In duits CT las ik een artikel ivm afbouwen ISDN net(Code G711) daar.
De toekomst zou liggen bij HD-Voice(???) bv toestel Gigaset A540CAT voor minder dan 40 euro.
Kan dit ook werken in Belgie (wie gebruikt CAT-iq standard)?
Yves
HD-Voice via Voip Belgie
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 3 keer
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
HD voice (G.722) blijkt in België in de praktijk helaas niet te werken als je via het publieke net belt (zelfs niet als het aan beide kanten VoIP is). Blijkbaar zou enkel G.711 ondersteund worden tussen operatoren (en dat in 2015... 't zou te maken kunnen hebben met het opnemen van gesprekken als de politie dit vraagt - alhoewel dat ook maar een flauw excuus is).
Ik heb hier een FRITZ!Fon in gebruik, en op een andere locatie ook, maar het lukt enkel via G.722 als ik "direct" bel (dus niet via de telefoonoperatoren rond). Vind ik erg wel spijtig, want HD klinkt echt wel beter. Op het werk is er een erg duidelijk verschil als we intern bellen (IP toestellen op een Aastra centrale), tov extern.
Ik heb hier een FRITZ!Fon in gebruik, en op een andere locatie ook, maar het lukt enkel via G.722 als ik "direct" bel (dus niet via de telefoonoperatoren rond). Vind ik erg wel spijtig, want HD klinkt echt wel beter. Op het werk is er een erg duidelijk verschil als we intern bellen (IP toestellen op een Aastra centrale), tov extern.
-
- Premium Member
Bedankt voor de info.
Dus als ik het begrijp hoeven we niet te rekenen dat die CAT-iq de eerste 10 jaar in Belgie komt? en het nutteloos is zo'n toestel aan te schaffen.
grtz
Yves
Dus als ik het begrijp hoeven we niet te rekenen dat die CAT-iq de eerste 10 jaar in Belgie komt? en het nutteloos is zo'n toestel aan te schaffen.
grtz
Yves
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3

-
- Elite Poster
CAT-iq is al in België, en werkt ook goed. Alleen kan je het HD gedeelte ervan niet gebruiken via het publieke telefoonnetwerk (de overige funkties wel). CAT-iq is een standaard voor DECT bij de eindgebruikers.yvesvn schreef:Dus als ik het begrijp hoeven we niet te rekenen dat die CAT-iq de eerste 10 jaar in Belgie komt? en het nutteloos is zo'n toestel aan te schaffen.
-
- Elite Poster
Via de verkorte nummers (bvb **701) kan je een zogenaamde SIP-URI ingeven, en zo direct over het Internet naar je bestemmeling bellen (die moet dat natuurlijk ook ondersteunen - dus in de praktijk erg beperkt toepasbaar).liegebeestig schreef:En hoe bel jij direct dan tussen twee fb, Edward?
Dit kan bijvoorbeeld [email protected] zijn (12 is dan het toegekende nummer in de andere FRITZ!Box en het gedeelte achter de '@' is die andere FRITZ!Box zijn dynamic DNS adres).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Yvesyvesvn schreef:In duits CT las ik een artikel ivm afbouwen ISDN net(Code G711) daar.
De toekomst zou liggen bij HD-Voice(???) bv toestel Gigaset A540CAT voor minder dan 40 euro.
Kan dit ook werken in Belgie (wie gebruikt CAT-iq standard)?
Ik denk dat je hier 2 zaken door elkaar haalt:
- 1) HD telefonie
2) CAT-iq
CAT-IQ gaat dus over een draadloze communicatie tussen een basis station en een handset.
CAT-IQ is véél meer dan alléén HD-telefonie, maar is een techniek die toelaat om allerhande andere internetdiensten te gebruiken op een draagbaar toestel (RSS feeds, audio streaming, telefoonboek, ...)
De bedoeling van CAT-iq is wel een standaard te zijn voor toekomstige Homegateways.
De huidige Telenet homegateway bijvoorbeeld, of de Proximus B-box3/v hebben nog 2 analoge poorten, maar de next generation Homegatways zouden een DECT basis station kunnen zijn, waarop je dan je eigen DECT (CAT-IQ) handsets zou kunnen aansluiten, in plaats van analoge telefoons (zoals de FritzBox).
De situatie in Duitsland is wellicht anders
Daar wordt op dit ogenblik massaal overgeswitcht van PSTN naar VoIP (ik dacht eens iets gelezen te hebben van 50.000 abonnees per week). Maar in tegenstelling tot Proximus (PES = VoIP tot aan de ROP) krijgen de klanten daar wel VoIP via hun router.
