Meetsysteem doet chauffeurs De Lijn ecologischer rijden

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

DeStandaard 12/05/2015
Sinds De Lijn Vlaams-Brabant in maart 2014 door middel van een toestel in bussen de rijstijl van haar circa duizend chauffeurs opvolgt, is het percentage chauffeurs met een goede ecoscore (kleiner dan 25 op een schaal van 0 tot 100) gestegen van 37 tot 53.
De ecoscore wordt onder meer bepaald door de snelheid waarmee de chauffeur optrekt of remt, of hij de motor afzet als de bus stilstaat en of hij defensief rijdt. Bij de beoordeling worden ook ongevallen en verkeersovertredingen in rekening gebracht. De Lijn beloont chauffeurs die het goed doen.
‘Op een jaar tijd hebben we hierdoor circa 70.000 liter diesel minder verbruikt, een vermindering van het totale brandstofverbruik met 4 procent.
Als ze zoiets gaan invoeren voor personenwagens om de verzekeringspremie mee te bepalen, zal het aangenamer rijden zijn. Je hebt alleen nogal wat privacy-issues.
De dag dat ze een "zwarte doos" in een auto verplichten, dat zoals bij een vliegtuig gesprekken in de cockpit en "flightdata bijhoudt, zal je het aantal zotten de weg ook zien dalen. Nu zie je geregeld iemand heel bruusk voorbijsteken om dan meteen terug in te voegen en op de rem te gaan staan, als "vergelding" omdat de voorbijgestoken chauffeur te traag reed. Met een flightdata recorder is dat verleden tijd.
Bon ik zie het nog niet gebeuren.

Gelukkig had die kerel zijn dashcam op staan, anders was het een ongeluk gebleven:
DeStandaard 06/05/2015
Een 27-jarige Nederlander kreeg vandaag 6 jaar cel voor een poging tot doodslag op zijn Belgische vriendin, omdat hij de wagen waarin ze beiden zaten, opzettelijk van een brug reed in het Oost-Vlaamse Destelbergen. In het ziekenhuis vroeg de jongeman aan een andere vriendin, met wie hij ook een relatie had, om 'alle stopcontacten' aan haar ziekenbed uit te trekken. Hij moet het slachtoffer ook 10.000 euro provisionele schadevergoeding betalen.
Eerst werd gedacht aan een ongeval, maar uit de opname van een dashcam in het voertuig bleek dat het paar een hevige discussie had. De 26-jarige vrouw gaf in de auto toe dat ze de avond ervoor haar vriend had bedrogen met een andere man. 'De beklaagde wond zich op en op een gegeven ogenblik zei hij ‘het interesseert me niet, weet je’. Daarna werd de wagen scherp naar rechts gestuurd', aldus de openbare aanklager.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Goeie zaak, al verwacht ik veel meer van de zelfrijdende auto(liefst zonder stuur).
Mensen die "sportief" willen rijden, moeten maar naar het circuit gaan.

En ik hoop dat mensen die dat een inbreuk op hun privacy vinden, geen GSM hebben, want daarmee kunnen "ze" ook relatief nauwkeurig volgen(ook met een simpele ouwe Nokia).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Nu zie je geregeld iemand heel bruusk voorbijsteken om dan meteen terug in te voegen en op de rem te gaan staan, als "vergelding" omdat de voorbijgestoken chauffeur te traag reed. Met een flightdata recorder is dat verleden tijd.
Verleden tijd als je het ook effectief gaat controleren... wie gaat dat doen voor enkele miljoenen wagens ?

Louter op basis van de "flightdata" kan je dat trouwens niet... je hebt namelijk geen context.

