Hoi, ik ken iemand, die al halverwege de 70 is, ze heeft nog een 28" CRT TV, en de afstandsbediening daarvan werkt niet zo goed meer.
Ze had ook een gekochte SD digicorder, en toen er overgegaan werd naar H.264 mocht ze tot 1 januari een HD toestel gebruiken (splinternieuw).
Die 1 januari komt nu dichterbij, en ik wou wat advies geven.
Er zijn nogal wat mogelijkheden, denk ik.
Maar eerst en vooral :
* overschakelen naar satelliet, IPTV, Netflix en dergelijke is geen optie.
* ook alternatieve decoders zijn geen optie, gezien de leeftijd, het moet liefst eenvoudig zijn.
* video op aanvraag wordt niet gebruikt (de netwerkkabel ligt erg ver).
* opnemen of timeshiften wordt zelden gebruikt
Opties die ik zelf zie :
1) HD Digicorder kopen (249€).
Voordeel : geen maandelijkse kost, nadeel : moet wel 28 maanden mee te gaan om winst te doen tov. huren.
2) HD Digicorder huren (8,70€/maand).
Voordeel : weinig investering, nadeel, hoe langer je huurt, hoe duurder het uitkomt.
3) HD digibox kopen (99€).
Voordeel : geen maandelijke kost, maar geen opname/timeshift mogelijkheden.
4) TV met een kaartje (1x79€) of (2x79€) + nieuwe TV.
Voordeel : veel beter beeld, problemen met afstandsbediening opgelost, netjes, want er staat geen decoder meer bij.
5) digitaal opzeggen en analoog verder kijken.
Voordeel : simpeler in gebruik, maar verlies van een pak zenders, geen opnamemogelijkheden meer.
Vooral optie 4 lijkt mij interessant om aan te raden, gezien de afstandsbediening van de TV slecht werkt, en de 28" CRT geeft toch maar een matig beeld (ik kan geen duidelijk verschil waarnemen tussen het "digitale" (via SCART RGB) en het analoge beeld op deze TV).
De digicorder afstandsbediening zou ik wel kunnen instellen dat ze ook voor de TV werkt, maar voor oudere mensen is het niet zo eenvoudig om te switchen tussen meerdere functies met 1 afstandsbediening.
Nu vraag ik mij af : zijn er ondertussen al veel TV's met dubbele DVB-C tuner en 2 CI+ sloten beschikbaar?
Iemand ervaring met TV met een kaartje met een TV met dubbele tuner en dubbele CI+ ?
Zijn dat dan direct dure modellen?
Digitale TV via de kabel kijken : welke optie?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Waarom zou iemand met dergelijk profiel 2 CI+ sloten nodig hebben ?
Wat mij betreft is die keuze trouwens de beste.
Wat mij betreft is die keuze trouwens de beste.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Goh, 2 sloten omdat ze nu toch af en toe eens iets opneemt, met 1 CI+ slot gaat dat niet meer werken.
Voor haar is het werken met 2 afstandsbedieningen ook verwarrend.
Maar heeft iemand ervaring met TV's met dubbele DVB-C tuner en dubbel CI+ slot ?
Voor haar is het werken met 2 afstandsbedieningen ook verwarrend.
Maar heeft iemand ervaring met TV's met dubbele DVB-C tuner en dubbel CI+ slot ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 101 keer
Je kan niet kijken naar een encrypted channel zoals VTM, VIER of 2BE en tegelijk opnemen van een ander encrypted channel uit een andere mux.
Ik betwijfel ook dat een CI+ module van Telenet in staat is om zenders uit dezelfde mux tegelijk te decoderen. (bvb: VTM kijken, 2BE opnemen)
@boulder, een optie zou zijn om een CI+ module aan te schaffen en indien Mobistar op de markt komt over te schakelen naar Mobistar. De CI+ module geraak op je 2dehands dan nog wel kwijt voor 40-50€.
Ik betwijfel ook dat een CI+ module van Telenet in staat is om zenders uit dezelfde mux tegelijk te decoderen. (bvb: VTM kijken, 2BE opnemen)
@boulder, een optie zou zijn om een CI+ module aan te schaffen en indien Mobistar op de markt komt over te schakelen naar Mobistar. De CI+ module geraak op je 2dehands dan nog wel kwijt voor 40-50€.
