Topeconomen pleiten voor afschaffing contant geld

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Met de huidige technische mogelijkheden zijn munten en biljetten in feite een anachronisme', zegt de Duitse econoom Peter Bofinger in het Duitse magazine Der Spiegel. De Harvard-professor Kenneth Rogoff pleit ervoor om contant geld als betaalmiddel geleidelijk aan te laten uitdoven.

Bron: http://www.tijd.be/politiek_economie/in ... 3-3466.art
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

En de NVA wilde het cashplafond net optrekken naar €7500 (Europees ligt de lat op €7500), maar onder druk van CDV/OVLD zijn ze er dan toch op teruggekomen en blijft het €3000.
Daarenboven moet er dan ook geen witte kassa meer ingevoerd worden. Én besparen we op een zoveelste rondje aan toegevingen allerhande voor de horeca. Geen idee hoe vaak die sector al langs de overheidskassa is mogen passeren om minder zwartwerk te bekomen en telkens opnieuw 'gelooft' de minister hen. :bang:

Ik ben alvast voorstander. Maar iedereen weet dat het er natuurlijk nooit van gaat komen.
Ik gebruik enkel nog cash op de markt, gewoon omdat bijna niemand een betaalterminal heeft.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

en tegelijk schaffen we proton af...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

Reden afschaffing proton:
- offline portefeuille
- sterk dalend gebruik
- opkomst nieuwe betaaltechnologiën (NFC, QR)
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Je vergeet de hoofdreden waarom Proton werd afgeschaft:
Atos /Worldline verdiende er te weinig achter (*).
Ik heb als kleinhandelaar 15 jaar een protonterminal gehad
en het gebruik ging bij mij niet zo sterk achteruit zoals men
beweerde.Als je het niet meer promoot en de opladingsmogelijkheden
achterwege laat, gaat het natuurlijk achteruit.

(*) Ik heb nu een Bancontact terminal en voor hetzelfde clienteel
zal ik minsten 250 euro/jaar betalen ipv. 80 euro /jaar voor Pronton.
heist_175
Moderator
Moderator

Als gebruiker vond ik Proton ook omslachtig. Je moest eerst opladen om dan te kunnen gebruiken.
Op mijn bankrekening staat altijd geld, dus Bancontact is handiger.

Mocht de overheid cashless willen gaan, moeten ze maar meer concurrentie verplichten tov Atos.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ik denk dat het er vroeg of laat wel zal van komen, maar eerst zullen nog een aantal zaken moeten gebeuren(privacyvraagstuk, oudere mensen kunnen vaak alleen met cash werken, er is geen goedkoop alternatief voor in de kroeg op de markt, kleine handelingen tussen prive-personen).

Men zou beter beginnen met het afschaffen van de grote coupures. Hoeveel mensen gebruiken die briefjes van € 200 & € 500 bij (legale) transacties?
heist_175
Moderator
Moderator

Coupures in omloop:
Afbeelding

Laatst een rapport gezien waarin stond dat €500 massaal in omloop is (zie grafiek hierboven), puur om cashtransacties voor grote bedragen (drugs etc) mogelijk te maken.
Schaf die mega-coupures af en behoud enkel tot €100 ofzo. Dan heb je voor dezelfde deal 5 keer zoveel papier bij :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik gebruik enkel nog cash op de markt, gewoon omdat bijna niemand een betaalterminal heeft.
En zakgeld aan je kinderen doe je via een overschrijving dan :bang:
heist_175 schreef:Reden afschaffing proton:
- offline portefeuille
- sterk dalend gebruik
Waar is het alternatief... ik sleur ondertussen terug kilo's muntjes mee voor de drank en snoepautomaten :bang:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als men het cash geld wil afschaffen, al zal dat nog niet zo rap gebeuren, dan moet alle betalingen met Bancontact kosteloos worden want anders zal dat voor de consument een kostelijk grapje worden, zoniet dan moet de mogelijkheid om cash te betalen blijven want het kan niet zijn dat voor betalingen met Bancontact voor minder dan € 10 telkens € 0,20 aangerekend wordt, er zijn zelfs winkels die altijd € 0,20 aanrekenen ongeacht het bedrag. :x
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Inderdaad zakgeld via overschrijving - kind kan zelf afhalen bij de bankautomaat en moet niet met veel geld op zak rondlopen.
Overschrijving is automatisch, moet er niet aan denken.