Dergelijke "flightdata" is dus louter te gebruiken voor globale conclusies (zoals eco rijden).
heist_175
Moderator
Moderator

Stel u bij de nauwkeurigheid van een "oude Nokia" niets voor.
Dit is mijn locatiegeschiedenis. In het gebouw waar ik nu zit, zit ik aan de voorkant op een andere mast (LTE) dan aan de achterkant (GPRS).
Dat levert zulk een beeld op:
Afbeelding

@controle
Alleen in geval van ongeval of betwisting natuurlijk.
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 27 keer

De kans dat het ooit ingevoerd wordt op personenwagens acht ik de eerste 10 jaar nihil, maar het zal ooit wel zo ver komen. Er zal een hele horde mensen zijn die hun vrijheid niet willen opgeven (om welke reden dan ook) en die er alles aan zullen doen om dit zo lang mogelijk tegen te houden. Dat is uiteraard hun goed recht.

Daarentegen... Op bedrijfswagens is dit enigszins al van toepassing m.b.v. tankkaarten en de kilometerstand die je steeds dient op te geven. Daaruit valt perfect uit te herleiden, samen met de specificaties van de wagen in kwestie of je een agressieve of defensieve chauffeur bent. Volgens mij heeft een bedrijf ook het recht om te weten hoe er met hun vloot aan wagens wordt omgegaan.

Persoonlijk ben ik van - onpopulaire - mening dat ze ons allen mogen tracken om een profiel op te maken van elke chauffeur. Niet noodzakelijk locatie, maar metadata van het gedrag. Diegene die gelijk gekken rijden zullen dan meer aan verzekering betalen wat rechtstreeks tot gevolg zal hebben dat het aantal gekken aanzienlijk zal dalen op de baan. De baan zal prettiger worden voor iedereen.

Ik rij zelf bijna dagelijks naar Brussel en het is daar steeds een pretje. Iedereen vecht voor elke vierkante centimeter, toetert en rijdt als een asociale idioot. Recentelijk werd ik aangereden door iemand die niet wou ritsen, de tegenpartij scheldt me de huid vol en wil zijn fout niet inzien. Tjah, daar start al een lange verzekeringskwestie. Sindsdien rij ik met een dashcam rond en de volgende keer hebben ze mij niet bij de neus. We gaan er geen zeurtopic over de toestand op de weg van maken, dus dat terzijde.

Ik zie mogelijkheden om een horde mensen op de weg enigzins onder controle te houden, metingen uit te voeren, er voor zorgen dat verkeersregels beter worden nageleefd, etc. Gebruik deze zwarte doos om gegevens van de wagen lokaal bij te houden, zoals het onderhoud, historiek van chauffeurs, foutmeldingen, ...

Er zijn veel zaken op te lossen door dingen centraal bij te houden en in beperkte mate publiek beschikbaar te maken, al dan niet persoonlijke gegevens volledig ter beschikking te stellen aan de rechtmatige eigenaar van de wagen of de persoonsgegevens.

Het is in beperkte mate al zo. Bij verschillende grote autofabrikanten kan je een trackingsysteem laten installeren op je auto waarop je beroep kunt doen in geval van verlies (diefstal of dergelijke) en de diagnose van je auto kan opvragen. Als je naar officiële garages gaat met je wagen hebben zij ook een historiek van elk onderhoud, ongeacht waar deze gebeurd is.

Vergeet ook niet dat autonome wagens om de hoek loeren, daar zitten vast al gelijkaardige dingen in om de wagen überhaupt autonoom te doen werken.
heist_175
Moderator
Moderator

@leasingbedrijven
Veel valt daar niet uit af te leiden.
Je kan als een varken rijden in Brussel centrum, maar dan tegen 130km/u in 6de versnelling naar huis rijden. Gemiddelde aan de pomp: binnen de marge.
Je kan ook weinig rijden en vooral kleine ritten, zeker in de winter verbruik je dan veel omdat de auto moet opwarmen. Gemiddelde aan de pomp zal hoger liggen.

Ik ben ook over dashcam aan het twijfelen, ik weet alleen niet waar te beginnen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Bussen van de lijn zijn (althans in O-VL) al jaren (letterlijk, meerdere jaren.) uitgerust met rijstijlmeters die toerental, acceleratie, deceleratie, stationair draaien, enz enz meten. Chauffeur krijgt bij een "overtreding" audiovisuele feedback door een pieptoon en led-indicatie welke parameter getriggerd werd.
Data is ook gekoppeld aan rijuren van elke chauffeur en er worden maandelijkse ecoscores bijgehouden...

