[Q] BBox3 - wisselvallige snelheid

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Koen.D
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb al sinds een dik half jaar een bbox3, hardwareversie: D.
Tot spijt moet ik toegeven dat mijn internet al sinds aanschaf verslechterd was t.o.v. de BBox2.

Soms haal ik snelheden tot 36Mbps download maar meestel rond de 15-20Mbps. (volgens speedtest.net)
Volgens lijntest.be zou ik normaal 47Mbps download moeten halen.
Vanmorgen stond ik op en deed ik nogmaals een test, waarna bleek dat ik maar 0.80Mbps had. Na een paar uur steeg het tot een kleine 2Mbps.

Als ik inlog op mijn BBox3, dan zie ik meteen dat de DHCP enorm hoge IP-adressen zit te verdelen, 12 apparaten verbonden maar toch al aan .60+ adressen ?!

Enfin, Ik zou dus graag de BBox3 als domme modem willen gebruiken, waarachter dan een betere router komt.
PPOE laat ik dan gewoon staan op de BBox3 omwille van de digitale TV.
Verder log ik mij dan ook gewoon in via PPOE op de nieuwe router die dan zorgt voor het internet.

Thuis heb ik nog een oude Linksys WAG325N liggen, deze is tevens ook een ADSL2+ modem. Maar ik zou hem enkel als router gebruiken. Zou ik nu ge-bottlenecked worden? (BBox3= VDSL2, Linksys=ADSL2+)

Of als jullie misschien een beter voorstel hebben, of een gepaste nieuwe router hoor ik het graag ! :)

PS. Ik bechrik over een internet maxi pack, 70Mbps download max. dus.

Met vriendelijke groeten !
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Soms haal ik snelheden tot 36Mbps download maar meestel rond de 15-20Mbps. (volgens speedtest.net)
Volgens lijntest.be zou ik normaal 47Mbps download moeten halen.
Vanmorgen stond ik op en deed ik nogmaals een test, waarna bleek dat ik maar 0.80Mbps had. Na een paar uur steeg het tot een kleine 2Mbps.
Alleen testen via UTP kabel zeggen iets. De bottleneck zal (waarschijnlijk) het draadloze zijn
Thuis heb ik nog een oude Linksys WAG325N liggen, deze is tevens ook een ADSL2+ modem. Maar ik zou hem enkel als router gebruiken. Zou ik nu ge-bottlenecked worden? (BBox3= VDSL2, Linksys=ADSL2+)
Niet om die reden alleszins. Modem gaat toch niet gebruikt worden. Verder kan het wel zijn dat die linksys het beter gaat doen op de 2.5GHZ band dan de Bbox.
Maar Bbox heeft 5GHZ en dat is een voordeel dat je niet wil uitschakelen (tenminste als uw wireless apparaten ook op 5GHZ kunnen werken).
Of als jullie misschien een beter voorstel hebben, of een gepaste nieuwe router hoor ik het graag
!
Indien de bottleneck in het wireless zit heb je een router nodig die 802.11ac doet op 5GHZ en wireless apparaten die dit ondersteunen.
PS. Ik bechrik over een internet maxi pack, 70Mbps download max. dus
.
Veel belangrijker is welke synch snelheid je hebt. Dat je graag veel betaald voor het duurste abbo is eigenlijk van secundair belang ;)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Koen.D
Starter
Starter

Ten eerste zou ik U alvast willen bedanken voor het spoedig antwoord.
Alleen testen via UTP kabel zeggen iets. De bottleneck zal (waarschijnlijk) het draadloze zijn
Het ligt niet aan het wifi nw, een test direct via kabel levert dezelfde snelheid op.
Veel belangrijker is welke synch snelheid je hebt.
Hoe achterhaal je deze dan ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Koen.D schreef:Vanmorgen stond ik op!
Ik ook :-D
Koen.D schreef:Enfin, Ik zou dus graag de BBox3 als domme modem willen gebruiken, waarachter dan een betere router komt.
PPOE laat ik dan gewoon staan op de BBox3 omwille van de digitale TV.
Dat kan perfect, als je een router hebt, waar je PPPoE kan instellen.
PPOE op de BBox3 laten aanstaan is niet nodig voor digitale TV, want dez egebruikt geen PPPoE (VLAN30).
Je verliest wel de Fonspot als je PPPoE op de BBox3 afzet.
Koen.D schreef:Thuis heb ik nog een oude Linksys WAG325N liggen, deze is tevens ook een ADSL2+ modem. Maar ik zou hem enkel als router gebruiken
Voor zover ik weet heeft deze modem/router géén WAN poort, en kan je die niet als router instellen. En zelfs als dat zou kunnen, betwijfel ik of je met de WAG325N als router een betere snelheid zou kunnen krijgen.
Jouw bottleneck is zeker niet de routercapaciteit van je Bbox3!
Koen.D schreef:Soms haal ik snelheden tot 36Mbps download maar meestel rond de 15-20Mbps. (volgens speedtest.net)
Je vergeet erbij te vertellen hoe je dit gemeten hebt (bedraad? via een switch? wireless?)
Koen.D schreef:Volgens lijntest.be zou ik normaal 47Mbps download moeten halen
PS. Ik bechrik over een internet maxi pack, 70Mbps download max. dus.
De lijntest geeft je 47Mbps, dat wil zeggen dat de modem sync op jouw lijn max. 50 Mbps bedraagt
Dat je over een internet maxi pack beschikt, maakt hierin géén verschil, zelfs met een Internet Start zal je dezelfde snelheid hebben (maar 20 EUR per maand goedkoper :-( ).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Koen.D
Starter
Starter

