Recent ben ik eigenaar van de nieuwe BBOX-3. Ik had graag mijn externe schijf over LAN beschikbaar gemaakt maar de BBOX-3 faalt bij het herkennen van de schijf. Kleine Flash (FAT-32) geheugens zijn detecteerbaar, maar bij mijn grotere externe schijf geeft de modem geen kik.
Ik heb geformateerd naar zowel ntfs als exFat om te zien of het eventueel aan het filesystem ligt, beide systemen herkent hij niet.
Verder ben ik misnoegd over het gebrek aan documentatie over de USB functionaliteiten van de belgacom modems (Enkel op de reclame zie je staan dat de modems USB poorten hebben om LAN-geheugens aan te hangen... Maar de hoe en wat is nergens te vinden.) Ook de (zogenoemde) 'help'desk wist van niets.
Mijn vraag: Heeft er iemand een idee over de specs van hun firmware betreffende de USB-poorten? e.g. Welke filesystems kan hij lezen? Moet de schijf kleiner zijn als een bepaald aantal bytes ? Over welke drivers beschikt de BBOX firmware?
USB opslagapparaat in BBOX-3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
- Bedankt: 114 keer
Geen idee wat de praktische maximumgrootte is die ondersteund wordt, waarschijnlijk moet je de schijf wel in FAT32 laten.
Persoonlijk zou ik die functie niet gebruiken voor een harde schijf. De USB-poorten op de bbox3 zijn als ik het me goed herinner USB2 en de processor van de router is waarschijnlijk veel te zwak om je een degelijke throughput te geven. In principe is het misschien wel bruikbaar en het kan handig zijn voor een kleine USB-stick of zo om deze snel in je netwerk te hebben, maar verwacht er absoluut niet te veel van.
Wil je degelijke prestaties voor een harde schijf moet je ofwel voor een NAS gaan ofwel delen via een computer verbonden via een (Gigabit) Ethernetkabel.
Persoonlijk zou ik die functie niet gebruiken voor een harde schijf. De USB-poorten op de bbox3 zijn als ik het me goed herinner USB2 en de processor van de router is waarschijnlijk veel te zwak om je een degelijke throughput te geven. In principe is het misschien wel bruikbaar en het kan handig zijn voor een kleine USB-stick of zo om deze snel in je netwerk te hebben, maar verwacht er absoluut niet te veel van.
Wil je degelijke prestaties voor een harde schijf moet je ofwel voor een NAS gaan ofwel delen via een computer verbonden via een (Gigabit) Ethernetkabel.
He verdorie
Het zijn inderdaad USB2 poorten, maar ik ben niet van plan te streamen vanaf de schijf, dus snelheid maakt me niet zo veel uit. Het was meer een manier om files accesible te maken tussen meerdere computers. Momenteel gebruik ik een oude desktop als fileserver, maar dat is een vrij kostelijke operatie kwa energie... Ergens een NAS aanschaffen dan maar
Het zijn inderdaad USB2 poorten, maar ik ben niet van plan te streamen vanaf de schijf, dus snelheid maakt me niet zo veel uit. Het was meer een manier om files accesible te maken tussen meerdere computers. Momenteel gebruik ik een oude desktop als fileserver, maar dat is een vrij kostelijke operatie kwa energie... Ergens een NAS aanschaffen dan maar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
- Bedankt: 114 keer
Zelfs als het USB3 zou zijn zou de processor van de router een beperkende factor zijn.
Ik vind het handig om er een USB-stick in te duwen om snel een klein aantal files over heel het netwerk te kunnen delen, maar voor het delen van een harde schijf gaat het me toch echt wel te traag.
NAS zal inderdaad op termijn de beste oplossing zijn.
Ik vind het handig om er een USB-stick in te duwen om snel een klein aantal files over heel het netwerk te kunnen delen, maar voor het delen van een harde schijf gaat het me toch echt wel te traag.
NAS zal inderdaad op termijn de beste oplossing zijn.