Dus ik weet niet wat er ean de hand is met dat artikel, oftewel is die journalist de weg kwijt, of het gaat over het invoeren van een nieuwe variant van een reeds bestaand systeem, of men liep in vlaams-brabant jaren achter op oost vlaanderen, geen idee.
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 27 keer

heist_175 schreef:Ik ben ook over dashcam aan het twijfelen, ik weet alleen niet waar te beginnen.
Ik heb zelf een BlackVue DR650GW-2CH samen met een Power Magic Pro. Achteraf bekeken had ik misschien beter 2x een Mini 0806 GPS genomen.

Uiteraard weten ze niet alle details door de tankkaarten, maar ze weten alvast gemiddelden. Tankkaarten worden trouwens ook niet altijd door leasingmaatschappijen uitgegeven, het bedrijf kan ook zelf tankkaarten voorzien bij leasingwagens.

Ik denk trouwens niet dat leasingmaatschappijen zo geïnteresseerd zijn in de historiek van de wagen. Ze maken een kostenraming op basis van een hoop statistieken die ze verzamelen en alles wat buiten deze raming valt rekenen ze door aan de klant. Ze maken ook een inschatting op de verkoopwaarde van de wagen, alle schade die voor een waardedaling zorgt rekenen ze ook door tegenwoordig.

Ik heb wel al verhalen gehoord dat ze op basis van je ongevallenhistoriek een risicobarema op je voorhoofd plakken bij sommige leasingmaatschappijen. Een beetje zoals de verzekering doet, maar dan binnen de leasingmaatschappij. Ik kan deze verhalen wel niet bevestigen.

EDIT:
De leasingmaatschappij waar mijn wagen van komt vereist van de bandencentrale dat ze de resterende millimeters registreren bij een wissel om de slijtage op te volgen en vermoedelijk ook om gefoefel bij de bandencentrales te voorkomen. Daarmee kunnen ze vast ook herleiden of je 'sportief' rijdt.
Laatst gewijzigd door exop 12 mei 2015, 17:41, in totaal 2 gewijzigd.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef:Stel u bij de nauwkeurigheid van een "oude Nokia" niets voor.
Dit is mijn locatiegeschiedenis. In het gebouw waar ik nu zit, zit ik aan de voorkant op een andere mast (LTE) dan aan de achterkant (GPRS).
Dat levert zulk een beeld op:
Afbeelding

@controle
Alleen in geval van ongeval of betwisting natuurlijk.
Dat is de locatie geschiedenis van Google vermoed ik?
Dat werkt via je GPS en als die in besparende modus staat, of enkel zich baseert op je locatie op basis van IP adres, dan is dat inderdaad erg onnauwkeurig.
Via de GSM masten is het echter een helemaal ander verhaal. Hier toch al eens getest (wifi uit, gps uit) en op 20 meter juist.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Op zich ben ik er ook een voorstander van, maar ik zie het er nog niet onmiddellijk doorkomen. Enerzijds omwille van de privacy-issues die ongetwijfeld gebruikt gaan worden als argument, anderzijds omdat de upgrade van oudere wagens weer voor heel wat miserie gaat zorgen (okay, je kan het infaseren maar oldtimers bv gaan ook niet direct verdwijnen).

Ik twijfel er niet aan dat dit het verkeer een pak aangenamer zou maken. Voor mijn part mag het direct ingevoerd worden, maar zo simpel zal het spijtig genoeg niet zijn.

Voor een bedrijf vind ik het trouwens niet meer dan normaal dat ze via dergelijke systemen (ook tracking) hun vloot controleren en daar zijn naar mijn mening geen argumenten te geven qua privacy. Het blijft een bedrijfswagen, punt uit.
heist_175 schreef:
‘Op een jaar tijd hebben we hierdoor circa 70.000 liter diesel minder verbruikt, een vermindering van het totale brandstofverbruik met 4 procent.
Niet moeilijk als ze jaar na jaar ritten blijven afschaffen :bang: .
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Stroper schreef:Goeie zaak, al verwacht ik veel meer van de zelfrijdende auto(liefst zonder stuur).

