Reeds 6 maanden geleden heb ik een aanvraag ingediend voor het EPP programma (korting via werkgever 10%). Hier kreeg ik direct reactie op maar ik kon uiteindelijk pas van de korting genieten nadat de lijn ook op mijn naam stond en niet op naam van mijn vriendin (logisch). OK, wij dus naar de lokale Proximus-boer en daar werd de overzetting "geregeld".
Toen werd het stil vanwege Proximus, heel stil. Na terugkeer van een reis bleek de telefoon van mijn vriendin niet meer te werken, ze kon geen inkomende oproepen meer ontvangen. Na wat gepruts kregen we een "automatisch bericht" over onbetaalde bedragen. Ik keek nog snel of er geen facturen tijdens onze vakantie waren binnengekomen maar noppes.
Opnieuw naar dezelfde Proximus-boer (Gent Kouter). Daar kwam de reden naar boven. Bij de overzetting van de lijn op mijn naam bleek dat Proximus ook ineens besloten had een ander adres te gebruiken. Een adres waar ik al een tijd niet meer woon. Omdat ik niet reageerde op herinneringen die naar datzelfde adres gingen werd de lijn afgesloten. Men gaf onmiddellijk toe dat dit een vergissing van Proximus was en dat de lijn snel weer zou geactiveerd worden. Snel bleek toch weer langer dan beloofd.
De gevraagde en beloofde kopies van de achterstallige facturen op papier werden nooit ontvangen. Na lang aandringen per telefoon kregen we enkel een PDF die we uiteindelijk ook gewoon betaald hebben. Van de compensatie waarover de Proximus-verkoper sprak... geen woord.
Vandaag ontvang ik dus mijn volgende factuur en daar staat ipv de korting van 10% die ik dus al een half jaar misloop door de fouten van Proximus een eenmalig kost van 13 EUR voor de aanmaning van vorige factuur! Als klap op de vuurpijl hebben ze er ook nog een extra folder aan toegevoegd met de melding " Papieren facturen? Gedaan ermee!". Overtuigd door de elektronische factuur? NEEN, ik ben totaal niet overtuigd van de elektronische facturatie vermits de papieren al totaal in de soep draait.
Na -tig keer de muziek van de wachtlijn aanhoord te hebben opnieuw iemand van de helpdesk aan de lijn. Deze persoon was in tegenstelling tot sommigen anderen bij eerdere contacten behulpzaam en begripvol. Hopelijk komt het nu WEL in orde want ik heb het nu helemaal gehad met Proximus en vooral de arrogante aanpak van mensen die gans hun leven klant zijn (Telefoon, gsm, tv en internet). Waarom is het zo moeilijk om iemand van een telecombedrijf aan de lijn te krijgen? Waarom moet het zo lang duren eer iets zeer simpels is rechtgezet? Waarom bellen mensen meermaals om een simpele aanvraag voor een korting te bevestigen? Waarom bellen deze mensen mij zelfs op het werk in het Frans? Zet de mensen die men op prepensioen wil sturen vanaf 58 achter de helpdesk en geef deze mensen voldoende vorming om hun werk te doen, dat zou een begin zijn.
Ik denk er sterk over om klacht in te dienen bij oa de ombudsman voor telecom want dit is toch echt hemeltergend.De andere optie is de andere duopolist eens proberen want Proximus wil blijkbaar geen trouwe klanten meer
Vandaag zat er een factuur van Proximus in mijn bus en deze bevatte een zeer onaangename verrassing.
Reeds 6 maanden geleden heb ik een aanvraag ingediend voor het EPP programma (korting via werkgever 10%). Hier kreeg ik direct reactie op maar ik kon uiteindelijk pas van de korting genieten nadat de lijn ook op mijn naam stond en niet op naam van mijn vriendin (logisch). OK, wij dus naar de lokale Proximus-boer en daar werd de overzetting "geregeld".
Toen werd het stil vanwege Proximus, heel stil. Na terugkeer van een reis bleek de telefoon van mijn vriendin niet meer te werken, ze kon geen inkomende oproepen meer ontvangen. Na wat gepruts kregen we een "automatisch bericht" over onbetaalde bedragen. Ik keek nog snel of er geen facturen tijdens onze vakantie waren binnengekomen maar noppes.
Opnieuw naar dezelfde Proximus-boer (Gent Kouter). Daar kwam de reden naar boven. Bij de overzetting van de lijn op mijn naam bleek dat Proximus ook ineens besloten had een ander adres te gebruiken. Een adres waar ik al een tijd niet meer woon. Omdat ik niet reageerde op herinneringen die naar datzelfde adres gingen werd de lijn afgesloten. Men gaf onmiddellijk toe dat dit een vergissing van Proximus was en dat de lijn snel weer zou geactiveerd worden. Snel bleek toch weer langer dan beloofd.
De gevraagde en beloofde kopies van de achterstallige facturen op papier werden nooit ontvangen. Na lang aandringen per telefoon kregen we enkel een PDF die we uiteindelijk ook gewoon betaald hebben. Van de compensatie waarover de Proximus-verkoper sprak... geen woord.
Vandaag ontvang ik dus mijn volgende factuur en daar staat ipv de korting van 10% die ik dus al een half jaar misloop door de fouten van Proximus een eenmalig kost van 13 EUR voor de aanmaning van vorige factuur! Als klap op de vuurpijl hebben ze er ook nog een extra folder aan toegevoegd met de melding " Papieren facturen? Gedaan ermee!". Overtuigd door de elektronische factuur? NEEN, ik ben totaal niet overtuigd van de elektronische facturatie vermits de papieren al totaal in de soep draait.
Na -tig keer de muziek van de wachtlijn aanhoord te hebben opnieuw iemand van de helpdesk aan de lijn. Deze persoon was in tegenstelling tot sommigen anderen bij eerdere contacten behulpzaam en begripvol. Hopelijk komt het nu WEL in orde want ik heb het nu helemaal gehad met Proximus en vooral de arrogante aanpak van mensen die gans hun leven klant zijn (Telefoon, gsm, tv en internet). Waarom is het zo moeilijk om iemand van een telecombedrijf aan de lijn te krijgen? Waarom moet het zo lang duren eer iets zeer simpels is rechtgezet? Waarom bellen mensen meermaals om een simpele aanvraag voor een korting te bevestigen? Waarom bellen deze mensen mij zelfs op het werk in het Frans? Zet de mensen die men op prepensioen wil sturen vanaf 58 achter de helpdesk en geef deze mensen voldoende vorming om hun werk te doen, dat zou een begin zijn.
Ik denk er sterk over om klacht in te dienen bij oa de ombudsman voor telecom want dit is toch echt hemeltergend.De andere optie is de andere duopolist eens proberen want Proximus wil blijkbaar geen trouwe klanten meer

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Desnoods kan je zelfs die domiciliëring blokkeren als die rekening niet zou kloppen, zo kunnen ze niks van uw zichtrekening afhouden.fvhbrugge schreef:Dat is een correcte manier van werken bij Scarlet: eerst factuur verzenden zodat je die kan controleren. Pas 14 dagen later van de rekening.