Cola automaat is nu met bancontact (zonder pincode)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef:
- offline portefeuille
- sterk dalend gebruik
Waar is het alternatief... ik sleur ondertussen terug kilo's muntjes mee voor de drank en snoepautomaten :bang:
bij ons kan je nu via gewone bankkaart (dus met bancontact, geen visa) cola aankopen in de automaten. Eerste keer dat ik dat zie en nu al fan: gewoon kaart in de bak, Cola Zero selecteren, twintig seconden wachten en je hebt je cola (pas op: duurt écht zo lang, waarschijnlijk werkt dat op een inbelverbinding achtig iets).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

r2504 schreef:Waar is het alternatief... ik sleur ondertussen terug kilo's muntjes mee voor de drank en snoepautomaten :bang:
Je koopt je Snoepgoed, Suikerjunk en drank in de Colruyt en steekt het in je tas.
Dat komt véél goedkoper uit, dan zo'n automaat. Is met gemak de helft goedkoper.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Lord Utopia schreef:
r2504 schreef:
- offline portefeuille
- sterk dalend gebruik
bij ons kan je nu via gewone bankkaart (dus met bancontact, geen visa) cola aankopen in de automaten. Eerste keer dat ik dat zie en nu al fan: gewoon kaart in de bak, Cola Zero selecteren, twintig seconden wachten en je hebt je cola (pas op: duurt écht zo lang, waarschijnlijk werkt dat op een inbelverbinding achtig iets).
Dat is nog het grote "probleem", de snelheid.
Als ik naar de bakker ga bestel ik een brood, heb ik mijn geld klaar en ben ik binnen enkele seconden weer buiten. Als zijn terminal weer eens traag is (wat niet alleen bij de bakker gebeurt maar ook bij andere zaken) kan hij tot 3 klanten hun cash betaling in ontvangst nemen terwijl die ene met kaart betaald.
Het zou nochtans veiliger zijn voor die bakker moest dat systeem goed werken en er geen cash meer aanwezig zijn.

En de pannes vorige feestperiode en het jaar ervoor ben ik ook nog niet vergeten (om maar van de kortere pannes tussendoor te zwijgen).

Ik beperk het wel, ik denk niet dat ik nog vaak met meer dan 20 euro cash rondloop en elke week gaat al het kleingeld uit de portefeuille (op een 2 euro-stuk na) en aan de kant. Daar doe ik met de vriendin dan altijd iets tof mee tegen het einde van het jaar (jep, je pot een aardig bedragje op op den duur).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Er zijn genoeg alternatieven (bitcoin en dergelijke om anoniem geld te parkeren).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

200 en 500 moesten ze allang afgeschaft hebben.
Ik heb nog geen enkele winkel gezien die ze aanvaardt (ze doen al lastig over 100 soms).
Ik heb daarentegen 1x op een beurs iemand een toegangsticket weten kopen met een briefje van 200.
Daar is de grote baas moeten bijkomen, die het dan uitzonderlijk toegestaan heeft, na het kopieren van de ID kaart en tekenen van een mini-contractje dat snel snel opgesteld werd. Veel gedoe dus voor weinig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik ben voor de afschaf van het contant geld, maar eventueel met een tijdelijke tussenoplossing.
Schaf inderdaad alle grote biljetten af (zelfs die van 100€), en voor al een doordacht systeem in waarmee je makkelijk met de kaart, gsm, .. kan betalen.
Een overgangsperiode.
Maar de banken en hun verdoken kosten, die moeten wel in het oog gehouden worden. Ook de kosten voor de terminals in winkels, kramen, ... dat ze die niet doorrekenen aan de klant.

