LED straler 50W

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik zoek een LED straler van 50W te plaatsen, om de tuin te verlichten.
Niet permanent, maar mee aangesloten op de sensor die de oprit/terras verlicht als daar iemand loopt.
De bedoeling is om licht te hebben als ik 's ochtends vroeg de kippen eten geef :).

Helaas zie ik door de bomen het bos niet. Ik vind stralers van €22 en van €250.
Ook de Lm/W verschil ernorm. Iemand suggesties?
Liefst webshop, als het even kan Amazon, Coolblue of Bol.com :).

Amazon - 50W - 3500Lm - IP66 - €41
Amazon - 50W - 4500Lm - IP65 - €36
Amazon - 50W - 4500Lm - IP?? - €34
Amazon - 50W - 3800Lm - IP65 - €50
Amazon - 50W - 5000Lm - IP?? - €24
Amazon - 50W - ????Lm - IP65 - €81
Bol.com - 50W - 5000Lm - IP65 - €75
Bol.com - 50W - 5000Lm - IP65 - €176
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik heb er 2 van 30W gekocht bij DX. Als ik verlichting koop kijk ik naar het aantal Lumen. Ik heb deze (zonder sensor) gekocht:
http://www.dx.com/p/marsing-ll-01-30w-1 ... hqbI6R9FiA
Feit is: vroeger hing er zo een 60W lamp met schroefdraad. Je zag nauwelijks iets. Nu hangt er ook 60W en de hele straat is verlicht bij wijze van spreken. Je moet minimaal IP65 hebben als ze in weer en wind hangen. Ik zie dat je "dikke" en "dunne" modellen hebt gevonden. De eerste link die je geeft is een "dun" model, de tweede een "dik". Die dikke spots zijn (in mijn ogen) niet interessant. Ik heb van die dunne, die kunnen dichter tegen de muur geplaatst worden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator

Die dunne hebben onderaan hun "logica" zitten, dat vind ik niet zo mooi.
De montage is op een paal op 5m boven de grond, dus hoe ver of dicht ze van die paal afhangen, is niet zo'n issue.

Ik zoek echt "veel" licht.
We hebben nu 30W op ons terras gericht en dat is oké. Maar de tuin is ietske groter dan het terras en het kippenkot staat op 30m van de paal waar de straler aan gaat hangen.
Dus ik zoek meer dan 30W. Het aantal Lm dat we nu op het terras hebben hangen, weet ik niet. Die spot hangt er al 3-4 jaar ofzo?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

50W LED stralers moet je heel hard mee opletten. Ik ben grote fan van china-kopen, maar er zit een enorm kwaliteitsverschil.
Je hebt hoge kwaliteit LED, maar ook lage kwaliteit LED's. Voor 50-70€ haal je hoge kwaliteit LED uit China die een hoge CRI heeft, maar dat is niet echt nodig om de tuin te verlichten. Voor fotowerk daarentegen, heb je een LED straler voor 70€, wat in een fotowinkel zo'n 1500€ zou kosten.

Je zegt zelf dat het juist is om de tuin te verlichten. Dan maakt het niet veel uit. Gewoon zien dat het inderdaad IP65 is.
Een valkuil bij vele chinesen (en veel van de producten op amazon zijn gewoon diezelfde producten): ze nemen een 50W LED, maar sluiten er een 20W driver aan. Dus eigenlijk heb je gewoon een 20W LED :-\

Qua LM/W, niet naar kijken, vaak toch gewoon BS, bijna alle moderne LEDs halen hetzelfde. Bij 50W moet je rekenen op ongeveer 4000Lm. Alles boven/onder is gewoon onder/over-waardering.

Ikzelf heb ook een LED-straler in de tuin, weliswaar eentje van 100W. En in de plaats van een kant-en-klare straler te kopen, heb ik gewoon de oude lamp opengedaan (die trouwens slechts 8€ gekost heeft) en daar zelf een LED in gemonteerd (voor 5€) + een hoge kwaliteit voeding aan de binnenkant van de garage van 36V eraan (15€).
Tegelijkertijd heb ik natuurlijk wel gezorgd dat het weldegelijk goed gekoeld is door correcte montage en koelpasta. Plus het was gewoon een leuk projectje. Al moet ik wel zeggen dat 100W misschien dik overdreven was en de bewegingsensor moest ik eraf halen, want het verlichtte het halve dorp als er een kat voorbij kwam gelopen :lol:

Al zou ik wel bij Amazon.de toch nemen hoor (wel zien dat amazon de verkoper is). Dan even aan een meter hangen en kijken hoeveel het verbruikt. Als het geen 50W (zou eignelijk iets meer moeten zijn) verbruikt -> terugsturen of partial refund.

