2 Zekeringen voor hele verdieping?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Met uitzondering van het kookfornuis zit vrijwel het hele gelijkvloers (lichtnet en stopcontacten) op dezelfde 2 zekeringen van 16A. Dus als er eentje van de 2 zekeringen uitgezet wordt, valt alles uit, hoewel bij 1 dubbelstopcontact zat er blijkbaar wel nog een beetje stroom op (getest met een ventilateurke dat nog een beetje draaide) en een lichtpunt floepte aan toen 1 van de 2 zekeringen uitgezet werd.

Mijn vraag: is zo'n setup met 2 zekeringen voor eenzelfde kring een normaal situatie want er zitten veel meer dan 8 licht-en stopcontactpunten op deze 2 zekeringen?

Ik zou namelijk graag één van deze kabels verleggen en eventueel nog enkele stopcontacten bijplaatsen -- enkel voor 't gemak, niet voor continu extra verbruik; de enige verbruikers van lange duur op deze kring zijn het wasmachine, de frigo, de dampkap, de computer, en een paar lichtkringen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je mag maximaal 8 stopcontacten op 1 zekering plaatsen.
Verlichting is "oneindig", maar gebruik toch ook maar 8 als richtlijn.
Het is perfect mogelijk dat je op een verdieping 2 zekeringen hebt die de stopcontacten doen, dan heb je 16 stopcontacten.
Vergeet trouwens niet dat het ook meervoudige stopcontacten mogen zijn, meerdere stopcontacten onder 1 afdekplaat.

Dat je ergens nog "een beetje" stroom uit zou krijgen, als de zekering afstaat, klinkt heel gevaarlijk.
Ofwel staat er stroom op, ofwel niet.

2 zekeringen voor 1 kring is ook onzin, je mag voor elke zekering nog een andere zekering plaatsen, maar dat is nogal dwaas.
Aan de uitgaande kant van de zekering, mogen dus maximaal 8 stopcontacten staan.

Verlichting moet trouwens gespreid zijn over minstens 2 kringen.

Is het een woning van voor 1981?
Heb je nog een keuringsattest, eendraadsschema of een situatieschema?

Zo ziet een situatieschema eruit:
Afbeelding

Eendraadschema:
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De woning is van midden jaren '50, met een vernieuwde keuken (jaren '90) op die kring. Een officieel elektrisch plan heb ik er nooit van gezien.

Ter info: het fornuis zit apart op 3 zekeringen (denk ik): twee met drukknoppen en eentje met schakelaar in het midden -- als ik eentje van de drukknoppen uitzet, knipperen de lichtjes van het elektrisch fornuis toch nog even aan maar met de schakelaar staat het volledig uit.

EDIT: het aantal stopcontactpunten (groepen) alleen is 21 op die kring.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 29 mei 2015, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Uw uitspraken klinken "too good to be true", waarlijk een cowboy-huis.
Als ik van u was, zou ik eens een elektricien bellen.
Denk aan de veiligheid van uzelf, uw partner/vrouw/..., kinderen, maar ook aan uw materiaal.
Is het een gekocht huis of een huurwoning?

Een kookplaat moet aangesloten zijn op 1 automaat, monofasig of 3fasig.
monofasig: 32A -> 3G6
3fasig: 25A -> 5G4
Je mag altijd een grotere doorsnede gebruiken, of een lichtere zekering nemen.
Alle andere constructies worden sowieso afgekeurd en zijn dus ook gevaarlijk.
heist_175
Moderator
Moderator

Durf je een foto te posten van uw zekeringkast :lol: ?

Op de kWh-meter zou een hoofdzekering moeten zitten, dan loopt er een kabel naar uw zekeringkast.
Die kabel moet op een 300mA differentieel aangesloten zijn (300mA of lager, 100mA mag ook bv).
Daarachter komen al uw zekeringen,
- maximaal 8 stopcontacten per zekering
- minimaal 2 kringen met verlichting
- stopcontact met verlichting en stopcontacten, telt elke verlichting als "1 stopcontact"

Vanuit de differentieel van 300mA is er ook een 2de differentieel aangesloten, deze keer eentje van 30mA.
Op die 2de differentieel is hetvolgende aangesloten:
- alles van de badkamer (stopcontacten + verlichting)
- stopcontacten voor vaatwasser, boiler, wasmachine, droogkast, ...
- verlichting en stopcontacten van elke ruimte die een douche of bad heeft staan

Bovenstaande gaat ervanuit dat je een aarding hebt met een spreidingsweerstand van maximaal 30Ohm.
Als het meer is, moet je een pak differentieels toevoegen.

Weet ook dat als je een keuring aanvraagt, ze het na een tijdje voor bekeken houden. Ze gaan niet voor u alle gebreken oplijsten zodat jij exact weet wat er moet gebeuren.
Als de situatie "te erg" is, dan keuren ze af op basis van enkele (grove) fouten en zetten erbij dat je heel uw installatie in orde moet brengen
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

als vuistregel kan je nemen:
  • Stopcontacten afzekeren met 16A, draadsectie 2.5mm²
    Verlichting afzekeren met 10A, draadsectie 1.5mm²
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

KWh meterkast gaat naar eerste zekeringskastje met differentieel van 0.03A (Hager U740, 40A) dus ik denk dat alles daarachter zit.

