Voice Dial op Alarmsysteem geeft problemen.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
David DD
Starter
Starter

Hallo,

We zitten namelijk met een raar probleem, en Proximus heeft hier geen antwoord op (zeggen ze).
We hebben een alarmsysteem, nu heb ik deze eens aangesloten op de vaste lijn.
Alles werkt goed dacht ik eerst, de centrale belt ons op met de nodige melding, en wij kunnen de centrale ook opbellen.
Maar als we de centrale inschakelen met de functie Voice Dial aan, dan is de lijn bezet, :bang:
Indien je van buitenaf belt (met gsm>vast) hoort u bezet toon een een tijd later Politie-toon.
Als we dan even met de vaste lijn een nummer beginnen bellen komt de lijn weer vrij.
Zelfs als de lijn bezet lijkt, heb ik ook al de TEL-stekker van de centrale uitgetrokken.
De lijn blijft dan ook bezet, dus het bezet zijn komt dan niet meer van de centrale. :banana:
Als we dan weer met de vast lijn eens een nummer beginnen bellen dan komt de lijn weer vrij.
Het is net of de lijn een puls nodig heeft van de telefoon om weer vrij te komen.

De centrale zit rechtstreeks aangesloten op de op de groene connector van de Belgacom fiche in de muur.

Volgens de handleiding; "De telefoonkiezer werkt niet als u een VOIP of digitale (digitaal wordt normaal alleen in bedrijven toegepast) lijn heeft."
Is de belgacom vaste lijn, digitaal of VOIP ? Indien wel, Is hier een oplossing voor?

Weet hier iemand raad mee AUB.

Alvast bedankt,

Greetz David
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

heb je niet gewoon de on/off melding aanstaan (OP/CL)? iets wat normaal enkel bij meldkamer gebruikt word

En ja alle lijnen worden voip tegen 2016, ik heb hier al last genoeg mee ...
Afbeelding
David DD
Starter
Starter

Hallo,

Alles wat met een meldkamer te maken heeft staat OFF, dus daar komt het niet van.

Als ik het goed begrijp is de vaste traditionele telefoon lijn dan Digitaal?
Ik kan het systeem ook uitrusten met een GSM module, zou dit dan de enige oplossing zijn.
Het liefst zou ik de vaste lijn gebruiken.

Greetz
petzl
Elite Poster
Elite Poster

Dus als ik het goed begrijp, als je het alarm inschakeld, dan is de lijn bezet ?

heb je al eens mee geluisterd op dat moment ?
Afbeelding
David DD
Starter
Starter

Idd, Als ik het alarm inschakel en de functie Voice dial staan ON, Dan is de lijn bezet.
Maar als ik dan even met de vast lijn een poging doe om te bellen, is de lijn weer vrij.
Verder kan ik alles doen, als ik bel van op afstand met de gsm, kan ik centrale inschakelen,.... ook kan ik de centrale mij laten opbellen met melding.
Dus het is niet dat het Voice dial niet werkt.

Greetz
petzl
Elite Poster
Elite Poster

welk systeem is het eigenlijk?

en wat doet de funtie voice dail allemaal ?
Afbeelding
David DD
Starter
Starter

Het gaat hier over het systeem van Elro HIS20S

Dit is het enige probleem dat ik nu heb, anders prima spul.

Volgens de handleiding doe Voice Dial;

SPRAAKKIEZER
Als de spraakkiezer is ingeschakeld en een
alarmconditie treedt op, zal het systeem met behulp
van door u opgenomen alarmberichten en maximaal
tien telefoonnummers bellen voor hulp.
Wanneer een alarmconditie optreedt, zal de
spraakkiezer van de telefoon (indien ingeschakeld) het
eerste ingeschakelde nummer in de belreeks bellen en
de opgenomen alarmberichten voor de
geconfigureerde “afspeeltijd” afspelen. De ontvanger
moet het bericht bevestigen door op het
toetsenblok van zijn telefoon te drukken. Als de oproep
niet beantwoord wordt of een bevestiging wordt niet
ontvangen, dan zal het volgende actieve nummer in de
belreeks worden gebeld. De kiezer zal om beurten elk
nummer het ingestelde aantal keren bellen totdat ofwel
alle nummers in de reeks zijn gebeld of tot de reeks
door de ontvanger wordt geannuleerd/bevestigd

Greetz, alvast dank voor de reactie
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

David DD schreef:Hallo,
1 - Indien je van buitenaf belt (met gsm>vast) hoort u bezet toon een een tijd later Politie-toon.

