Ik weet dat geel coax is en oranje telefoon kabels, zwart denk ik stroom te zijn.
Maar wat is rood?
kleuren straat bekabeling
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 1 keer
rood is dacht ik 10.000-12.000 volt... zwart is de 3x 240v
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Groen is coax, oranje of grijs (met oranje pannen, als die er nog liggen) koper van Proximus en zwart met rode band lelijken triek. Rood toutcourt is hoogspanning van enkele duizenden volt. Zwart met gele opdruk (tekst) is gas en zwart is water (recent met paarse pannen, vaak dicht nabij gas) of lelijken triek of oude koper van Proximus ("armé kabel met pek" ook wel loodkabel - duidelijk - later ook met oranje mantel geplaatst en nog recenter plastiek met/zonder vet).
Kleuren van de regenboog = lege plastieke buizen waar men na het plaatsen glasvezel door blaast. Maar glasvezel kan mogelijks nog andere vormen aannemen.
Voor koperparen (en coax?) is geen wettelijke diepte (liggen zeer vaak even diep of minder diep dan EGW). Andere leidingen (toch zeker gas en elektriciteit, van water ben ik het niet zeker) hebben dat wel. Maar theorie en praktijk...
Edit: eigen ervaring in Oost-Vlaanderen.
Kleuren van de regenboog = lege plastieke buizen waar men na het plaatsen glasvezel door blaast. Maar glasvezel kan mogelijks nog andere vormen aannemen.
Voor koperparen (en coax?) is geen wettelijke diepte (liggen zeer vaak even diep of minder diep dan EGW). Andere leidingen (toch zeker gas en elektriciteit, van water ben ik het niet zeker) hebben dat wel. Maar theorie en praktijk...
Edit: eigen ervaring in Oost-Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door sirWard 19 jun 2015, 23:41, in totaal 5 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 51 keer
Ah bedankt voor de reacties, ik heb de zwarte kabels bekeken en daar zaten 2 paar +-1cm doorsnee aluminium aders in.
Ik was dus aan het hopen dat het om fiber zou gaan voor de rode, maar als dat ook electriciteit is zal het wel voor straat verlichting zijn.
pfffff ik hoopte dat er een proximus kastje zou komen te staan en dat we hier in de buurt een beetje vooruitgang zouden zien.
Ik was dus aan het hopen dat het om fiber zou gaan voor de rode, maar als dat ook electriciteit is zal het wel voor straat verlichting zijn.
pfffff ik hoopte dat er een proximus kastje zou komen te staan en dat we hier in de buurt een beetje vooruitgang zouden zien.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Nu Belgacom officieel Proximus geworden is, zal oranje voor koper nu waarschijnlijk paars worden?sirWard schreef:Groen is coax, oranje of grijs (met oranje pannen, als die er nog liggen) koper van Proximus en zwart met rode band lelijken triek.
Voor zover er nog nieuwe koper in de grond gestopt wordt

[

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
armé kabel met pek, ken ik niet, wel een las met pek in maar dat is uit lang vervlogen tijden !sirWard schreef:oude koper van Proximus ("armé kabel met pek" ook wel loodkabel - duidelijk - later ook met oranje mantel geplaatst en nog recenter plastiek met/zonder vet). Voor koperparen is geen wettelijke diepte
Buiten telefoonkabel kan zwart, oranje of grijs zijn.
De zwarte en oranje kan als beveiliging nog een ijzeren bescherming hebben zoals de dikke kabels van elektriciteit ....
Soms was het moeilijk om het verschil te zien tussen een oude zwarte kabel van telefonie of een oude van de elektriciteit,
er stond niets op !
Telefoonkabel: normaal gezien was het (minimum) 60 cm diep .... in de tijd van de R.T.T. veronderstel dat het nog altijd zo is !
PS: vroeger had elke maatschappij zijn eigen wetgeving ter zake !
Vroeger had je nog de papierkabel, die diende om de verbindingen te maken:
1 - tussen de LEX'en
2 - van LEX naar KVD en dan naar de volgende KVD en naar de volgende KVD, enz... = afsplitsen van 400 paar per KVD
3 - junktiekabels
4 - straatkabels naar huizen
We spreken van kabels van ...... tot 3000 paar met enkel een loden mantel om, de diameter van de kabel is dan ook navenant !
Elke draad was omwikkeld met papier geen plastiek !
Nadeel, indien de mantel beschadigd .... werkte het bij insijpelen van water zoals een spons = "een verzopen kabel".
Deze kabels liggen er nog altijd met hopen !
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
De R.T.T., pure nostalgie.
Waar is de tijd dat een telefoongesprek 5 Belgische franken kostte.
In die tijd tamelijk prijzig, maar je kon voor die prijs wel bellen en zeveren zo lang als je wilde.
Nadeel : als je toen belde voor een defect, kon het wel eens maanden duren vooraleer het opgelost was.

