definitie "kabelaansluiting"

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Wat is de definitie van een kabelaansluiting bij Telenet? Ik bedoel daarmee de inhoud van die installatie. Een kennis had onlangs Whop besteld en Telenet moest daarvoor nog een nieuwe luchtleiding trekken tussen 2 palen (paal 1 staat op zijn perceel, paal 2 aan de overkant van de straat waar al de rest hangt). Er werd door hem reeds een kabel voorzien tussen de garage en paal 1.

Nu had hij dit wegens omstandigheden opgezegd nog voor ze de installatie zijn komen doen. Er is binnen dus helemaal niets geplaatst van NIU of modem; de kabel zelf bengelt in de garage nog rond zonder F-connector of dergelijke. Wij dachten dat de kous daarmee af was omdat het opgezegd werd nog voor ze de luchtleiding zouden trekken (die datum werd ons meegedeeld). Nu blijkt dat Telenet toch al werken had uitgevoerd om de kabel tussen paal 1 en paal 2 aan te sluiten en hebben ze daarvoor een factuur opgestuurd. Vraag is nu of die NIU ook geen deel uitmaakt van die aansluiting, anders mogen ze dat op z'n minst ook nog komen installeren. Kwestie van in de toekomst geen 2x die aansluitingskosten te betalen.

I know, 't is misschien onnozel om voor zo'n bedrag een topic te openen, maar correct is correct hé. Die mens heeft de kosten van zijn renovatie wat onderschat. :wink:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens mij moeten ze melden wanneer ze werken doen, ook al zijn die niet op zijn stuk. Annuleer je alvorens je afspraak om de verbinding te leggen, dan kunnen ze volgens mij geen kosten hard maken.
Je kan nl niet weten wat voor werken ze op hun deel uitvoeren, en je hebt recht om te annuleren; hebben ze hun interne werken niet gecommuniceerd, kan je daar ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden. Anderzijds, als ze de werken toch factureren, kan hij vind ik even goed eisen dat ze de installatiewerken afronden eenmaal begonnen.

Dat gezegd ben ik geen advocaat en stel je dit soort vragen mss best ns op het juridisch forum.

Een bijkomende vraag die ik me stel is: kan je als particulier bij telenet een installatie aanvragen van de hardware, zonder een abbonement te nemen? Dus gewoon een connectie die klaarstaat? Indien ja, kan hij mss best zo'n installatie laten uitvoeren (bij zowel telenet als belgacom, raad ik aan; dan ben je ineens gesteld).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dit noemen ze een pre-installatie, en behoort volgens mij bij de definitie "kabelaansluiting" (die normaal €50 kost).
Dit houdt in:
  • - het plaatsen van de NIU
    - het plaatsen van de modem
Dit is de "basisopstelling".
Als je dan later klant wil worden, kan je kiezen voor een Sef-Starter (gratis, jij plaatst en sluit alles zelf aan), een Comfort installatie of een Comfort-Plus.
De modem zal actief zijn, je krijgt geen internet, maar kan wel surfen naar de self-install pagina's van Telenet (en on-line te laten activeren)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik wist niet dat ze ook al een modem plaatsten dan. Ik dacht dat het bij ofwel de kabelaansluiting ofwel de NIU zou ophouden.

In hoeverre zal die modem dan ook al direct een homespot genereren (en het spectrum nog wat meer volsteken)? Of blijft die volledig inactief en enkel bekabeld te gebruiken?

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer

philippe_d schreef:en behoort volgens mij bij de definitie "kabelaansluiting" (die normaal €50 kost).
Ik denk het niet. Want dan zouden volgens jouw definitie ruim 360 000 Telenet-klanten die uitsluitend analoge tv of tv met een kaartje kijken geen kabelaansluiting hebben.
Volgens mij hoort dit dus niet bij de definitie kabelaansluiting omdat een NIU en een modem voor die klanten niet nodig zijn. Ze hebben alleen een coax-wandcontactdoos in hun woning en op hun aansluiting zit een high pass filter waardoor een kabelmodem zelfs onmogelijk kan werken.

Een kabelaansluiting is dus hoogstwaarschijnlijk een aftakkabel in je woning hebben die op het Telenet-distributiepunt in je straat is aangesloten.

