Of gewoon via Bluetooth aansluiten. Veel wagens zonder DAB(+) ontvanger hebben ondertussen wel de mogelijkheid om audio af te spelen via Bluetooth.Funfile schreef:Kan voor auto's zonder DAB+ niet de volgende tussenoplossing worden gebruikt :
Kleine losse DAB+ radio in de auto meenemen, FM-transmitter op aansluiten, en dit ontvangen met FM-radio van de auto zelf ?
Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
DAB is nog altijd triestig hoor. Ik denk dat ik in de auto enkel StuBru via DAB kan ontvangen. Misschien nog iets van MnM ook, maar dat is 't dan ook. Het is wel al even geleden dat 'k nog eens gekeken heb. Ik ben er in elk geval vaar kloor, nu nog een deftig aanbod...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ja en neen. De hele bediening van mijn radioinstallatie (volume, zenders, shuffle bij USB/CD, keuze van radio/track, ...) gaat allemaal via mijn stuur. Of ik mag telkens aan die DAB radio gaan prutsen om een andere zender te kiezen...Funfile schreef:Kan voor auto's zonder DAB+ niet de volgende tussenoplossing worden gebruikt :
Kleine losse DAB+ radio in de auto meenemen, FM-transmitter op aansluiten, en dit ontvangen met FM-radio van de auto zelf ?
Bemerking : ik weet niet af zo'n kleine DAB+ radio voldoende signaal kan ontvangen in een auto zonder buitenantenne. Iemand die daar meer over weet, laat maar horen.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 77 keer
In mijn Octavia zit een DAB ontvanger, en ik luister ganse dag MNM Hits (als ik niet naar mijn eigen muziek luister via bluetooth).
Het grootste voordeel is: géén reclame.
En heb nog nooit problemen gehad, behalve dan in de tunnel in de E403 in Wevelgem en de Kennedy- en Craeybeckxtunnel. Maar dat neem ik er graag bij. Duurt niet lang hé.
Het grootste voordeel is: géén reclame.
En heb nog nooit problemen gehad, behalve dan in de tunnel in de E403 in Wevelgem en de Kennedy- en Craeybeckxtunnel. Maar dat neem ik er graag bij. Duurt niet lang hé.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
dat is idd DAB en nog geen DAB+ , die zal je in Wevelgem nie kunnen ontvangen vanuit Brussel vrees ik, althans dit jaar nog niet....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
De Noren geven het goeie voorbeeld. Geen gezeur over afschaffing van FM maar gewoon doen. Hier, naar aloude gewoonte moet alleman weer eens gaan zagen en klagen. Hier moet er dan eerst nog eens een koepelorganisatie ingeschakeld worden, moet er gedebatteerd worden, pro en contra op tafel, enfin, same old song. Ze beginnen met iets en het einde is bijlange nog niet in zicht. Respect voor de Noren. Tegen 2017 gedaan met FM, alles digitaal, recht voor de raap, geen bullshit verkopen. Zoals het moet. Voor iedereen goed doen kan je toch nooit. En als je de FM in leven wilt houden voor die paar oude knarren die niet beter weten of niet meer willen evolueren, dan ben je slecht bezig. We hebben paard en kar ook afgezworen ten voordele van de auto. Wil je mee met de vooruitgang, dan neem je DAB (of satelliet of nog iets anders).
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... alen.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... alen.dhtml
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Bij sommige technologien is dat zeer zeker te begrijpen. Als je 2G met 4G gaat vergelijken is de data 1000x sneller, veel lager ping en nog andere voordelen.
Als je naar de radio luistert, is dat meestal toch in de auto. (thuis is er geen reden om geen internetradio te gebruikend, wat veel beter is dan DAB(+)) In de auto is FM meer dan voldoende om radio te luisteren in redelijke kwaliteit. Wil je muziek luisteren (in deftige kwaliteit) dan kan je altijd je eigen muziek opzetten.
Is DAB beter? Zeer zeker, maar niet de moeite om FM te gaan vervangen, toch niet in de huidige maatschappij.
Als je naar de radio luistert, is dat meestal toch in de auto. (thuis is er geen reden om geen internetradio te gebruikend, wat veel beter is dan DAB(+)) In de auto is FM meer dan voldoende om radio te luisteren in redelijke kwaliteit. Wil je muziek luisteren (in deftige kwaliteit) dan kan je altijd je eigen muziek opzetten.
Is DAB beter? Zeer zeker, maar niet de moeite om FM te gaan vervangen, toch niet in de huidige maatschappij.