-
- Elite Poster
Wat is dan het voordeel van Mobistar ?
Een beetje goedkoper per maand ?
Maar nog niemand die een TV met 2 CI+ sloten en 2 DVB-C tuners heeft ?
Een beetje goedkoper per maand ?
Maar nog niemand die een TV met 2 CI+ sloten en 2 DVB-C tuners heeft ?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 59 keer
Nja ofwel is er maar 1 tuner dan en kan je enkel opnemen wat je kijkt (of opnemen als je niets kijkt)
Ofwel zijn er 2 tuners maar moet 1 van de 2 niet gecodeerd zijn
Je zegt dat opname/timeshift mogelijkheden ZELDEN gebruikt worden.
Over hoeveel keer/maand spreken we? En hoe zouden deze functies worden gemist moesten zij er niet meer zijn. Kortom is het voor haar die meerprijs waard.
Kijkt ze nog veel analoog of staat toch steeds de digicorder op om te kijken?
Optie 4 is enkel het interessantste indien ze beter beeld wil. Een afstandsbediening vervangen kost maar een paar € (in de action).. ze zal zelf moeten beslissen of haar die meerprijs waard is. Indien VRT vaak bekeken is zou 1 kaartje volstaan (ik zie iemand van 70 niet tegelijk iets opnemen op VTM-2B-VIER).
Alleen moet je opletten want de interface zal weer anders zijn... En zij zal er moeten mee leren werken (zoals ze ooit met telenet heeft gedaan). Door die verandering kan je ook al IPTV beginnen aanraden.... zeker als er ook internet moet zijn
Je zegt dat opname/timeshift mogelijkheden ZELDEN gebruikt worden.
Over hoeveel keer/maand spreken we? En hoe zouden deze functies worden gemist moesten zij er niet meer zijn. Kortom is het voor haar die meerprijs waard.
Optie 4 is enkel het interessantste indien ze beter beeld wil. Een afstandsbediening vervangen kost maar een paar € (in de action).. ze zal zelf moeten beslissen of haar die meerprijs waard is. Indien VRT vaak bekeken is zou 1 kaartje volstaan (ik zie iemand van 70 niet tegelijk iets opnemen op VTM-2B-VIER).
Alleen moet je opletten want de interface zal weer anders zijn... En zij zal er moeten mee leren werken (zoals ze ooit met telenet heeft gedaan). Door die verandering kan je ook al IPTV beginnen aanraden.... zeker als er ook internet moet zijn
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
-
- Elite Poster
Dat is toch niet zo als je 2 CI+ sloten hebt?Nja ofwel is er maar 1 tuner dan en kan je enkel opnemen wat je kijkt (of opnemen als je niets kijkt)
Ik veronderstel dan dat je moet aan de TV kunnen duidelijk maken dat elke tuner dan zijn eigen CI+ module ter beschikking heeft.
Dat zijn vragen die ik dan ga stellen, maar ik wou eerst een beetje overzicht van de mogelijkheden.Je zegt dat opname/timeshift mogelijkheden ZELDEN gebruikt worden.
Als ik op een site als die van coolblue naar TV's zoek vind ik wel makkelijk welke TV's CI+ hebben, maar ik kan precies niet selecteren op 2xCI+.
Het is dus wel een 28" CRT, die nu toch al zeker 8 jaar oud is.Optie 4 is enkel het interessantste indien ze beter beeld wil. Een afstandsbediening vervangen kost maar een paar € (in de action).. ze zal zelf moeten beslissen of haar die meerprijs waard is.
Afstandsbediening van de Action, da's dan zo'n universeel modelletje, dat zal ze niet zo handig vinden, dan kan ik beter haar digicorder afstandsbediening instellen dat hij ook voor de TV werkt, maar dan moet ze wel voortdurend omschakelen tussen TV mode en digicorder mode.