2 - De centrale zit rechtstreeks aangesloten op de op de groene connector van de Belgacom fiche in de muur.

3 - Volgens de handleiding; "De telefoonkiezer werkt niet als u een VOIP of digitale (digitaal wordt normaal alleen in bedrijven toegepast) lijn heeft."
Is de belgacom vaste lijn, digitaal of VOIP ? Indien wel, Is hier een oplossing voor?
1 - wat is een Politie-toon ?

2 - een deftig alarmsysteem heeft toch een In en Out voor een telefoonlijn ?
waar zet jij je toestel om te testen ?
Als je modem de lijn bezet houd zonder reden, vb: gewoon uithaken zonder een nummer te vormen of hij detecteert geen lijn,
zou je dit toch kunnen zien aan de led status of niet van het alarmsysteem ?

3 - digitaal is een ISDN lijn via een S0 bus gebruiken vb: X25 via het D-kanaal voor alarmen ....
Een pure analoge lijn (PSTN) komt van een moedercentrale/LEX
Als je PSTN via een ROP wordt geëmuleerd dan is het feitelijk VOIP naar het telefoonnetwerk toe, en dan kan het zijn dat de
spanningen enz.... net iets afwijkt voor jou systeem !

Vroeger was er maar een die keurde, dat was Belcomlab van de RTT/Belgacom, en die normen moest je halen op hun PSTN lijn.
Nu bestaat het niet meer en iedereen kan een Europese norm volgen, of je toestel dan compatibel is .... dat is dan weer een andere vraag !
Zie de perikelen met nummerherkenning via VOIP in België hier op het Forum maar.

De markt beslist om alles via VOIP te doen, sorry, dat is het slechtste telefoonnetwerk van allemaal !
En het zal nog slechter worden, zeker weten !
David DD
Starter
Starter

Hallo,

1/ Als de lijn een lange tijd bezet toon geef als je ernaar belt, dan veranderd dat na een tijd naar politie-toon. (van dubbele toon naar 3 dubbele toon)

2/ de telefoon lijn zit rechtstreeks op de IN en de telefoon van de vaste lijn zit aangesloten op out.
Ik kan niet meeluisteren daar wij enkel een draadloos toestel hebben, en dat lukt niet.
Ik heb het toestel al voor en achter de installatie gezet, zelfde resultaat.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is aansluiten op de TEL aansluiting van de B-box, maar als dan de stroom uitvalt > geen verbinding meer (denk ik)

3/ Ik heb een Belgacom/proximus pakket MAXI, geen flauw idee of de TEL-lijn digitaal is of VIOP
Voor de rest begrijp ik niet veel van de achtergrond van de telefoon lijn.

Het moment dat de lijn in bezet komt gaat er geen lampje branden op de centrale, anders wel als hij belt.
Mss is er gewoon iets mis met de centrale?
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

David DD schreef:
Alles werkt goed dacht ik eerst, de centrale belt ons op met de nodige melding, en wij kunnen de centrale ook opbellen.
Maar als we de centrale inschakelen met de functie Voice Dial aan, dan is de lijn bezet, :bang:
Snap niet goed het probleem, eerst zeg je dat alles goed werkt en dat je verwittigd word. Waarom moet je dan de centrale inschakelen met voice dial aan?
petzl
Elite Poster
Elite Poster

Elro is nu ook niet echt een alarm merk .... eerder van rommel en rebranding.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Volgens mij heeft jouw probleem niets met Proximus te maken, maar met je centrale en/of de bedrading.
Heb jij nu een gewone analoge telefoonlijn van Proximus (Classic), of is het VoIP (via de B-box TEL uitgang)?
Kan je misschien eens exact beschrijven hoe de bedrading verloopt? NTP, filter, b-box, alarm, telefoon ...
petzl schreef:En ja alle lijnen worden voip tegen 2016, ik heb hier al last genoeg mee ...
Deze centrale heeft geen modem functie op uit te bellen, maar gebruikt alleen voice.
Volgens mij kan dat ook perfect met een VoIP lijn.