-
- Elite Poster
Zwijg mij in elk geval over FM. De weinige keren dat ik luisterde via de FM band was naar Radio 2. En dan onderweg naar het werk was dat constant wisselen tussen omroep Oost Vlaanderen, dan Vlaams Brabant, dan weer OVL, dan weer VLBR.... gewoon om zot van te worden. Ondertussen al geruime tijd tevreden luisteraar van internet radio via de smartphone, en met stekkertje aangesloten op de AUX ingang van mijn autoradio zodat het geluid door de speakers te horen is.
- Kenw00t
- Elite Poster
Veel informatie per land kan hier gevonden worden, alsook samenvattingen en overzichten: http://www.worlddab.org/country-information
De interessantste documenten lijken me de volgende te zijn:
- Executive Summary (as of 10 March, 2015)
- DAB/DAB+ Digital Radio Automotive - Europe and Asia Pacific (at year end 2014)
Daar kunnen we dus uit afleiden dat Noorwegen, Denemarken, het VK en Zwitserland dus koploper zijn in de uitrol van DAB(+). We zien ook dat het aandeel van DAB(+)-radio's in nieuwe wagens daar het grootst is. Alle landen worden gecategoriseerd onder Establisched, New, Emerging en Potential. En jawel, België zit nog maar eens in dat laatste groepje...
De interessantste documenten lijken me de volgende te zijn:
- Executive Summary (as of 10 March, 2015)
- DAB/DAB+ Digital Radio Automotive - Europe and Asia Pacific (at year end 2014)
Daar kunnen we dus uit afleiden dat Noorwegen, Denemarken, het VK en Zwitserland dus koploper zijn in de uitrol van DAB(+). We zien ook dat het aandeel van DAB(+)-radio's in nieuwe wagens daar het grootst is. Alle landen worden gecategoriseerd onder Establisched, New, Emerging en Potential. En jawel, België zit nog maar eens in dat laatste groepje...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 14 keer
Zal DAB+ ook niet een totaal verouderde techniek zijn, net als fm, tegen de tijd dat het een groot gebruik heeft?
Als het ooit een groot gebruik krijgt .......
Je bent tegenwoordig niet meer afhankelijk van "ether" radio om muziek of nieuws of wat dan ook te horen.
Internet over wifi , 3g, 4g, 5g , autos met sim kaarten, konkureren met dab+.
Het zal wel loslopen met het afschaffen van fm , de middengolf bestaat ook nog steeds.
Als het ooit een groot gebruik krijgt .......
Je bent tegenwoordig niet meer afhankelijk van "ether" radio om muziek of nieuws of wat dan ook te horen.
Internet over wifi , 3g, 4g, 5g , autos met sim kaarten, konkureren met dab+.
Het zal wel loslopen met het afschaffen van fm , de middengolf bestaat ook nog steeds.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik begrijp nog steeds niet waarom FM moet uitgeschakeld worden om DAB+ succesvol te maken.
Volgens mij moeten er slechts twee voorwaarden vervuld zijn om DAB+ zeer snel succesvol te maken:
1) Verplichting simulcasting FM/DAB+ opnemen in zendvergunning
2) Europees verbod op de verkoop van FM-toestellen, naar analogie met het gloeilampen-verbod
Met deze twee maatregelen zorg je ervoor dat niemand nog interesse heeft in een nieuw FM-toestel.
Daarnaast kan je de recyclage van FM-toestellen stimuleren via een inzamelactie in de gemeentelijke containerparken.
Maar een afschakelingsdatum vooropstellen terwijl DAB+ nog niets bewezen heeft, vind ik er ver over, het zou wel eens het einde van gratis radio kunnen betekenen.
Het is een zeer plausibel scenario dat telecomoperatoren zo'n FM-afschakeldatum misbruiken om ondertussen mobiele internetradio via 4G/5G te lanceren en Medialaan en VRT zullen bespelen/omkopen om DAB+ te doen mislukken.
Volgens mij moeten er slechts twee voorwaarden vervuld zijn om DAB+ zeer snel succesvol te maken:
1) Verplichting simulcasting FM/DAB+ opnemen in zendvergunning
2) Europees verbod op de verkoop van FM-toestellen, naar analogie met het gloeilampen-verbod
Met deze twee maatregelen zorg je ervoor dat niemand nog interesse heeft in een nieuw FM-toestel.
Daarnaast kan je de recyclage van FM-toestellen stimuleren via een inzamelactie in de gemeentelijke containerparken.
