Bestuurder bedrijfswagen krijgt boete zelf in de bus

Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Netto/DeTijd 16/09/2015 - Bestuurder bedrijfswagen krijgt boete zelf in de bus
Voortaan krijgen de bestuurders van bedrijfswagens hun boetes rechtstreeks thuisgestuurd, en komen die niet meer via de leasingmaatschappij en de werkgever. Het online platform dat hiervoor werd opgericht gaat woensdag officieel van start.
Begin juli werd bekend dat er een platform zou komen waarmee politie en gerecht bekeuringen rechtstreeks naar de bestuurders van bedrijfswagens kan sturen. Dat online platform, Fines Management Services gedoopt, werkt vanaf vandaag. Het kan per uur 1.500 boetes en minnelijke schikkingen verwerken. In een eerste fase wordt gestart met de verwerking van de boetes uitgeschreven door de federale politie. Schikkingen door retributiebedrijven en buitenlandse boetes zijn voorlopig uitgesloten, omdat er nog juridische of technische euvels op te lossen zijn.
Dit kan enkel maar toegejuichd worden.
Al vraag ik me wel af hoe er gaat omgegaan worden met mensen die vertrekken en hun auto doorgeven. Hopelijk kan het systeem dat aan...
Ik heb ooit een boete gekregen, pas 6 maanden na de overtreding. Als ik in tussentijd van job veranderd was, gaan ze mij dan nog vinden? Of gaat de sukkelaar die mijn auto gekregen heeft, hemel en aarde moeten bewegen om van die (voor hem onterechte) boete af te raken?

Al blijft het wel wachten op een database van de politie waarin alle (verkeers)misdrijven/overtredingen voorkomen.
Nu is het blijkbaar zo dat je in Oostende bekend kan zijn als wegpiraat en dat als je in Antwerpen geflitst wordt, je op uw communiezieltje kan zweren dat het de eerste keer is.
Het laatste dat ik ervan gehoord heb, is dat ze niet gaan werken aan een centraal systeem.
Bedrijfswagen of niet, dat is toch een gemiste kans.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Raar bericht, want ik krijg mijn boetes meestal (idd niet altijd) gewoon rechtstreeks van de politie en niet van de Leasing.
heist_175 schreef: Al vraag ik me wel af hoe er gaat omgegaan worden met mensen die vertrekken en hun auto doorgeven. Hopelijk kan het systeem dat aan...
Ik heb ooit een boete gekregen, pas 6 maanden na de overtreding. Als ik in tussentijd van job veranderd was, gaan ze mij dan nog vinden? Of gaat de sukkelaar die mijn auto gekregen heeft, hemel en aarde moeten bewegen om van die (voor hem onterechte) boete af te raken?
Zoiets heb ik dus zo'n 20 jaar geleden voorgehad. Eerste job, firmawagen was er een van iemand die na zijn proefperiode mocht vertrekken. Krijg ik ineens een boete in de bus die die voorganger begaan had. Maw, toen wisten ze mij als leaserijder ook al rechtstreeks te vinden. Heb dit toen aangevochten door een aangetekend schrijven met uitleg en copy van mijn contract dat toonde dat ik ten tijde van de overtreding daar nog niet werkte. Ik kreeg daarop telefonisch antwoord dat dat niet volstond en ze een agent gingen sturen die een verklaring ging komen afnemen. Die agent nooit gezien en ook nooit meer iets over die PV gehoord.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Hier krijg ik netjes de boetes doorgestuurd vanuit de leasing maatschappij. Snap eigenlijk niet wat het probleem is. De eigenaar krijgt toch altijd de boete toegestuurd, nooit de bestuurder, in de meeste gevallen zijn dat dezelfde mensen. Er wordt toch steeds een formulier meegestuurd waarop je dient in te vullen wie de eigenlijke overtreding heeft begaan?
heist_175
Moderator
Moderator

Dit gaat niet over "doorgestuurd", dit gaat over "geidentificeerd".
Als je elke week een boete krijgt voor overdreven snelheid, wist de politie tot hiertoe niet wie de bestuurder was. De eigenaar is de leasemaatschappij, maar de bestuurder?
Met dit systeem willen ze de bestuurder identificeren.

Een horde genomen op weg naar het rijbewijs met punten...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als je elke week een boete krijgt voor overdreven snelheid, wist de politie tot hiertoe niet wie de bestuurder was. De eigenaar is de leasemaatschappij, maar de bestuurder?
Toch wel want jij als bestuurder moest de minnelijke schikking aanvaarden... men heeft dus altijd perfect geweten wie het was.

Met dit systeem wil men gewoon vermijden dat leasingmaatschappijen postbode moeten spelen om boetes door te sturen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Bwa, bij mijn eerste boete was het systeem dat ik gewoon de eerste brief moest negeren en een paar dagen later de overschrijving zou krijgen. Netjes zo verlopen en betaald.
Bij de tweede ging ik er vanuit dat dit hetzelfde systeem was, ook net terug van verlof dus dat was niet echt een high prio mail dan. Na bijna een maand wachten toch de mail bekeken of er al niet meteen een overschrijving in zat. Bleek een brief te zijn waar ik bestuurder etc... op moest invullen en dat moest binnen de 15 dagen (of er stonden boetes en zelfs celstraffen tegenover) voordat ik de overschrijving ontving. Snel ingevuld en telefoontje met uitleg gedaan... Paar dagen later overschrijving toch gekregen.
Dat ze dus al eens beginnen met eenzelfde systeem voor overal, dat zou het al duidelijk maken. Zijn men enige twee boetes dus kan verder niet vergelijken weliswaar.
Dat ze recht naar huis sturen lig ik niet wakker van.
heist_175
Moderator
Moderator

De boetes die ik gekregen heb met mijn firmawagen waren gewoon te betalen, niemand heeft ooit geweten wie er met dat voertuig reed op die moment: ikzelf of mijn vrouw.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Eén van de grote problemen is dat wanneer er geen bezwaar tegen de PV wordt gemaakt EN de minnelijke schikking niet betaald wordt (maw: als je gewoon niet reageert), de eigenaar van de wagen (in dit geval dus de leasemaatschappij) gedagvaard wordt.
Bij mijn werkgever is er een tijdje geleden nog een interne "rel" geweest over een nieuwe procedure om dit probleem te vermijden: na de aanmaning betaalt de leasemaatschappij de boete, en vordert ze die via de werkgever terug (door het bedrag + kosten af te houden van het loon). Ten eerste is dat een grijze zone wat wettelijkheid (loon inhouden) betreft, ten tweede maakt dat het aanvechten van de boete lastiger want vaak is die aanmaning al verstuurd voor het bezwaar ontvangen/behandeld is. En eens de minnelijke schikking betaald is wordt het erg moeilijk om de boete nog aan te vechten.
heist_175
Moderator
Moderator

De werkgever mag dat wel betalen, maar voor het inhouden van het loon is in principe altijd uw akkoord nodig.
Al is dat pro-forma, want je verliest dat toch altijd.

De enige reden dat het met uw akkoord moet, is dat je zelf uw financiën moet kunnen beheren en dat je zelf kan kiezen hoeveel er elke maand afgehouden wordt.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Vreemd genoeg krijg ik hier de boetes OF via de leasingmaatschappij OF direct via de politie.

Op mijn laatste stond zelfs dat men had gewacht op een fax vd leasingmaatschappij mbt de bestuurder vh voertuig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dat akkoord geldt alleen voor 'loon', niet voor extra's en bonussen. Dus ze kunnen altijd wel aan hun geld geraken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”