Aftakkabel verlengen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Kim_M
Starter
Starter

Hallo,

We renoveren momenteel een huis van de jaren 70. Eind deze maand komt telenet de basisopstelling doen.
De plaats waar de aftakkabel binnenkomt is nogal ongelukkig, achter water- & gasbuizen. Hier kan de modem & NUI te plaatsen.
De kabel die binnenkomt is slechts 50 centimeter, dus niet lang genoeg om deze te verlengen en op een andere plaats de opstelling te voorzien.
Situatie:
Afbeelding
Bij deze heb ik hierover volgende vragen:
- Kan de aftakkabel 'verlengt' worden vanaf het punt dat deze binnenkomt? Zoja, op welke manier?
- De aftakkabel is ene uit jaren 70, is deze wel nog goed genoeg om digitale tv te zien? Is het niet beter om dan de volledige aftakkabel opnieuw te leggen naar de gewenste plaats?
- Wat moet voor telenet verder nog geplaatst worden door ons? Is één coax kabel voldoende?

Alvast bedankt!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Lees dit eens:

http://media.tn-media.be/others/pdf/bro ... hureNL.pdf

Het beste is natuurlijk een nieuwe kabel te leggen tot aan het distributiepunt (buiten)

plus 2 meter indien aan de gevel
plus 3 meter indien ondergronds
plus 11 meter indien op een paal
Kim_M
Starter
Starter

Heb deze reeds gelezen.. maar niets die zegt of de coax kabel mag verlengt worden zodat de basisopstelling op een andere plaats kan geplaatst worden. En of deze primitieve manier van verlengen nog steeds efficiënt is.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Jaren 70 zal wel wat te oud zijn. Het zal wel jaren 80 zijn.
Ik snap het probleem niet zo goed.
De zwarte kabel is volgens mij dus de binnenkomende kabel. Dit is een standaard type waarop Telenet een overgang kan (moet!) plaatsen, ik vermoed dat het 7088 kabel van Eupen is. Die is prima, daar kan perfect alle digitale data overheen.
50 cm is ruim voldoende. Ze plaatsen er een overgang naar f op, vanaf daar legt men dan een nieuwe stuk naar de gewenste plaats voor de NIU.
Je kan dat eventueel zelf voorzien. In een goede elektriciteitszaak moet je goedgekeurde Telenet coax kabel halen.

Ik neem aan dat die grijze kabel naar één of andere TV gaat. Die moet je dan waarschijnlijk verlengen naar de NIU. Mogelijk is deze niet zo goed, het lijkt erop dat deze maar enkel afgeschermd is. Dan moet je hem volledig vervangen.
Gebruik binnenhuis ook goedgekeurde coaxkabel, grijs.

Het doosje op de foto is uiteraard niet goed, mag niet meer gebruikt worden.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

telenet zal nooit zeggen dat verlengen toegelaten is, hoewel het natuurlijk ook wel zal werken. Dit op voorwaarde dat het een identieke kabel is (impedantie) en de verbinding zo kort mogelijk is en goed contact heeft.

als je een goede werking wilt, dan is het altijd best om de kabel in één stuk te houden en dus niet te verlengen.
Kim_M
Starter
Starter

We denken er aan om de binnenkomende kabel te verlengen met een koppelstuk en naar een degelijke plaats te leiden. Die daar laten uitkomen en de NIU vanaf daar laten starten en ook vanaf daar naar tv.
Probleem nu is dat er te weinig plaats is rondom de binnenkomende kabel, 30 centimeter van de grond & geen 50x50 meer vrij om de basisopstelling te doen.
De grijze die er nu loopt wordt sowieso niet meer gebruikt, komt uit op een plaats waar nu een valse wand zit.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

@fvhbrugge : klopt niet helemaal hoor.
Voor aansluitkabel kan en mag er gerust wel een koppeling, las of overgang op zitten, zolang deze maar goed worden gemaakt (door Telenet, niet zelf doen!). Soms is dit zelfs beter dan het gans gedoe van vernieuwen, ook in dit geval.
Als die kabel nog in orde is, is het een heel goede kabel. Wil je hem vervangen door een gelijkaardig type, dan gaat het veel geld kosten.
Verlengen is zondermeer toegelaten, dat is geen probleem. Werkt even goed, en in dit geval zelfs beter dan vervangen door standaard kabel. Dit is geen standaard aansluitkabel, deze heeft minder verlies. Er moet wel even gekeken worden naar de lengte van de aansluiting in functie van het type kabel want deze kabel gebruikte men wel eens voor langere aansluitingen. Maar een metertje of 2 verlengen, is zeker geen probleem.
Uiteraard moet dit door Telenet zelf gebeuren (in Telenet gebied).
Het hoeft zeker geen identieke kabel te zijn. De impedantie klopt sowieso, als je goedgekeurde kabel koopt. Dat is geen enkel probleem. Je moest eens weten hoeveel soorten coax er gebruikt worden, vooraleer het signaal aan uw NIU binnen komt.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Zwarte kabel is din14mm, kan verlengd worden (1 verlening max in theorie), laat dat maar doen!
Dezelfde kabel die hangt tussen ē-palen (zeker ok).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet dat het 14 mm is. Ik zie over de kabel een klemmetje van 10mm zitten, en dat staat niet eens open geplooid.
Kabel is niet veel dikker dan de grijze RG6.
Volgens mij is het 7088, die is ongeveer 9,3 mm dik.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

2 F-compressie connectors ( voor de juiste diameter kabel ) en een koppelstuk mag hier zeker geen probleem zijn ..
Maar zelf doen idd lastig als je niet over de juiste tang/connectoren beschikt ...

Kan nog lastig zijn voor die zwarte kabel de juist connectoren te vinden .. als het effectief die eupen is ..

http://eupen.com/weimages/rf/75_ohm/DS_ ... -08-16.pdf
Dit is een hardline kabel .. kwa verliezen idd beter dan RG6 ..

https://www.eupen.com/cable/rf/75_ohm/c ... ution.html

Meeste techniekers hebben meestal wel fiches mee voor RG6/PE6 en PE11 ... soms ook wel voor hardline ( maar al meegemaakt dat ze voor de kabel die er lag geen mee hadden .. )

Op hardline zetten ze dan inderdaad een verloopje naar F-Female en daar draaien ze dan een kort stukje RG6 op die naar de NUI komt .. omdat hardlines veel te stug zijn om op de nui aan te sluiten ..
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Sylvester schreef:Ik denk niet dat het 14 mm is. Ik zie over de kabel een klemmetje van 10mm zitten, en dat staat niet eens open geplooid.
Kabel is niet veel dikker dan de grijze RG6.
Volgens mij is het 7088, die is ongeveer 9,3 mm dik.
Ben r zeker van, is geribbeld en pin is dikker.

Of je laat de versterker en modem plaatsen waar je tv aansluiting uit komt (indien kabel ok is, wss wel).
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

idd de ribbels doen me aan hardline kabel (gebruik die ook maar dan 50ohm 1/2" en 7/8" voor zenders ) denken en de kern is idd diker krijg je niet in een Female F-connector .

is vanaf PE11 kabel is het ook zo .. de connectoren hebben een pin ingebouwd ( met juiste dikte ) omdat de kern van deze kabel ook te dik is ..
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”