Artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/artic ... jden.dhtml
De elektrische snelweg zou op dezelfde manier moeten werken als het draadloos opladen van een smartphone.
UK test snelwegen die je elektrische auto opladen
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16424
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Om 2 redenen onzinnig:
1) Inductief opladen is geweldig inefficiënt
2) Elektrische auto's zijn niet de toekomst
Beide versterken elkaar.
Elektrische auto's zijn niet de toekomst, omdat je geweldig veel nieuwe elektriciteitscentrales nodig hebt om de bestaande auto's allemaal op elektriciteit te laten rijden. Als je die elektriciteit dan nog eens op een inefficiënte manier tot bij de auto krijgt, is het helemaal een drama.
Meer informatie: Lowtechmagazine 17/03/2009 - Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft
1) Inductief opladen is geweldig inefficiënt
2) Elektrische auto's zijn niet de toekomst
Beide versterken elkaar.
Elektrische auto's zijn niet de toekomst, omdat je geweldig veel nieuwe elektriciteitscentrales nodig hebt om de bestaande auto's allemaal op elektriciteit te laten rijden. Als je die elektriciteit dan nog eens op een inefficiënte manier tot bij de auto krijgt, is het helemaal een drama.
Meer informatie: Lowtechmagazine 17/03/2009 - Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
1) Als die elektriciteit op een propere manier opgewekt wordt is het helemaal geen drama
2) Zonne energie is in principe oneindig beschikbaar
3) Niets doen en allemaal nog wat meer fossiele brandstoffen de lucht in pompen is veel beter uiteraard
4) Wie zegt dat het inefficiënt is 90% lijkt me behoorlijk goed anders
: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... n/item5872
5) Uw artikel is dus hopeloos verouderd.
2) Zonne energie is in principe oneindig beschikbaar
3) Niets doen en allemaal nog wat meer fossiele brandstoffen de lucht in pompen is veel beter uiteraard

4) Wie zegt dat het inefficiënt is 90% lijkt me behoorlijk goed anders

5) Uw artikel is dus hopeloos verouderd.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Heist, je moet er niet vanuit gaan dat je *alle* wagens ter wereld moet omzetten naar elektriciteit. Autonoom rijdende wagens gaan een veel grotere impact hebben op de samenleving. Ze rijden beter dan mensen, je kan meer aan car sharing doen. Zeker als de wagens helemaal alleen de baan op mogen. We gaan dan van het model waar iedereen eigenaar is van een auto, naar een norm waar nog weinig mensen auto's bezitten. De files lossen zich dan wel vanzelf op als er minder wagens op de baan zijn. Zeker als de wagens dankzij een netwerk dan nog eens beter op elkaar afgestemd zijn om een uniforme snelheid af te spreken.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16424
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Er zijn niet zo veel manieren om elektriciteit "proper" op te wekken. Ik zit niet te wachten op Fukushima aan de Schelde?
Zonne-energie, windenergie, biomassa, kolen, nucleair, ... valt misschien wel op elkaar af te stemmen om een ecologischer verantwoorde mix te bekomen, maar hoe meer energie je nodig hebt, hoe moeilijker het zal zijn om het evenwicht te vinden of behouden.
Zonne-energie is in theorie misschien oneindig beschikbaar, maar je moet dan wel installaties hebben die de zonne-energie kunnen vangen (installatiekost) op de moment dat iedereen zijn auto begint op te laden ('s avonds). Dus niet zo oneindig beschikbaar eigenlijk.
In uw artikel over 90% efficiëntie, plaatsen ze meteen ook kanttekeningen:
Ik heb nergens gesuggereerd dat we niets mogen doen, ik zeg alleen dat elektriciteit niet de toekomst is.
Tijdelijk is de rush naar eco-friendly modellen een overgang. Op termijn moet er nagedacht worden over alternatieven.
Bovenstaande problemen kan je wél opvangen met waterstof. Als je een piek in elektriciteitsproductie hebt (het waait hard, er is veel zon), gebruik je die elektriciteit om waterstof te maken. Als je wil tanken, rij je naar een waterstofstation en ben je na enkele minuten terug vertrokken.
Zonne-energie, windenergie, biomassa, kolen, nucleair, ... valt misschien wel op elkaar af te stemmen om een ecologischer verantwoorde mix te bekomen, maar hoe meer energie je nodig hebt, hoe moeilijker het zal zijn om het evenwicht te vinden of behouden.
Zonne-energie is in theorie misschien oneindig beschikbaar, maar je moet dan wel installaties hebben die de zonne-energie kunnen vangen (installatiekost) op de moment dat iedereen zijn auto begint op te laden ('s avonds). Dus niet zo oneindig beschikbaar eigenlijk.
In uw artikel over 90% efficiëntie, plaatsen ze meteen ook kanttekeningen:
Efficiëntie van 90% betekent trouwens dat je 11% méér vebruikt. Dus niet enkel elke auto van energie voorzien via elektriciteit, meteen ook de belasting wat vergroten met 11%!Bij een snelheid van maximaal 70 km/h gebeurt het laden met een efficiëntie van minstens 90 %’ (...)
Wel is het belangrijk dat de bus vanwege het efficiënt opladen goed gepositioneerd blijft.’ Dit laatste houdt in dat de bus zijdelings niet meer dan 40 cm mag afwijken van de inductielussen, bij grotere afwijkingen gaat dit ten koste van de efficiëntie van het laadproces.
Ik heb nergens gesuggereerd dat we niets mogen doen, ik zeg alleen dat elektriciteit niet de toekomst is.
Tijdelijk is de rush naar eco-friendly modellen een overgang. Op termijn moet er nagedacht worden over alternatieven.
Bovenstaande problemen kan je wél opvangen met waterstof. Als je een piek in elektriciteitsproductie hebt (het waait hard, er is veel zon), gebruik je die elektriciteit om waterstof te maken. Als je wil tanken, rij je naar een waterstofstation en ben je na enkele minuten terug vertrokken.
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Heb je een idee wat het rendement is van een fossiele brandstofmotor mss?
Of van een gloeilamp, of misschien een luidspreker, ik denk dat je dan gaat lachen.
Als je wakker ligt van die 11% heb je nog veel te leren.
Waterstof wordt gekraakt uit zoutwater met fossiele brandstoffen atm, nutteloos dus.
Beiden hebben toekomst: zonnecellen op het dak van elektrische autos, en waterstof milieu friendly kraken is ook een oplossing.
Of van een gloeilamp, of misschien een luidspreker, ik denk dat je dan gaat lachen.
Als je wakker ligt van die 11% heb je nog veel te leren.
Waterstof wordt gekraakt uit zoutwater met fossiele brandstoffen atm, nutteloos dus.
Beiden hebben toekomst: zonnecellen op het dak van elektrische autos, en waterstof milieu friendly kraken is ook een oplossing.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16424
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Waterstof wordt gekraakt met behulp van "energie". Dat kan met fossiele brandstoffen, maar dat kan ook met "groene" energie op de moment dat die (al dan niet in piek-) voorradig is. Als je auto's groen wil laten rijden, zal je met zonnepanelen niet toekomen op een novemberavond als iedereen thuiskomt...
Dat een fossiele-brandstofmotor niet zo efficiënt is, is bekend.
De vraag is of we een alternatief naar voor moeten schuiven dat in design ook problemen met zich mee brengt?
Dat een fossiele-brandstofmotor niet zo efficiënt is, is bekend.
De vraag is of we een alternatief naar voor moeten schuiven dat in design ook problemen met zich mee brengt?
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Een rendement van 20% naar 90% is wel een hele verbetering lijkt me 
Trek er nog wat aandrijfverliezen vanaf en je zit op 85%
Overigens ga je hard moeten zoeken om rendementen van 100% te vinden hoor.

