DHCP probleem in mijn HGW?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

De laatste 10 dagen, het kan al iets langer voorkomen, heb ik het volgende probleem: mijn router (een D-Link DIR-850L) released het ip dat het van de HGW gekregen heeft om dan een renew te vragen. Het is misschien duidelijker met een klein logje wat er gebeurt:
11-17-2015 03:57:33 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.
11-17-2015 03:57:33 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.
11-17-2015 03:57:33 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client send REQUEST, Request IP 192.168.10.184 from 192.168.10.1.
11-17-2015 03:57:33 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive OFFER from 192.168.10.1.
11-17-2015 03:57:33 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client send DISCOVER.
11-17-2015 03:57:33 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client performing a DHCP renew.
11-17-2015 03:57:31 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client release IP 192.168.10.184 to server 192.168.10.1.

Als alles loopt zoals het moet zie ik dit in log:
11-18-2015 23:08:37 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.

Uiteraard heb ik mijn HGW al eens herstart :wink: , ik heb daarnaast ook een factory reset gedaan van mijn router en 3 verschillende firmware-versies geprobeerd. Het probleem stelt zich helemaal willekeurig en er valt dus geen tijdstip of frequentie op te plakken. Het kan 2 dagen goed gaan maar het kan ook 2x per dag gebeuren dat er een volledige renew procedure gebeurt.

Ik heb dit probleem ook al bij Telenet gemeld maar tot op heden zijn ze dit nog steeds aan het "onderzoeken". Het is enorm irritant als je op dat moment online zit te gamen of een servertje hebt dat alle connecties dropt maar voor de gewone gebruiker die alleen Facebookt en wat rondsurft of filmpjes kijkt gaat dit een onzichtbaar probleem zijn en daardoor zie ik ook nergens meldingen verschijnen van andere klanten met dit probleem.

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand is of wat ik aan de support van Telenet nog kan melden? Ik heb 't idee dat het probleem zich stelt sinds dat er hier een algemene panne van een uur of 2 geweest is een 2-tal weken geleden, dat kan uiteraard puur toeval zijn. Of moet ik het toch gaan zoeken in mijn router die een hard- of software probleem heeft dan wel een verkeerde instelling (hoewel ik alles hetzelfde staan heb sinds dag 1)?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Waarom probeer je eens niet een vast ip in die range op de wan poort van je dlink te zetten ?

vb 192.168.1.250 .. en dan zet je in mijn telenet DMZ op naar dat adres ...
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Hoi Kitt, dat heb ik nu vanavond inderdaad gedaan. Maar dat lost het "interessante" vraagstuk natuurlijk niet op waarom het al die tijd wel goed gegaan is met DHCP :oops:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

OUSooner schreef:mijn router (een D-Link DIR-850L) released het ip dat het van de HGW gekregen heeft om dan een renew te vragen.
Dan moet je bij D-Link gaan klagen... het is je D-Link die het IP-adres vrijgeeft, niet de HGW van Telenet !
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Maar vreemd genoeg is dat een recent probleem terwijl ik m'n router een volledige factory reset gegeven heb en de firmware gedowngrade naar die er out of the box op stond!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, wil ik best geloven maar je ziet duidelijk dat het je router is die het spontaan vrijgeeft...
11-17-2015 03:57:31 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client release IP 192.168.10.184 to server 192.168.10.1.
Heb je trouwens oudere logging... wanneer heeft je router die lease gekregen ?
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Van die specifieke release heb ik geen verdere logging meer staan. Maar ik heb er nog wel van enkele dagen daarvoor:
2015-11-15 22:55:44 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.
2015-11-15 23:13:10 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client release IP 192.168.10.184 to server 192.168.10.1.
2015-11-15 23:13:12 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client send DISCOVER.
2015-11-15 23:13:12 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive OFFER from 192.168.10.1.
2015-11-15 23:13:13 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client send REQUEST, Request IP 192.168.10.184 from 192.168.10.1.
2015-11-15 23:13:13 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.

Normaal:
2015-11-15 14:55:26 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.
2015-11-15 15:25:25 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.

Dus gewoon 30 minuten zoals het hoort. Bij die release is dat na 17 minuten en half maar dat kan ook na 2 minuten zijn of na 25, daar is geen regelmaat in.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

OUSooner schreef:2015-11-15 22:55:44 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.
2015-11-15 23:13:10 Local7.Debug 192.168.1.1 DHCP: Client release IP 192.168.10.184 to server 192.168.10.1.
De vraag blijft waarom je client het IP-adres vrij geeft na 18 minuten (terwijl 50% van de lease pas na 30 minuten is).