En ik hoop dat mensen die dat een inbreuk op hun privacy vinden, geen GSM hebben, want daarmee kunnen "ze" ook relatief nauwkeurig volgen(ook met een simpele ouwe Nokia).
Er zijn volgens mij genoeg mensen die met plezier wat sportiever rijden op landelijk(ere) wegen, waar weinig tot geen verkeer is. In de ardennen zijn er heel wat wegen die de moeite zijn om te 'rijden'.
exop schreef: ...

EDIT:
De leasingmaatschappij waar mijn wagen van komt vereist van de bandencentrale dat ze de resterende millimeters registreren bij een wissel om de slijtage op te volgen en vermoedelijk ook om gefoefel bij de bandencentrales te voorkomen. Daarmee kunnen ze vast ook herleiden of je 'sportief' rijdt.
Veel zullen ze er ook niet uit kunnen afleiden, de ene keer rijdt je of enorme harde eco-saver/... banden die amper slijten, de andere keer op een set die veel zachter is en veel harder slijt. Om nog maar te zwijgen over de verhoogde slijtage aan winterbanden wanneer het een keer wat warmer is...
exop schreef: Daarentegen... Op bedrijfswagens is dit enigszins al van toepassing m.b.v. tankkaarten en de kilometerstand die je steeds dient op te geven. Daaruit valt perfect uit te herleiden, samen met de specificaties van de wagen in kwestie of je een agressieve of defensieve chauffeur bent. Volgens mij heeft een bedrijf ook het recht om te weten hoe er met hun vloot aan wagens wordt omgegaan.
Daar valt ook weinig uit af te leiden. Als ik elke dag enkel dwars door brussel rijdt in de file verbruikt waarschijnlijk nog altijd meer dan iemand anders die 160km snelweg per dag doet aan 160km/u.
Daarnaast wordt er hier vaak voor het werk naar DE gereden en terug, op uren en snelwegen waar er relatief weinig tot geen verkeer is. daar ligt het verbruik vrij hoog, maar om nu te zeggen dat dat agressief rijden is. :|
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Stroper schreef:Goeie zaak, al verwacht ik veel meer van de zelfrijdende auto(liefst zonder stuur).

Neen, eerst opa & oma en andere mensen van de wegen weren die niet deftig kunnen rijden, en dit dankzij het nieuwe rijbewijs en de medische controles die men zal invoeren, en op bepaalde wegen net zoals in Duitsland hogere snelheden toelaten.
En sportief is daarom niet 'snel'. Ik erger me echt aan het verkeer hier, alsmaar trager, ik voel me soms precies een slak in 't verkeer, en als ik 'vlot' door het verkeer ga ben ik precies een snelheidsduivel en krijg ik hier en daar van die kwade gezichten te zien.

Daarnaast kan ik perfect aan 150 à 180 km/u rijden op bepaalde snelwegen waar quasi geen verkeer is, zonder daarom noodzakelijk en systematisch een ongeval te veroorzaken, het probleem ligt duidelijk bij mensen die zich niet kunnen aanpassen aan de verkeerssituatie of helemaal geen inzicht (meer) hebben, ook al hebben die al 50 jaar hun rijbewijs, het levende bewijs, m'n eigen opa & oma net nog geen 70 zijn een gevaar op de weg, en ze weten het!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

het probleem ligt duidelijk bij mensen die zich niet kunnen aanpassen aan de verkeerssituatie of helemaal geen inzicht (meer) hebben, ook al hebben die al 50 jaar hun rijbewijs,
Tja, je zal de wereldbol toch moeten delen met anderen hoor.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Hij heeft wel gelijk. Ik kan er in mijn onmiddellijke familiekring ook met gemak vijf aanduiden die ze direct hun rijbewijs mogen afpakken. Ofwel fysiek gewoon niet bekwaam meer, ofwel met de gedachte "ik rij al 35 jaar, ik weet nu wel hoe het verkeer werkt" en gewoon niet meer opletten als ze aan het rijden zijn. Die laatste groep durft dan wel niet op de autostrade rijden. Het verkeer verandert elke dag, daarom enkel maar wat rond de kerktoren blijven rondrijden is in mijn ogen ook belachelijk.
heist_175
Moderator
Moderator

