Tweede decoder + Slecht signaal

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
oenieke
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo,

Ik probeer thuis tevergeefs een tweede decoder op de Belgacom TV aan te sluiten.
Wegens geen ethernet naar de 2de decoder (oud huis zonder netwerkvoorziening), deed ik vooraf een aankoop van een stel Powerline adapters ( Belkin Gigabit Powerline HD )
Toen de installatie in augustus van vorig jaar werd gedaan, leek alles in orde.
Na een tijdje bleek echter de signaal-kwaliteit slechter en slechter te worden, vooral 's avonds, met onhoudbare onderbreking tot gevolg.
(kan ook constant zijn, de TV staat eigenlijk vrijwel enkel 's avonds op vermits hij in de slaapkamer staat)

Een tijdje geleden probeerde ik het op een andere manier, waarbij ik toch een ethernet-kabel vond die door het huis liep.
Met een aantal koppelstukken en verlenging van de kabel, raakte ik tot bij de 2de TV.
Als ik de ethernet-kabel test krijg ik internet op de computer, maar als ik hem in de decoder steek, krijg ik geen signaal.

Rare neveneffecten:
- bij aansteken van het licht in de garage, valt onze TV op de 1e decoder ook wel uit.
- de kabel die ik gebruik voor de verleninging richting de 2de decoder, lijkt de Sagem router soms te 'resetten', waarbij de router z'n ADSL kwijtraakt.

Iemand met tips ? Of zit ik met een klopgeest die niet van TV houdt ?
Een collega van me sprak al eens over bakjes om het ADSL-signaal beter te krijgen (splitsen van Telefoon en Data)
Ik weet niet goed meer hoe ik het probleem nog kan oplossen, de vrouw des huizes wil graag die 2de decoder in orde :)

groeten,

Jeroen
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

...er is ... heel veel dat je kan uittesten, en helaas ook redelijk wat dat mis kan zijn. Daarom, in een zo logisch mogelijke volgorde :

1) Die tweede decoder is technisch in orde ? Maw, als je deze aansluit op je bestaande, betrouwbare aansluting, dan werkt die daar foutloos, ja ?
2) Op de momenten dat het fout loopt, zit het dan nog goed met je VDSL snelheid ? Vooral omdat je zegt dat dit vooral 's avonds/'s nachts foutloopt zou je je daar eerst van moeten vergewissen. Een UTP-kabel of powerlink zou geen verschil mogen merken tussen werken "overdag" of "'s avonds". Je internetsnelheid daarintegen ...
3) Als je zeker weet dat de snelheid van je VDSL lijn op de slechte momenten nog ok is kan je verder kijken.

4) dat een UTP kabel wel je info voor je PC doorlaat maar niet voor je TV is zonder meer vreemd, ook met koppelstukken (die je idd best zoveel mogelijk vermijden kan, zeker die goedkope koppelstukken willen wel eens een heel eigen leven gaan leiden). Leen/steel/bedel om een kabeltester als je die nog niet hebt en kijk eens of die "kabel uit stukken" uberhaubt op een betrouwbare manier de 8 adertjes van X naar Y verbinden kan ? Het moet namelijk al ongehoord fout zitten voordat een Proximus doos er niets meer van kan maken.

5) Bij die Belkin's zit ongetwijfeld een soort diagnose software waarmee je de signaalintegriteit en de throughput van het Homeplug systeem kan verifiëren. Ziet dat er gezond uit ? Heb je in tussentijd iets van rare filters (bliksembeveiliging ect) gestoken of de Homeplugs op een verlengblok of dergelijk aangesloten ? Dat vinden die dingen ook allesbehalve leuk.

.... maar eerlijk denk ik dat je minstens 2 verschillende problemen gaat blijken hebben :
a) dat de problemen tijdsperiode-afhankelijk zijn en vooral 's avonds optreden, doet mij vermoeden naar een probleem ivm je VDSL signaal op dat moment (te traag ?)
b) dat je zowel op je Homeplug als op een kabel er geen fatsoenlijk resultaat door krijgt, is logisch indien er een probleem is in "a". Maar zelfs dan is het niet logisch dat een UTP kabel wel connectie zou geven voor een PC, maar niet voor een BGC box.