Op basis van deze logging kan je enkel besluiten dat je client (D-Link) een bug bevat... tenzij je met een network trace het tegendeel kan aantonen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5896
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

héél lang geleden (lees: toen telenet nog maar net de cybersurfr begon te vervangen) heb ik het wel ooit geweten dat het aan hun modem lag,
daar ging toen iets mis waardoor de router of pc erachter gewoon elke keer een nieuw ip ging vragen... maar vraag me niet meer wat het precies was.

als je een fix ip instelt is het idd wss in orde, maar zoals je zegt: dat is omzeilen en niet te weten komen & oplossen.
heb je al eens geprobeerd 24u enkel een pc aan de modem te hangen en te kijken of die ook random ip's opnieuw begint aan te vragen?

feitelijk kan het niet veel zijn, zeker als een fix ip instellen het gewoon oplost:

- ofwel de dhcp server van de modem (zeldzaam, maar ik heb het dus ooit weten gebeuren)
- ofwel de dhcp client van je router (waarschijnlijker)
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Nee, dat kan ik helaas niet aantonen r2504.

Als dit een niet-Telenet gerelateerd probleem is mag een moderator dit naar het juiste subforum verplaatsen :wink:

Zijn er misschien nog mensen hier met een D-Link DIR-850L? Ik heb al wat gezocht op Google maar kan eigenlijk niks vinden, dat kan ook gewoon aan mij liggen :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik herinner me vaag ook nog iets van DHCP problemen lang geleden... maar het is zolang geleden dat ik niet meer weet wat de oorzaak was.

Een network trace is het enige dat daar een antwoord kan op geven...
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Splitter schreef:héél lang geleden (lees: toen telenet nog maar net de cybersurfr begon te vervangen) heb ik het wel ooit geweten dat het aan hun modem lag,
daar ging toen iets mis waardoor de router of pc erachter gewoon elke keer een nieuw ip ging vragen... maar vraag me niet meer wat het precies was.
Nee, het probleem is dus nog maar recent opgedoken. Voorheen heb ik dit niet ervaren.

heb je al eens geprobeerd 24u enkel een pc aan de modem te hangen en te kijken of die ook random ip's opnieuw begint aan te vragen?
Nog niet maar dit was ik wel al van plan.
feitelijk kan het niet veel zijn, zeker als een fix ip instellen het gewoon oplost:

- ofwel de dhcp server van de modem (zeldzaam, maar ik heb het dus ooit weten gebeuren)
- ofwel de dhcp client van je router (waarschijnlijker)
Voorlopig heb ik nog geen drop van m'n connecties ervaren sinds ik het fixed ip gisteravond ingesteld hebt. Maar dat wil vooralsnog niks zeggen, bij de DHCP drop kon het soms ook 2 dagen goed gaan.

Ik heb dus 3 verschillende firmwares van mijn router geprobeerd en die zouden dat nu ineens allemaal hebben terwijl dit voorheen niet zo was. Het kan uiteraard, maar 't is wel enorm vreemd in dat geval.
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
Een network trace is het enige dat daar een antwoord kan op geven...
Een network trace tussen mijn router en de HGW neem ik dan aan? Ik zou niet weten hoe dat te moeten doen. Alle hulp is welkom :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

OUSooner schreef:Als dit een niet-Telenet gerelateerd probleem is mag een moderator dit naar het juiste subforum verplaatsen :wink:
Het probleem is dat je puur op basis van deze logging niet kan aantonen dat het WEL een Telenet probleem is.

Is het daarom100% zeker GEEN Telenet probleem... geen idee... een network trace zal het bewijzen.
OUSooner schreef:Nog niet maar dit was ik wel al van plan.
De vraag is hoe je weet of je PC zoiets doet... geen idee of je in de Windows event viewer gelijkaardige logging hebt.
Een network trace tussen mijn router en de HGW neem ik dan aan? Ik zou niet weten hoe dat te moeten doen. Alle hulp is welkom
Als je nog een oude hub hebt die er tussen zetten... kan je daarop een PC aansluiten om te sniffen.

Anders moet je al een switch hebben waarop je port mirroring kan instellen en die er tussen zetten.
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Op een PC kan ik bijvoorbeeld een connectie naar een IRC server laten open staan, als die dropt kan ik zien of er net op dat moment ook een nieuwe DHCP lease aangegaan is. Dan moet ik natuurlijk wel net op dat moment aanwezig zijn :wink:

Helaas heb ik geen oude hub meer of een switch waar ik zo'n network trace mee kan uitvoeren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6186
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ben je 100% zeker dat de HGW online blijft tijdens dit DHCP-probleem?
Aangezien Telenet je verhindert om logs uit de HGW te lezen, ken je slechts één kant van het verhaal.
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Ik vermoed van wel: alle lampjes blijven branden maar ik weet niet of dat voldoende aanwijzing is dat m'n HGW online blijft.