FlashBlue schreef:Bussen van de lijn zijn (althans in O-VL) al jaren (letterlijk, meerdere jaren.) uitgerust met rijstijlmeters die toerental, acceleratie, deceleratie, stationair draaien, enz enz meten. Chauffeur krijgt bij een "overtreding" audiovisuele feedback door een pieptoon en led-indicatie welke parameter getriggerd werd.
Data is ook gekoppeld aan rijuren van elke chauffeur en er worden maandelijkse ecoscores bijgehouden...

Dus ik weet niet wat er ean de hand is met dat artikel, oftewel is die journalist de weg kwijt, of het gaat over het invoeren van een nieuwe variant van een reeds bestaand systeem, of men liep in vlaams-brabant jaren achter op oost vlaanderen, geen idee.
DeStandaard 13/05/2015
‘Via een nieuw meettoestel in de bussen worden de bestuurders gewaarschuwd wanneer ze niet ecologisch aan het rijden zijn’, zegt Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant. ‘Er gaat bijvoorbeeld een waarschuwingslampje branden als ze langer dan drie minuten stilstaan terwijl de motor nog draait, of wanneer ze te snel optrekken of afremmen. Het toestel registreert elke beweging van de bus. Zo kunnen we de bestuurders beoordelen.’
Blijkbaar wordt het systeem dat al OVL bestaat nu ook in VLBrabant uitgerold dan?
Ik dacht "DeLijn" 1 bedrijf was, maar blijkbaar zijn er lokale baroniën?

@ mensen met "veel ervaring"
Typisch zijn dat ook degenen die na een paar Duvels op een (bedrijfs)feestje nog zonder verpinken zelf achter het stuur kruipen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of chauffeurs van De Lijn dit een goed systeem vinden, dat is wat anders. Ik werkte toevallig bij De Lijn als ze dit systeem hebben ingevoerd, en kom nu nog steeds met een groot deel overeen van de chauffeurs uit mijn ploeg. Hoe langer ze dat systeem hebben, hoe meer ze er over zagen. Binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang als hij zijn pinker uitsteekt en kan hij met gemak vertrekken. Buiten de bebouwde kom moet je meestal maken dat je snel snel weg bent uit je stopplaats om in te voegen. Want meestal heb je niet de plaats noch de tijd om eerst snelheid te maken en pas dan in te voeren.

Mooiste voorbeeld is een stopplaats vlakbij mijn deur : buiten de bebouwde kom en je mag er 70 rijden (en iedereen doet dit ook). De bus heeft net genoeg plek om stil te staan op de stopplaats (letterlijk mss 3m langer dan de bus). Gevolg : als die bus daar optrekt om in te voegen begint dat ding te piepen en te flikkeren dat het geen naam heeft...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Zolang het geen invloed heeft op de capaciteiten van de bus, is dat toch geen groot probleem? Dat optrekken duurt ook geen volle minuut.
heist_175
Moderator
Moderator

krisken schreef:begint dat ding te piepen en te flikkeren dat het geen naam heeft...
Als je er een uitleg aan kan geven, zie ik het probleem niet?

Wij hebben ook, intern, een soort "dashboard", waarop KPI etc staan.
Soms staan die in het rood door omstandigheden, ondanks goede prestaties. Als je me als werknemer een goede uitleg kan geven (+ meestal zijn we er wel al eerder van op de hoogte), dan gebeurt er niets met die indicator. We gebruiken dat "dashboard" om een gesprek aan te gaan, niet om sowieso een oordeel te vellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang als hij zijn pinker uitsteekt en kan hij met gemak vertrekken.
En dat nemen ze nogal letterlijk... ze rijden je soms haast ondersteboven als je er reeds naast was op het moment dat ze hun pinker pas opzetten.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen groot probleem? Stel je eens voor dat er een ding continue alarm zit te slaan als je gas geeft vanaf een halte (wat dat doet een bus immers : zeker in de spits mag hij stoppen aan elke halte) of als je vertrekt aan een rood licht.

