Adsl naar Vdsl gratis ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
imker
Starter
Starter

Beste lezers,

Kreeg vanmorgen telefoon va, Proximus waarin een mevrouw mij vertelt dat ze een 'gratis' overschakeling doen van Adsl naar Vdsl zogezegd zonder consequenties qua functionaliteit.
Als ik doorvraag hoe het dan zit met mijn aangekochte B-Box2 modem van 2003 wordt het al wat waziger.
Ik bel daarna naar de help desk waar men mij vertelt dat ik gratis een 'gehuurde' modem krijg inclusief installatie en in dienst stelling.

Op de vraag om dit schriftelijk te bevestigen geeft men niet thuis.

Ik heb dan de volgende email gestuurd naar de help desk :

Geachte,

Ik kreeg vanmorgen een telefoon van uw diensten met de vraag of ik bereid was om de ADSL naar VDSL verbinding om te schakelen.

Ik begreep het volgende :

1. De omschakeling heeft geen enkel gevolg in verband met de functionering van telefoon en internet.
2. Mijn huidige B-Box2 modem wordt vervangen door een nieuwe modem indien nodig, en de internet verbinding wordt door de technieker opgestart. Ook als de huidige modem een gekochte i.p.v. een gehuurde modem is wordt de modem gratis vervangen zonder meerkosten van het abonnement of van de modem zelf.
3. Deze hele operatie heeft geen invloed om de huidige abonnementskosten en de installatie en levering inclusief de levering van de nieuwe modem zijn gratis.

Gelieve a.u.b. te bevestigen dat deze informatie correct is.

Ik ben echt benieuwd naar hun antwoord, als ik er al een zal krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Imker
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

een bbox3 krijg je altijd gratis in huur !!!!
omschakeling is ook gratis.
Je zal vlugger internet krijgen.
Heb je een pack ? Welke formule heb je van internet.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Beste Imker, wat betaal nu voor de Adsl en telefonie ?
Ik kan je bevestigen dat je een Bbox-3 gratis in bruikleen krijgt. De aangekochte Bbox-2 mag je volgens mij houden.
Werd er besproken wat voor VDSL formule je ging krijgen, vermoedelijk Internet Start ?
Kan je eens een lijntest doen om te zien of wel een goede VDSL snelheid kunt krijgen op je adres door op de link hieronder te klikken en je gegevens in te vullen:
http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html

Op de site van Proximus kan je vrijblijvend bepalen hoeveel je gaat betalen voor telefonie met VDSL
http://www.proximus.be/nl/id_cr_packcom ... pe=comfort
Pack Start + Vaste lijn = 45.95 €

Het zou me verwonderen dat de prijs die je nu betaald voor adsl + vaste lijn gehandhaafd blijft.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Als je een bbox2 hebt kan je die toch probleemloos met VDSL gebruiken?
Maar goed, de nieuwe bbox3 krijg je gratis in bruikleen. Je kan hem wel voor 99 euro kopen, maar dat is eigenlijk redelijk nutteloos.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

inderdaad bbox2 werkt ermee, maar vectoring dlm zal niet werken zoals het hoort.
I
mercedes e220 OML
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

lacer: hij zal waarschijnlijk gewoon nog op adsl staan omdat er pas nu vdsl beschikbaar is, of pas nu een technieker vrij om hem om te schakelen.
het is een puur technische omschakeling, dus aan het contract zal niets veranderen: je blijft dus evenveel betalen als nu...
maar wat ik wel zou aanraden is even nakijken of je niet goedkoper kan (als je nu bv maxi hebt, waarom geen start of comfort overwegen?)

de bb2 werkt inderdaad op vdsl en is vectoring friendly, maar zal nooit de snelheden kunnen halen dat de bb3 kan,
zoals hiervoor reeds gezegd is.

zowel de huur van de modem als de omschakeling is inderdaad gratis: het is namelijk in het voordeel van proximus om dit te doen,
zo kunnen ze de centrales afbouwen en hun netwerk voorzien van conforme modems zodat het eenvoudiger te onderhouden valt.

het enige "nadeel" tussen een bb2 en een bb3 is, vind ik, dat je niet langer je lijnsnelheden kan uitlezen op de webinterface,
maar verder ga je er zeker niet op achteruit.

last but not least: waarom heb je destijds een bb2 gekocht? dat ding geven ze toch al lang in "gratis huur", en het is nu niet zo dat het een hoogstaand apparaatje is om dat te kopen...
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

splitter om een vb te geven je ging van alternatieve provider terug naar belgacom.
Mensen die vroeger naar alternatieve provider gingen kochten op internet hun modem.
mercedes e220 OML
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

lacer schreef:Het zou me verwonderen dat de prijs die je nu betaald voor adsl + vaste lijn gehandhaafd blijft.
Waarom zou je dat verwonderen?
De prijs (en abonnementsformules) zijn onafhankelijk van de technologie (ADSL2+, VDSL2).
Internet Start kost €27.50, of dit nu over ADSL of VDSL geleverd wordt, idem voor de Packs.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