Met andere woorden, of je nu PTSN krijgt vanuit de LEX, of vanuit de ROP (emulatie), zou voor deze toepassing eigenlijk geen verschil mogen maken.
Bssoft schreef:en dan kan het zijn dat de spanningen enz.... net iets afwijkt voor jou systeem !

Vroeger was er maar een die keurde, dat was Belcomlab van de RTT/Belgacom, en die normen moest je halen op hun PSTN lijn. Nu bestaat het niet meer en iedereen kan een Europese norm volgen, of je toestel dan compatibel is .... dat is dan weer een andere vraag !
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, dat de specificaties van een PES lijn en een klassieke PSTN lijn verschillen, maar misschien een beetje tever gezocht?
Bssoft schreef:De markt beslist om alles via VOIP te doen, sorry, dat is het slechtste telefoonnetwerk van allemaal !
En het zal nog slechter worden, zeker weten !
Nostalgie naar het oude telefoonsysteem ;)
Ja, dat noemen ze vooruitgang, ik neem aan dat je ook geen gebruik meer maakt van de analoge V24 inbelmodem om een internetverbinding te maken?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
David DD
Starter
Starter

petzl schreef:Elro is nu ook niet echt een alarm merk .... eerder van rommel en rebranding.

Hierover ieder zijn mening, Ik gebruik Elro producten al jaren en nog nooit geen problemen.
Ook de service is uitmuntend.

Onze vorige alarmcentrale was 25j oud, en werkte nog perfect, zelf de telefoonkiezer, maar deze gaf enkel een piep signaal.
David DD
Starter
Starter

philippe_d schreef:Volgens mij heeft jouw probleem niets met Proximus te maken, maar met je centrale en/of de bedrading.
Heb jij nu een gewone analoge telefoonlijn van Proximus (Classic), of is het VoIP (via de B-box TEL uitgang)?
Kan je misschien eens exact beschrijven hoe de bedrading verloopt? NTP, filter, b-box, alarm, telefoon ...
De centrale is rechtstreeks aangesloten op de aansluiting TEL op het belgacom aansluiting op de muur, zo rechtstreeks op de IN van de centrale.

Volgens mij ligt het aan de Digitale lijn of word er op deze lijn VOIP gebruikt? Moet er misscien een speciale splitter tussen of zo, denk ik.

Ik kan gerust de centrale opsturen en laten testen bij de fabrikant, maar als ze daar over een ander tel netwerk beschikken kan het zijn dat deze wel goed werkt natuurlijk.

Het rare is dat ik de centrale me wel kan laten opbellen, (nadat ik de lijn heb vrijgemaakt door even de vaste uit in in te haken).
Nadien doet de centrale alles zoals het hoort. Het moet zijn dat de Centrale eerst een signaal stuurt die niet goed communiceert met de Belgacom lijn
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

philippe_d schreef:Kan je misschien eens exact beschrijven hoe de bedrading verloopt? NTP, filter, b-box, alarm, telefoon ...
David DD schreef:De centrale is rechtstreeks aangesloten op de aansluiting TEL op het belgacom aansluiting op de muur, zo rechtstreeks op de IN van de centrale
Dit is maar een half antwoord op de vraag :-(
- Heb je Internet en vaste telefoon van Proximus?
- heb je een "NTP" met daarop de filter?
- zit deze NTP rechtstreeks waar Belgacom binnenkomt, en loopt is er géén enkele andere aftakking meer?
- in een vorige post sprak je van "de groene connector", nu spreek je van de "TEL" aansluiting op de muur ...