Bedankt voor de info -- Ik denk dat er dan inderdaad beter eens degelijk naar gekeken wordt :?
heist_175
Moderator
Moderator

rmag schreef: Stopcontacten afzekeren met 16A, draadsectie 2.5mm²
Verlichting afzekeren met 10A, draadsectie 1.5mm²
Dat is voorzichtig, dus goed.

Stopcontacten: maximaal op 20A en minimaal 2,5mm² draadsectie -- zekering mag gevoeliger (lager), draadsectie mag hoger (maar dat gaat u een pak geld kosten)
Verlichting: maximaal op 16A en minimaal 1,5mm² draadsectie -- zekering mag gevoeliger (lager), draadsectie mag hoger (maar dat gaat u een pak geld kosten)
Verlichting mag ook op 20A, maar dan moet alles dubbelpolig geschakeld worden (veel plezier om een dubbelpolige wissel aan te sluiten)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Provider

heist_175 schreef:2 zekeringen voor 1 kring is ook onzin, je mag voor elke zekering nog een andere zekering plaatsen, maar dat is nogal dwaas.
Hij bedoelt waarschijnlijk één kring, waarvan de beide fases afgezekerd zijn.
In jouw terminologie is dat "één zekering" ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator

Zekeringen (officieel automaten) zijn anno 2015 inderdaad meteen op beide polen aan of uit, oudere modellen hebben per pool een schakelaar.
De boel zal natuurlijk niet werken als je maar 1 pool afsluit. Of er ook 1 pool kan "doorslagen" terwijl de andere "aan" blijft? Geen idee?

Ook die toestellen worden zonder meer afgekeurd. Om bovenstaande reden, maar ook omdat je daar aan de stroombanen kan als je de dekplaat weghaalt. Omdat je dan meteen op 10mm² leidingen kijkt, is dat wel gevaarlijk :).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

heist_175 schreef:Je mag maximaal 8 stopcontacten op 1 zekering plaatsen.
Eigenlijk contactpunten, als er enkele in groep zitten ziet men dat als 1 contactpunt blijkbaar. Bvb in van die witte plastieke buizen die in IT-lokalen veel voorkomen, daar zitten stopcontacten vaak per 2 of 4 samen, dat telt men blijkbaar als 1 contactpunt waardoor meer dan 8 stopcontacten mogelijk zijn op 1 kring (da was toch de verklaring in men elektriciteitslessen paar maand terug).

In oudere huizen komt dat nog wel vaker voor, 1 zekering per verdieping. Bij nieuwere gaat het soms al van 1 per kamer bijna.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:2 zekeringen voor 1 kring is ook onzin, je mag voor elke zekering nog een andere zekering plaatsen, maar dat is nogal dwaas.
Waarschijnlijk zijn dit smeltzekeringen, dus 2 (smelt)zekeringen voor 1 kring
heist_175
Moderator
Moderator

MClaeys schreef:van die witte plastieke buizen die in IT-lokalen veel voorkomen
8 stopcontacten kunnen ook meervoudige zijn, achter 1 dekplaat.
In IT-lokalen, dat is nog iets anders. Dat is geen dekplaat. Volgens mij telt elk stopcontact apart. Anders kan je een hele kamer rond leggen met zo'n wit spul en heel die kamer wordt dan als "1" beschouwd? LIjkt me onwaarschijnlijk
heist_175
Moderator
Moderator

MClaeys schreef:van die witte plastieke buizen die in IT-lokalen veel voorkomen
8 stopcontacten kunnen ook meervoudige zijn, achter 1 dekplaat.
In IT-lokalen, dat is nog iets anders. Dat is geen dekplaat. Volgens mij telt elk stopcontact apart. Anders kan je een hele kamer rond leggen met zo'n wit spul en heel die kamer wordt dan als "1" beschouwd? LIjkt me onwaarschijnlijk
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

heist_175 schreef: Of er ook 1 pool kan "doorslagen" terwijl de andere "aan" blijft? Geen idee?
De snelste wint in dit geval :)
ttz, die slaat door.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Nenee, ik bedoel inderdaad meervoudige. Daar zitten ze dan telkens met een aantal gelijk samen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef:Zekeringen (officieel automaten) zijn anno 2015 inderdaad meteen op beide polen aan of uit, oudere modellen hebben per pool een schakelaar.
De boel zal natuurlijk niet werken als je maar 1 pool afsluit. Of er ook 1 pool kan "doorslagen" terwijl de andere "aan" blijft? Geen idee?

Ook die toestellen worden zonder meer afgekeurd. Om bovenstaande reden, maar ook omdat je daar aan de stroombanen kan als je de dekplaat weghaalt. Omdat je dan meteen op 10mm² leidingen kijkt, is dat wel gevaarlijk :).
Mijn woning is van na 1981, en goedgekeurd.
Toch heb ik ook aparte zekeringen per pool (ik heb de smeltzekeringen vervangen door éénpolige automaten).