In die tijd tamelijk prijzig, maar je kon voor die prijs wel bellen en zeveren zo lang als je wilde.
Nadeel : als je toen belde voor een defect, kon het wel eens maanden duren vooraleer het opgelost was.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ja, maar dat was "binnen de zone"Sylvester schreef:Waar is de tijd dat een telefoongesprek 5 Belgische franken kostte.

Buiten de zone was het 10 BEF (aangrenzende zone) of 25 BEF (niet-aangrenzende zone).
Als je dan op een antwoordapparaat terecht kwam, of je was verkeerd verbonden, was je meteen 25 BEF kwijt

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die rode zijn gewoon vaak fasekabels die van de kleine cabines naar de straatkasten gaan, zit dus gewoon 380Volt op volgens mij. Zijn vaak zo per 3 gedraaid ( fases ).konda schreef:Ik weet dat geel coax is en oranje telefoon kabels, zwart denk ik stroom te zijn.
Maar wat is rood?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Op 1 Januari 1985 was dat gedaan want dan was het berekend per eenheid van 6 minuten voor een zonaal gesprek .... en dit nog onder de R.T.T.Sylvester schreef:De R.T.T., pure nostalgie.![]()
1 September 1997 werd er een aanpassing gedaan, de aangrenzende zones (en zelfs verder) werden aanzien als zonaal ....
Hoe dichter bevolkt hoe minder je aangrenzende zones had .....
Voor Wallonië kwam dat beter uit want .... minder dicht bevolkt !
Dit onder Belgacom.
In 1998 invoering van seconden tarifering, maar de eerste 3 minuten waren nog altijd een vast tarief van 6 frank tijdens piekuren !
In de daluren halve prijs en na 10 minuten als extra voor telefonie 30% korting en voor internet 50% korting !
Dit onder Belgacom.
Idem dito voor een faxtoestel toen, dat keek toen niet of het om een fax ging of een gewoon telefoongesprek ....philippe_d schreef:Ja, maar dat was "binnen de zone"Sylvester schreef:Waar is de tijd dat een telefoongesprek 5 Belgische franken kostte.
Buiten de zone was het 10 BEF (aangrenzende zone) of 25 BEF (niet-aangrenzende zone).
Als je dan op een antwoordapparaat terecht kwam, of je was verkeerd verbonden, was je meteen 25 BEF kwijt.
met soms de gekende gevolgen .... een verloren oproep met een prijskaartje aan !
Bij de R.T.T. spreken we dan van lokaal, zonaal, interzonaal en Internationaal gesprek:
1 - Lokaal .... was enkel in je eigen zone.
2 - Zonaal .... was enkel de aangrenzende zone.
3 - Interzonaal .... was alles wat geen aangrenzende zone was !
4 - Internationaal .... was het buitenland.
Een abonnee die verschillende types restricties wilden op zijn lijn, werd doorverwezen naar een huur van een PABX toen ....
En daar had je de mogelijkheid om enkel Intern toe te laten ook ....
Het bekabelen van huizen - appartementen - buildings was toen ook volledig gratis .... bij de R.T.T.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
- Bedankt: 763 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En zoals Geert Hoste het zei, ge kreeg toen de portier aan telefoon, maar ge had wel binnen de minuut iemand vast 
Alleen een nieuwe lijn installeren duurde een paar maand, iirc.
Vroeger was ni altijd beter ze. Het ene verbetert en het andere verslechtert
[
Post made via mobile device ]

Alleen een nieuwe lijn installeren duurde een paar maand, iirc.
Vroeger was ni altijd beter ze. Het ene verbetert en het andere verslechtert

[