Maar een afschakelingsdatum vooropstellen terwijl DAB+ nog niets bewezen heeft, vind ik er ver over, het zou wel eens het einde van gratis radio kunnen betekenen.
Het is een zeer plausibel scenario dat telecomoperatoren zo'n FM-afschakeldatum misbruiken om ondertussen mobiele internetradio via 4G/5G te lanceren en Medialaan en VRT zullen bespelen/omkopen om DAB+ te doen mislukken.
-
- Elite Poster
En waarom zou je een verouderde technologie nog steeds in leven houden terwijl er ondertussen veel betere en meer geavanceerde technologieën beschikbaar zijn? Kijk naar het televisie verhaal. Niemand kijkt nog via een hark op zijn dak. Iedereen kijkt via satelliet of via de telefoonkabel of via de coax. Dat is wat ze noemen vooruitgang. En dat het voor sommigen onoverkomelijk lijkt is doodgewoon omdat ze zich niet willen aanpassen aan een evoluerende maatschappij. Deal with it, stilstaan is achteruitgaan in het leven. De Noren maken er geen woorden aan vuil (zie het artikel gepost door mij). Daar moet je niet oeverloos beginnen zagen en klagen, zorg dat je mee bent met de nieuwste technologie. Dat er hier op dit forum dan nog zijn die de afschakeling van de FM des duivels vinden, dat kan er bij mij niet in.raf1 schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom FM moet uitgeschakeld worden om DAB+ succesvol te maken.
-
- Elite Poster
Dat mag toch geen verrassing zijn?Kenw00t schreef:Alle landen worden gecategoriseerd onder Establisched, New, Emerging en Potential. En jawel, België zit nog maar eens in dat laatste groepje...
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
- Bedankt: 765 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Jack Daniels schreef:En waarom zou je een verouderde technologie nog steeds in leven houden terwijl er ondertussen veel betere en meer geavanceerde technologieën beschikbaar zijn? Kijk naar het televisie verhaal. Niemand kijkt nog via een hark op zijn dak. Iedereen kijkt via satelliet of via de telefoonkabel of via de coax. Dat is wat ze noemen vooruitgang. En dat het voor sommigen onoverkomelijk lijkt is doodgewoon omdat ze zich niet willen aanpassen aan een evoluerende maatschappij. Deal with it, stilstaan is achteruitgaan in het leven. De Noren maken er geen woorden aan vuil (zie het artikel gepost door mij). Daar moet je niet oeverloos beginnen zagen en klagen, zorg dat je mee bent met de nieuwste technologie. Dat er hier op dit forum dan nog zijn die de afschakeling van de FM des duivels vinden, dat kan er bij mij niet in.raf1 schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom FM moet uitgeschakeld worden om DAB+ succesvol te maken.
Dus het basisargument om fm uit te schakelen is "er is betere technologie dus we dumpen de oude"?
Ik vind fm anders "goed genoeg voor wat het moet doen", zeker in de auto, en de kost van omschakeling maatschappelijk te hoog voor wat het is.
Dit is een beetje zoals collega-ITers die het nieuwste moeten hebben, of direct de nieuwste firmware of server updates pushen "omdat ze er zijn", en dan met de miserie zitten als er iets breekt.
"If it ain't broken, don't fix it", ik zie nog altijd niet waarom fm perse *moet* vervangen worden binnen de kortste keren.
[

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 59 keer
Als we u redenering moesten volgen zouden we allemaal aan DAB zitten en konden we nu weer een nieuwe ontvanger kopen voor dab+En waarom zou je een verouderde technologie nog steeds in leven houden terwijl er ondertussen veel betere en meer geavanceerde technologieën beschikbaar zijn?
Er zijn veel redenen waarom FM nog steeds de norm is en DAB(+) niet.
DVB-T antennetje ?Niemand kijkt nog via een hark op zijn dak.
Iedereen digitaal ? Telenet heeft het nog steeds niet aangedurfd om het analoge signaal te schrappen. En als er één bedrijf is waar vooral commerciële beslissingen worden genomen..dan kan je nagaan er nog steeds markt is (2de of 3de tv).Iedereen kijkt via satelliet of via de telefoonkabel of via de coax
Alle beslissingen worden genomen uit commercieel oogpunt en technologie komt ver daarna. Dus voor wie vooruitgang??? Ik kom met mijn mediacenter met tunekaarten meer dan wat ik nu kan met digitale tv. En ik moest niet voor elke feature meer betalen.Dat is wat ze noemen vooruitgang
Als student (is dus alweer meer dan 10jaar geleden) hadden we ooit inde aula een live conferentie met telenet over digitale tv. Men sprak toen over gerichte reclame...wie heeft daar voordeel bij denk je? Na afloop gingen 90% van de vragen (wat wil je , allemaal jonge ingenieurs die eigen hardware willen gebruiken) over de encryptie en dan werd het daar stil in mechelen...
