Macbook pro stand + extern scherm

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Beste leden

Onder jullie zitten waarschijnlijk wel een paar Apple fanaten die deze vragen hopelijk kunnen beantwoorden.

Ik ben op zoek achter:

Een docking station en extern scherm voor iemand die met een MacBook Pro (Retina, 15-inch,Early 2013) werkt.

De dame in kwestie werkt momenteel met een 1280x1024 extern scherm en i.s.m. het retina scherm is dat scherm eigenlijk gewoon nutteloos.
Ze is dikwijls op verplaatsing (vandaar de Macbook) maar wil productiever zijn als ze op bureel is.
Men dacht aan een extra iMac maar ik zei waarom geen docking station? (doh :bang: :wink: )

Nu heb ik geen idee wat er op de markt is en kan ik niet direct iets vinden waarvan ik zeg, dat is het!
Ik kwam zaken als de Roost-laptop stand tegen.

Het mag zeker iets ergonomisch zijn. Ze was geen fan van de apple might mouse & keyboard dus het mag zeker iets anders zijn.

Dus even samenvatten:

Dock (keyboard/mouse/ergonomisch(er))
Extern scherm (die goed samenwerkt met retina display)

Het is niet de bedoeling om iets zoals een verticaal hengedocks te nemen, maar iets waarbij ze de 2 schermen ter gelijkertijd kan gebruiken.

Wat gebruiken jullie? Zijn er kant en klare oplossing?
Kiest ze best voor dock zonder keyboard & muis?

Véél vragen, hopelijk kunnen jullie helpen.

Funk

PS: Misschien ook iets die nog gebruikt kan worden als ze naar het volgende type Macbook Pro gaat.
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ik heb allerlei constructies geprobeerd, en voor mij persoonlijk is gewoon op m'n bureau op de MacbookPro zonder tralala werken nog het productiefste. Als ik een groot overzicht wil hebben, of we moeten met 2 op 1 project/scherm werken, dan sluit ik m'n 27" Dell aan via thunderbolt poort (die dan als DisplayPort gebruikt wordt)

Als de Zenboxx uit is (http://zenboxx.com) ga ik die ook nog wel eens proberen, dan tesamen met de 27", Apple keyboard en de Apple Magic Trackpad. Maar iets zegt me dat ik daarna toch gewoon terug ga naar gewoon de MacbookPro...

Ah, er zijn maar weinig "docks" voor Apple laptops zoals je die kent voor Dell of HP laptops. Er zijn wel een aantal thunderbolt "docks" van Belkin bijvoorbeeld, maar zo eentje waar je je macbook "in kan klikken" niet nee.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Dju, ik dacht selder gaat zeker iets deftig uit zijn mauw kunnen schudden, maar dacht wel dat het niet zo simpel ging worden om een deftig dock te vinden.
De zenboxx ziet er tof uit maar nog niet te verkrijgen.

Welke 27" monitor gebruik je selder?
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Nu momenteel staat er een HP ZR2740W (en dus geen Dell, dat was de vorige) op m'n bureau, maar die gebruik ik dus maar zelden. Aangesloten met een kabel met aan de eene kant DisplayPort en aan de andere kant Thunderbolt omdat HDMI eigelijk maar gespecificeerd is tot 1920x1080 en niet tot 2560x1440...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Ik, als arme student, los dat op met 2 euro ikea serviettenhouders:

Afbeelding

Afbeelding

Naar het idee van:
http://www.ikeahackers.net/2012/02/macb ... stand.html

Voordelen:
- Goedkoop
- Neemt heel weinig plaats in
- Alleen power/DP/USB nodig, scherm dient als hub waar toetsenbord/muis/andere dingen aan hangen.

Nadelen:
- Je mist de schermruimte op de macbook, al is dat met een 23inch scherm en een 13 inch macbook niet echt relevant
- Je mist de specifieke knoppen voor geluid/... op je macbook. (tenzij je een extern Apple toetsenbord er aan hangt.
- je moet drie kabels insteken. Ik heb daar geen probleem mee, aangezien er al een hub in het scherm steekt.

Met een Macbook Pro heb je wel meerdere video uitgangen om eventueel meerdere schermen aan het hangen. (of te daisy chainen)
icm met 1 (of twee) Dell U2515H, heb je relatief goedkoop (300 euro) 2560x1440 pixels.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Ik gebruik op mijn kot 2 keer 24" + mijn 15" Retina MBP scherm. De MBP staat in het midden en dan aan elke kant een scherm. Lijkt misschien een rare opstelling maar deze werkt voor mij het handigst. De schermen zijn Philips 244E5QHSD's, echt heel tevreden van. Ik was ook eerst van plan om een 27" te kopen, maar dit ging me nog duurder uitkomen dan die 2x 24" Full HD's.
Een scherm is aangesloten via HDMI, het andere via Thunderbolt (als Mini DisplayPort) naar VGA (maar dat wordt binnenkort ook HDMI). Verder hangt er nog een Thunderbolt naar Gigabit Ethernet adapter aan, een externe USB3 schijf rechtstreeks en een (powered) USB2 hub met toetsenbord, geluidskaart, oplaadkabel voor iPhone, printer, ...

Ik ben momenteel niet ter plaatse dus kan geen foto plaatsen. Ik moet wel toegeven dat deze setup niet de meest handige is om constant in- en uit te pluggen. Voor mij is dat niet echt een probleem aangezien de MBP vooral als desktop wordt gebruikt nu en ik hem enkel afkoppel tijdens het weekend om mee naar huis te nemen. Onderweg gebruik ik een MacBook Air 13".
Wat misschien wel een oplossing kan zijn is een Thunderbolt hub. Die hebben doorgaans een hoop USB3-poorten, HDMI, audio out's, ... Op die manier kan je in principe met twee kabels toekomen: power en Thunderbolt. Al de rest hang je aan de hub en laat je daar aanhangen. De keerzijde van de medaille is dat Thunderbolt hubs op het moment wel nog zeer prijzig zijn, ik denk dat ze rond de 200 dollar beginnen. Ik heb er daarnet nog iets over gelezen op 9to5Mac, ik zal zo dadelijk eens zoeken.

Ik gebruik een Apple Keyboard met numeriek klavier en ga binnenkort ook een Magic Trackpad kopen. Persoonlijk ben ik er heel tevreden van, maar dat is natuurlijk eigen smaak. Vooral het trackpad beïnvloedt mijn 'workflow' echt enorm.

EDIT: toch een foto gevonden.

Afbeelding
Die MacBook Air staat daar normaal uiteraard niet.
Laatst gewijzigd door butskristof 28 mei 2015, 19:18, in totaal 1 gewijzigd.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Bij deze de 9to5Mac artikels over die Thunderbolt docks:

http://9to5mac.com/2014/12/12/review-el ... lt-2-dock/
http://9to5mac.com/2015/01/22/review-ca ... station-2/
http://9to5mac.com/2015/04/01/review-ka ... ress-dock/

Ze zitten dus allemaal wel tussen de 200 en 250 dollar. Voor mezelf vond ik het dat niet waard aangezien ik mijn setup maar een keer per week of zo moet afkoppelen, maar als het gemak van maar twee kabels te hebben voorgaat..

De features zijn wel ruwweg dezelfde: 2x Thunderbolt 2, 3x USB3, Ethernet, audio en HDMI. Eigenlijk is die Zenboxx min of meer de beste oplossing maar toen ik een jaar geleden mijn setup begon uit te werken werd die me ook al aangeraden. We kunnen er dus nog lang op wachten..
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”