proximusboyke schreef:splitter om een vb te geven je ging van alternatieve provider terug naar belgacom.
Mensen die vroeger naar alternatieve provider gingen kochten op internet hun modem.
ja, dat weet ik ook wel... maar dat lijkt me hier niet het geval, gezien OP bij belgacom zit, nog op adsl zit, en een bb2 heeft..
en "op internet", als OP die aan 99 gekocht heeft, is die als nieuw gekocht dus...
daarom dat ik het dus aan OP vraag
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

splitter ik zie nergens staat dat hij hem voor 99 heeft gekocht.
hij kan toch perfectklant geweest zijn bij dommel en op internet voor een zacht prijsje een bbox2 hebben gekocht, deze werken perfect op adsl en later naar belgacom om een of andere reden zijn gegaan.
5 tal jaar geleden zijn mijn ouders bij scarlet gegaan, was ook adsl en kon ergens een bbox2 kopen voor 20€, dus ze konden niet goedkoper zijn.
Later zijn ze dan naar belgacom gegaan vanwege aanhoudende problemen en hebben ook gewoon hun bbox meegenomen, zo raar vind ik het nie zulle :-D

@imker, ik zou gewoon overstappen, bij mijn weten zijn er geen nadelen om van adsl naar vdsl te gaan.
Proximus wilt u gewoon een nieuwe modem geven om u ten volle te laten genieten van de maximale snelheden.
mercedes e220 OML
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heu, oeps :)
geen idee waar ik die 99 dan van gehaald heb, zal ergens in een ander topic of gewoon nog in mijn hoofd gezeten hebben...

maar idd, de conclusie van dit topic is vrij simpel: gewoon doen, de meeste mensen klagen dat ze niet snel genoeg overgeschakeld worden,
dus wees er blij mee!
wel rekening houden, eventueel, als je een "speciale" setup hebt, dat het kan zijn dat er zaken opnieuw ingesteld moeten worden,
die dan niet door de technieker gedaan worden...
maar zaken zoals bv je tablet en pc worden gewoon ingesteld en dan zal je je afvragen waarom je niet eerder voor vdsl koos.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef:
lacer schreef:Het zou me verwonderen dat de prijs die je nu betaald voor adsl + vaste lijn gehandhaafd blijft.
Waarom zou je dat verwonderen?
De prijs (en abonnementsformules) zijn onafhankelijk van de technologie (ADSL2+, VDSL2).
Internet Start kost €27.50, of dit nu over ADSL of VDSL geleverd wordt, idem voor de Packs.
Wist ik niet, dacht dat adsl veel goedkoper was vb zoals bij Edpnet "Just in case" of "Enough"
Ubuntu Mate 24.04
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef:...
maar wat ik wel zou aanraden is even nakijken of je niet goedkoper kan (als je nu bv maxi hebt, waarom geen start of comfort overwegen?)
...
Ik ken die oude Proximus abonnementen niet, maar Adsl heeft toch geen maxi, indien ja, dan heb ik onder een steen geleefd :lol:
Ik heb zo'n vermoeden dat imker wel genoeg zal hebben met Start, als hij van adsl komt, dat waren toch snelheden van 4 mb/s download, veel meer zal dat niet geweest zijn.
Adsl 2+ werd dat ooit aangeboden bij Proximus ?
Ubuntu Mate 24.04
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

als je nu een maxi internet neemt, en je hebt de ongelofelijke pech van in een gebied zonder vdsl te wonen,
dan heeft proximus geen probleem met je een maxi te factureren :)
zoals hierboven al gezegd, je prijs hangt niet af van de technologie maar van je gekozen pack.

en ja, adsl2+ heeft proximus inderdaad ook, daar kan je zelfs tv op krijgen
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

In het beste geval waarschijnlijk maar 1 HD stream dan.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Toen in 1998 ADSL op de markt kwam was er nog geen TV bij !
Je kon in het begin geen ADSL krijgen als je te ver woonde van de moedercentrale .... afstand werd in het begin wel gecontroleerd !
ADSL (5) modem 1000-Alcatel.jpg
Het is maar pas in 2005 dat er TV bijkwam (1 stream) !
Dan hebben ze ook de afstand overboord gegooid, met de gekende gevolgen van dat er vele carré-tjes op hun TV konden bekijken via ADSL !
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Ik ken die oude Proximus abonnementen niet, maar Adsl heeft toch geen maxi, indien ja, dan heb ik onder een steen geleefd
dat was Multi ;) ..mensen die een router kochten in een belgacom-shop werden verplicht om dit te nemen (ze vroegen dan uw telefoonnummer bij de afrekening)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bssoft schreef: Het is maar pas in 2005 dat er TV bijkwam (1 stream) !
Dan hebben ze ook de afstand overboord gegooid, met de gekende gevolgen van dat er vele carré-tjes op hun TV konden bekijken via ADSL !
die blokjes waren een feature, kwestie van dat de mensen het testbeeld van vroeger niet helemaal zouden vergeten ;)

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”