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
- raf1
- Elite Poster
Omdat het DAB+ aanbod veel kleiner is dan het FM-aanbod. Omdat m'n gloednieuwe wagen niet compatibel is. Omdat ik geen budget én geen goesting heb om 10 FM-toestellen in één keer te vervangen.Jack Daniels schreef:En waarom zou je een verouderde technologie nog steeds in leven houden terwijl er ondertussen veel betere en meer geavanceerde technologieën beschikbaar zijn?
En vooral: Omdat oude technologieën door heel veel mensen met volle tevredenheid dagelijks gebruikt worden en géén hinderpaal vormen voor nieuwe technologieën.
Jij hebt toch ook geen last dat iemand naar FM luistert?
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Numericable durfde het wel al de analoge uitzendingen te schrappen. Het zal wel zijn bij de analoge ethertelevisie was; sommige landen/spelers zijn er vroeg bij maar uiteindelijk is het toch gedaan.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
- Bedankt: 78 keer
Belangrijke reden om FM te dumpen is niet omdat DAB+ 'nieuwer' is, wel omdat de FM-band veel last heeft van storingen en tekort aan capaciteit. De enige nationaal te ontvangen zenders zijn vandaag Radio 1, Radio 2, Klara, StuBru, MNM, Q, Joe en Nostalgie. Dat zijn er welgeteld 8. Dat is dus veel en veel te weinig. Er zijn vandaag al meer zenders nationaal te ontvangen met DAB (Radio 1, Radio 2, Klara, StuBru, MNM, MNMHITS, Klara Continuo, Nieuws+, Sporza en VRT DAB+ TEST) dan op FM.
Daarnaast heb je nog een handvol ketenradio's die overal en nergens te ontvangen zijn en die om dat te bereiken al ver buiten de grenzen van het wettelijke opereren. En dan zitten er hier en daar nog 1 of 2 lokale radio's en die storen elkaar ook van de FM-band af.
DAB+ is dus absoluut noodzakelijk om ook de radiomarkt in Vlaanderen open te breken. Het kan anno 2015 niet meer zo zijn dat alleen de zenders van de VRT en Medialaan (ohja en ook Nostalgie) nationaal goed bereik hebben. Vlamingen hebben absoluut recht op meer variatie dan wat er nu is.
Medialaan en Nostalgie moeten maar een krabbel zetten (en hun factuur te betalen aan Norkring) om hun signaal eind dit jaar overal op DAB+ te hebben. Maar dat willen ze natuurlijk niet, ze hebben vandaag geen concurrentie en dat houden ze liever zo. Daarvoor moet men zoals in Nederland een verplichting opnemen in de erkenning om op DAB+ uit te zenden op straffe van het verliezen van hun FM-frequenties.
Daarnaast heb je nog een handvol ketenradio's die overal en nergens te ontvangen zijn en die om dat te bereiken al ver buiten de grenzen van het wettelijke opereren. En dan zitten er hier en daar nog 1 of 2 lokale radio's en die storen elkaar ook van de FM-band af.
DAB+ is dus absoluut noodzakelijk om ook de radiomarkt in Vlaanderen open te breken. Het kan anno 2015 niet meer zo zijn dat alleen de zenders van de VRT en Medialaan (ohja en ook Nostalgie) nationaal goed bereik hebben. Vlamingen hebben absoluut recht op meer variatie dan wat er nu is.
Medialaan en Nostalgie moeten maar een krabbel zetten (en hun factuur te betalen aan Norkring) om hun signaal eind dit jaar overal op DAB+ te hebben. Maar dat willen ze natuurlijk niet, ze hebben vandaag geen concurrentie en dat houden ze liever zo. Daarvoor moet men zoals in Nederland een verplichting opnemen in de erkenning om op DAB+ uit te zenden op straffe van het verliezen van hun FM-frequenties.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
Zou internetradio in bv ook auto's niet gewoon een veel betere oplossing zijn dan DAB(+)? Of zie ik nog iets over het hoofd??
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Kenw00t
- Elite Poster
Een collega luistert enkel naar Spotify in de wagen en komt met zijn 5GB mobiele data per maand niet toe (alleen daarvoor!!). Dat is voorlopig dus nog het probleem, plus het feit dat dataverbindingen niet overal zo stabiel zullen zijn als bijvoorbeeld DAB+.