Het gaat hem niet over het feit of je er een uitleg kan aan geven of niet, maar het gaat er hem om dat het gewoonweg irritant is voor de chauffeur en de reiziger!

Je wilt niet weten hoeveel chauffeurs de LED'jes afplakken of de zoemer er zelfs uit solderen (hoewel ik het niet goedkeur).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Moderator
Moderator

Dat is waar, maar anderzijds: hoe vaak krijgt een "braaf pinkende bus" voorrang op een "steenweg" waar je 70km/u mag? Of op een verbindingsweg in de bebouwde kom?
Ik zie ook niet zelden bussen gewoon OP de weg stoppen, ondanks het feit dat er

Mijn ervaring is dat de chauffeurs in Mechelen in een vorig leven rallypiloot waren. Wat ik daar al heb gezien en zelf ervaren?
Gelukkig zijn ze nu het station aan het vernieuwen en gaan de bussen ergens anders toekomen dan de auto's. Nu was dat allemaal op dezelfde plaats:
- aankomst & vertrek bussen
- aankomst & vertrek auto's die aan het station moeten zijn
- afrit E19 naar het centrum van Mechelen toe

Gevolg: cowboys.
Zowel in de auto als in de bus.
Bussen die afdraaien op 2 rijstroken en dus word jij langs rechts afgesneden (andere chauffeurs doen het soms wel op 1 rijstrook).
Los van het feit dat je als "autootje" tegen een GIGANTISCHE bus weinig te vertellen hebt, die bus maait toch gewoon door, vrees ik altijd dat de politie de kant van de DeLijn gaat kiezen, dus bind ik maar braafjes in.

@flikkernde lichtjes
Tegenwoordig zit dat in auto's toch ook?
Een melding op uw dashboard dat je een versnelling hoger/lager moet gaan?
Je kan dat gewoon negeren, niet?
Ik ben zelf niet (meer) zo'n fan van "de bus", dus het is lang geleden dat ik nog meegereden heb met een bus, geen idee hoe dat in de praktijk eruit ziet of klinkt :).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Ken schreef:
Stroper schreef:Neen, eerst opa & oma en andere mensen van de wegen weren die niet deftig kunnen rijden, en dit dankzij het nieuwe rijbewijs en de medische controles die men zal invoeren, en op bepaalde wegen net zoals in Duitsland hogere snelheden toelaten.
En sportief is daarom niet 'snel'. Ik erger me echt aan het verkeer hier, alsmaar trager, ik voel me soms precies een slak in 't verkeer, en als ik 'vlot' door het verkeer ga ben ik precies een snelheidsduivel en krijg ik hier en daar van die kwade gezichten te zien.

Daarnaast kan ik perfect aan 150 à 180 km/u rijden op bepaalde snelwegen waar quasi geen verkeer is, zonder daarom noodzakelijk en systematisch een ongeval te veroorzaken, het probleem ligt duidelijk bij mensen die zich niet kunnen aanpassen aan de verkeerssituatie of helemaal geen inzicht (meer) hebben, ook al hebben die al 50 jaar hun rijbewijs, het levende bewijs, m'n eigen opa & oma net nog geen 70 zijn een gevaar op de weg, en ze weten het!
Het ergste zijn nog de mensen die denken dat zij de enige op de weg zijn die perfect (sic!) kunnen rijden. En al de anderen modderen maar wat aan.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 648 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

