Bedankt voor de antwoorden. Onduidelijkheid troef dus.
Hij had de factuur eerst doodleuk verscheurd omdat hij toch opgezegd had, maar daarna ben ik die palen gaan inspecteren en heb vastgesteld dat er inderdaad *iets* opgeleverd werd zonder dat we ervan op de hoogte waren. Vandaar mijn vraag dus: waarom staat er nergens op de website van Telenet wat de exacte inhoud is van die kabelaansluiting? Sleutelwoorden: "statement of work", "deliverables", ...
Fictief voorbeeld: Stel nu dat ik een huis bouw en op de werf een sleuf naar de straat heb klaarliggen. Ik laat Telenet enkel komen om die kabelaansluiting in orde te brengen en te bevestigen dat er binnen signaal is zodat ik zonder zorgen de oprit kan aanleggen. Ik neem nog geen abonnement omdat ik pas 6 maanden later in het huis trek als alles in orde is. Dit is toch een vrij realistische situatie die zich bij andere mensen ook al gesteld moet hebben?
Zowel de denkpistes van philippe_d als raf1 vind ik interessant. Misschien ligt de waarheid in het midden: de "legacy" kabelaansluitingen met enkel de wandcontactdoos in het huis krijgen de NIU en modem bij het bestellen van internet en worden op die kostenpost verrekend. Men laat de kost voor de kabelaansluiting daar vallen. Bij nieuwbouw/renovatie werkt men dan echter volgens de denkpiste van philippe_d. Dan vraag ik mij toch af of die NIU en modem constant onder stroom moeten staan, ook al ben je de eerste jaren niet van plan om een abonnement te nemen?
Laat het duidelijk zijn dat het hier niet om de factuur zelf gaat, maar ik wil in de toekomst gewoon onnodige discussie vermijden met Telenet. Stel dat er nu in hun databank een opgeleverde kabelaansluiting inclusief NIU en modem geregistreerd staan, om dan bij eerstvolgende installatie vast te stellen dat "de klant die afgebroken heeft". Dan begint het spelleke natuurlijk...