[OpenWRT] Haperend geluid Asterisk met 3stars en Localphone

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Ik krijg het volgend probleem niet opgelost. Als ik bel of gebeld wordt met mijn 3starsnet account hapert het geluid enorm. Voor elke halve seconde geluid is er een halve seconde stilte, zo lijkt het (maar is niet constant, zeldzaam zijn er eens hapervrije perioden van een paar seconden).
Er is zeker genoeg bandbreedte, getest op een Telenet internet verbinding van 200Mb/s en een 3g verbinding van 3-4Mb/s.
CPU load tijdens een gesprek komt niet boven de 15% en RAM is er ook nog genoeg.

Asterisk draait op Openwrt 15.05. Hardware is een EasyBox 803A (https://wiki.openwrt.org/toh/astoria/arv752dpw22) met 2 FXS poorten.
Met Localphone is het iéts beter heb ik het gevoel, echter niet veel. Beide gebruiken µlaw voor zover ik begrijp.

sip.conf:

host=voip.3starsnet.com
username=03xxxxxxx
secret=blahblahblah
type=friend
qualify=yes
nat=yes
canreinvite=no
fromuser=03xxxxxxx
fromdomain=voip.3starsnet.com
insecure=invite
disallow=all
allow=ulaw
allow=alaw

Iemand die raad weet? :)
Laatst gewijzigd door Ontheronix 18 nov 2015, 00:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Heb je hetzelfde voor met een soft client op het achterliggende netwerk?
Indien niet, dan zou het kunnen zijn dat je hardware het niet trekt.
Probeer ook eens met een andere codec. Als je hardware moet gaan transcoderen dan zijn de rapen gaar. Kan je in de logs zien welke codec er effectief gebruikt wordt?
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Met een softphone heb ik het niet voor. Als ik probeer met een andere codec krijg ik een error, ik ga die dit weekend eens proberen gefixt te krijgen. :-)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Je kan best eens kijken welke codecs 3*net ondersteunt. Als alaw en/of ulaw daar niet tussen staan, moet je hardware gaan transcoderen wat blijkbaar te veel vergt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Volgens google gebruikt 3starsnet ulaw. Dus het lijkt alsof er niet moet getranscodeerd worden? Als ik Asterisk forceer om alaw te gebruiken gebeuren dezelfde haperingen. De ingebouwde soundfiles (.gsm extensie) afspelen gaat wel perfect.

De hardware is een VOIP-router, dus je zou wel verwachten dat hij dergelijke dingen aankan? :-)

Wat mij verder opvalt is dat vanaf de hoorn opgenomen wordt bij de gebelde partij, er een error verschijnt:

Code: Selecteer alles

error 2877 chan_lantiq.c:266 lantiq_play_tone: IFX_TAPI_TONE_LOCAL_PLAY ioctl failed
Wat blijkbaar wil zeggen dat de driver een toon wil spelen die al gespeeld wordt.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Ik herinner mij een gelijkaardig probleem van een aantal jaar geleden toen ze hun servers migreerden. De precieze details herinner ik mij niet meer maar het had iets te maken met het feit dat hoewel er bv. a-law werd genegocieerd als codec de RTP stream toch u-law was.
Ik zou proberen om eens enkel u-law te configureren. Indien het niet helpt, neem eens een Wireshark trace.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Is het dan niet raar dat er bij Localphone dezelfde problemen zijn?
Morgen probeer ik alvast je voorstel :-)
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Force op ulaw met volgende conf geeft geen oplossing.
disallow=all
allow=ulaw

De Wireshark trace is nog niet gelukt maar wat ik zelf al geprobeerd heb is een softphone te registreren bij Asterisk en dan zo uitgaand te bellen. Hier géén haperingen! Mijn analoog toestel (Belgacom Maestro 350) doet trouwens erg raar, het is precies of Asterisk niet herkent dat de hoorn op de haak ligt:
- Kiestoon te horen zelfs al ligt hoorn op haak,
- Ook inhaken wordt niet herkend, na inhaken door de opgebelde partij valt de bezettoon te horen zelfs al werd de hoorn op de haak gelegd
- Speaker springt aan zonder reden, dan soms moeilijk weer af te zetten (bv. aantal keer drukken op speaker-off toets nodig)
--> Dit alles met en zonder batterijen getest, want:
philippe_d schreef:Ik heb hier nog enkele van die analoge telefoons liggen:
  • een Topcom "CLIP 100"
    een "bench" (van de Lidl) model KH 5001
Beide toestellen werken met een batterij.

De lijnspanning is wel groot genoeg om zo'n toestellen van stroom te voorzien (48 V DC), maar deze kan niet gebruikt worden.
Want van zodra meer dan 10 mA stroom doorgaat wordt dit door de telefooncentrale aanzien als "off-hook".
Je kan daarmee dus geen batterij opladen, hooguit een beetje spanning op de belcondensator.

Met een Fritzbox werkt het toestel wél perfect, zowel qua kiestoon als qua hapering!

Ter referentie de geïnstalleerde packages.
asterisk18 1.8.32.3-2
asterisk18-chan-lantiq 1.8.32.3-2
asterisk18-codec-a-mu 1.8.32.3-2
asterisk18-codec-alaw 1.8.32.3-2
asterisk18-codec-g729 1.3-1
asterisk18-sounds 1.8.32.3-2
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”