Ik heb problemen met een pc: soms reboot hij spontaan, applicaties crashen.
Dit gebeurt pas na enkele uren (5-6u) (eerste uren is alles ok) !
Wat zou het probleem kunnen zijn (capacitors op MB ?) ?
Ram is ok, reïnstall op SSD maakte geen verschil.
MB: Intel DQ3510J
PC problemen na min 5 uur
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Overheat?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een open kast heeft net GEEN airflow (maw. er beweegt geen lucht DOOR je kast) !
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Laat de pc eens 5-6u in idle staan.
Laat de pc eens 5-6u pi berekenen.
Zet eens een ventilator op vol vermogen naar de kast gericht? Als uw kast open staat, beweegt de lucht niet.
Wanneer crasht ie het snelst?
Ik heb ooit eens iets zot gezien: slechte netwerkdrivers die leiden/lijden tot een BSOD (Win2k) - de vernieuwing van de lease zorgde er telkens voor dat de pc crashte.
Ik bedoel maar: het kan duizend-en-één oorzaken hebben, maar oververhitting is een goede gok.
Overbelasting van de voeding? Brakke voeding?
Laat de pc eens 5-6u pi berekenen.
Zet eens een ventilator op vol vermogen naar de kast gericht? Als uw kast open staat, beweegt de lucht niet.
Wanneer crasht ie het snelst?
Ik heb ooit eens iets zot gezien: slechte netwerkdrivers die leiden/lijden tot een BSOD (Win2k) - de vernieuwing van de lease zorgde er telkens voor dat de pc crashte.
Ik bedoel maar: het kan duizend-en-één oorzaken hebben, maar oververhitting is een goede gok.
Overbelasting van de voeding? Brakke voeding?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Maar de hete lucht kan wel veel gemakkelijker weg. Ik herinner me toch van OC tests vroeger dat de temperaturen duidelijk lager lagen met een open kast dan met gesloten kast, ondanks goed werkende case fans.r2504 schreef:Een open kast heeft net GEEN airflow (maw. er beweegt geen lucht DOOR je kast) !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Heb je het geheugen effectief (lang) getest? Je zegt: geheugen ok, maar 'k heb zelf al een paar keer last gehad met geheugen, dat in't begin wel goed testte met memtest86, maar na een tijdje (of soms na een herstart) ineens problemen begon te vertonen.
Omdat het probleem pas na zo lang optreedt ben ik niet overtuigd dat het aan warmte of voeding ligt.
Omdat het probleem pas na zo lang optreedt ben ik niet overtuigd dat het aan warmte of voeding ligt.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Als memory overhit kan dat gebeuren ja of als ze niet de jusite voltage krijgen anders niet, en inderdaad 2 full pass tests zou dit moeten uitsluiten.
Zou me verbazen dat dit gebeurd tenzij er geen flow is op het RAM.
Mijn gok blijft nog altijd de voeding, je kan ook altijd eerst een bios update proberen.
Stuur de BSOD code eens door, daar weet je vaak ook veel mee.
Zou me verbazen dat dit gebeurd tenzij er geen flow is op het RAM.
Mijn gok blijft nog altijd de voeding, je kan ook altijd eerst een bios update proberen.
Stuur de BSOD code eens door, daar weet je vaak ook veel mee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Ik heb ooit het omgekeerde gehad. Als het geheugen "koud" was was het soms onstabiel. Eenmaal warm kon de pc dagen aan een stuk opstaan zonder problemen. Zal wel een slechte soldering van één van de chips geweest zijn. Na omruil van het latje in kwestie was het probleem alleszins opgelost.Sinister schreef:Als memory overhit kan dat gebeuren ja of als ze niet de jusite voltage krijgen anders niet, en inderdaad 2 full pass tests zou dit moeten uitsluiten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Hangt ervan af of er een natuurlijk schouweffect is door de constructie van de behuizing en/of er geforceerde luchtverplaatsing is dmv een ventilator.Tomby schreef:Maar de hete lucht kan wel veel gemakkelijker weg. Ik herinner me toch van OC tests vroeger dat de temperaturen duidelijk lager lagen met een open kast dan met gesloten kast, ondanks goed werkende case fans.r2504 schreef:Een open kast heeft net GEEN airflow (maw. er beweegt geen lucht DOOR je kast) !
Ik heb zelf ooit mijn behuizing bijna volledig dicht gemaakt door alle openingen met tape af te plakken zodat ik alleen nog vooraan een inlaat had en achteraan enerzijds de fan van de voeding en een extra 120mm case fan.
De temperaturen zakten aanzienlijk en heb dat vooral voor de harde schijf gedaan die naar mijn goesting te warm werd.
Uiteraard was de rest ook veel koeler en kon in daardoor de kleinere fans aan een lager toerental laten draaien hetgeen dan weer bijdroeg aan de geluidsproductie.
Het kan lijken dat een open kast beter afkoelt maar meestal, en met geforceerde luchtstroming, bereik je meer.
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
jaren geleden had ik ook zoiets aan de hand, niks te vinden.
Dan stofzuiger maar eens in de pc kost gestoken, alle stof uit ventilators en van moederbord afgezogen, en wonderwel ging alles terug normaal.
Zou dus misschien dat er zoveel stof in zit dat de warmte niet meer weg kan.
Dan stofzuiger maar eens in de pc kost gestoken, alle stof uit ventilators en van moederbord afgezogen, en wonderwel ging alles terug normaal.
Zou dus misschien dat er zoveel stof in zit dat de warmte niet meer weg kan.