VDSL eindelijk beschikbaar ... paar vraagjes !

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Hallo,

Na heel lang wachten blijkt op mijn adres in Hodister nu eindelijk VDSL beschikbaar te zijn (geen VDSL2) volgens de Edpnet lijntest of Proximus beschikbaarheidstest.
Een adres heel dicht bij de cabine geeft 50/6 aan (en ook VDSL) en op mijn adres krijg ik 15.45 down / 3.44 up (of 1 HD tv via de Proximus test).

Ik zit op ongeveer 1.13 km van de vermeende kast.

Momenteel heb ik een ADSL profiel met 4.6 mbit / 512 kbps (en de technieker destijds had niet gedacht dat ik dit kon halen omdat de kast verder stond)
Weten jullie of ze bij Proximus / Edpnet vooraf nog een uitgebreidere test kan doen om te zien of ik toch een hoger profiel kan bekomen ?
Ik ben vooral in de maximale uploadsnelheid geïnteresseerd.

Welke profieltypes worden aangeboden op VDSL ?

Hieronder even mijn huidige ADSL waarden van mijn modem (for what it's worth):

Downstream Upstream
Data Rate (kbps) 4256 512
Noise Margin (dB) 5.5 21.0
Attenuation (dB) 49.4 24.5
Output power(dbm) 19.7 12.2
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het zal in ieder geval beter zijn, zeker als je bij Proximus bent zou ik de upgrade vragen zelfs met een 9/1 Profiel is het dubbel van wat je nu hebt voor dezelfde prijs.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

zie deze tabel
nickdd
Plus Member
Plus Member

Momenteel zit ik bij Scarlet (dus zo goed als Proximus eigenlijk) op een ADSL lijn.
Ik ga bekijken of ik dat naar een Scarlet Trio laat upgraden (39 per maand en kan 1 HD kanaal bekijken) ofwel VDSL (35 per maand) en via satelliet (TV-vlaanderen) nog even blijf.

Ik heb maar 1 TV en ben er voornamelijk maar in het weekend. Dus veel tegelijkertijd opnemen/bekijken is toch niet aan de orde.
Abonnement Tv-Vlaanderen loopt nog tot juni 2016.

Het is voornamelijk voldoende upload dat ik wil (liefst min 3 mbit) zodat ik wat IP camera's can bekijken in deftige resolutie. Met 512 kbps is dat wat te traag/te lage resolutie.

Morgen alvast eens luisteren wat mogelijk is !
nickdd
Plus Member
Plus Member

jackho schreef:zie deze tabel
ik kan echter wel nog niet thuisbrengen onder welk profiel uit die tabel dat van de lijntest zou vallen: 3.44 Mbps up / 15.45 Mbps down.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Zone 4: Provisioning 12Mbps down, 1 up. Met DLM kan dat tot 16Mbps down en 4 up gaan.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik zat bij Snow ook op 12/1. Nu bij Scarlet is dat via DLM verhoogd naar 16/4. Raar dat ik hierdoor meer upload heb dan mijn schoonpa die op 25/2 zit (en hier om de hoek woont)...
nickdd
Plus Member
Plus Member

Bij deze een Scarlet Trio besteld. 4 september aansluiting.
Even afwachten wat de basissnelheid geeft en dan zien of het wat hoger kan. Vooraf kan ik toch niets laten uitmeten.
nickdd
Plus Member
Plus Member

Ondertussen sinds gisteren aangesloten maar voorlopig dus op een 12.5 / 1 profiel.
De BBOX3 modem werd geleverd, maar waar kan ik daar mijn lijnwaarden en sync snelheid zien ?

Volgens de installateur was de kwaliteit van de lijn goed, maar ik ken de waarden niet.
Ben benieuwd of ik met DLM nog beter geraak dan het 16.5 / 4 profiel.
Mocht ik qua lijnwaarden in "zone 3" kunnen vallen zou 30 / 4 misschien nog haalbaar zijn.

Hoeveel tijd moet je zo gemiddeld wachten eer die verhoging in werking treedt ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Met het bbox3 sagem tool (werkt alleen voor de bbox3 van Sagemcom)
nickdd
Plus Member
Plus Member

ja vergeten vermelden dat ik een technicolor versie heb.
nu ja zal dan morgen de scarlet technische support er maar eens mee lastig vallen :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

nickdd schreef:Ondertussen sinds gisteren aangesloten maar voorlopig dus op een 12.5 / 1 profiel.
DLM kan jou niet in een andere zone brengen, gezien dit afhangt van de fysieke eigenschappen van jouw lijn.
In "zone 4" kan DLM niet verder gaan dan 16.5/4
nickdd schreef:Hoeveel tijd moet je zo gemiddeld wachten eer die verhoging in werking treedt ?
Reken maar gauw op een 4-tal weken ....
nickdd schreef:nu ja zal dan morgen de scarlet technische support er maar eens mee lastig vallen :-)
Ik zou dat niet doen, en gewoon afwachten. Jouw snelheid is nu al een stuk hoger dan wat je had op jouw ADSL lijntje ...
Laat de technische support nu vooral NIET aan je lijn "prutsen" :-( .
Sinna schreef:Ik zat bij Snow ook op 12/1. Nu bij Scarlet is dat via DLM verhoogd naar 16/4. Raar dat ik hierdoor meer upload heb dan mijn schoonpa die op 25/2 zit (en hier om de hoek woont)...
Misschien helpt in dit geval wel een 0800 lijntest
  • - indien hij in zone 2 zit, maar nog altijd op 8d (basis 20/2), zou een lijntest hem wel naar 17a kunnen brengen (basis 20/6, DLM tot 50/10)
    - indien hij in zone 3 zit, zou hij (tijdelijk) kunnen terugvallen op 16.5/2, maar DLM kan hem naar 30/4 brengen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickdd
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef:
nickdd schreef:Ondertussen sinds gisteren aangesloten maar voorlopig dus op een 12.5 / 1 profiel.
DLM kan jou niet in een andere zone brengen, gezien dit afhangt van de fysieke eigenschappen van jouw lijn.
In "zone 4" kan DLM niet verder gaan dan 16.5/4
=> Die 16.5 / 4 is waar ik zit op te wachten. Vooral de 4 mbit upload is voor mij interessant omdat ik IP camera's wil streamen.
De download van 16.5 is voldoende en inderdaad een stuk beter dan vroeger.
Het zou enkel handig zijn om ooit nog een 2e TV toestel aan te kunnen sluiten dat HD kan kijken ipv nu maar eentje.

Ik had enkel graag mijn lijnwaarden gekend zodat ik kon inschatten of de kwaliteit voldoende was om kans te maken op de verhoging.
Ik zit op hetzelfde draadpaar als mijn ADSL vroeger en de vorige technieker zei toen dat de kwaliteit uitstekend was.
philippe_d schreef:
nickdd schreef:Hoeveel tijd moet je zo gemiddeld wachten eer die verhoging in werking treedt ?
Reken maar gauw op een 4-tal weken ....
nickdd schreef:nu ja zal dan morgen de scarlet technische support er maar eens mee lastig vallen :-)
Ik zou dat niet doen, en gewoon afwachten. Jouw snelheid is nu al een stuk hoger dan wat je had op jouw ADSL lijntje ...
Laat de technische support nu vooral NIET aan je lijn "prutsen" :-( .
De technieker die nu langsgeweest was dacht dat hij me direct op een hogere snelheid kon zetten, maar raakte dan niet meer op zijn pc en zei dat het wel vanzelf in orde ging komen (was gemakkelijker voor hem)

1 mbit up is al leefbaar, dus zal inderdaad nog even afwachten.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”