Maar, uiteindelijk is het een logisch gevolg van de evolutie.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zal leuk worden op een kerstavond oudejaarsavond of een drukke zaterdag en banksys valt uit.
en geen cash meer in omloop, ik zie het al helemaal voor mij :-D
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

De overheden zouden veel te veel macht krijgen,indien casch geld zou verboden worden,neen dit is zeker geen goed idee.Ook zal de computer criminaliteit er op vooruit gaan(er gaan zeker mensen zijn die een gaatje gaan vinden,om dit te omzeilen),en de vraag wat er moet gebeuren indien er een Crasch,of gewoon een stroompanne is,is niet veraf dan.
Laatst gewijzigd door fluppie 19 mei 2015, 10:36, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

De banken trouwens ook en die hebben in het verleden al ruimschoots bewezen dat dat niet altijd een goed idee is (zacht uitgedrukt).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Ik heb al in verschillende interviews een andere belangrijke reden gehoord, die hier nog niet vermeld is.
Vandaag lijkt negatieve rente (voor "consumenten") ondenkbaar; als je moet betalen om je geld op een rekening te laten staan, haal je het gewoon cash af en stop je het in een kluis. Als cash geld niet meer bestaat, kan dat niet meer.
Wanneer je vermoedt dat de overheid gaat beslissen over te gaan tot een "haircut" (bv 10% van alle banktegoeden inhouden om de overheidsschuld te verlichten) kan je alleen maar ondergaan, je kan niet op voorhand je geld afhalen om eraan te ontsnappen.
Basically, als de uitwijkmogelijkheid naar cash geld morgen niet meer bestaat, staat er geen enkele rem meer op de overheid en kan ze pakken wat ze wil pakken. Je kan het enkel nog omzetten naar iets waarvan je hoopt dat het in waarde gaat stijgen (edelmetaal, vastgoed, kunst,...).
heist_175
Moderator
Moderator

Dafke schreef:Maar de banken en hun verdoken kosten, die moeten wel in het oog gehouden worden. Ook de kosten voor de terminals in winkels, kramen, ... dat ze die niet doorrekenen aan de klant.
Verander dan toch gewoon van bank?
Bij Keytrade krijg je nu 5eurocent per transactie, bij andere banken krijg je een gratis pakket (Belfius Pulse, BNP Hello, ING Lion, ...) en bij andere banken moet je betalen voor een pakket. Blijkbaar zijn er toch mensen die het liever gratis hebben dan dat ze er geld voor krijgen of die zelfs liever nog betalen.
Dus zelfs bij heel duidelijke kosten (raadpleegbaar op elke website) zijn er nog mensen ontevreden?
Kosten voor terminals -> er is te weinig concurrentie, geen idee waarom. Ik zit niet in de branche :).

@ kerstmisfeest
geld geven kan ook NFC of met QR code, of ...
In Africa zijn GSM providers ook meteen bank, geld overschrijven kan met een SMS.
Net omdat de banksector daar ondermaats uitgebouwd is en de infrastructuur er niet is om iedereen PC-banking etc te geven, maar iedereen wel een telefoon heeft, werkt dat zo goed.
The Economist 28/04/2012
The Economist 27/01/2011
The Economist Insights - The Future of Banking in Africa 2014
The Economist 09/05/2015

@ panne
Er zijn meer betaalmogelijkheden dan Bancontact: NFC(Colruyt gebruikt dat nu al), QR, VISA, SDD, ...

Er zal niemand beweren dat de omslag voor 1/1/2016 gemaakt moet zijn, maar een transitiepad uitstippelen zou niet slecht zijn. (horizon: 10 Jaar)

@overheid
Wat een gek argument.
Morgen haal jij uw geld af en steekt het in een kluis.
Overmorgen vaardigt de overheid andere geldbriefjes uit en zit er in uw kluis enkel papier.
De maatregelen die jij opsomt zijn enkel goed "in oorlog". Zijn we al vergeten wat er na de 2de wereldoorlog gebeurde: beperking van chartaal geld en omzetting naar nieuw geld? Wat gebeurt er in landen met hyperinflatie op de moment dat de hyperinflatie bedwongen is -> een nieuwe munt of een vernieuwe munt. Zit je daar met uw kluis vol oud papier.