-
- Elite Poster
kijk eens op de kaart van Belgie waar de DAB+ antennes komen, er zijn dus zeer zeker nog plaatsen ZONDER dekking...
En waarom kunnen de Noren FM veel vlugger afschaffen, het is er veel dunner bevolkt, en ook door het relief moeten er heel veel zenders in gebruik zijn om heel weinig mensen te bereiken..
In Vlaanderen ontvang je aan de kust nog de zenders van Gent, Antwerpen en Brussel en je hebt dan nog eens zenders in Egem ook en in Oost-Vleteren, dat is op vele plaatsen zo dat je de zenders op 2-3-4-5 frequenties perfect kan ontvangen...
Eigenlijk staan er veel te veel masten voor FM, dat bepaalde ketenradio's of locale radio's soms de wet moeten overtreden door andere antennes te gebruiken of hoger vermogen heeft er alles mee te maken van het soms toekennen van onlogische frequenties, dezelfde frequentie of 100khz van elkaar op 20 km van elkaar is gewoonweg om problemen vragen....al die vele locale steunfrequenties voor de commerciele zenders zorgen voor ethervervuiling en veel storingen bij de locale radi'o's.
Voor kleine vlakke landen zoals Belgie is en blijft FM ideal, en idd je smartphone aansluiten via een kabeltje of (mini FM zendertje) streamen naar je autoradio werkt perfect voor internet radio
En waarom kunnen de Noren FM veel vlugger afschaffen, het is er veel dunner bevolkt, en ook door het relief moeten er heel veel zenders in gebruik zijn om heel weinig mensen te bereiken..
In Vlaanderen ontvang je aan de kust nog de zenders van Gent, Antwerpen en Brussel en je hebt dan nog eens zenders in Egem ook en in Oost-Vleteren, dat is op vele plaatsen zo dat je de zenders op 2-3-4-5 frequenties perfect kan ontvangen...
Eigenlijk staan er veel te veel masten voor FM, dat bepaalde ketenradio's of locale radio's soms de wet moeten overtreden door andere antennes te gebruiken of hoger vermogen heeft er alles mee te maken van het soms toekennen van onlogische frequenties, dezelfde frequentie of 100khz van elkaar op 20 km van elkaar is gewoonweg om problemen vragen....al die vele locale steunfrequenties voor de commerciele zenders zorgen voor ethervervuiling en veel storingen bij de locale radi'o's.
Voor kleine vlakke landen zoals Belgie is en blijft FM ideal, en idd je smartphone aansluiten via een kabeltje of (mini FM zendertje) streamen naar je autoradio werkt perfect voor internet radio
radiometeor.be
radiometeor.be
- raf1
- Elite Poster
Da's toch helemaal geen reden om FM te dumpen. Beide technologieën gebruiken totaal andere frequenties en hinderen elkaar dus niet. FM kan dus blijven bestaan.jantje81 schreef:Belangrijke reden om FM te dumpen is niet omdat DAB+ 'nieuwer' is, wel omdat de FM-band veel last heeft van storingen en tekort aan capaciteit.
Vergeet ook niet dat het radiotoestel in m'n auto ook radio moet kunnen ontvangen in andere Europese landen. Dus als je FM wil dumpen moet iedereen in Europa het met elkaar eens zijn over de datum waarop FM gedumpt wordt.
Dus zonder betalend data-abonnement heb je geen radio meer? Slechte oplossing, aangezien dit vandaag een gratis dienst voor de burger is, betaald door reclame of overheidsdotaties.Vaganzza schreef:Zou internetradio in bv ook auto's niet gewoon een veel betere oplossing zijn dan DAB(+)?
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Zullen ze niet snel doen denk ik, dan zouden teveel mensen plots geen VRT radiozenders meer ontvangen en dus naar de concurrentie gaan luisteren (= dik verlies reclame-inkomsten). Of gewoon niet meer naar de radio luisteren, dan schakel ik gewoon volledig over naar usb-stick met muziek. Zolang het niet standaard in wagens zit gaat het ook geen succes hebben, ik zie niet veel mensen bijbetalen voor een optie waarvan ze niet snappen wat het is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Daarvoor dient dan de knop REG (van regionaal). Als je die afzet zal de RDS enkel AF's kiezen van dezelfde regio-zender.Jack Daniels schreef:Zwijg mij in elk geval over FM. De weinige keren dat ik luisterde via de FM band was naar Radio 2. En dan onderweg naar het werk was dat constant wisselen tussen omroep Oost Vlaanderen, dan Vlaams Brabant, dan weer OVL, dan weer VLBR.... gewoon om zot van te worden.
