Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Wat was er,voor FM op de radio kwam? was dat geen middengolf?(AM genoemd,of een 500 tot 1600 KHZ).Wel,vroeger in de jaren '60 en '70 werden die het meest beluisterd,geen wonder,want de meeste grote zeezenders waren daar ook op,niemand klaagde daarover,Radio Noordzee bijv. op 214 Middengolf.(radio Veronica(192 M) is later overgeschakeld op FM,denk ik,maar de meeste bleven op AM).FM van 1 tot 20 000 Hertz.
Nu nog,op dit ogenblik zijn er nog steeds radio's die men op AM kan beluisteren,als men dat wil,want de FM kwaliteit is o zo veel beter.
Nu hebben we DAB,en DAB +.Wel ik hoop dat men er iets kan op vinden om tenminste dan ook nog FM kan ontvangen.De vrije radio's kunnen er op hun beurt verder voor zorgen dat FM populair blijft,ze hebben dan ruimte zat.
Laat ons hopen dat de goeie tijd,van de vrije radio's terug een boost krijgt,(ik ben zeker fan)en de traditionele zenders kunnen dan uitzenden op DAB+,of gewoon DAB.
Vele jaren geleden waren de zeezenders o zo veel meer populair dan al die traditionele zenders.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Jantje 81... (van oradio vermoed ik ;) ) wat zie jij dan als ketenradio? Hoeveel stations? Enz.. Top heeft in antwerpen vlaamsbrabant en limburg telkens maar 1 frequentie meer over..toch ziet men dit vaak als nationale keten (wegens het verleden) .. nochtans trendy heeft 8freq in limburg/antwerpen.

Meest belangrijke ..hoeveel zal deze verplichting kosten? Iedereen zal verplicht worden met norkring te werken (eigen zendersite's zullen niet kunnen) aangezien zenders in een multiplex zitten.

Men heeft de (lokale)radio politiek doodgemaakt ten voordele van VRT (met opleggen van absurde technische beperkingen, absurde reglementen en torenhoge kosten). Iedereen die het wereldje kent is het daarmee eens. Vraag is hoeveel 'slots' er nu zijn op dab+ voor niet openbare radio's en wat de verplichtingen zijn (kosten/norkring enz)
Vraag is ook of je niet beter een COMMERCIEEL station zelf laat beslissen om in te stappen? Dat zullen ze toch zeker doen op de moment dat ze menen dat het voor HUN commercieel een goede keuze lijkt?
Met DAB is er geen commerciële op de kar gesprongen .. laat staan een lokale.. en nu zijn wij allen (belastingbetalers) daarvan de dupe want wij hebben die achterhaalde technologie wel betaald ..+de reclamecampagnes die de overheid voor dab heeft gevoerd ... maar amper een handvol mensen heeft hier effectief gebruik van gemaakt

Ik ben helemaal niet zeker dat DAB+ een boost gaat geven aan de lokale radio's.. moest dat zo zijn zal men ofwel de kosten aan norkring kunstmatig hoog houden (voor VRT geen probleem , wij betalen toch) ofwel meer sabam/billijke aanrekenen aangezien het 'potentieel luisterpubliek' groter is. Ik maak me daarin geen illusies. Hoe HVG het trouwens klaar heeft gespeeld om FG maar vooral STAD op DAB+ te krijgen is mij een raadsel. Een lokale uit antwerpen die op DAB+ testuitzendingen zit vanuit brussel??? waar zit daar de logica ...
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ook AM uitzendingen zijn niet blijven stilstaan... hier is de digitalisering ook al enkele jaren aan de gang via DRM.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Flup schreef:Jantje 81... (van oradio vermoed ik ;) ) wat zie jij dan als ketenradio? Hoeveel stations? Enz.. Top heeft in antwerpen vlaamsbrabant en limburg telkens maar 1 frequentie meer over..toch ziet men dit vaak als nationale keten (wegens het verleden) .. nochtans trendy heeft 8freq in limburg/antwerpen.
Flup,
Als er via DAB+ voldoende ruimte is dan hoeven de 'nationale producten' die vandaag (deels) lokaal werken omdat ze op lokale frequenties zitten die schijn niet meer hoog te houden. Hoeveel frequenties een keten vandaag heeft doet er niet echt toe. Topradio, Clubfm, Familyradio, VBRO, Storyfm, (misschien ook Trendy, dat ken ik niet zo goed),... zijn nationale producten. Die mogen wat mij betreft allemaal een perfect nationaal bereik hebben, op DAB+ welliswaar.
Flup schreef: Meest belangrijke ..hoeveel zal deze verplichting kosten? Iedereen zal verplicht worden met norkring te werken (eigen zendersite's zullen niet kunnen) aangezien zenders in een multiplex zitten.
Het zal niet duurder zijn dan zoveel FM-zenders te onderhouden en dan krijgen ze eindelijk het bereik waar ze dagelijks nat van dromen.