Dat 1 pool doorslaat terwijl de andere aanblijft is ook niet zo abnormaal.
Zekeringen hebben niet allemaal precies de gelijke snelheid (lees: traagheid), de ene zal milliseconden eerder doorslaan bij overbelasting, en dan is overbelasting ook verdwenen op de 2de pool, toch?

En als je dekplaten weghaalt moet je er natuurlijk voor zorgen dat je altijd beide zekeringen uitschakelt van hetzelfde circuit :-) .
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Op zekeringen zit inderdaad een marge.
Maar het is wel zo als de ene net doorgesmolten is, is de andere ook al voorbij het "onomkeerbare" punt waarbij deze ook begonnen is met te smelten.
Met tot gevolg, je steekt een nieuwe en de andere is verzwakt en zal dus sneller doosrsmelten dan het theoretische.

Volgende week mijn project onder spanning zetten, 24 x 355 A zekeringen :-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator

philippe_d schreef:Mijn woning is van na 1981, en goedgekeurd.
Wanneer is die gekeurd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

mid 1985
heist_175
Moderator
Moderator

Toen werd alles goedgekeurd, soms zelfs voor het gebouwd was.
Enerzijds is uw keuringsattest nu verlopen (is "maar" 25 jaar geldig), anderzijds was de controle toen veel lakser en zijn de normen sindsdien verscherpt.
Anno 2015 zou die installatie sowieso afgekeurd worden, omdat je beide polen tegelijkertijd moet onderbreken (dus niet pool per pool apart) en dat je niet aan de vijzen van de zekeringen mag kunnen komen met uw handen/vingers.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Bij huishoudelijk moet je voldoen aan het AREI zoals het toen was, volgens mij is dat 1981 als ik me niet vergis.
M'n AREI ligt op het werk dus kan het niet opzoeken.
Uitbreidingen da's natuurlijk een ander verhaal.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator

Alle regels van het AREI zijn voor alle woningen, behalve woningen van voor 1981.
Achteraan het AREI zijn er enkele bepalingen (versoepelingen) voor woningen van voor 1981, die nog niet verbouwd zijn.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Idd, zoals heist zegt is een keurings ook maar 25 jaar geldig, ons huis is van 86 en heb dit jaar een herkeuring laten doen, zoals het opgelegd wordt.

Ik zou de TS toch aanraden om er (iemand) eens grondig naar te laten kijken.
Geen idee wat de verzekering zou zeggen moest er iets gebeuren.
Beter zorgen dat alles conform de richtlijnen is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Veel antwoorden en opmerkingen, sommige correct, andere correct voor installaties na '81. Kijk even op de website van AIB Vincotte naar het recenste document van huishoudinstallaties en kees daar wat wel en niet toegelaten is voor installaties van voor 81. Let wel bij wijziging dien je wel de nieuwe wetgeving te volgen.
heist_175
Moderator
Moderator

Je moet het zelf ook willen, een installatie van de jaren '50 in gebruik houden.
Ik heb in een huurhuis van 1947 gewoond en daar was de isolatie rond de draden een soort van katoen. Helemaal verduurd natuurlijk.
Je hoeft dan niet te schrikken dat je kortsluiting krijgt.
Toen we eruit gingen heeft de eigenaar de elektriciteit helemaal laten vervangen.

Je moet niet enkel aan de kost of de minimale regels denken, maar ook aan uw eigen veiligheid...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat enkel de plafond lampfittingen nog oude kabels bevatten, en ja, ik weet dat die beter eens vervangen zouden worden maar dan gaat het waarschijnlijk over het inkappen van nieuwe leidingen in meerdere kamers op 2 verdiepingen, en dat is eigenlijk zoveel als een totale verbouwing. Ik weet niet of men hier nog met verdeeldozen in de muren werkte (indien wel, ken ik de locaties ervan niet), dus ik weet niet of nieuwe aders trekken haalbaar is, maar dat de kabels er nog liggen ondanks vorige verbouwingen, doet me eerder denken dat het toen als onhaalbaar beschouwd werd.

Als ik sectie 10 voor installaties van voor 1981 bekijk in de vincotte.be gids, dan zie ik eigenlijk geen verboden situaties in huis (meer dan 8 per kring is toegestaan), al weet ik ook dat het allemaal beter eens vernieuwd wordt.

Ik neem aan dat de situatie hier gelijkaardig is aan die van philippe_d, waarbij de twee zekeringen eigenlijk de twee helften vormen van 1 hedendaagse zekering.

Bedankt voor alle reacties zover :beerchug:

[ Als het binnen enkele jaren allemaal wireless gaat, is een verbouwing misschien niet meer nodig. ]
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Wat in de lijst van vincotte staat, wetgeving, is inderdaad minimalistisch maar minimalistisch veilig. Zelf ook een appartement 'aangepast', aansluiting op openbaar net 25A (4mm2 hoofdleiding). Veel elektrische toestellen terzelfdertijd kan je niet terzelfdertijd laten werken. Verliesstroomschakelaar bijplaatsen, stopcontacten met aardingspen zonder aardingsdraad terug in originele staat brengen en alle 'belledraaduitbreidingen' afbreken.
Succes er mee.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”