Als laatste: staar je vooral niet blind op de prijs... Eigenlijk zijn die van 22€ en van 250€ waarschijnlijk juist hetzelfde ;-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dan zou ik minimaal voor deze uit jouw lijstje gaan:

Hier heb ik 2500 Lumen en dat is echt al veel licht. Deze lamp geeft het dubbel en ze is ook nog eens de goedkoopste uit het rijtje. En als die 5000 Lumen voor jou niet voldoende zijn, dan zul je nog een categorie zwaarder moeten gaan qua Wattage.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hoeveel lumen heb je ongeveer nodig voor bv. klassieke halogeen spots te vervangen van 250, 300, 500W ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk heel simpel rekensommetje:

Halogeen lampen in zo'n spots hebben zo'n 20-30Lm/W (als het wat meezit). Witte (!) LED lampen hebben ongeveer 90Lm/W. Dus gewoon /3 (of 4) om van halogeen naar LED te gaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik had binnen halogeen lampen hangen van 50W. Die heb ik vervangen door LED spots van 4,5W. Als je de websites mag geloven dan is een LED van 5W gelijkwaardig aan een halogeen van 50W. Helaas is dat niet het geval. Ondertussen heb ik de lampen van 4,5W vervangen door andere van 7,5W. Van die LED spots van 7,5W mag ik in alle eerlijkheid zeggen dat ze even veel licht geven als een halogeen van 50W.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

En alweer: je koopt een 5W LED en in realiteit is het een 2.5W...

Maar voor 50W halogeen is een goede 5W lamp wel vaak voldoende (mijn rekensommetje hierboven was voor de LED chips van (20W+). Maar bij de "gewone LED's", waar meerdere kleinere chips op zitten, moet je eerder naar de 7W kijken inderdaad.

Ook zit je met kleurverschil. Als je koud-wit lampen gebruikt, kan het in realiteit even veel "lumen" uitstralen, maar gevoelsmatig is het minder licht. Ik heb dit al vaker gezien. We hadden 2x exact dezelfde lampen. Een warm wit en een koud wit. (beiden getest als 430lm) En de warm witte gaf de indruk dat er meer licht was dan met de koud witte. En lichtkleur was enige verschil.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Jack Daniels schreef:Dan zou ik minimaal voor deze uit jouw lijstje gaan:

Hier heb ik 2500 Lumen en dat is echt al veel licht. Deze lamp geeft het dubbel en ze is ook nog eens de goedkoopste uit het rijtje. En als die 5000 Lumen voor jou niet voldoende zijn, dan zul je nog een categorie zwaarder moeten gaan qua Wattage.
Heeft iemand ondertussen ervaring met die lamp van op Amazon.de ?

Ik zoek iets gelijkaardig (breedstraler) om op een rallywagen te monteren (liefst 2 stuks). Men stuurde mij eerst dit door, maar dit lijkt me veel te duur: http://www.qspproducts.nl/breedstraler- ... -ip68.html
Die van op Amazon lijkt anderzijds niet echt geschikt om te monteren op een wagen. Zie LEDs met aangepaste montuur hiervoor: http://www.qspproducts.nl/led-lights/led-driving.html
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb er van Profile, 30W uit de Hubo (1650lm denk ik): http://eviewer.netmedia-europe.be/cache ... orage=2015

Ik zie de straal 60m ver op de struiken bij de buren en de struiken op 30m zijn erg goed verlicht maar de grond/gras eronder is dat minder. Ik heb een tweede straler liggen en wil vanavond wel eens kijken hoeveel verschil dat maakt. Die behuizingen zijn stevig maar de bouten van de bestigingsbeugel zijn niet superdik. Hoewel beide stralers exact hetzelfde model zijn, staat er een verschillende IP waarde op de behuizingsstickers: IP44 en IP65 (binnenin staat wel IP65 op de transfo).

By the way, die -38% solden bij Hubo deze week zijn vals: ik heb die straler nog nooit boven de €35 gezien (zonder sensor) en ze worden regelmatig zelfs aan €19 verkocht in promo, dus die doorstreepte originele prijs van boven de €40 is dik gelogen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Dima_2005 schreef:Voor 50-70€ haal je hoge kwaliteit LED uit China die een hoge CRI heeft, maar dat is niet echt nodig om de tuin te verlichten. Voor fotowerk daarentegen, heb je een LED straler voor 70€, wat in een fotowinkel zo'n 1500€ zou kosten.
Heb je hier een link naar? Ik wil al lang eens experimenteren met zo'n dingen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn puur de LED's die verkocht worden. Dan kun je het eigenlijk in een standaard el cheapo straler steken door enkel de LED te vervangen met een van deze
http://store.yujiintl.com/collections/f ... -cob-400hs (100W, neem de 5600K)
http://store.yujiintl.com/collections/f ... -cob-400hs (50W)
Ze hebben ook kleinere LED's... Je kan bv. een LED panel maken van 50W met 100 0.5W LED's:
http://store.yujiintl.com/collections/f ... 1117971253
Zo heb je het voordeel dat je een groot oppervlak creert en elk van de lampjes zorgt ervoor dat je geen harde schaduw krijgt omdat het van verschillende hoeken komt.
Ze hebben het ook in strips voor wat meer gemak...
heist_175
Moderator
Moderator