Flup schreef: Vraag is ook of je niet beter een COMMERCIEEL station zelf laat beslissen om in te stappen? Dat zullen ze toch zeker doen op de moment dat ze menen dat het voor HUN commercieel een goede keuze lijkt?
Met DAB is er geen commerciële op de kar gesprongen .. laat staan een lokale.. en nu zijn wij allen (belastingbetalers) daarvan de dupe want wij hebben die achterhaalde technologie wel betaald ..+de reclamecampagnes die de overheid voor dab heeft gevoerd ... maar amper een handvol mensen heeft hier effectief gebruik van gemaakt
Neen, dat kan niet. Er zijn vandaag maar 3 commerciële stations in Vlaanderen en die willen om zeer bedenkelijke redenen niet op DAB+. Dat heeft niets te maken met geluidskwaliteit, of dat hun luisteraars nieuwe radio's moeten kopen, kosten die daarbij komen kijken, enzoverder. Ze willen alleen maar vermijden dat hun luisteraars toch een DAB+ radio zouden kopen waardoor ze toegang krijgen tot veel meer zenders. Niet meer en niet minder. Vandaag zegt de Q-luisteraar dat hij geen DAB+ wil want Q zit er toch niet op.

We wachten toch ook niet tot Telenet zelf beslist om de kabel open te stellen voor concurrentie. Want dat zullen ze dan even snel doen als dat Q, Joe en Nostalgie op DAB+ komen.
Flup schreef: Ik ben helemaal niet zeker dat DAB+ een boost gaat geven aan de lokale radio's.. moest dat zo zijn zal men ofwel de kosten aan norkring kunstmatig hoog houden (voor VRT geen probleem , wij betalen toch) ofwel meer sabam/billijke aanrekenen aangezien het 'potentieel luisterpubliek' groter is. Ik maak me daarin geen illusies. Hoe HVG het trouwens klaar heeft gespeeld om FG maar vooral STAD op DAB+ te krijgen is mij een raadsel. Een lokale uit antwerpen die op DAB+ testuitzendingen zit vanuit brussel??? waar zit daar de logica ...
Lokale radio is niet (meer) mijne sector, de echte lokalen mogen zoals gezegd volop gebruik blijven maken van de FM-band. De huidige DAB+kavels zijn totaal ongeschikt voor lokale radio, die zullen het er vermoedelijk ook niet al te lang volhouden. Landelijk DAB+-bereik zoals dat nu wordt aangeboden door Norkring is volgens mij alleen geschikt voor bestaande ketens en nieuwe landelijke projecten. Maar natuurlijk alleen als Q, Joe en Nostalgie ook op DAB+ komen en luisteraars ook effectief voor DAB+ zullen kunnen en willen kiezen.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

voor diegene die niet willen investeren in een DAB+ ontvanger en al een SDR stick hebben, of er eentje willen kopen voor 15 euro is er gratis software...

je had al de bestaande gratis software waarbij je van deze ordinaire DVB-T stick een ontvangr kon maken van 50-1250 Mhz met ingebouwde spectrumanalyser, mits gebruik van andere drivers.... met de standaard drivers en de SDR-J software heb je een FM en DAB+ ontvanger incl spectrum analyser

software voor windows en linux is hier te vinden:
http://www.sdr-j.tk/index.html
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Flup schreef: Ik ben helemaal niet zeker dat DAB+ een boost gaat geven aan de lokale radio's.. moest dat zo zijn zal men ofwel de kosten aan norkring kunstmatig hoog houden (voor VRT geen probleem , wij betalen toch) ofwel meer sabam/billijke aanrekenen aangezien het 'potentieel luisterpubliek' groter is. Ik maak me daarin geen illusies. Hoe HVG het trouwens klaar heeft gespeeld om FG maar vooral STAD op DAB+ te krijgen is mij een raadsel. Een lokale uit antwerpen die op DAB+ testuitzendingen zit vanuit brussel??? waar zit daar de logica ...
FG heeft als ik mij niet vergis een frequentie in Brussel (106.5), dus dat is zo gek nog niet :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

