Sinds gisteren zit ik op Proximus en heb ik dus ook een BBOX3.
Nu zou ik boven een toestel willen aansluiten op de telefoonlijn.
Echter is het enige van kabel die momenteel door m'n muur naar boven loopt een UTP kabel, en hierover zit er al ethernet.
Nu vraag ik mij af of ik het volgende zou kunnen mogelijk maken:
Ik plug een telefoonkabel (RJ11 enerzijds, RJ45 anderzijds) in de BBOX op een ongebruikte poort.
Ik steek deze poort in een ongebruikte VLAN.
De poort met de kabel naar boven stel ik in als trunk.
Boven komt deze kabel ook terug toe op een switch.
Ik stel deze poort in als trunk, en steek terug een telefoonkabel in een ongebruikte poort, die ik dan aansluit.
Deze poort stel ik ook weer terug in op diezelfde VLAN.
Zou dit mogelijk zijn, om zo telefonie en ethernet over 1 kabel te laten lopen, of moet ik echt een tweede kabel trekken naar boven?
VLAN Opstelling met Bbox mogelijk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 156 keer
Nee, telefoon signal kan niet over VLAN...het is geen ethernet!
Wat wel kan, als 100 Mbps genoeg is voor je ethernet kabel, is 4 van de 8 kabels voor ethernet te gebruiken en dan 2 voor telefonie.
Wat wel kan, als 100 Mbps genoeg is voor je ethernet kabel, is 4 van de 8 kabels voor ethernet te gebruiken en dan 2 voor telefonie.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
Daar vreesde ik al voor. Is alweer een tijdje geleden dat ik serieus met telefonie en netwerken bezig geweest, dat ik even aan het twijfelen geslagen was.qless schreef:Nee, telefoon signal kan niet over VLAN...het is geen ethernet!
Op die backbone UTP kabel heb ik effectief nood aan gigabit, dus dat is geen optie.
Zal dan maar een kabel bijtrekken naar boven voor dit.

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Uit die bboxen komt een analoog telefoonsignaal.
Analoge telefonie is circuit-switched technologie, internet is packet-switched.
Telefonie moet dus end to end geconnecteerd zijn, ethernet werkt met pakketjes die geroute worden.
Dat zal dus nooit kunnen werken.
Wat je wel kan doen is een internetkabel bijhangen, dedicated end to end, en dan een rj45-rj11 adapter aan beide kanten hangen. Dan heb je tenminste geen nutteloze telefoonkabel getrokken.
Het zou leuk zijn moest je op die boxen kunnen kiezen om je telefonie in voip te krijgen ipv analoog geconverteerd, maja.
(ik ga ervan uit dat zowel bij telenet als belgacom de telefonie voip tot in de box is, en dan door een ata converter gaat)
[
Post made via mobile device ]
Analoge telefonie is circuit-switched technologie, internet is packet-switched.
Telefonie moet dus end to end geconnecteerd zijn, ethernet werkt met pakketjes die geroute worden.
Dat zal dus nooit kunnen werken.
Wat je wel kan doen is een internetkabel bijhangen, dedicated end to end, en dan een rj45-rj11 adapter aan beide kanten hangen. Dan heb je tenminste geen nutteloze telefoonkabel getrokken.
Het zou leuk zijn moest je op die boxen kunnen kiezen om je telefonie in voip te krijgen ipv analoog geconverteerd, maja.
(ik ga ervan uit dat zowel bij telenet als belgacom de telefonie voip tot in de box is, en dan door een ata converter gaat)
[

- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Bij Proximus krijg je een PSTN signaal vanuit de centrale (waar in de ROP het VDSL2 signaal mee op komt) of vanuit de ROP (AGW).
Bel eens naar de klantendienst? Mogelijks is VOIP (Bizz IP telephony mono?) beschikbaar in de particuliere packs wat misschien een oplossing kan zijn voor de TS.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Bel eens naar de klantendienst? Mogelijks is VOIP (Bizz IP telephony mono?) beschikbaar in de particuliere packs wat misschien een oplossing kan zijn voor de TS.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
-
- Elite Poster
Op de bbox 3 heb je geen telefoonaansluiting meer, dus die mogelijkheid gaat zelfs niet meer op.
Telefoonlijn komt binnen in huis. Vanaf daar gaat hij naar een ADSL-splitter, vanwaar er een kabel naar de telefoon als naar de bbox loopt.
Met de vorige generatie bbox'en was dat inderdaad anders... maar er zit dus geen ATA meer in, vermoed ik.
@ITnetadmin: klopt wat je zegt, zoals ik zei zat het even ver in m'n geheugen.
Ook even vergeten dat VLAN's puur op niveau 2 werken van OSI, en dat het dus onmogelijk is (zonder iets van ATA of VOIP) om dit te laten werken zoals ik zei.
@sirWard: Proximus doet niet meer aan VOIP voor particulieren tegenwoordig.
Kan wel eens bellen, maar het simpelste zal in mijn geval gewoon een kabel trekken zijn.
Heb alvast m'n 200 meter aan UTP van de zolder gehaald, nu nog leggen en op maat afkorten
Telefoonlijn komt binnen in huis. Vanaf daar gaat hij naar een ADSL-splitter, vanwaar er een kabel naar de telefoon als naar de bbox loopt.
Met de vorige generatie bbox'en was dat inderdaad anders... maar er zit dus geen ATA meer in, vermoed ik.
@ITnetadmin: klopt wat je zegt, zoals ik zei zat het even ver in m'n geheugen.
Ook even vergeten dat VLAN's puur op niveau 2 werken van OSI, en dat het dus onmogelijk is (zonder iets van ATA of VOIP) om dit te laten werken zoals ik zei.
Kan wel eens bellen, maar het simpelste zal in mijn geval gewoon een kabel trekken zijn.
Heb alvast m'n 200 meter aan UTP van de zolder gehaald, nu nog leggen en op maat afkorten

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Je zou iets kunnen bricoleren met een ATA beneden die een FXS poort heeft, en boven één met een FXO poort, en die twee dan met elkaar laten peeren. Maar een kabeltje bijtrekken is zooooveel makkelijker 

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 97 keer
als je boven met fast ethernet tevreden zou zijn, kan je wel met 1 kabel naar boven:
aangezien een standaard UTP 4 paren bevat, maar anderzijds 10 en 100Mb ethernet maar 2 paar nodig heeft, kan je een paar gebruiken om daar telefoon over te sturen
- 1 paar gebruik je voor de FXS
- 2 andere paren gebruik je voor fast ethernet
- het laatste paar blijft dan onbenut
mogelijk krijg je wat overspraak van de ethernet op je telefoonlijn, maar die kan je eenvoudig affilteren met een ADSL of VDSL filter of splitter die je boven dan tussen de kabel en je telefoon plaatst.
Als je gig e-net boven wenst gaat die vlieger uiteraard niet op, want die gebruikt de 4 paren van de UTP
aangezien een standaard UTP 4 paren bevat, maar anderzijds 10 en 100Mb ethernet maar 2 paar nodig heeft, kan je een paar gebruiken om daar telefoon over te sturen
- 1 paar gebruik je voor de FXS
- 2 andere paren gebruik je voor fast ethernet
- het laatste paar blijft dan onbenut
mogelijk krijg je wat overspraak van de ethernet op je telefoonlijn, maar die kan je eenvoudig affilteren met een ADSL of VDSL filter of splitter die je boven dan tussen de kabel en je telefoon plaatst.
Als je gig e-net boven wenst gaat die vlieger uiteraard niet op, want die gebruikt de 4 paren van de UTP
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Je kan wel VOIP krijgen bij Proximus als particulier en dat ook in een pack. Ik heb deze middag nog een man gesproken die het thuis heeft én bevestiging gekregen van een kennis dat een pack met Bizz IP telephony mono i.p.v. een classic telefonielijn mogelijk is.blaatpraat schreef: ...
...

Al zal je er misschien wel specifiek achter moeten vragen in de shop of aan de telefoon bij het plaatsen van je bestelling...
Soit, ik wou hier maar een mogelijke oplossing aanreiken en melden over het bestaan van deze optie. Je kent de situatie natuurlijk het best en als je er een rol utp hebt staan dan is die van op zolder halen nog zo gemakkelijk.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
Daaromdat iedere technieker en bbox3v zou moete hebben. Heb zelfs geen andere mee ..blaatpraat schreef:Op de bbox 3 heb je geen telefoonaansluiting meer, dus die mogelijkheid gaat zelfs niet meer op.
[