Er zijn nog andere zenders ook, hee.Indien VRT vaak bekeken is zou 1 kaartje volstaan (ik zie iemand van 70 niet tegelijk iets opnemen op VTM-2B-VIER).
Libelle TV, Njam!, de locale zender, ...
Ik heb niet dezelfde smaak, maar je mag niet teveel veronderstellen dat het allemaal op die paar posten gaat gebeuren.
Ik weet het, maar er zijn een paar voordelen : alles rechtstreeks op de TV, dus ook maar één afstandsbediening.Alleen moet je opletten want de interface zal weer anders zijn... En zij zal er moeten mee leren werken (zoals ze ooit met telenet heeft gedaan). Door die verandering kan je ook al IPTV beginnen aanraden.... zeker als er ook internet moet zijn
Geen "bakske", mij stoort zoiets niet, maar zij heeft het graag zo opgeruimd mogelijk, dus als dat zonder "bakske" kan en dat zit allemaal mooi weg in de TV...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Ik heb een Panasonic HD-recorder met dubbeltuner met 2 ci+ sloten en 1 kaartje. Ik kan hiermee tegelijkertijd 2 geencrypteerde uitzendingen opnemen. Eén opname kan ik direct bekijken omdat deze direct gedecodeerd werd, de andere opname wordt later automatisch gedecodeerd.
De Panasonic TV's met dubbeltuner hebben dezelfde mogelijkheden.
[
Post made via mobile device ]
De Panasonic TV's met dubbeltuner hebben dezelfde mogelijkheden.
[

- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Dit is wel een interessant onderwerp. Vroeger had je een knop om de TV aan en uit te zetten. En een knop voor het geluid. En een 10-tal hardware toegewezen knoppen voor de diverse zenders te kiezen. Bijna iedereen kon daar mee overweg.
Nu is het technisch beter en er kan veel meer. Het is ook veel, veel complexer voor mensen die om welke reden dan ook met zo'n zaken problemen hebben. Diverse toestellen die met elkaar moeten samenwerken. Meerdere afstandsbedieningen met heel veel knopjes, menustructuren.
Ik ben vroeger diverse keren de tv mijn grootmoeder gaan "herstellen". En dan was het zoiets als dat de "mute" op was gezet. Of dat die op SCART1 was gezet (waar niets was op aangesloten en zwart scherm gaf = tv stuk)
Zoals er eenvoudige gsm's zijn, telefoons om effectief mee te bellen en als geavanceerde functie sms aankunnen, zou een zeer gebruikersvriendelijke tv-oplossing een gat in de markt zijn.
Nu is het technisch beter en er kan veel meer. Het is ook veel, veel complexer voor mensen die om welke reden dan ook met zo'n zaken problemen hebben. Diverse toestellen die met elkaar moeten samenwerken. Meerdere afstandsbedieningen met heel veel knopjes, menustructuren.
Ik ben vroeger diverse keren de tv mijn grootmoeder gaan "herstellen". En dan was het zoiets als dat de "mute" op was gezet. Of dat die op SCART1 was gezet (waar niets was op aangesloten en zwart scherm gaf = tv stuk)
Zoals er eenvoudige gsm's zijn, telefoons om effectief mee te bellen en als geavanceerde functie sms aankunnen, zou een zeer gebruikersvriendelijke tv-oplossing een gat in de markt zijn.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Sommige TV's hebben een "hotel-mode" waarbij je ze vast kan zetten op de HDMI ingang.
Mits CEC correct is geïmplementeerd gaat je TV ook gewoon mee aan/uit met je decoder.
Mits CEC correct is geïmplementeerd gaat je TV ook gewoon mee aan/uit met je decoder.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Best een nieuwe tv en indien ze graag opneemt ook een HD Digicorder. Ze is dat toch al gewoon en het is veel gebruiksvriendelijker. Je kan twee programma's tegelijk opnemen en ondertussen naar een derde programma kijken. Van series kan je automatisch alle afleveringen laten opnemen. Als hij interactief is heb je een tv-gids van twee weken in plaats van twee dagen (veel handiger voor opnames in de toekomst). Als je kijkt wat de meerprijs is van een tv-toestel met twee tuners én twee CI+ sloten, plus de aankoopprijs van twee CI+ modules en een externe harde schijf, dan zal dat wellicht niet minder zijn dan de aankoopprijs van een HD Digicorder.