jantje81 schreef:Ze willen alleen maar vermijden dat hun luisteraars toch een DAB+ radio zouden kopen waardoor ze toegang krijgen tot veel meer zenders. Niet meer en niet minder. Vandaag zegt de Q-luisteraar dat hij geen DAB+ wil want Q zit er toch niet op.
Beetje kort door de bocht. Je hoeft geen DAB radio te bezitten om toegang te krijgen tot veel meer zenders. Wie satelliet tv kijkt, die heeft ook een knopje op zijn AB waarmee hij naar radio modus kan schakelen. Alleen al het aanbod via satelliet is enorm groot. Maar omdat er maar weinig via satelliet kijken, bestaat er ook nog zoiets als internet en de populaire app "iTunes", beschikbaar op Mac en Windows. Je hoeft dat maar op te starten om te zien dat er een wereld voor je opengaat qua radio aanbod. Duizenden en duizenden zenders. Ik blijf bij een stelling die ik hier al vaker herhaald heb: de mens is een gemakzuchtig dier. Ik zie het genoeg aan de reacties in dit topic. Ze luisteren al jaren via FM en willen dat zo behouden. Niks is makkelijker natuurlijk dan via FM te blijven luisteren. Ondanks dat dit forum er is voor (nieuwe) digitale technologieën blijf ik er mij toch over verbazen hoeveel conservatieve zielen hier zitten. Don't touch my f...ing FM or else...
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

gratis software geinstalleerd en getest en maar triest resultaat, woon in Tielt op amper 6km van de mast van Egem, DAB gaf al problemen en de DAB+ test geeft dezelfde problemen
Gebruik een dubbel telescopische antenne van bij de stick van 88-500 Mc , zou toch moeten lukken,,,,,dat beloofd nie veel goeds,,,,
dab+tielt_11052015.jpg
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Er luisteren nog genoeg mensen op de FM, ook via de kabel waarschijnlijk de reden dat Telenet nog altijd die FM zenders verdeelt anders hadden ze er allang mee gestopt en ik denk niet dat Telenet DAB+ zenders op de kabel zullen verdelen waarom zouden zij? Men kan nu ook radio beluisteren via hun digitale TV platform met digibox/digicorder en zelfs via de CI+ module, dus zal Telenet niet geneigd zijn om DAB+ zenders te verdelen wat nochtans technisch wel mogelijk is.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

@laroyj : je zal vermoedelijk "onder" de straling zitten denk ik dan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jantje81 schreef:Neen, dat kan niet. Er zijn vandaag maar 3 commerciële stations in Vlaanderen en die willen om zeer bedenkelijke redenen niet op DAB+. Dat heeft niets te maken met geluidskwaliteit, of dat hun luisteraars nieuwe radio's moeten kopen, kosten die daarbij komen kijken, enzoverder.
De enige reden lijkt me nochtans puur financieel in verhouding tot het aantal potentiele luisteraars. Zodra de DAB+ markt is open gebroken (genoeg mensen met een geschikte radio), en dat is de taak van de nationale zenders, zullen de commerciele zenders ook wel staan springen om op DAB+ te mogen.
jantje81 schreef:Ze willen alleen maar vermijden dat hun luisteraars toch een DAB+ radio zouden kopen waardoor ze toegang krijgen tot veel meer zenders. Niet meer en niet minder.
Welke "veel meer zenders" zouden dat dan wel zijn ?

Ik volg je bizarre conclusies dus helemaal niet.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

