Ik sukkel al enkele weken met firefox, waarbij sommige websites een heel eind op zich laten wachten, waarbij firefox dan toont:
Connecting
Waiting for
Ik heb al zitten wiresharken, maar zie op zich niks fout met het HTTP verkeer.
Toen ik daarnet naar mijn bedrijfswebsite surfte, die op site a plaatjes van site b laadt, en beide sites staan gehost in zelfde serverrack op twee verschillende servers bij Unix Solutions (waar ik nog nooit issues mee gehad heb), merkte ik dat tijdens het laden van site a firefox een status bericht toonde 'Looking up site b' ....
Zo viel mijn frank en heb ik mijn windows 7 direct verzet naar google DNS, dus
8.8.8.8
8.8.4.4
en heel de firefox vertraging is nu van de baan. Chrome had nooit last van een vertraging, maar misschien gebruikt chrome direct google DNS?
Ik heb dan mijn DD-WRT aangepast, zodat ie ook google DNS gebruikt en deze uitdeelt aan de clients:
Alles vliegt nu werkelijk. Ik merk al enkele jaren dat bij telenet het even duurt alvorens een website wil laden (met firefox), en deze delay is enkel erger geworden.
Ik ga nog eens proberen meten hoeveel delay er op de DNS queries via telenet zit. De merde is dat het meestal wel goed gaat, maar soms zit de client echt wel tientallen seconden muurvast. Na aanpassing naar google DNS zie ik in dnsmasq nog één van de TN servers staan:
root@DD-WRT:~# cat /tmp/resolv.dnsmasq
nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4
nameserver 195.130.131.133
root@DD-WRT:~# nslookup 195.130.131.133
Name: 195.130.131.133
Address 1: 195.130.131.133 roes.dnscache04.telenet-ops.be
Blijkbaar is dit een oud zeer:
http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f ... b4c9126078
CHARLOTTE ENGAGOR THIS
Telenet DNS vertraging
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 54 keer
Ik vraag me al een tijdje af of je nog toegang hebt tot Yelo als je een andere DNS-server gebruikt dan diegene die aangereikt wordt door de telenetrouter. Zou je eens willen controleren of dat nog werkt?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wat heeft Yelo met een DNS server te maken... ik heb nog nooit de TN DNS servers gebruikt (en Yelo heeft altijd gewerkt) 

-
- Elite Poster
Tenzij Yelo via split dns of met dns views werkt .... maar denk het niet.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 54 keer
Voilà. Ik zou het graag zeker weten ivm met het opzetten van VPN's vanuit het buitenland.
A propos, niet te snel oordelen. Je hebt nu een momentopname gemaakt, het is niet gezegd dat het aan Telenet ligt. Enkel wiresharken e.d. kan dat bevestigen, of een ervaring op langere termijn.
Wat Chrome betreft. Ik weet niet of je het weet, maar Chrome heeft een interne DNS cache. Die kan je hier vinden: chrome://net-internals/#dns (te openen in Chrome uiteraard). Die cache wordt een tijdje bijgehouden (>10s dacht ik), waardoor hij niet constant de lokale DNS-cache (van de IP-stack) of de DNS-server moet ondervragen. Geen idee of Firefox een vergelijkbaar mechanisme heeft, ik gebruik het zelden.
A propos, niet te snel oordelen. Je hebt nu een momentopname gemaakt, het is niet gezegd dat het aan Telenet ligt. Enkel wiresharken e.d. kan dat bevestigen, of een ervaring op langere termijn.
Wat Chrome betreft. Ik weet niet of je het weet, maar Chrome heeft een interne DNS cache. Die kan je hier vinden: chrome://net-internals/#dns (te openen in Chrome uiteraard). Die cache wordt een tijdje bijgehouden (>10s dacht ik), waardoor hij niet constant de lokale DNS-cache (van de IP-stack) of de DNS-server moet ondervragen. Geen idee of Firefox een vergelijkbaar mechanisme heeft, ik gebruik het zelden.
-
- Elite Poster
Tijd om dit eens te proberen:
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm (windows)
en
https://code.google.com/p/namebench/ (meeste platformen)
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm (windows)
en
https://code.google.com/p/namebench/ (meeste platformen)
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Gebruik al lang google dns. Heb ook nog open dns gebruikt maar had soms last van filters die opendns toepaste waardoor sommige vagina's een blocked bericht gaven. Sindsdien enkel google.
Als je een domein aanmaakt is die ook gelijk beschikbaar op naam in tegenstelling tot isp dns.
[
Post made via mobile device ]
Als je een domein aanmaakt is die ook gelijk beschikbaar op naam in tegenstelling tot isp dns.
[

“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
Heronic: welke vagina's zijn dat dan wel
Freudian slip .....

-
- Deel van't meubilair