Jouw bottleneck is zeker niet de routercapaciteit van je Bbox3!
Nja ik denk toch van wel hoor, We zitten met dit probleem vannaf we onze oude BBox2 hebben vervangen door deze BBOX3.

Wat zou dan anders het probleem verklaren?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Kijk, als je hier hulp komt zoeken, omdat je een probleem hebt, zou je moeten beginnen met sommige zaken aan te nemen, anders heeft het niet veel zin dat wij jou proberen te helpen :-( .

Er zijn hier mensen die 95 mbps halen met de b-box3, dit is dus heus géén slechte router, en wat betreft routercapaciteit toch superieur aan de b-box2. Hieraan kan het dus niet liggen (tenzij een defect exemplaar).

Een onregelmatige snelheid kan het gevolg zijn van:
  • - een fout op je lijn (buiten)
    - een foutieve / niet-conforme binneninstallatie (splitter, filter, stubs ...)
    - fout in je LAN (switches)
Als je een Sagem hebt, kan de B-box3 Sagem Tool downloaden (versie 0.9: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 79#p609279). Dan weet je onmiddellijk wat de snelheid is van jouw lijn. Dit zou theoretisch 50/10 moeten zijn.

Bij het omschakelen van de B-box2 naar B-box3 kan je ook op een repair profiel terecht gekomen zijn. Dit kan alleen verholpen worden door de lijntest op 0800 22424

Je hebt 12 toestellen in je LAN, dus gebruik je waarschijnlijk een of meerdere switches. Hier kan ook iets fout aangesloten zijn.
Om dit uit te sluiten, sluit je PC direct aan op één van de LAN poorten van de B-box3, en alle andere apparaten/switches ontkoppeld. Een goede / relevante speedtest kan trouwens alleen gedaan worden met de PC rechtstreeks op de modem, zonder andere rommel ertussen :-) .
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Koen.D
Starter
Starter

Hmm het is niet dat ik jullie in twijfel trek, ik zit zelf gewoon ook in de it branche. En ben dus zelf ook naar het probleem aan het zoeken.

Het is absoluut niet noodzakelijk om een switch te gebruiken om 12 toestellen te verbinden. De bbox3 bezit zelf zijn eigen dhcp server en kan dus worden gebruikt als Wi-Fi accesspoint.

Van die gepakt status is het ook niet, dat had ik zelf l voor getelefoneerd.

Ik zal nog eens een snelheids test uitvoeren over zowel Wi-Fi als ethernet. Hopelijk zijn we dan wat wijzer...

Ps. Een defecte bbox kan altijd, het zou heus niet de eerste keer zijn dat er apparatuur van proximus defect is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

philippe_d schreef:
Koen.D schreef:Vanmorgen stond ik op!
Ik ook :-D
Gij ook al???
Hier al van hetzelfde! :beerchug:
Heppie NY!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Koen.D schreef:Het is absoluut niet noodzakelijk om een switch te gebruiken om 12 toestellen te verbinden. De bbox3 bezit zelf zijn eigen dhcp server en kan dus worden gebruikt als Wi-Fi accesspoint.
OK, dan heb je min 8 apparaten via WiFi verbonden ?
Koen.D schreef:Ik zal nog eens een snelheids test uitvoeren over zowel Wi-Fi als ethernet. Hopelijk zijn we dan wat wijzer...
Alleen ethernet heeft zin natuurlijk.
Maak dat tijdens de test de andere apparaten geen verbinding hebben (dus eventueel WiFi uitschakelen)?
Want als een van de andere clients volop internet gebruikt, dan krijg je een verkeerd resultaat ...
Koen.D
Starter
Starter