2.4 Ghz en 5Ghz straling beinvloed DAB+ nie hoor Krisken...en de FM zenders hangen aan een dummyload wanneer ze op de testbank of aan de spectrum analyser hangen....geen harmonischen in die band en mijn CBT straalverbinding die net in die frequentieband werkte heb ik 15 jaar geleden al verkocht :)
radiometeor.be
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

r2504 schreef:Welke "veel meer zenders" zouden dat dan wel zijn ?
Ik volg je bizarre conclusies dus helemaal niet.
ik denk dat hij dat theoretisch bedoeld. Anders kan je ook argumenteren dat telenet zijn coax helemaal niet hoeft open te stellen, want wie staat er te trappelen om daar diensten op te bieden; die paar gevallen zijn dan ook verwaarloosbaar.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:Gebruik een dubbel telescopische antenne van bij de stick van 88-500 Mc , zou toch moeten lukken
De "antenne" die je bij de goedkope SDR kitjes kan vinden stelt niet veel voor... soms doet een gewone koperdraad het al veel beter.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Over "veel meer zenders". Ik hoop niet te veel. Bij ons is de kwaliteit van de DAB uitzendingen van de VRT excellent. In het Verenigd Koninkrijk hebben ze zoveel zenders in DAB gepropt dat sommige zenders in mono uitzenden via DAB en slechter klinken dan AM.

Met DAB+ zal men er meer zenders kunnen inproppen dan met DAB maar toch, ook met DAB+ zal men niet moeten overdrijven.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Wie zit er te wachten op "meer" zenders?
Ik wil overstappen naar DAB(+) om een hogere geluidskwaliteit te hebben dan FM: geen ruis etc.

Maar nog méér zenders?
Ik zit niet te wachten op een bepaalde zender. Radio1 voor informatie, als ik muziek wil luisteren zet ik wel een CD/MP3 op.

We krijgen dan inflatie zoals op TV.
Libelle TV :bang: - wie kijkt daar naar?
Of NJAM, of ...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

...heb er nadien een scanner antenne aan gehangen die op het dak staat, waar ik perfecte ontvangst met de SDR stick heb op alle banden, echter voor de DAB geen beterschap....
Zit wel een beetje achter een heuvel richting Egem, geen vrijzicht op de 300m hoge mast maar dan nog op amper 6km afstand vind ik het maar magertjes...
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Provider

r2504 schreef: Welke "veel meer zenders" zouden dat dan wel zijn ?
Die komen vanzelf wel. Het is pas als er ruimte is dat nieuwe initiatieven zich kunnen ontwikkelen. Ruimte op een techniek waar mensen gebruik van maken uiteraard.

In Nederland zijn ze ook nog niet lang bezig met DAB+. Ik ontvang nu al deze waslijst van zenders op mijn DAB+ autoradio:

- De landelijken: NPO Radio 1, Q Music, NPO Radio 2, 538, NPO 3FM, SLAM!FM, 100%NL, NPO Radio 4, Sublime FM, NPO Radio 5 (AM), BNR Nieuwsradio, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica.
- De 'pluszenders': FunX, Sky Lovesongs, NPO Radio 6, Juize, NPO Radio 2 Top 2000, Sublime You, NPO 24Nieuws, NPO 3FM Alternative, Q-Music Non Stop, Classic FM, Efteling Radio, Radio Maria en Arrow Classic Rock.
- De regionalen: L1 Radio, Omroep Brabant, Radio Gelderland
- En vanaf september ook enkele regionale commerciëlen: Puur NL, Q-Music Limburg, Radio 8FM, Radio Decibel, RADIONL

Dat zijn er vanaf september dus al 35. En geloof me, daar zal het niet bij blijven. En hier ook niet als we dezelfde strategie ontvouwen.
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zijn dat niet allemaal zenders die nu ook gewoon op FM te ontvangen zijn in Nederland ?

Ik betwijfel of er veel exclusief op DAB+ zullen zitten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Op onderstaande website vind je veel info over DAB+, dekking (100% in 2017), aanbod...
Voor Nederland, uiteraard. Wij volgen wel, alleen, tegen welke snelheid?
http://www.tivoliaudio.nl/dab-dekking-nederland/
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
Bedankt: 393 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

net even in de auto gekropen en gezocht op een DAB+ testzender van VRT. gevonden, en is de Radio 1 zender. (80 kbps), de gewone DAB is 160 Kbps. Spijtig dat ze niet voor dezelfde datastream gaan en zo hogere (bijna 'CD'') kwaliteit. Binnen 10 jaar aan 10 Kbps :-(

och ja, regio Brugge, dus vermoed dat wij signaal van de Zender uit Egem opvangen?
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

DAB+ vereist minder bandbreedte in vergelijking met DAB, dus louter daarmee kan je niet vergelijken. Ze zouden inderdaad wel hoger kunnen gaan voor betere kwaliteit, maar het is momenteel ook maar een test dus dat kan nog veranderen

jantje81
Premium Member
Premium Member
Provider

Woensdagochtend is DAB+ (Digital Audio Broadcasting) gelanceerd. De nieuwe digitale radiotechnologie is in en rond Brussel te gebruiken. Het is de eerste stap richting DAB+ dekking in heel Vlaanderen.