Logischerwijs behoren alle werken die tot een Comfort Plus-installatie behoren niet tot de kabelaansluiting. Anders zou Telenet bepaalde werken tweemaal aanrekenen en dat kan niet. Op bladzijde 11 en bladzijde 14 van de Telenet-kabelbrochure staat uitgelegd wat zo'n installatie inhoudt.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de antwoorden. Onduidelijkheid troef dus. :-)

Hij had de factuur eerst doodleuk verscheurd omdat hij toch opgezegd had, maar daarna ben ik die palen gaan inspecteren en heb vastgesteld dat er inderdaad *iets* opgeleverd werd zonder dat we ervan op de hoogte waren. Vandaar mijn vraag dus: waarom staat er nergens op de website van Telenet wat de exacte inhoud is van die kabelaansluiting? Sleutelwoorden: "statement of work", "deliverables", ...

Fictief voorbeeld: Stel nu dat ik een huis bouw en op de werf een sleuf naar de straat heb klaarliggen. Ik laat Telenet enkel komen om die kabelaansluiting in orde te brengen en te bevestigen dat er binnen signaal is zodat ik zonder zorgen de oprit kan aanleggen. Ik neem nog geen abonnement omdat ik pas 6 maanden later in het huis trek als alles in orde is. Dit is toch een vrij realistische situatie die zich bij andere mensen ook al gesteld moet hebben?

Zowel de denkpistes van philippe_d als raf1 vind ik interessant. Misschien ligt de waarheid in het midden: de "legacy" kabelaansluitingen met enkel de wandcontactdoos in het huis krijgen de NIU en modem bij het bestellen van internet en worden op die kostenpost verrekend. Men laat de kost voor de kabelaansluiting daar vallen. Bij nieuwbouw/renovatie werkt men dan echter volgens de denkpiste van philippe_d. Dan vraag ik mij toch af of die NIU en modem constant onder stroom moeten staan, ook al ben je de eerste jaren niet van plan om een abonnement te nemen?

Laat het duidelijk zijn dat het hier niet om de factuur zelf gaat, maar ik wil in de toekomst gewoon onnodige discussie vermijden met Telenet. Stel dat er nu in hun databank een opgeleverde kabelaansluiting inclusief NIU en modem geregistreerd staan, om dan bij eerstvolgende installatie vast te stellen dat "de klant die afgebroken heeft". Dan begint het spelleke natuurlijk...
barttech
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Een kabelaansluiting mag je niet verwarren met een kabel activering of plaatsen van een installatie

Een kabelaansluiting wil zeggen dat wij enkel de kabel afwerken ( in dit geval de overspanning plus connectors plaatsen aan de buiten kant weliswaar ) maar zetten geen signaal op. Klant moet hier zelfs niet voor aanwezig zijn.

De niu word enkel geplaats indien er een installatie gebeurt .

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer

Even moeten zoeken, maar in de Telenet-prijslijst wordt een kabelaansluiting als volgt omschreven:
De vergoeding voor de kabelaansluiting is voor aansluitingen tot maximaal 80 meter van het distributiepunt in
de straat tot aan het overnamepunt in de woning.
bron: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... l-2015.pdf

Een kabelaansluiting is dus effectief de letterlijke betekenis van het woord: het aansluiten van de aftakkabel vanaf het distributiepunt in de straat tot aan het overnamepunt in de woning.

Maar wat is nu de definitie van overnamepunt?
Op het business-gedeelte van de Telenet-website staat er een definitie:
Overnamepunt: het punt waar de scheiding wordt gemaakt tussen de Eindapparatuur van de Klant en de Telenet Apparatuur. Dit is het overnameblokje of de NIU (Network Interface Unit) en bij afwezigheid van deze is het Overnamepunt desgevallend het einde van de aftakkabel, bijvoorbeeld net voor de TV/FM wandcontactdoos. De TV/FM wandcontactdoos maakt deel uit van de Eindapparatuur van de Klant. Het Overnamepunt zelf maakt deel uit van de Telenet Apparatuur.
bron: Algemene Voorwaarden TV for Business: http://business.telenet.be/nl/klantenzone#av-tv

Ik hoop dat het nu duidelijk is. In de algemene voorwaarden verwijst men trouwens steeds naar http://www.telenet.be als het over installatie en aansluitingen gaat. Dus wat ik op hun website vind, is juridisch bindend.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Ah, da's een helder antwoord. Mijn frank had eerder moeten vallen om eens bij business te kijken. :-)

Zal dus doorgeven dat ze dat toch maar netjes betalen.