Tot nader order leven we in een democratie.
Als het oorlog is, gelden er andere regels.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Tot nader order leven we in een democratie.
Als het oorlog is, gelden er andere regels.
Ga dat maar eens in Cyprus vertellen ;) Da's overigens een euro-land...
heist_175
Moderator
Moderator

Heeft de overheid in Cyprus de spaarders mee laten betalen?
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Net terug van een weekend London, op geen enkel moment cash gebruikt/nodig gehad :-) Ik heb niets liever :bdaysmile:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

@specialk en heist: dat is nochtans het hoofdargument dat ook ik gelezen heb, gebruikt door een aantal economen. De mogelijkheid om negatieve rente in te voeren zonder dat de burger een ontsnappingsmogelijkheid heeft.

Tenzij ie, bv, alles in dollars omzet. Of goud. Etc etc...
Eigenlijk een natte economen-droom dus...

De bank is overigens verplicht, tot nader order, om ook oude briefjes in te ruilen aan een 1:1 waarde. Tenzij ze dat willen veranderen. Enfin, totaal absurd en gaat de eerstkomende tijd nog niet gebeuren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Heeft de overheid in Cyprus de spaarders mee laten betalen?
Als ik het mij goed herinner blokkeerden de banken plots het afhalen van geld, om te voorkomen dat mensen massaal hun geld zouden afhalen bij het uitbreken van de crisis daar.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... is-betalen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

als ik me goed herinner was dat overhevelen al dik aan de gang vooraleer van enige blokkering sprake was! Maw het "slimme" geld was al foetsie 8) 8)
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
heist_175
Moderator
Moderator

MClaeys schreef:
heist_175 schreef:Heeft de overheid in Cyprus de spaarders mee laten betalen?
Als ik het mij goed herinner blokkeerden de banken plots het afhalen van geld, om te voorkomen dat mensen massaal hun geld zouden afhalen bij het uitbreken van de crisis daar.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... is-betalen
Een bankrun voorkomen is nog iets anders dan een haircut op spaargeld.
Van een haircur op spaargeld is sprake geweest in 1 document.
Een haircut op aandeekhouders, dat is nog iets anders. Mensen die een hoger rendement willen en dus risico nemen, mogen dat hogere rendement opstrijken, maar moeten ook op de blaren zitten als het misloopt. Dus een haircut voor de aandeelhouders of obligatiehouders: waarom niet.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Het geld met de juiste bronnen eerder... een beetje zoals bepaalde politici hun vrouw die gelukkig de Fortis portefeuille op tijd verkocht, hadden die eventjes geluk zeg.
Wie denkt dat het uitvoeren van dit voorstel een goede zaak zou zijn is ongelooflijk naïef!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Van een haircur op spaargeld is sprake geweest in 1 document.
http://www.spaargids.be/sparen/algemeen ... veren.html
Deze link beweert toch dat ook gewone spaarders geimpacteerd waren. 100.000 eur is nu ook niet ZO veel he, om dan al van "grote spaarders" te spreken...
heist_175
Moderator
Moderator

Die bank (Laiki bank) is failliet gegaan en Cyprus garandeerde tot €100'000.
Niets gek toch?
Enkel spaarders van de failliete bank zijn betrokken, niet de hele sector.

In de nota waar sprake was van 10%, ging het over alles en iedereen in de EU-zone.
Ik heb hem toen serieus geknepen, want we stonden op punt een huis te kopen. Als ze dan plots 10% afromen, dan lukte het natuurlijk niet meer...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe moet je dan de stripster fooi geven in de striptease bar? Dominic Strauss Kahn zal wel tegen zijn. :angel:
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Met een QR-code op haar gat en de Bancontact app :beerchug:
heist_175
Moderator
Moderator

Die hebben een slipje met NFC-chip, een NFS (Near Field Slip)
Je kan ofwel met uw NFC-enabled-smartphone over hun slipje wrijven, ofwel een NFC-enabled ring kopen, en dan moet je met uw hand over hun slipje wrijven.
:angel:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”