Wij willen wel helpen, maar een heel duidelijke en precieze omschrijving van hoe alles aangesloten is, zou nuttig zijn.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
David DD
Starter
Starter

Hallo,

Wij hebben internet en telefonie van Proximus ( Maxi Pack)
De draden die naar de centrale lopen zijn rechtstreeks aangesloten op de NTP, aan de groene aansluitingen op de achterzijde (waar TEL op vermeld staat),
dat is op de plaats waar de hoofdlijn binnenkomt, daar zit dan ook de splitten voor het internet, Hier zat ook oorspronkelijk de gewone telefoon aangesoten.
Deze hangt nu achter de centrale op de OUT connector.

Dus kort samengevat, waar de NTP zit komt de hooflijn binnen > aangesloten op zwart
Dan 1 paartje aangesloten op blauw (DSL) > gaat naar Modem
Dan 1 paartje aangesloten op Groen (tel) > dit loopt naar de centrale.

In de NTP zit er dan zo een stekker (splitter/filter denk ik) maar hier zit geen RJ op aangesloten (word intern doorverbonden denk ik)

Nog even herhalen, er staat in de handleiding, als je telefoonlijn digitaal is of VOIP dan werkt de telefoon kiezer niet, en dient u de GSM-module te gebruiken.
Maar dat is het juist, hij werkt wel, maar enkel nadat ik even de lijn vrij maak door even de vaste lijn op en af te leggen. Daarna werkt het prima.
Maar als ik op het moment dat de lijn bezet is, de RJ van de centrale uittrek, blijft de lijn bezet, tot ik de telefoon even op en af leg.
Dus moest de centrale dan nog bezet zijn, zou de lijn toch moeten vrij komen na het uittrekken van de stekker.
Het lampje voor tel-verbinding brand dan ook niet.

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp

Tis niet makkelijk om dat uit te leggen zenne :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

David DD schreef:Dus kort samengevat, waar de NTP zit komt de hooflijn binnen > aangesloten op zwart
Dan 1 paartje aangesloten op blauw (DSL) > gaat naar Modem
Dan 1 paartje aangesloten op Groen (tel) > dit loopt naar de centrale.

In de NTP zit er dan zo een stekker (splitter/filter denk ik) maar hier zit geen RJ op aangesloten (word intern doorverbonden denk ik)
OK, dat is perfect, hier moeten we ons al geen zorgen over maken.
David DD schreef:Nog even herhalen, er staat in de handleiding, als je telefoonlijn digitaal is of VOIP dan werkt de telefoon kiezer niet, en dient u de GSM-module te gebruiken.
Daar zou ik mij ook geen zorgen over maken, gezien jouw alarm niet werkt als een modem, maar gewoon een voorgelezen spraakbericht uitstuurt. Ten opzichte van de centrale heb je een gewone PSTN lijn.
David DD schreef:Maar als ik op het moment dat de lijn bezet is, de RJ van de centrale uittrek, blijft de lijn bezet, tot ik de telefoon even op en af leg.
Dus moest de centrale dan nog bezet zijn, zou de lijn toch moeten vrij komen na het uittrekken van de stekker.
Neen, zo werkt dat niet.
Je krijgt altijd een bezet toon als de lijn bezet is op het ogenblik dat het gesprek opgebouwd wordt. Het uittrekken van de telefoonkabel heeft hierop geen invloed, de bezettoon blijft, tot je het kiezen herhaalt.