Je praat wel over Belgacom TV, maar dat kan dan nog steeds via pakweg een Scarlet abo zijn. Scarlet verwacht zijn TV-boxen op de specifiek daarvoor voorziene pluggen op je Bbox2 modem en heb je feitelijk een aparte netwerkverbinding nodig voor je TV tov je PC's ect. Indien dat jouw technische situatie is, kan je idd het trekken van een extra kabel vermijden door het splitten van een bestaande 1x8 kabel naar een 2x4 kabel (met splits in kabeltjes 2,3,4 en 6 ---> 1,2,3, 6 en 4,5,7 en 8 naar de andere 1,2,3, en 6 als ik me niet vergis). Dat werkt vrij aardig OP VOORWAARDE dat de kabel van goede kwaliteit is.
Je praat daarna over een Sagem modem (wat normaal ook duiden moet op een Scarlet systeem, en normaal dus een Trio over VDSL2 zou moeten zijn) dus het is met niet heel duidelijk wat je nu eigenlijk hebt qua Provider of TV-formule. Scarlet Trio misschien ?

Als je 1e decoder soms zelfs uitvalt als je het licht aandoet .... wow. En die is via een kabel aangesloten ? TL lamp met starter/balast ?
Dit soort grappige dingen heb je wel meer bij oudere installaties, en het kan een pain-in-the-jeweetwel zijn om dit op te lossen.

Dus aardig wat na te kijken voor daar iets meer over te vertellen valt.
Good hunting !
oenieke
Starter
Starter

Nog even een EUREKA ! update na een lange radiostilte: (TL;DR onderaan)

Omdat het probleem zich in de garage leek voor te doen, ben ik nieuwe cat5e kabel gaan kopen, en heb ik die via een andere weg naar boven gelegd.
Na insteken ... geen verschil :( Internet ook hier ok, maar geen TV-signaal.

Toen bedacht ik me dat merken dat je netwerk hebt, nog niets zegt over de snelheid natuurlijk.
Een snelle speedtest gaf nattigheid aan: mijn snelheid op die kabel was slechts om en bij de 10 Mbit ... een raar gegeven, want mijn Wireless geeft meer snelheid.

Een telefoontje met een collega gaf me de dader: ik had mijn kabels zelf moeten voorzien van RJ-45 fiches.
In mijn naïviteit had ik er enkel voor gezorgd dat die aansluitingen aan beide kanten gelijk waren, anders komt er natuurlijk geen signaal door. De manier van aansluiten (Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568#Wiring) maakt echter wel degelijk verschil, vermoedelijk ivm interferentie en dergelijke. Als een router geen deftige connectie kan maken, valt hij blijkbaar standaard terug op 10Mbit netwerk. En dat is, om een lang verhaal kort te maken, te weinig om het Digitale TV signaal van Belgacom/Scarlet door te laten.

(Lost mijn secundaire, redelijk onbelangrijke probleem van de uitvallende tv bij aansteken van het licht in de garage niet op, maar wel het meer prangende probleem van een vrouw die klaagt over geen tv in de slaapkamer :))

TL;DR : Zorg bij het maken/leggen van eigen ethernet kabel voor Digitale TV dat de RJ45 fiches volgens de officiële specificaties (Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568#Wiring) worden aangesloten. Anders loop je de kans dat je kabel het digitale signaal NIET volledig kan doorgeven = geen TV.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Denk dat je de verkeerde kabel hebt aangekocht en een straight en crossover kabel hebt gewisseld. (extern identiek maar intern ligt de bedrading anders)
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

De buitenmantel van een cross heeft dikwijls een rode kleur
oenieke
Starter
Starter

Ik heb gewoon Cat5e kabel aangekocht. Straight of Crossed over bepaal je volgens mij zelf door de aansluiting van de RJ45 connectoren.
Maar soit, het probleem is dus wel opgelost :)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”