Kenw00t schreef:Heeft iemand ondertussen ervaring met die lamp van op Amazon.de ?
Ik heb deze besteld. Ik heb geen flux/lumen meter, dus ik kan niet zeggen dat het ding echt 3800Lm geeft.
Ik heb die straler op een paal op 3m hoogte gezet en de tuin is verlicht alsof de zon schijnt :). Vanaf de paal is het nog 40m tot de achterkant en ik krijg overal genoeg licht.
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 18 keer

Kenw00t schreef: Ik zoek iets gelijkaardig (breedstraler) om op een rallywagen te monteren (liefst 2 stuks). Men stuurde mij eerst dit door, maar dit lijkt me veel te duur: http://www.qspproducts.nl/breedstraler- ... -ip68.html
Die van op Amazon lijkt anderzijds niet echt geschikt om te monteren op een wagen. Zie LEDs met aangepaste montuur hiervoor: http://www.qspproducts.nl/led-lights/led-driving.html
Is idd te duur! Jammer genoeg nog geen ervaring met deze stralers maar voor de prijs lijkt het wel de moeite. Ook de beoordelingen zijn zeer positief.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Wel opletten met zo'n "rallywagen"/vrachtwagen/... stralers. Je mag ze nooit op openbare weg aanzetten in principe. Bij de keuring moet je het in principe er ook af monteren.

Er zijn een paar bedrijven die zo'n lampen verkopen en monteren (en de nodige documentatie voorzien voor road-legal te maken), maar daar kost dat rap 1000€.

Ook is zo'n bar nogal overdreven. Bv. deze soort "mistlichten": http://www.banggood.com/CREE-U5-Motorcy ... 41300.html geven belachelijk veel licht. Kun je ergens aan de zijkant monteren. Dit maakt ze ook niet road-legal, maar is wel een "goedkopere" optie :)

BTW: kijk eens meer rond op Banggood, er zitten serieus wat leuke dingen daar... Bv. deze LED bar van 210W:
http://www.banggood.com/20-Inches-210W- ... 13671.html
Of hier die van Aliexpress:
http://www.banggood.com/12V-24V-CREE-36 ... 15896.html
(btw: check bij shipping options, afhankelijk van het bedrag is het soms echt een minimaal bedrag extra voor DHL)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik heb deze op de tuin gericht hangen: http://goo.gl/MJHDdD - vooral het dunne design sprak me wel aan. Tot nutoe erg tevreden van (hangt enkele maanden op).

Is maar 20W, maar voldoende voor ons. Is blijkbaar helaas niet verkrijgbaar met hoger wattage.
ooh. shiny.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Yup, inderdaad... Door zijn slanke design heeft die onvoldoende koeling voor 20W+.
Da's eigenlijk het grote "probleem" van LED's. Die moeten voldoende gekoeld worden. Een halogeen lamp (wat in klassieke stralers zit) kan soms wel 500°C+ worden. Een LED mag eigenlijk niet warmer worden dan zo'n 60°C (langdurig). Voor gebruik in stralers kan dat soms moeilijk zijn: het zijn eigenlijk afgesloten ruimtes...

Als je zelf een straler bouwt, moet je eigenlijk zien dat je voldoende koelpasta hebt, en voldoende koeloppervlak om hetgene dat je monteert (+ moet natuurlijk bv. aluminium zijn, plastic ben je niks mee)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Dima_2005 schreef:Of hier die van Aliexpress:
http://www.banggood.com/12V-24V-CREE-36 ... 15896.html
Merci, maar je linkt naar Banggood ipv Aliexpress. Copy/paste foutje? :-)
Laatst gewijzigd door Kenw00t 21 dec 2015, 00:15, in totaal 1 gewijzigd.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Het is gewoon diezelfde van Aliexpress op Banggood ;-) Zelfde product dat hij gevonden had op Ali bedoelde ik dus.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Anders DIY? :mrgreen:

[youtube]-JVqRy0sWWY[/youtube]
ooh. shiny.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