Zeven commerciële radiozenders (TOPradio, VBRO Radio, Radio Maria, Radio FG, Radio Stad, FamilyRadio en ClubFM) zijn nu te beluisteren in digitale HD kwaliteit.

Grootste voordelen van DAB+ zijn de audiokwaliteit en dat er plaats is voor extra radiozenders in de ether. Dit biedt plaats voor nieuwe radiozenders. De grote zenders zijn nog niet beschikbaar voor DAB+. Als ook de grote namen overgaan naar het nieuwe formaat, zal het grote publiek hier ook sneller voor kiezen. DAB+ levert extra concurrentie op, dus daar zitten de zenders die nu bevoordeeld zijn door hun FM frequentie niet op te wachten.

Uitstapdatum FM-radio

De European Broadcasting Union (EBU) is voorstander van een duidelijke uitstapdatum voor FM-radio, om het gebruik van het DAB+ (Digital Audio Broadcasting) aan te moedigen. De EBU overkoepelt de openbare tv- en radiozenders in 56 landen.

Noorwegen is het eerste land wereldwijd dat stopt met FM-radio. In januari 2017 gaat de stekker er daar uit.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150520_01690081
Wat door "r2504" als bizarre conclusies werd afgedaan staat vandaag min of meer in de krant. :-)
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik zie nog steeds geen nieuwe zender... ondanks dat het nu dus wel kan via DAB+

Al de vermelde zenders kan ik vandaag ook gewoon op FM ontvangen... dus dit blijft een non-argument.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Provider

Dat is onmogelijk. Er is geen enkele plaats in Vlaanderen waar je Radio FG, Radio Stad en VBRO bijvoorbeeld kan ontvangen op FM.
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

ze zitten ook op een ander kanaal dacht ik dan initieel voorzien 11A ipv 12A ?

Kan iemand dat eens nakijken? in Egem zit of zat op 12A wel de test van de VRT DAB+
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jantje81 schreef:Dat is onmogelijk. Er is geen enkele plaats in Vlaanderen waar je Radio FG, Radio Stad en VBRO bijvoorbeeld kan ontvangen op FM.
Misschien niet allemaal tesamen... al vraag me ik af of na de test deze ook nationaal te beluisteren zullen zijn op DAB+ (want dat statuut - landelijke commerciele radio - hebben ze namelijk niet).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

eind 2017 zou dat een feit moeten zijn.....
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is niet omdat er dan landelijk DAB+ is dat alle zenders ook overal zullen beschikbaar zijn (tenzij je een bron hebt die dat duidelijk aangeeft).
heist_175
Moderator
Moderator

DeStandaard 21/5/2015
Sven Gatz zet FM-radio uit in 2025
Nog tien jaar kunt u luisteren naar uw FM-radio. Daarna schakelt Vlaanderen definitief over op digitale radio via DAB+. Dat hoopt minister van Media Sven Gatz althans. De officiële start van DAB+ verliep gisteren echter in mineur, door de afwezigheid van Q-music, Joe FM en Nostalgie.
In 2016 moeten de FM-frequenties opnieuw worden verdeeld. Dat creëert al een tijdje spanningen. Mediahuis en SBS zouden op dat moment graag een eigen, nationale FM-zender krijgen, en zo een stuk van de lucratieve markt voor radioreclame inpikken. ‘Ik sluit het zeker niet uit’, reageert minister Gatz op dat idee. Hij zegt wel dat de verdeling van de FM-radiolicenties waarschijnlijk pas in 2017 afgerond zal zijn. En er zal een belangrijke voorwaarde aan vasthangen: wie in 2017 een nieuwe FM-radiolicentie wil verwerven, zal eerst moeten beloven om te investeren in DAB+, zegt Gatz.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

beloven te investeren in DAB+ is voor een locale radio momenteel niet betaalbaar vrees ik, tenzij we zelf antennes Mogen plaatsen met kleiener vermogen...
Kan moeilijk geloven dat di e zenders echt 40.000 euro kosten, een bestaande zender zou toch deels omgebouwd moeten kunnen worden lijkt me...
stuurzender is anders maar HF versterkerstrappen blijven toch identiek....de CBT straalverbinding van weleer werkt op precies dezelfde frequenties, was indertijd een goedgekeurd toestel voor reportageverbindingen...volgens mij moet een dergelijk toestel bruikbaar zijn, er een dab mpx modulator opzetten....
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

DAB(+) is geen zender meer per station... je hebt hierop multiplexes.