Als je een multimeter hebt, zou je de spanning eens kunnen meten.
In "rust" toestand (telefoon "on-hook" [op de haak], alarmcentrale in rust [functie Voice dial op OFF), dan moet je een gelijkspanning meten van ca 48Volt of hoger
Tijdens eens gesprek (off-hook) daalt deze spanning tot enkele Volt (4V - 15V afhankelijk van de lengte van de lijn, de DC weerstand van de telefoon of de centrale, ...)
Meet de spanning ook eens als de functie Voice dial op ON staat. Dan weet je direct of het de centrale is die de lijn bezet houdt of niet.
David DD
Starter
Starter

Oke,

Ga dat morgen eens uitgebreid testen, Eerst een beetje gaan werken.
Ik had er al eens een multimeter opgezet, maar had geen flauw idee wat ik moest meten.
In elk geval volgens ik mij herinner kwam er wel 48 v uit het contact, veel meer dan ik had verwacht :lol:

Ik hou je op de hoogte,
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

philippe_d schreef:
David DD schreef:Maar als ik op het moment dat de lijn bezet is, de RJ van de centrale uittrek, blijft de lijn bezet, tot ik de telefoon even op en af leg.
Neen, zo werkt dat niet.
Je krijgt altijd een bezet toon als de lijn bezet is op het ogenblik dat het gesprek opgebouwd wordt. Het uittrekken van de telefoonkabel heeft hierop geen invloed, de bezettoon blijft, tot je het kiezen herhaalt.
Niet correct, als je de centrale uit trekt moet de lijn terug vrij komen, maakt niet uit wat je gedaan hebt op de lijn. Probeer eens van je ntp rechtstreeks naar de centrale aan te sluiten zonder je telefoon er bij te zetten. Misschien doet de telefoon iets op je lijn waardoor hij deze niet detecteerd.
David DD
Starter
Starter

Hallo,

Zo even de mulitmeter erbij genomen, het volgende gebeurt in chronologische volgorde; :cop:

1/ Lijn in rust 49.4v
2/Hoorn van de haak 7.2v
3/ Hoorn terug in 49.4v
4/ Inschakelen Alarm Spanning zakt even tussen 25-30V
5/ spanning stijgt naar 46.8 à 47v > hierop blijft de lijn bezet
6/Alarm uit Spanning zakt even tussen 25-30V
7/ Spanning stijgt naar 46.8 à 47v
8/ Hoorn afnemen 7.2v
9/Hoorn inleggen 49.4v

Als ik stap 8+9 tussen stap 5 en 6 doe, komt de lijn vrij en dan werkt de Voice dial perfect, de centrale belt me dan op met de nodige meldingen.
Als ik na stap 5 de RJ van de centrale uittrek veranderd de spanning niet, blijft 46.8 à 47v.

Hopelijk word het nu iets duidelijker wat er hier aan de hand is.

[/quote]

Niet correct, als je de centrale uit trekt moet de lijn terug vrij komen, maakt niet uit wat je gedaan hebt op de lijn. Probeer eens van je ntp rechtstreeks naar de centrale aan te sluiten zonder je telefoon er bij te zetten. Misschien doet de telefoon iets op je lijn waardoor hij deze niet detecteerd.[/quote]

Zonder de vaste telefoon heb ik hetzelfde resultaat. :cry:
petzl
Elite Poster
Elite Poster

lijkt me eerder een aardfout op de telefoonlijn veroorzaakt door uw alarm ...

uw alarm doet lijn controle net voor het inschakelen , misschien kan je deze uit zetten ...
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

petzl schreef:Dus als ik het goed begrijp, als je het alarm inschakeld, dan is de lijn bezet ?
heb je al eens mee geluisterd op dat moment ?
Om echt mee te luisteren wat er gebeurt op zijn lijn zal hij toch een speciaal test toestelletje moeten hebben
met een gewoon telefoontoestel is het maar gissen ....

Een goed test toestel kan altijd meeluisteren zonder dat dit test toestel zelfs moet uithaken ....
En dan kan je "bij wijze van spreken" zelfs testen in parallel op het groene blokje in de NTP !!
David DD
Starter
Starter

Hallo,

Aan allen die proberen helpen hebben, "nen dikke merci"

Het probleem lag dus aan de combinatie met de digitale lijn van Belgacom.
Heb er eigenlijk niet verder achter gezocht en een GSM module geplaatst en alles werkt zoals behoren? :banana:

Nogmaals dank,....
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”