Ik heb dus een aantal tests uitgevoerd:
  • * Wifi - Normaal : 33,44/4,87 & 33,08/4,43
    * Ethernet - Normaal : 31,62/4,62 & 35,51/5,07
    * Ethernet - Alleen : 35,01/4,23 & 35,69/4,80
    * Ethernet - Alleen (Na restart bbox) : 37,68/4,66 & 37,89/4,49
De wifi tests werden vlak naast de bbox uitgevoerd.
Een volgende test iets verder in huis, nog steeds 4 wifi balkjes geeft ons:
22,68/3,89 & 19,44/4,03

Hieruit besluit ik dus dat ik een Wifi Extender zal moeten aanschaffen, Maar dan zit ik nog steeds met de volgende vraag:
Waarom kom ik niet tegen de lijnsnelheid aan als ik rechtstreeks een Ethernet test doe op de BBox (waarbij enkel het test apparaat is aangesloten) ?
lijntest.be geeft mij normaal 47.61Mbps down en 8.62Bps Up. Dat ik er een paar Mbps onder ben kan ik verstaan, maar >10Mbps ?

EDIT:
Ik heb nog een extra test gedaan:
Een local Wifi test:
Pakketten van 5MB, 20 tests :
down/up
Avg = 41,90/32,91
Max= 63,45 / 63,17
Min = 28,82 / 14,31
Deze test was gedaan zonder andere wifi apparaten uit te schakelen, Want volgens de documentatie zou hij op de 5Ghz band tegen de 600Mbps moeten halen.
Toch komt hij amper tot 1/10 hiervan... ?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Aan de snelheden te zien synchroniseert je modem met 40 Mbps down en niet 50 Mbps, wat de lijntest toont. Eens vectoring is uitgerold in uw straat zal je vermoedelijk wat meer halen.

Met welk toestel heb je de lokale wifi 5Ghz-test uitgevoerd? Veel gsm's en tablets halen niet veel meer dan 50 Mbps, soms zelfs nog veel minder.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Koen.D schreef:
EDIT:
Ik heb nog een extra test gedaan:
Een local Wifi test:
Pakketten van 5MB, 20 tests :
down/up
Avg = 41,90/32,91
Max= 63,45 / 63,17
Min = 28,82 / 14,31
Deze test was gedaan zonder andere wifi apparaten uit te schakelen, Want volgens de documentatie zou hij op de 5Ghz band tegen de 600Mbps moeten halen.
Toch komt hij amper tot 1/10 hiervan... ?
Wel, de bbox3 heeft een 4x4MiMo oplossing voor de 5GHz wifi. Dit is interessant voor hun TV bridge die ook 4 antennes heeft en dus ook op 600Mbps link speed kan draaien (150MHz*4). Telefoons hebben quasi altijd een 1x1MiMo oplossing en halen dus maar max 150Mbps link speed op 5GHz wireless n.
Ik zet er expliciet link speed bij, want dat kan je mits allerlei overhead en signalisatie niet halen. Denk aan 110-120Mbps is reëel voor een smartphone die als enige op de 5GHz zit en als je vlakbei de bbox zit. Verder weg is dat minder.
Laptops zijn tegenwoordig vaak 2x2MiMo (twee antennes, 300Mbps) of 3x3MiMo (drie antennes, 450Mbps) op n. Soms ook gewoon 1x1MiMo.

Daarnaast heb je nog interferentie van naburige netwerken, wat de snelheid niet ten goede komt. (alhoewel dat meevalt op 5GHz)

Je resultaten zijn voor je xDSL profiel (40Mbps) lang niet slecht. Wacht tot er vectoring is en die snelheden zullen ook wel omhoog gaan.
Koen.D
Starter
Starter

De lokale wifi test heb ik gedaan met 2 laptops, beide uitgerust met wifi N interfaces.

Heb vandaag een powerline- wifi access point gaan halen, waarna de problemen zijn opgelost.

Laatste vraagje, wat houd die "vectoring" juist in ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

het elimineren van overspraak tussen de verschillende lijnen die in de zelfde verspreidingskabel zitten
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Of al ELI5, een hoop VDSL lijnen die met elkaar interfereren laten doen werken alsof ze alleen liggen zonder enige storing van elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”