Hallo,
kan je een Fritzbox gebruiken als ISDN ATA voor Raspbx?
Moet je de Fritzbox dan instellen als een extension in Raspbx, of als sip trunk? Wat moet je instellen in de Fritzbox?
De ISDN lijn werkt op de Fritzbox, maar ik weet dus helemaal niet hoe eraan te beginnen om de gesprekken bij de Rapsbx te krijgen...
Alvast bedankt voor de antwoorden.
ISDN lijn - Fritzbox - Rapsbx
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Een SIP Trunk zou ideaal zijn, want een Trunk is eigenlijk de VoIP tegenhanger van een ISDN lijn: één lijn met verschillende telefoonnummers en meerdere gesprekskanalen.
Je kan echter in de FritzBox (SIP server) geen trunks aanmaken
Om de gesprekken op de Rapsbx te krijgen zijn er 3 stappen nodig:
1) Jouw ISDN lijn correct instellen in de FritzBox
Je kan echter in de FritzBox (SIP server) geen trunks aanmaken
Om de gesprekken op de Rapsbx te krijgen zijn er 3 stappen nodig:
1) Jouw ISDN lijn correct instellen in de FritzBox
- je moet ieder telefoonnummer van je ISDN lijn als "MSN" ingeven in de FritzBox (max 10)
- voor ieder nummer die je hebt op je ISDN lijn, zou ik een aparte "IP phone" aanmaken
- Telephony > Telephony Devices > New Device > Telephone > LAN/WLAN (IP Phone)
- Ga dan naar de eigenschappen van dit "toestel" en selecteer één van de ISDN nummers (MSN) voor outgoing en incoming calls
- Herhaal dit voor ieder nummer die je hebt op jouw ISDN lijn
- maak voor iedere "IP phone" die je in de FritzBox hebt aangemaakt een aparte SIP extension Trunk
- SIP server = intern IP van de FritzBox, SIP auth. name = 621/622/623 ..., proxy = niets invullen)
- - inkomende ISDN gesprekken kunnen apart behandeld worden, naargelang het gebelde nummer (MSN).
- bij uitgaande gesprekken over de ISDN lijn, kan het nummer gekozen worden dat je wil gebruiken voor dit gesprek (door de juiste extension Trunk te kiezen in de pbx)
Laatst gewijzigd door philippe_d 06 nov 2015, 14:44, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie (verkeerde info
Reden: correctie (verkeerde info
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 43 keer
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga dit eens proberen. De ISDN lijn werkt al op de Friztbox.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
@philippe_d: FreePBX (Raspbx) gebruikt de terminologie "SIP Trunk" voor alle externe lijnen (zowel gewone SIP accounts als SIP trunk accounts), en "Extensions" voor telefoontoestellen.
Kamiel moet dus SIP trunks aanmaken in FreePBX. Opgelet: voor de inbound route van FreePBX moet je als DID het Fritz!box interne telefoonnummer invullen (bvb 620), en dus niet het MSN nummer.
Ik gebruik ook zo'n opstelling, maar dan met een analoge lijn (Fritz!box als FXO poort voor FreePBX)
Kamiel moet dus SIP trunks aanmaken in FreePBX. Opgelet: voor de inbound route van FreePBX moet je als DID het Fritz!box interne telefoonnummer invullen (bvb 620), en dus niet het MSN nummer.
Ik gebruik ook zo'n opstelling, maar dan met een analoge lijn (Fritz!box als FXO poort voor FreePBX)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Bedankt voor de correctie, en sorry voor de verkeerde info.Edward Valckx schreef:@philippe_d: FreePBX (Raspbx) gebruikt de terminologie "SIP Trunk" voor alle externe lijnen (zowel gewone SIP accounts als SIP trunk accounts), en "Extensions" voor telefoontoestellen.
intussen verbeterd in mijn vorige post.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
Ondertussen een eindje geleden.
Ik heb het net werkende gekregen,
Maar als ik voor de inbound route als DID het interne Fritzbox nummer invul werkt het niet. Raspbx neemt de oproepen aan maar doet er niets mee... Ook als ik het MSN nummer invul werkt het niet. Als ik het veld DID leeg laat, dan gaan de oproepen daar naar de gevraagde ringgroup. Op zich is dat wel geen probleem aangezien we maar 1 nummer hebben bij Proximus en dit steeds naar iedereen mag doorgegeven worden.
Bedankt voor de info.
Ik heb het net werkende gekregen,
Maar als ik voor de inbound route als DID het interne Fritzbox nummer invul werkt het niet. Raspbx neemt de oproepen aan maar doet er niets mee... Ook als ik het MSN nummer invul werkt het niet. Als ik het veld DID leeg laat, dan gaan de oproepen daar naar de gevraagde ringgroup. Op zich is dat wel geen probleem aangezien we maar 1 nummer hebben bij Proximus en dit steeds naar iedereen mag doorgegeven worden.
Bedankt voor de info.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Kijk eens in de logging van FreePBX? (als je het DID nummer ingevuld hebt)
-
- Elite Poster
Logging in fritzbox is hetzelfde met of zonder DID ingevuld. IP telefoon 1 (Raspbx) neemt gesprek aan...
Maar voor onze toepassing is dit dus geen enkel probleem. We hebben slechts 1 nummer dat via de Fritzbox naar de Raspbx moet, deze doet de rest. Dit werkt dankzij userbase, dus ik ben tevreden.
Maar voor onze toepassing is dit dus geen enkel probleem. We hebben slechts 1 nummer dat via de Fritzbox naar de Raspbx moet, deze doet de rest. Dit werkt dankzij userbase, dus ik ben tevreden.