Als ze er dan ook nog voor zorgen dat de interconnectie tussen operatoren IP based is, dan is end-to-end HD telefonie mogelijk.
Dat schijnt inderdaad een reden te zijn, maar ook internationaal zijn de interconnecties tussen carriers nog altijd via de ISDN standaard ...Edward Valckx schreef:HD voice (G.722) blijkt in België in de praktijk helaas niet te werken als je via het publieke net belt (zelfs niet als het aan beide kanten VoIP is). Blijkbaar zou enkel G.711 ondersteund worden tussen operatoren (en dat in 2015... 't zou te maken kunnen hebben met het opnemen van gesprekken als de politie dit vraagt - alhoewel dat ook maar een flauw excuus is).
PS. De huidige FritzBoxen en DECT handsets (Fritz!Fon) zijn al lang (sedert 2009 of zo) gebaseerd op de CAT-IQ standaard voor HD Telefonie gedeelte (CAT-iq 1.0). Ze zijn niet CAT-iq gecertifiëerd, omdat de extra functies tussen de FritzBox en de handsets niet omgezet kunnen worden naar de CAT-IQ standard ...
http://avm.de/nc/service/fritzbox/fritz ... on-CAT-iq/
Een voorbeeld van het nut van CAT-IQ (buiten alleen HD-telefonie):
Als je nu een Siemens handset aansluit op een Fritz basis, dan kan je wel telefoneren (beide GAP standard), maar de extra diensten (zoals het telefoonboek, internetradio, RSS, e-mail, streaming, ...) zijn nu maar echt mogelijk als je toestellen (basis + handsets) van dezelfde fabrikant gebruikt.
Met de CAT-IQ standard (CAT-IQ 2.0/2.1) is dit verleden tijd: handsets en basis van verschillende fabrikanten kunnen probleemloos met elkaar werken, en ondersteunen alle functies (die voorzien zijn in de CAT-IQ standard).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
Je vervangt die door wat er hier ingevuld is: Telehony/Telephone Numbers/edit je nummer/"Internet telephone number"liegebeestig schreef:OK snap ik. En hoe ken je die 12 dan toe in de andere box?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bedankt. Dat was de ontbrekende schakel elke keer ik dit probeerde.
Nu, voor HD kwaliteit op de fritzbox: hier intern geen probleem tussen fritz fon dect toestellen. Als ik via ovh bel naar een andere fritzbox heb ik ook al eens een gesprek in HD gehad, maar toch zeer uitzonderlijk.
Nu, voor HD kwaliteit op de fritzbox: hier intern geen probleem tussen fritz fon dect toestellen. Als ik via ovh bel naar een andere fritzbox heb ik ook al eens een gesprek in HD gehad, maar toch zeer uitzonderlijk.
-
- Premium Member
Hey Philippe,
Bedankt voor je (deskundige)uitleg Nu snap ik als NOOB weer wat meer over het telefony gebeuren.En als ik dat tussen de regels door lees zal het NOG HEEL LANG duren voor dat in Europa dezelfde 'standaard' van toepassing is.
grtz
Yves
Bedankt voor je (deskundige)uitleg Nu snap ik als NOOB weer wat meer over het telefony gebeuren.En als ik dat tussen de regels door lees zal het NOG HEEL LANG duren voor dat in Europa dezelfde 'standaard' van toepassing is.
grtz
Yves
-
- Elite Poster
Ik zie dat soms ook op het display, maar je hoort dan dat het toch geen HD audio is... Het is dan G.722 tussen DECT en Fritz!box, maar tussen de providers wordt het dan omgezet naar G.711 ... :-/liegebeestig schreef:Als ik via ovh bel naar een andere fritzbox heb ik ook al eens een gesprek in HD gehad, maar toch zeer uitzonderlijk.
Onbegrijpelijk dat we in tijden van Bluray en 4K nog steeds telefoneren met een frequentiebereik van zo'n 300-3000 Hz...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Jammer dat diensten zoals ENUM niet echt doorgebroken zijn.
Met ENUM kan je end-to-end VOiP gesprekken opbouwen.
Hoe werkt dat?
zie: http://enum-test.at/index_en.html
Er bestaan ook een iNum nummers.
Dit is een internationaal (land-onafhankelijk) telefoonnummer (country code "world" +883). Met een +883 iNum nummer zou je overal ter wereld bereikbaar zijn via ENUM. De bedoeling zou ook zijn dat je vanuit de klassieke telefoonnetten deze iNum nummers zou moeten kunnen bellen (gratis, of tegen de prijs van een lokaal gesprek - ongeacht het land van de bestemming - gezien over internet).
zie: http://www.inum.net/what-is-inum-2/
Met ENUM kan je end-to-end VOiP gesprekken opbouwen.
