VDSL2 en Alarmcentrale

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
wquatan
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Ik zit met een vervelend probleem : wanneer mijn alarmcentrale aangesloten is, zakt de
  • AB_Insulation = 4008 kOhm (ipv AB_Insulation = 10 MOhm)
    BA_Insulation = 4008 kOhm (ipv BA_Insulation = 10 MOhm)
Momenteel ziet de installatie er als volgt uit :
- inkomende lijn op zwarte blokje van TF2007
- alarmcentrale op groene blokje van TF2007
- telefoon in linkse RJ11 voorkant van TF2007
- DSL splitter in 6-pin stekker voorkant van TF2007 en zo verder naar BBOX2

Ik weet dat de telefoon eigenlijk aan de retour uit de alarmcentrale zou moeten hangen, maar dat is een ander topic.

Ik zit met volgende vragen :
1) kunnen de RJ11 op de voorkant en het groene blokje gelijktijdig gebruikt worden ?
2) waarvoor staan de dip-switchen in de DSL-splitter ?
3) wat kan de reden zijn dat de insulation zakt ? Kan dit aan vraag 1) liggen ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Dat is geen enkel probleem, dat ligt aan de kiezer in het alarm zelf.
Je ziet dezelfde fenomenen met bepaalde telefoontoestellen (voornamelijk die van philips)

Wat betreft 1: ja, geen enkel probleem
En 2: eigenlijk niets nuttig..
Het idee was de dipswitches te hebben voor zaken zoals italk dir dus niet echt een succesverhaal waren...
Je kan er bv de lijn mee scheiden, zodat de inkomende lijn niet meer aankomt op het groene blokje

[Afbeelding Post made via mobile device ]
wquatan
Member
Member

Je schrijft "Dat is geen enkel probleem, dat ligt aan de kiezer in het alarm zelf", ik neem aan dat je het hebt op de Insulation ?

Dat lijkt mij wel een probleem, want daardoor wordt mijn lijn als "problematisch" beschouwd door de provider, en ik neem aan dat ook DLM hier problemen mee heeft. Het is juist omwille van dat "problematisch" zijn dat ik één en ander aan het uitzoeken ben en probeer op te lossen.

Met betrekking tot de DIP-switchen : wat is de waarde van de 4 mogelijke standen, kan ik daar ergens iets over vinden ?
Bestaat er nergens dokumentatie over de TF2007 en de splitter, waaruit kan afgeleid worden hoe de signalen lopen (al dan niet met de splitter aan de voorkant in de 6-pin stekker)

Eén en ander is mij synoptisch niet duidelijk, zoals bijvoorbeeld het verschil tussen de RJ11 aan de onderkant van de splitter, en het blauwe blokje in de TF2007. Wanneer moet het ene of andere gebruikt worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

maar... wélk probleem heb je juist???
dsl zal niet bepaald vallen over a/b b/a hoor - en als je je toch teveel zorgen maakt: alarm afsluiten is de enige oplossing. (of het moet onder de 750kohm gaan)

de dip switches blijf je best simpelweg vanaf: die op de ntp heeft betrekking tot de ingebouwde r/c kring (belangrijk voor metingen van proximus uit!!),
terwijl die op de filter bepaalt of de zwarte en groene klemmen aan elkaar verbonden zijn (wat normaal altijd het geval moet zijn, behalve bij voip)

met betrekking tot het gebruik van de blauwe klem of de rj11 in de filter: het is OF de ene, OF de andere.
zit je modem bij de ntp, dan gebruik je de rj11, zit die bijvoorbeeld op een andere verdieping en heb je een kabel lopen, gebruik je de klem.
in alle gevallen dient de filter wél in de ntp te zitten
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Als je de 2 dip switchen van de splitter uit zet (standaard staan de 2 op ON) dan gaat de lijn komende van het zwarte blokje door de splitter
en de filter .... maar niet meer naar het groene blokje + de 2 RJ van de NTP2007.

Het was feitelijk voorzien voor klanten die een I-talk lijn hadden en hun I-talk lijn door te verbinden op bestaande kabels (via groen blokje) !

Er zaten dan twee aparte lijnen op een NTP:
1 lijn komende via het zwarte blokje met enkel VDSL signaal en geen telefonie.
Enkel het zwarte blokje/blauwe blokje en RJ uitgang van de splitter had dan VDSL signaal.

