Hallo
vroeger stond mijn wifi op 5 GHZ en op kanaal 40...
echter had ik de laatste tijd veel vertragingen...
heb dit kanaal nu op 104 gezet... en ik haal veel hogere snelheden nu....
echter kanaal 36 tot 128 mag ik deze steeds gebruiken?
of is hoe hoger dit kanaal gevaarlijker?
thx voor de info!
wifi op 5 GHZ
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 83 keer
op de hogere kanalen mag je meer vermogen gebruiken
telenet gebruikt de lagere kanalen
belgacom gebruikt de hogere kanalen , de hogere kanalen zijn ook voor buiten gebruik.
ik verwacht echter dat de hogere kanalen een van dees in beslag genomen gaan worden voor 4G, aangezien de nieuwe spec ook op 5 ghz vermeld.
telenet gebruikt de lagere kanalen
belgacom gebruikt de hogere kanalen , de hogere kanalen zijn ook voor buiten gebruik.
ik verwacht echter dat de hogere kanalen een van dees in beslag genomen gaan worden voor 4G, aangezien de nieuwe spec ook op 5 ghz vermeld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
De basiskanalen (36-48) kan iedereen zomaar gebruiken, met een bepaald max vermogen (EIRP) door de wet opgelegd. Voor de hogere kanalen (alles tot 140 ergens, denk ik) heb je meestal DFS en TPC nodig in je AP of router. Dit is door de fabrikant geïmplementeerd (op de goedkopere modellen meestal niet, en dan heb je enkel de basiskanalen). Op die kanalen kan er mits voldaan aan de DFS criteria (geen andere dingen zoals weerradars etc. waarmee je kan interfereren) ook gebruikt worden met een hoger zendvermogen als de basiskanalen.
Je zult wel merken dat het even kan duren na het opstarten eer dat je de DFS kanalen kan gebruiken/zichbaar zijn op een wifi device. Dat is DFS die zijn ding doet.
Dus zolang jij je settings niet op Singapore, US,... zet, zit je goed.
Je zult wel merken dat het even kan duren na het opstarten eer dat je de DFS kanalen kan gebruiken/zichbaar zijn op een wifi device. Dat is DFS die zijn ding doet.
Dus zolang jij je settings niet op Singapore, US,... zet, zit je goed.