=> Los hiervan vraag ik me toch af of Telenet wel zo gewillig gaat meewerken als je enkel een kabelaansluiting bestelt, voor zover zoiets überhaupt mogelijk is. Voor deze grap hebben ze eigenlijk hun broek gescheurd, aangezien er eerst een technieker ter plaatse is geweest om vast te stellen dat de paalsituatie iets complexer was dan eerst gedacht, en achteraf zijn ze waarschijnlijk met een hoogtewerker moeten afkomen om de luchtleiding te trekken. En dat voor 50 euro. Ik heb zo'n gevoel dat ze voor zoiets niet echt buiten komen als ze geen zicht hebben op verdere inkomsten via een abonnement?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat moet toch kunnen? Ik ken veel nieuwbouw appartementsblokken waar de infrastructuur klaarligt, met splitter in de kelder voor telenet en zo'n gesloten doosje voor belgacom (plus uiteraard binnenafwerking voor eigen rekening), zonder dat de verhuurder of de huurders een abonnement neemt.

jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Kenw00t schreef:Los hiervan vraag ik me toch af of Telenet wel zo gewillig gaat meewerken als je enkel een kabelaansluiting bestelt, voor zover zoiets überhaupt mogelijk is. Voor deze grap hebben ze eigenlijk hun broek gescheurd, aangezien er eerst een technieker ter plaatse is geweest om vast te stellen dat de paalsituatie iets complexer was dan eerst gedacht, en achteraf zijn ze waarschijnlijk met een hoogtewerker moeten afkomen om de luchtleiding te trekken. En dat voor 50 euro. Ik heb zo'n gevoel dat ze voor zoiets niet echt buiten komen als ze geen zicht hebben op verdere inkomsten via een abonnement?
Op de meeste kabelaansluitingen, zeker die met luchtleiding worden de kosten van de aanleg nooit gedekt door de 50 euro die het kost. De goedkoopste aansluitingen zijn die waar je zelf een kabel tot naast de tap zelf kan leggen, zonder op openbaar domein te moeten komen. De redenering van Telenet is in elk geval dat je als klant niet zelf gekozen hebt voor de situatie op je adres en dat je ook geen nadeel mag hebben aan hoge kosten voor netaanleg.

Maar het is in het voordeel van Telenet dat er in elke woning de aansluiting beschikbaar is om, zelfs wanneer die nu niet nodig is, diensten te kunnen leveren. Als er nog geen kabel ligt kan dat voor een volgende bewoner een reden zijn om voor Proximus te kiezen bijvoorbeeld. Ze zullen dus niet wakker liggen van de kosten die de aansluiting met zich heeft meegebracht. Verdienen ze ooit nog wel een keer terug.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb hierover ook ooit een discussie gehad met Telenet, ik woon in een appartement, 1e eigenaar. Ik informeerde voor Telenet en zij wouden wel aansluiten maar ik moest aansluiting + aansluiting kabel hebben. 2 x 50 euro. Geen discussie mogelijk, terwijl ik al een aansluiting heb, als ik ze in mijn tv prop zit er zelfs een analoog signaal op. In de kelder staan de tap's en alle appartementen zijn aangesloten in het begin dus door Telenet. Dus blijkbaar willen ze soms wel 2 keer langs de kassa.

Soit de kabel is er ik kan hem ooit gebruiken, de vraag is alleen tegen welke prijs.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Ze bekijken het natuurlijk iets anders. De installatie in de kelder is is de eigenlijke netuitbreiding, te vergelijken met wat er gebeurt in een nieuwe verkaveling bijvoorbeeld. Kabel leggen en tap(s) plaatsen zodat later mensen kunnen aansluiten. Die netuitbreiding wordt betaald door de verkavelaar of de bouwheer van het appartementsgebouw in jouw geval. Ik ken de prijs niet maar ga er maar vanuit dat die vrij hoog ligt.

Officieel is je appartementsgebouw dan aangesloten maar nog niet de individuele appartementen, vergelijkbaar met taps die beschikbaar zijn in een nieuwe straat. Officieel heb je dus ook nog geen kabelaansluiting in je appartement en daarom wordt die 50 euro voor de kabelaansluiting aangerekend. Dat de effectieve aansluiting wel al is gebeurd samen met de netuitbreiding is voor hen niet van belang. De eerste die een product laat installeren in je appartement moet dus nog de kabelaansluiting betalen die welliswaar eerder al gebeurd is maar in feite nog niet betaald.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”