Zou die optie ook bij DAB bestaan?
-
- Elite Poster
Zo ver ga ik het niet uitzoeken. FM heeft voor mij al een hele tijd afgedaan. Lang leve de smartphone i.c.m. TuneIn Pro.
- krisken
- userbase crew
Ben je er zeker van dat die radio's nationaal werken? Bedoel je niet enkel Vlaanderen?jantje81 schreef:Belangrijke reden om FM te dumpen is niet omdat DAB+ 'nieuwer' is, wel omdat de FM-band veel last heeft van storingen en tekort aan capaciteit. De enige nationaal te ontvangen zenders zijn vandaag Radio 1, Radio 2, Klara, StuBru, MNM, Q, Joe en Nostalgie. Dat zijn er welgeteld 8. Dat is dus veel en veel te weinig. Er zijn vandaag al meer zenders nationaal te ontvangen met DAB (Radio 1, Radio 2, Klara, StuBru, MNM, MNMHITS, Klara Continuo, Nieuws+, Sporza en VRT DAB+ TEST) dan op FM.
Al eens door een tunnel gereden of in de ardennen met je DAB radio dingie? Benieuwd wat dat gaat geven!
Dat lokale radio's "al ver buiten de grenzen van het wettelijke opereren" is bullshit. Kan je gerust een aantal radio's (en locaties) opnoemen waar dit zeker niet zo is (BIPT, remember).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Lokale radio is gewoon dood (gemaakt) in Belgie... ik denk niet dat er nog veel van wakker liggen.laroyj schreef:Eigenlijk staan er veel te veel masten voor FM, dat bepaalde ketenradio's of locale radio's soms de wet moeten overtreden door andere antennes te gebruiken of hoger vermogen heeft er alles mee te maken van het soms toekennen van onlogische frequenties, dezelfde frequentie of 100khz van elkaar op 20 km van elkaar is gewoonweg om problemen vragen....al die vele locale steunfrequenties voor de commerciele zenders zorgen voor ethervervuiling en veel storingen bij de locale radi'o's.
Wat er trouwens overblijft kan je ook niet echt "lokale" radio noemen in de originele betekenis van het woord.
-
- Elite Poster
Ik was de oprichter van Radio Meteor Aalter in 1985, in eind de jaren 90 noodgedwongen wegens te kort aan Eigen mensen in de groep Topradio gestapt en in 2001 wegens echtscheding en de gevolgen ervan tijdsgebrek waardoor ik niet meer op een deftige manier het station kon managen en het ook alsmaar moeilijker werd om uit de kosten te geraken en hem overgelaten aan Topradio Gent samen met Wim die nog steeds Topradio Aalter maakt...
Moet zeggen dat er nog steeds veel locale programma's gemaakt worden , life uitzendingen op verplaatsing, region activiteiten...het kan nog steeds, zelfs bij ketenradio's..
Nochtans blijft radio me boeien, zover zelfs dat ik nu bezig ben met de voorberedingen voor de evenementen vergunning aan te vragen voor 30 jaar Radio Meteor eind van het jaar, En wanneer de zendvergunningen komen te vervallen volgend jaar ga ik zelfs een nieuwe aanvragen, wel voor Tielt dan ipv Aalter, net omdat ik vind dat de radio meer LOKAAL nieuws moet brengen en de locale bevolking betrekken bij de locale evenementen, dagelijkse rechttreekse uitzendingen, dichtbij de mensen....
De VBRO is een ketenradio maar staat toch dichtbij de mensen, net omdat men iets minder de commerciele tour opgaat...
DAB+ is financieel niet haalbaar voor een kleinschalige radio, vandaar dat FM nog lange tijd zal blijven bestaan, al is het maar enkel voor die radio's....
Moet zeggen dat er nog steeds veel locale programma's gemaakt worden , life uitzendingen op verplaatsing, region activiteiten...het kan nog steeds, zelfs bij ketenradio's..
Nochtans blijft radio me boeien, zover zelfs dat ik nu bezig ben met de voorberedingen voor de evenementen vergunning aan te vragen voor 30 jaar Radio Meteor eind van het jaar, En wanneer de zendvergunningen komen te vervallen volgend jaar ga ik zelfs een nieuwe aanvragen, wel voor Tielt dan ipv Aalter, net omdat ik vind dat de radio meer LOKAAL nieuws moet brengen en de locale bevolking betrekken bij de locale evenementen, dagelijkse rechttreekse uitzendingen, dichtbij de mensen....