Hoe werkt dat?
- de ENUM database(e164.arpa) werkt eigenlijk zoals DNS: jouw telefoonnummer (in internationaal formaat) wordt omgezet naar een sip-uri. Degene die opgebeld wordt (en via ENUM bereikbaar wil zijn), moet er dus voor zorgen dat zijn gegevens in de ENUM Database terechtkomen.
- het toestel dat uitbelt (vb FritzBox met ENUM enabeld) (*) zoekt eerst in de ENUM Database of het gebelde nummer een sip-uri heeft, en maakt een directe verbinding tussen de 2 toestellen. Indien het nummer niet gevonden wordt, wordt de verbinding opgebouwd via de klassieke weg (VoIp provider of vaste lijn, volgens de instellingen in je telefoon).
zie: http://enum-test.at/index_en.html
Er bestaan ook een iNum nummers.
Dit is een internationaal (land-onafhankelijk) telefoonnummer (country code "world" +883). Met een +883 iNum nummer zou je overal ter wereld bereikbaar zijn via ENUM. De bedoeling zou ook zijn dat je vanuit de klassieke telefoonnetten deze iNum nummers zou moeten kunnen bellen (gratis, of tegen de prijs van een lokaal gesprek - ongeacht het land van de bestemming - gezien over internet).
zie: http://www.inum.net/what-is-inum-2/
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1201 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Is dat gelijkaardig aan het belle via Gigaset zelf? Dan krijg je ook een (uniek) telefoonnummer van tig cijfers.
Je kan enkel bellen tussen Gigaset telefoons. Super handig
en altijd gratis
Je kan enkel bellen tussen Gigaset telefoons. Super handig

-
- Premium Member
- Bedankt: 13 keer
Edward Valckx schreef:Ik zie dat soms ook op het display, maar je hoort dan dat het toch geen HD audio is... Het is dan G.722 tussen DECT en Fritz!box, maar tussen de providers wordt het dan omgezet naar G.711 ... :-/liegebeestig schreef:Als ik via ovh bel naar een andere fritzbox heb ik ook al eens een gesprek in HD gehad, maar toch zeer uitzonderlijk.
Onbegrijpelijk dat we in tijden van Bluray en 4K nog steeds telefoneren met een frequentiebereik van zo'n 300-3000 Hz...
Edward, doe jij iets anders dan spreken in je telefoon? Het frequentiebereik van een menselijke stem ligt tussen de 300 en 3000 Hz. Waarom zou je dan meer nodig hebben?
Persoonlijk vind ik HD audio overkill en nergens voor nodig, als je hardware goed is en je provider goed is dan is de kwalteit perfect, maar dat is mijn mening.
-
- Elite Poster
Denigrerend doen is nergens voor nodig. Zeker als je overduidelijk niet veel van akoestiek weet.gimic schreef:Edward, doe jij iets anders dan spreken in je telefoon?
Hoe kan je nu zoiets beweren? Om spraak verstaanbaar over te brengen volstaat dit frequentiegebied, ja, maar dat wil zeker niet zeggen dat er geen lagere en hogere frequenties zijn, die véél natuurlijker klinken!gimic schreef:Het frequentiebereik van een menselijke stem ligt tussen de 300 en 3000 Hz.
AM radio klinkt voor jou dan waarschijnlijk ook hetzelfde als FM radio, als men spreekt?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
- Bedankt: 394 keer
- Recent bedankt: 2 keer
tja, waarom vind ik een brood van een grootwarenhuis niet te vreten, en kies ik van een lokale bakker die geen bewaarmiddelen/noch broodverbeteraars toevoegt en op steen bakt?gimic schreef:Waarom zou je dan meer nodig hebben?
waarom gebruiken we niet allemaal nog cassette i.p.v. FLAC gecomprimeerde CD's?
cassettebereik (metal) is toch ook van 30 Hz tot 2OkHz (binnen hoorbereik van een mens)
Waarom dan DSD-Audio 512 (Mhz)
http://www.realhd-audio.com/?p=3243
The speed of the bits is 64 times the sample rate of a CD and some DSD schemes run at 128 times faster than a CD.
"1-bit audio is simple to understand in concept. There are no samples, there are no words, there is no code. Instead there is a continuous streaming “train” of single identical bits that are either on or off. The more bits that are on, the higher the eventual output voltage becomes. The more bits that are off, the lower the eventual output voltage. We refer to this type of scheme as Pulse Density Modulation because when you have a greater number of on bits it appears as more densely populated."
Als ik via mijn fritzbox en Fritz-Fon Mt-F bel naar een HD-voipnr., is de kwaliteit duidelijk beter hoor...natuurlijker