Tot nu gebruikte ik om een mooi rapport te maken in access volgende expressie:
=IIf([Thuis]=Ja;"Veteranen A - " & [Tegenstander];[Tegenstander] & " - Veteranen A")
'Veteranen A' is de eigen ploeg, die wordt zo automatisch toegevoegd naargelang 'thuis' is aangevinkt (true).
Het maakt een rapport om de uitslagen van een voetbalploeg weer te geven.
Nu wil ik dit aanpassen om op dagen dat er geen wedstrijden zijn bijvoorbeeld '*feestdag' in de tabel 'Tegenstander' te zetten, dan de expressie die '*' te laten herkennen om dan die '*' weg te laten en niet de eigen ploeg te laten vermelden, maar het lukt me niet.
Dit was mijn redenering:
=iif(left[Tegenstander],1)="*";mid[Tegenstander],2;(=IIf([Thuis]=Ja;"Veteranen A - " & [Tegenstander];[Tegenstander] & " - Veteranen A")
)
Iemand een idee?
Access
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Het ziet er mij vooral een verwarring uit met haakjes en komma's, dit lijkt me correcter:
Wat heb ik gedaan?
- left en mid moeten gevolgd worden door haakjes
- de komma van de functies left en mid veranderd in komma punt (omwille van je regional settings)
- het = teken bij de tweede IIF weggedaan, dit gelijk aan teken dient enkel ter toewijzing van een expressie aan de inhoud van een veld
- Achteraan ontbrak nog een haakje
Wanneer je echter deze call zou proberen op een Engelstalige Access, dan zal dit niet werken. Wijzig daarom IIf([Thuis]=Ja; ... naar IIf([Thuis];... Vermits het om een boolean gaat weet Access hiermee dat je Ja, Yes, True, ... bedoelt.
De formule wordt dan:
Code: Selecteer alles
=iif(left([Tegenstander];1)="*";mid([Tegenstander];2);IIf([Thuis]=Ja;"Veteranen A - " & [Tegenstander];[Tegenstander] & " - Veteranen A"))
- left en mid moeten gevolgd worden door haakjes
- de komma van de functies left en mid veranderd in komma punt (omwille van je regional settings)
- het = teken bij de tweede IIF weggedaan, dit gelijk aan teken dient enkel ter toewijzing van een expressie aan de inhoud van een veld
- Achteraan ontbrak nog een haakje
Wanneer je echter deze call zou proberen op een Engelstalige Access, dan zal dit niet werken. Wijzig daarom IIf([Thuis]=Ja; ... naar IIf([Thuis];... Vermits het om een boolean gaat weet Access hiermee dat je Ja, Yes, True, ... bedoelt.
De formule wordt dan:
Code: Selecteer alles
=iif(left([Tegenstander];1)="*";mid([Tegenstander];2);IIf([Thuis];"Veteranen A - " & [Tegenstander];[Tegenstander] & " - Veteranen A"))