1 lijn komende van de modem uitgang I-talk.
Telefoonlijn kwam binnen via een van de 2 RJ's op NTP prise en dan kon je dan via het groene blokje doorverbinden naar een andere telefoonprise !

De splitter zorgde dan dat die twee aparte lijnen niet in kortsluiting kwamen met elkaar dank zij die 2 dip switchen in de splitter!
Is nooit toegepast omdat er van in het begin problemen mee waren = af te raden !
Tenslotte staat de modem met I-talk niet overal naast de NTP en splitter .... en dan komen de prutsers in het vizier !

Voor een plannetje van NTP2007 en splitter:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p623059

Uitleg van NTP2007 en splitter:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 79#p622953
wquatan
Member
Member

Splitter schreef:maar... wélk probleem heb je juist???
1) Ik zat probleemloos op 50/6 sinds dat 50/6 beschikbaar gekomen was, ik begon bij 20/6 vervolgens 30/6 en tenslotte 50/6;
2) In juni plots geen verbinding meer, reboot moeten doen, en bleek sindsdien op 40/10 te zitten
3) EDPnet zegt dat DLM aktief is maar ook dat er problemen zijn met mijn lijn (AB/BA insulation, Noise Margin, Attenuation)

Ik probeer nu dus één en ander in orde te krijgen want volgens de afstand van de ROP moet ik toch een veel hogere snelheid kunnen halen

De AB/BA insulation valt van 10 MOhm terug van zodra ik de alarmcentrale op het groene blokje aansluit.
De Noise Margin / Insulation, daar heb ik nog niets voor gevonden. Ik kontroleerde (herbevestigde) alle lokale aansluitingen, zonder resultaat.

PS: Ik zag achteraf dat ik dit topic beter bij EDPnet gepost had
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Het alarm moet aangesloten worden op de PSTN uitgang (zeker niet voor de NTP2007)
de retour aansluiting van het alarm moet getermineerd worden op een 2de stekkerdoos, waar dan de telefoons in moeten.
De RJ11 aansluiting op de NTP2007 mogen niet meer gebruikt worden!
Afbeelding
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Noise margin & die a/b b/a hebben niks met elkaar te maken. Zit immers achter de filter.
Koppel uw alarmcentrale af, hang uw modem aan het NTP zonder iets anders.
Laat EDPNET dan een test doen en vraag een PXM technieker als uw lijnwaardes niet goed zijn.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

petzl: dat weet hij ;)
wquatan schreef:Ik weet dat de telefoon eigenlijk aan de retour uit de alarmcentrale zou moeten hangen, maar dat is een ander topic.
- is toch al meer dan wat de gemiddelde mens ervan weet :)

zoals devilzown zegt: gewoon alarm even afkoppelen, edp terug laten uitmeten, zeggen ze "lijn is nog slecht" technieker vragen.

ben je zeker dat er nergens oxidatie op de inkomende kabel zit? (doosje in de kelder ofzo bv?)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

een alarm kan inderdaad wel voor storingen zorgen, of zelf een sluiting naar de aarde ....

heb het zelf al meegemaakt dat ik de aarding van alarm of twinbox moest afkoppelen om het te laten werken
Afbeelding
wquatan
Member
Member

Splitter schreef:zoals devilzown zegt: gewoon alarm even afkoppelen, edp terug laten uitmeten, zeggen ze "lijn is nog slecht" technieker vragen.
Dat werd eerder gedaan, zonder alarm zaten AB/BA Insulation terug op 10MOhm. Wat AB/BA Insulation betreft zit het dus in die buurt maar ben er nog niet achter gekomen waaraan het kan liggen.

De test die nu gaat gebeuren, is dat ik de telefoon aan de retour van de alarmcentrale gehangen heb, ipv deze in de RJ11 van de NTP te steken. De lijn naar de alarmcentrale was immers niet getermineerd omdat er niets aan hing (eigenlijk wat @petzl ook al schreef).

Fingers crossed
Splitter schreef:ben je zeker dat er nergens oxidatie op de inkomende kabel zit? (doosje in de kelder ofzo bv?)
Daar ben ik zeker van, heb alles terug losgemaakt en opnieuw aangesloten, draden en contacten zien er eigenlijk allemaal als nieuw uit
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”