heist_175 schreef: Los van het feit dat je als "autootje" tegen een GIGANTISCHE bus weinig te vertellen hebt, die bus maait toch gewoon door, vrees ik altijd dat de politie de kant van de DeLijn gaat kiezen, dus bind ik maar braafjes in.
Voorval met schoonzoon van een collega. Voor zij die de situatie er kennen, N41 tunnel Elversele.
Auto rijdt door tunnel onder een rotonde (voorrangsweg 70Km/u). Waar de tunnel "boven" komt kan men invoegen (omgekeerde driehoek + haaientanden op de grond). De bus rijdt in de flank van de auto. Papieren worden ingevuld, politie aanwezig, bus wordt in fout verklaard. De lijn gaat niet akkoord en zaak komt voor de rechtbank, bus in fout, De Lijn gaat in beroep, bus in fout. Ondertussen is er natuurlijk niet uitbetaald door de verzekering maar moet de auto wel hersteld worden. Machtsmisbruik zeker? Gelukkig liep het allemaal goed af.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

krisken schreef:Of chauffeurs van De Lijn dit een goed systeem vinden, dat is wat anders. Ik werkte toevallig bij De Lijn als ze dit systeem hebben ingevoerd, en kom nu nog steeds met een groot deel overeen van de chauffeurs uit mijn ploeg. Hoe langer ze dat systeem hebben, hoe meer ze er over zagen. Binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang als hij zijn pinker uitsteekt en kan hij met gemak vertrekken. Buiten de bebouwde kom moet je meestal maken dat je snel snel weg bent uit je stopplaats om in te voegen. Want meestal heb je niet de plaats noch de tijd om eerst snelheid te maken en pas dan in te voeren.
In het begin hoorde ik mijn ouders er van klagen maar intussen toch al een tijdje niet meer. Toch al een hele tijd geleden. Ik weet wel niet of het op alle bussen op hun stelplaats (St-Niklaas) is, mogelijks op de oudere bussen niet waardoor ze er ook niet dagelijks mee te maken hebben. Er zijn wel grotere ergernissen bij De Lijn dan een pieperke op het dashboard :lol:
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 16 keer

on4bam schreef:
heist_175 schreef: Los van het feit dat je als "autootje" tegen een GIGANTISCHE bus weinig te vertellen hebt, die bus maait toch gewoon door, vrees ik altijd dat de politie de kant van de DeLijn gaat kiezen, dus bind ik maar braafjes in.
Voorval met schoonzoon van een collega. Voor zij die de situatie er kennen, N41 tunnel Elversele.
Auto rijdt door tunnel onder een rotonde (voorrangsweg 70Km/u). Waar de tunnel "boven" komt kan men invoegen (omgekeerde driehoek + haaientanden op de grond). De bus rijdt in de flank van de auto. Papieren worden ingevuld, politie aanwezig, bus wordt in fout verklaard. De lijn gaat niet akkoord en zaak komt voor de rechtbank, bus in fout, De Lijn gaat in beroep, bus in fout. Ondertussen is er natuurlijk niet uitbetaald door de verzekering maar moet de auto wel hersteld worden. Machtsmisbruik zeker? Gelukkig liep het allemaal goed af.
Bij veel overheden/overheidsbedrijven lijkt het een standaardprocedure te zijn om in beroep te gaan, hoe groot de bewijslast tegen hen ook mag zijn.
Ik heb soms de indruk dat de overheid zelf de achterstand bij justitie vergroot. :?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

on4bam schreef:Voorval met schoonzoon van een collega. Voor zij die de situatie er kennen, N41 tunnel Elversele.
Auto rijdt door tunnel onder een rotonde (voorrangsweg 70Km/u). Waar de tunnel "boven" komt kan men invoegen
Je moet wel toegeven dat invoegen daarginds iets avontuurlijks heeft. Je ziet de anderen van wel 10 meter afkomen aan 70km/u ...
Nu, "den duivenhoek" vroeger was niet veel beter, maar wel veiliger op dat vlak :-)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 648 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

brubbel schreef:Je moet wel toegeven dat invoegen daarginds iets avontuurlijks heeft. Je ziet de anderen van wel 10 meter afkomen aan 70km/u ...
Nu, "den duivenhoek" vroeger was niet veel beter, maar wel veiliger op dat vlak :-)
Een buschauffeur zit wat hoger en heeft goed zicht over het beton.
BTW, Ik denk dat het zelfs een STOP-bord is dat daar staat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”