"Zelf" een zender uitbaten zit er dus niet meer in... en gaan ombouwen gaat heus niemand doen (zeker niet voor een 100W zendertje).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

het is een uitdaging he :); er kunnen max 8 streams per kanaal /multiplex..in grote steden kom je wel aan 8 zenders en wanneer Norkring daar geen antenne heft vrees ik dat het toch zo zal moeten gebeuren, of wordt iedere locale radio plots regionaal ?
In West Vlaanderen Egem en Oost-Vleten, in Oost-vlaanderen Gent...er ligt momenteel niks tussenin, tenzij er een aantal DAB+ antennestations bijkomen...
radiometeor.be
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik vrees dat dit het einde zal betekenen voor de huidige lokale zenders. Ik vermoed dat we inderdaad naar regionale & nationale radio's gaan, of zelfs enkel nationale radio's. Diegene die de huurprijs zal/kan betalen voor DAB(+) zal kunnen overleven, de rest zal verdwijnen.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
jantje81
Premium Member
Premium Member
Provider

Ook Vlaanderen gaat DAB+ koppelen aan FM-licenties
In navolging op Nederland gaat ook Vlaanderen DAB+ koppelen aan FM-licenties. Dit liet de Vlaamse minister van Media Sven Gatz weten tijdens de lancering van DAB+ in Brussel. Momenteel zenden zeven commerciële radiostations via DAB+ uit, maar grote spelers als Q-music, Joe FM en Nostalgie ontbreken vooralsnog.

Sinds vorige week zenden Top Radio, VBRO Radio, Radio Maria, Radio FG, Radio Stad, Club FM en Family Radio uit via DAB+ in de regio Brussel. Q-music, Joe FM en Nostalgie doen vooralsnog niet mee. Zij genieten momenteel van een voorkeurspositie om in heel Vlaanderen op FM te ontvangen te zijn. Via DAB+ wordt de concurrentie flink groter en dus is het zaak om de luisteraar op FM te houden.

http://radio.nl/805794/ook-vlaanderen-g ... -licenties
Mooie stap in de goede richting.
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Hier een lijst,van radio stations die nu al DAB+ gebruiken<tot mijn verwondering is Familieradio er ook al bij

Frequenties in gebruik
Block 12A: 223,936 MHz
Operator: VRT

Radio 1 - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
Radio 2 - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
Radio Klara - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
Studio Brussel - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
Radio MNM - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
MNM Hits - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
Sporza - 160 kbit/s - Joint Stereo - 48 kHz
Nieuwsplus - 48 kbit/s - Mono - 24 kHz
VRT DAB+ Test - 32 kbit/s -stereo - overname van Nieuwsplus

Sinds 6 mei 2015 worden in Brussel via DAB+ de volgende zeven zenders doorgegeven:
Block 11A+: 216,928 MHz
Operator: Norkring

Topradio - "Test 1" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
VBRO - "Test 2" - 64 kbit/s - AAC - stereo - National Music
Radio Maria - "Test 3" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Arts
FG DJ Radio - "Test 4" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
Radio Stad - "Test 5" - - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
Family Radio - "Test 6" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Oldies Music
Club FM - "Test 7" - 64 kbit/s - AAC - stereo - Pop Music
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is niet verwonderlijk. Familyradio is de zusterradio van ClubFM.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Moderator
Moderator

De VRT zendt nu al in DAB+ uit en dan nog wel 160kbits (meer dan internetradio)?
Of is dat hun DAB aanbod?
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Ik vermoed dat dat DAB is. Ik heb geen DAB+ toestel om dit te testen, maar de frequenties en blok komen overeen met DAB (linkje).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik vraag me af of er goedkope miniatuur dab/dab+ ontvangertjes bestaan die het signaal converteren naar een standaard FM frequentie (zoals autozendertjes dat doen om muziek input op de autoradio te krijgen).

Kwestie van goedkoop je bestaande infrastructuur te kunnen blijven gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”