HD Digicorder kopen of huren? Als je slim bent sowieso kopen. Het duurt inderdaad ongeveer 28 maanden voordat je die investering hebt 'terugverdiend' (elke maand daarna is pure winst), hoewel de huurprijs elk jaar 'geïndexeerd' wordt en het dus wellicht zelfs minder dan 28 maanden is. Je kan sowieso 24 maanden doen met een aangekocht toestel, want als het eerder defect gaat krijg je er gewoon een nieuw (wettelijke garantie). De kans dat het toestel uitgerekend defect gaat tussen de 24ste en de 28ste maand is eerder klein en indien dat toch zou gebeuren is het verlies kleiner dan een 30-tal euro (in vergelijking met huren), dus dat is maar een klein risico in vergelijking met de grote winst die je kan doen als je het een jaar of vijf gebruikt. Een gekocht toestel kan je overigens op eender welk moment tweedehands doorverkopen, waardoor je weer een deel van je aankoopbedrag terug hebt.
HD Digicorder kopen of huren? Als je slim bent sowieso kopen. Het duurt inderdaad ongeveer 28 maanden voordat je die investering hebt 'terugverdiend' (elke maand daarna is pure winst), hoewel de huurprijs elk jaar 'geïndexeerd' wordt en het dus wellicht zelfs minder dan 28 maanden is. Je kan sowieso 24 maanden doen met een aangekocht toestel, want als het eerder defect gaat krijg je er gewoon een nieuw (wettelijke garantie). De kans dat het toestel uitgerekend defect gaat tussen de 24ste en de 28ste maand is eerder klein en indien dat toch zou gebeuren is het verlies kleiner dan een 30-tal euro (in vergelijking met huren), dus dat is maar een klein risico in vergelijking met de grote winst die je kan doen als je het een jaar of vijf gebruikt. Een gekocht toestel kan je overigens op eender welk moment tweedehands doorverkopen, waardoor je weer een deel van je aankoopbedrag terug hebt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Een digicorder 2de hands doorverkopen? Dat zal wel eerder voor een appel en een ei zijn want de meeste mensen willen er haast niks voor geven, moesten ze kunnen zij zouden dat nog gratis willen ook, wel niet met mij, ik sla die digicorder nog liever kapot met een hamer dan ik het gratis zou weggeven.
Geloof mij, dat ding krijgt men moeilijk of niet aan de straatstenen kwijt en daarom dat ik zo'n digicorder huur, als die huurperiode afgelopen is dan hoef ik hem gewoon terug te geven en is voor mij dan de kous af.
Geloof mij, dat ding krijgt men moeilijk of niet aan de straatstenen kwijt en daarom dat ik zo'n digicorder huur, als die huurperiode afgelopen is dan hoef ik hem gewoon terug te geven en is voor mij dan de kous af.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Ik heb er zelf al een aantal verkocht. DC-AD2000's (de oudste) krijg je met enig geduld voor 80-90 eur verkocht.apestaart schreef:Een digicorder 2de hands doorverkopen? Dat zal wel eerder voor een appel en een ei zijn want de meeste mensen willen er haast niks voor geven
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 107 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Al is er natuurlijk ook altijd een kantelmoment waarop een gekochte goedkoper wordt dan een gehuurde.apestaart schreef:Een digicorder 2de hands doorverkopen? Dat zal wel eerder voor een appel en een ei zijn want de meeste mensen willen er haast niks voor geven, moesten ze kunnen zij zouden dat nog gratis willen ook, wel niet met mij, ik sla die digicorder nog liever kapot met een hamer dan ik het gratis zou weggeven.
Denk bijv. maar aan al die RTT- en Belgacom-abonnees die jarenlang een toestel bleven huren, ook wanneer je er ook al een kon kopen. Velen zouden zich een bult geschrokken hebben als ze de vergelijking zouden gezien hebben tussen de aankoopprijs van een nieuw toestel en de som van alle huurvergoedingen.