De VBRO is een ketenradio maar staat toch dichtbij de mensen, net omdat men iets minder de commerciele tour opgaat...
DAB+ is financieel niet haalbaar voor een kleinschalige radio, vandaar dat FM nog lange tijd zal blijven bestaan, al is het maar enkel voor die radio's....
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
Vaak was die stap bij vele "lokale" radio's nochtans de doodsteuk voor het lokale aspect ervan.laroyj schreef:eind de jaren 90 noodgedwongen wegens te kort aan Eigen mensen in de groep Topradio gestapt
Dan heb jij duidelijk een andere ervaring... mooi alvast dat het nog kan.laroyj schreef:Moet zeggen dat er nog steeds veel locale programma's gemaakt worden , life uitzendingen op verplaatsing, region activiteiten...het kan nog steeds, zelfs bij ketenradio's..
Inderdaad... dat was het originele concept maar al snel was het puur commercieel en vaak eenheidsworst. Unieke programma's konden niet meer omdat het niet in het format paste, DJ's moesten geld zien of men wou niet meer komen, ...laroyj schreef:net omdat ik vind dat de radio meer LOKAAL nieuws moet brengen en de locale bevolking betrekken bij de locale evenementen, dagelijkse rechttreekse uitzendingen, dichtbij de mensen....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
En toch zijn er nog lokale radiozenders hoe weinig er ook zijn, als voorbeeld neem ik Radio 't Vissertje in Oostende, die zendt zelfs nog in mono uit en ik durf zelfs te wedden dat ze in hun studio niet eens een computer hebben en dat ze nog met CD spelers en platendraaiers werken.
Moest FM afgeschakeld worden, wel dan is het amen en uit met Radio 't Vissertje want dat radiostationnetje kan och god niet permitteren om op DAB+ uit te zenden, als ze ooit in stereo zullen uitzenden zullen we al mogen blij zijn.

Moest FM afgeschakeld worden, wel dan is het amen en uit met Radio 't Vissertje want dat radiostationnetje kan och god niet permitteren om op DAB+ uit te zenden, als ze ooit in stereo zullen uitzenden zullen we al mogen blij zijn.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
- Bedankt: 393 keer
- Recent bedankt: 5 keer
ik heb in juli 2012 een nieuwe opel besteld en dan vanaf modeljaar 2013 (september 2012) waren de wagens met een DAB+ tuner uitrustbaar (was wel 250 € optie MY2012, nadien 350 € MY2013). Dus al 2.5-3 jaar mogelijk (een eeuwigheid in electronicaland)powaq schreef:In ieder geval zie ik dat niet korte termijn gebeuren. De auto's zijn inderdaad het probleem, er zijn heel veel merken die zelfs totaal geen DAB aanbieden nu. En als ze het aanbieden is het een idioot dure optie voor wat het is, het is en blijft maar radio... Om hier dan 100den euros aan optie voor uit te geven, ik zie het weinig mensen doen.
Niet goedkoop, maar als je het echt wilt en 10 jaar met wagen rijdt....Tja, DAB+ nog niet kunnen horen, de FM versie gaf veel meer dynamiek dan de DAB versie, hopelijk met DAB+ beter....
toch idem met tv's? in 2004 vond je geen tv met DVB-T ingebouwd, nu bijna alles DVB-C-S-T
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
ja maar die tv werkt ook nog analoog.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
ik dacht dat de meeste dab+ radi'os ook fm nog hadden of internet...de duurdere zelfs alle 3
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
Het zou me inderdaad sterk verbazen moest dat niet het geval zijn... de meeste radio's hebben zelfs nog AM.laroyj schreef:ik dacht dat de meeste dab+ radi'os ook fm nog hadden
-
- Premium Member
Met 'nationaal' bereik bedoel ik inderdaad gewestelijk bereik, maar in het radiojargon wordt dat nationaal of 'landelijk' genoemd, mijn excuses.krisken schreef: Ben je er zeker van dat die radio's nationaal werken? Bedoel je niet enkel Vlaanderen?
Al eens door een tunnel gereden of in de ardennen met je DAB radio dingie? Benieuwd wat dat gaat geven!
Dat lokale radio's "al ver buiten de grenzen van het wettelijke opereren" is bullshit. Kan je gerust een aantal radio's (en locaties) opnoemen waar dit zeker niet zo is (BIPT, remember).