Ik heb logs gevraagd aan de support van Telenet, maar zoals ik aangaf nog geen antwoord gekregen buiten dan dat ze het onderzoeken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

OUSooner schreef:Ik vermoed van wel: alle lampjes blijven branden maar ik weet niet of dat voldoende aanwijzing is dat m'n HGW online blijft.
Dus net op het moment dat je router een DHCP release doet was jij naar de lampjes aan het kijken ?

Trek eens een fractie van een seconde je netwerkkabel tussen HGW en D-Link uit... kijk eens of je hetzelfde ziet in je log ?
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Mijn modem hangt in de living en het is net een kerstboom zoals je zelf ook wel weet, dus als de lampjes flikkeren dan merk ik dat heel makkelijk op :-)
Trek eens een fractie van een seconde je netwerkkabel tussen HGW en D-Link uit... kijk eens of je hetzelfde ziet in je log ?
Dat zal ik eens doen, ik kom er nog op terug!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

OUSooner schreef:Op een PC kan ik bijvoorbeeld een connectie naar een IRC server laten open staan, als die dropt kan ik zien of er net op dat moment ook een nieuwe DHCP lease aangegaan is. Dan moet ik natuurlijk wel net op dat moment aanwezig zijn :wink:

Helaas heb ik geen oude hub meer of een switch waar ik zo'n network trace mee kan uitvoeren.
IRC werkt, zoals alle connecties, met een keepalive (de ping-pong in je client status window), die valt niet weg omdat er een halve seconde geen connectie is.

r2504 schreef:De vraag blijft waarom je client het IP-adres vrij geeft na 18 minuten (terwijl 50% van de lease pas na 30 minuten is).
Ik ben vrij dat een dhcp client aan 50% geen release/discover doet, maar direct een request (gevolgd door dhcp server ack).
Het gedrag is dus bijzonder vreemd.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Je kan in mIRC of welke client dan ook een timer inbouwen zodat je elke seconde data verzendt, als er dan een onderbreking is dan volgt er een disconnect :wink:

De release/discover gebeurt niet bij 50% van de lease maar helemaal random zoals ik zei. Dat kan op elk moment na een gelukte ACK gebeuren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Te vaak ne server pingen kan u wel ne disconnect kosten ;-)

Mijn punt was dat zelfs bij 50% de client niet zou mogen releasen, zo werkt DHCP niet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Je moet dan ook niet de server pingen.

Maar de lease wordt na 50% gewoon vernieuwd voor 3600 seconden, er is dan geen release maar gewoon een ACK.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Mijn punt was dat zelfs bij 50% de client niet zou mogen releasen, zo werkt DHCP niet.
Releasen niet, wel verlengen...

Best is gewoon DHCP logging te enablen in Windows... http://texhex.blogspot.be/2011/12/debug ... lient.html
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb vanavond eens even getest, router terug op DHCP gezet en dan de UTP kabel even een secondje uitgetrokken en zie dan in de log het volgende:
DHCP: Client send DISCOVER.
DHCP: Client receive OFFER from 192.168.10.1.
DHCP: Client send REQUEST, Request IP 192.168.10.184 from 192.168.10.1.
DHCP: Client receive ACK from 192.168.10.1, IP=192.168.10.184, Lease time=3600.

Dus geen "Client release IP" bericht in de logfile.

Sinds ik het IP vastgezet heb (voorlopig?) geen last meer gehad van uitval. Ook nog steeds niks van Telenet vernomen :lol: Ook helemaal uit het oog verloren om mijn PC eens 24hr rechtstreeks op de modem te hangen, dat ga ik zo snel mogelijk eens doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

OUSooner schreef:Dus geen "Client release IP" bericht in de logfile.
Is normaal ook (althans dat verwacht ik)... je interface was "down"... dan start hij gewoon terug met een discover.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Yup. De release gebeurt intern wanneer de kaart offline gaat, maar stuurt geen release naar de DHCP.
Bij de volgende DORA sequence zal de dhcp server dus gewoon hetzelfde IP voorstellen, dacht ik. Hoewel ik over dat laatste geen 100% zeker ben.

Het verlengen van een lease is dacht ik enkel met het RA gedeelte van het protocol.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”