Trek er nog wat aandrijfverliezen vanaf en je zit op 85%
Overigens ga je hard moeten zoeken om rendementen van 100% te vinden hoor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1860
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
openbaar vervoer is hoofdzakelijk elektrisch aangedreven, zelfs de dieselloco maakt stroom om ermee te rijden.
Men is nu eigenlijk het concept van de trolleybus opnieuw aan het introduceren.
Snelwegen en rijkswegen voorzien van stroom om wagens meteen op die gecapteerde stroom te laten rijden in plaats van eerst in een batterij te stoppen om het er dan terug uit te halen. Het stukje voor en na de stroomweg kan je op een (beperktere) batterij afleggen.
Ook bij het sneller rijden heb je iets meer stroom nodig zodat je dan niet moet denken om super grote en zware batterijen altijd te pas en te onpas mee te moeten sleuren.
En waar de basis van de elektriciteit vandaan komt, liefst zo groen mogelijk, maar wagens die optrekken aan verkeerslichten, optrekken om in te halen, e.a. wat is hun emissienorm op dat ogenblik? Niet hetgeen op de sticker staat in de toonzaal! Wat is de emissienorm van een centrale? Wel die is zo streng dat geen enkele centrale nog kan (zou mogen) opstarten op diesel, nogal wat anders dan de uitstoot van voertuigen.
Men is nu eigenlijk het concept van de trolleybus opnieuw aan het introduceren.
Snelwegen en rijkswegen voorzien van stroom om wagens meteen op die gecapteerde stroom te laten rijden in plaats van eerst in een batterij te stoppen om het er dan terug uit te halen. Het stukje voor en na de stroomweg kan je op een (beperktere) batterij afleggen.
Ook bij het sneller rijden heb je iets meer stroom nodig zodat je dan niet moet denken om super grote en zware batterijen altijd te pas en te onpas mee te moeten sleuren.
En waar de basis van de elektriciteit vandaan komt, liefst zo groen mogelijk, maar wagens die optrekken aan verkeerslichten, optrekken om in te halen, e.a. wat is hun emissienorm op dat ogenblik? Niet hetgeen op de sticker staat in de toonzaal! Wat is de emissienorm van een centrale? Wel die is zo streng dat geen enkele centrale nog kan (zou mogen) opstarten op diesel, nogal wat anders dan de uitstoot van voertuigen.