De 2x 30W test was vooral in de breedte goed maar ik had niet de indruk dat er veel verder mee verlicht kon worden dan 1x 30W. Als je de dunne reflector in die cheapo stralers wat dichtvouwt, kan je er misschien wel verder mee verlichten -- of eventueel de LED in een oude halogeenstraler behuizing steken die de lichtbundel sterker concentreert?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:ik had niet de indruk dat er veel verder mee verlicht kon worden dan 1x 30W. Als je de dunne reflector in die cheapo stralers wat dichtvouwt, kan je er misschien wel verder mee verlichten
Reflectors doen bij LED's niet zo veel. Die reflecteren enkel het licht dat teruggekaatst wordt door het glas (wat niet zo belachelijk veel is).
cptKangaroo schreef:LED in een oude halogeenstraler behuizing steken die de lichtbundel sterker concentreert?
Zoals ik zei: LEDs hebben koeling nodig, en die halogeenstralers hebben dat niet echt voorzien, geen heatsinks od... Dus je gaat er minstens een paar uur aan spenderen om de LED op een gekoelde manier kunnen monteren (en nog niet gesproken over extra materiaal dat je moet bijkopen).

Langs de andere kant: je bent dan wel 100% zeker dat je juiste LED hebt met juiste driver.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

LEDs hebben inderdaad een goede koeling nodig en dit is ook de reden dat men niet zomaar halogeenlampen mag vervangen door LEDs in bijvoorbeeld een dampkap :-) http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=46042
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Interessant topic..
Ik ben op zoek naar een goede LED straler voor buiten aan de muur, met een sensor in.
Wat is belangrijk: het mag wel wat licht geven, maar vooral moet de sensor van een degelijke kwaliteit zijn.
Het moet niet opspringen als er een blaadje doorwaait of de kat eens effe passeert. Verder moet ik ook kunnen instellen vanaf welke lichtintensiteit de sensor mag aanspringen + de duur.
Het moet een oppervlakte van 50m lengte tot 15m breed voldoende verlichten.

Budget is max ergens rond de 100€, maar als er degelijke alternatieven zijn voor 20€ hoor ik het ook graag :)
heist_175
Moderator
Moderator

Kwaliteit van de sensor bepaalt de prijs. Ik heb een BuschWachter MasterLine 280, €90 denk ik.
Wat ook bepaalt op een kat het licht doet opspringen: de plaatsing.

Als je de plaatsing 1:1 volgt, zal het wel goed komen. Mijn sensor hangt te hoog en te schuin, dus zelfs met die dure sensor heb ik nog false positives.
Voordien had ik een el cheapo sensor van €20 en brandde het licht veel vaker...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Voor het gemak dacht ik eens straler + sensor in 1 te nemen.
Deze zijn zo goed niet of..?
heist_175
Moderator
Moderator

Een straler kost €50-..., een sensor kost €40-100-...
Als je dan een setje in de Gamma koopt voor €30, kan je wel al gokken wat het is.
Een brakke LED en/of -driver, matige koeling, brakke sensor, ...

Plus, met een losse sensor, kan je de plaatsing wat beter kiezen. Sensor plaatsen zoals het hoort (hellingshoek, hoogte, ...) en de straler zelf op een paal op 5m hoogte ofzo om.
Ik zeg maar wat. Met een all-in-one heb je die vrijheid niet...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Dus als ik zeg dat ik tot een 100€ wil gaan als budget, dan kan ik toch al iets of wat op de kop tikken, een AIO?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:LEDs hebben inderdaad een goede koeling nodig en dit is ook de reden dat men niet zomaar halogeenlampen mag vervangen door LEDs in bijvoorbeeld een dampkap :-) http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=46042
Maar een dampkap wordt niet zo warm als een 50W LED zonder voldoende koeling :lol:
heist_175 schreef:Een brakke LED en/of -driver, matige koeling, brakke sensor, ...
Ik zou ook niet beginnen overdrijven. Bijna allemaal zijn ze identiek hetzelfde als je het openschroeft, en da's nu net het probleem. Plaatsing speelt de grootste rol bij werking van zo'n sensor.
Je kan ook even goed eentje kopen van 5000€ die even goed/slecht werkt als die van 20€...

Persoonlijk ben ik geen voorstander van die sensors. Want je zegt het: er passeert een blaadje/kat --> als die veel te dicht bij de sensor passeert, springt die nog steeds aan!
Om dezelfde reden dat er een PIR alarmsysteem afgeraden wordt bij alarminstallaties. Zelfs al zijn dat sensors van 500€ met pet detection. Als de kat op een kast kruipt en dan langs de sensor passeert, maak je toch heel je buurt wakker.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”