Wat betreft illegaal verhoogde vermogens van zenders had ik in de eerste plaats op ketenradio's. Maar ook lokale radio's houden zich zeker niet allemaal aan hun vergunning (en daar kan ik je ook een lijstje van opnoemen). Als je denkt dat het BIPT structureel controleert daarop maak ik je bij deze graag wakker uit je droom. Het BIPT treedt zeer weinig op en dan nog bijna altijd als gevolg van een klacht van een gedupeerd station. En aangezien de gestoorde stations ook met veel teveel vermogen uitzenden dienen ze uiteraard geen klacht in bij het BIPT VRM omdat ze dan zelf eerst aan een volledige controle worden onderworpen.
Laatst gewijzigd door jantje81 11 mei 2015, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Premium Member
Dat is zeker wel een reden. Zolang de bekendste en populairste radiostations via FM te ontvangen zijn maakt het overgrote deel van de luisteraars niet de overstap naar DAB+. Op die manier houden ze de huidige situatie van beperkt aanbod in stand waarvoor Q, Joe en Nostalgie met het alleenrecht op landelijke commerciële radio de luisteraars op hun blote knietjes mogen danken.raf1 schreef:Da's toch helemaal geen reden om FM te dumpen. Beide technologieën gebruiken totaal andere frequenties en hinderen elkaar dus niet. FM kan dus blijven bestaan.jantje81 schreef:Belangrijke reden om FM te dumpen is niet omdat DAB+ 'nieuwer' is, wel omdat de FM-band veel last heeft van storingen en tekort aan capaciteit.
Vergeet ook niet dat het radiotoestel in m'n auto ook radio moet kunnen ontvangen in andere Europese landen. Dus als je FM wil dumpen moet iedereen in Europa het met elkaar eens zijn over de datum waarop FM gedumpt wordt.
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
- krisken
- userbase crew
Waarom zou ik de overstap maken naar DAB(+)? Ik heb nog altijd geen deftige reden gelezen. Ikzelf ben niet echt een radioluisteraar (als dat ding opstaat is het meer voor het nieuws en om wat "lawaai" te hebben op de achtergrond), maar bvb mijn vriendin luistert graag naar Nostalgie. Op de FM band te verkrijgen, en op DAB+ helaas niet. Gevolg : zowel in de auto als op de (nieuwe) DAB+ radio met FM functie staat gewoon Nostalgie op. Mocht Nostalgie beschikbaar zijn op DAB+ dan zou ik uiteraard dit prefereren. Gewoon omdat het kan, en geen andere reden...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Kip en ei problematiek... aanbod van zenders versus toestellen.
-
- Premium Member
Misschien is Nostalgie voor jullie recht in de roos maar ik weet zeker dat veel Vlamingen niet voor het huidige schrale aanbod zouden kiezen als we eind dit jaar de 8 landelijke en de 5 ketens van FM naar DAB+ verplaatsen en 25 nieuwe projecten op DAB+ aanbieden. De lokale radio mag gerust (met hoger vermogen dan op dit moment uiteraard, er is dan toch ruimte) nog een paar jaar op FM blijven zitten.
Ik ben vandaag verplicht om via internet en satelliet uit te wijken naar buitenlandse radiostations om toch in de buurt te komen van wat ik graag wil horen op de radio. Als er 50 zenders goed te ontvangen zijn ipv 8 zou dat de concurrentie aanwakkeren, de bestaande zenders worden beter en er komen tientallen nieuwe keuzemogelijkheden bij.
En ja, dan zal iedereen moeten investeren in een DAB+ ontvanger. Daarom kan het uiteraard niet eind dit jaar, misschien pas over 15 jaar inderdaad. Maar we moeten er dan wel zo snel mogelijk aan beginnen. En beginnen is: verplichting van landelijke zenders en ketenradio's om op DAB+ aanwezig te zijn.
Ik ben vandaag verplicht om via internet en satelliet uit te wijken naar buitenlandse radiostations om toch in de buurt te komen van wat ik graag wil horen op de radio. Als er 50 zenders goed te ontvangen zijn ipv 8 zou dat de concurrentie aanwakkeren, de bestaande zenders worden beter en er komen tientallen nieuwe keuzemogelijkheden bij.
En ja, dan zal iedereen moeten investeren in een DAB+ ontvanger. Daarom kan het uiteraard niet eind dit jaar, misschien pas over 15 jaar inderdaad. Maar we moeten er dan wel zo snel mogelijk aan beginnen. En beginnen is: verplichting van landelijke zenders en ketenradio's om op DAB+ aanwezig te zijn.
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP