Oude computers (desktops)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat doen jullie met oude computers, zeg maar de metalen bakken? Ik heb er vier staan uit de jaren 2000-2005. De harde schijf heb ik eruit gehaald om geen data te laten weglekken naar buiten, maar is er een manier om voor de rest nog iets te krijgen of is het sowieso recyclagepark? In de oudere moederborden zit er natuurlijk nog veel kostbaar metaal, maar kan je als particulier dat zelf verkopen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
een videokaart, ethernetcontroller en gheugen durf ik er al eens uithalen, zelfs de voeding, want je hebt dan 12V en 5V et redelijk wat power..
rest gewoon containerpark, ..zit er nog electronica in, dan in de kisten bij de huishoudtoestellen, anders in het oud ijzer...
Weet dat je tegenwoordig P4 3Ghz pc's met 4Gb geheugen en harde schijf van 80Gb of meer volledig werkend geinstalleerd 2dehands , met wel nog te activeren windows 7 ,koopt voor gemiddeld 40 euro....
..dus zelf is het eigenlijk niks meer waard, of werkende pc P4 min 2.4 Ghz met 1 gb geheugen voor 20 euro of zo, complete met scherm en keyboard en muis ook voor 40 euro...dat zijn zo'n beetje de prijzen
rest gewoon containerpark, ..zit er nog electronica in, dan in de kisten bij de huishoudtoestellen, anders in het oud ijzer...
Weet dat je tegenwoordig P4 3Ghz pc's met 4Gb geheugen en harde schijf van 80Gb of meer volledig werkend geinstalleerd 2dehands , met wel nog te activeren windows 7 ,koopt voor gemiddeld 40 euro....
..dus zelf is het eigenlijk niks meer waard, of werkende pc P4 min 2.4 Ghz met 1 gb geheugen voor 20 euro of zo, complete met scherm en keyboard en muis ook voor 40 euro...dat zijn zo'n beetje de prijzen
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik breng dat steevast naar de kringloopwinkel. De harde schijf in de gewone afvalbak, wegens lekken etc.
Zij doen er vanalles mee:
- oplappen en verkopen
- gebruiken om mensen opleiding op te geven (bureautica, ...)
- gebruiken om mensen opleiding mee te geven (hoe een pc in elkaar steekt, ...)
Veel nuttiger dan schroot.
Op een P3 kan je ook met een muis leren werken hé.
En op een moederbord van een Athlon XP het geheugen vervangen en naar de biepjes luisteren is hetzelfde (principe) als van een core i7.
De moeite om het via 2deH ofzo te verkopen doe ik niet.
Hoeveel krijg je er dan nog voor? Plus, je kan u aan zever over licenties verwachten, gezever over iets dat dan toch nog stuk zou gaan kort na de verkoop.
Daarenboven is het altijd een gekl**t over ophalen of brengen etc etc. Als student telde elke euro, maar ik ga nu - als werkende mens - mijn huis niet aan Jan-en-Alleman tonen om €30 te scoren, plus al het gedoe errond.
Zij doen er vanalles mee:
- oplappen en verkopen
- gebruiken om mensen opleiding op te geven (bureautica, ...)
- gebruiken om mensen opleiding mee te geven (hoe een pc in elkaar steekt, ...)
Veel nuttiger dan schroot.
Op een P3 kan je ook met een muis leren werken hé.
En op een moederbord van een Athlon XP het geheugen vervangen en naar de biepjes luisteren is hetzelfde (principe) als van een core i7.
De moeite om het via 2deH ofzo te verkopen doe ik niet.
Hoeveel krijg je er dan nog voor? Plus, je kan u aan zever over licenties verwachten, gezever over iets dat dan toch nog stuk zou gaan kort na de verkoop.
Daarenboven is het altijd een gekl**t over ophalen of brengen etc etc. Als student telde elke euro, maar ik ga nu - als werkende mens - mijn huis niet aan Jan-en-Alleman tonen om €30 te scoren, plus al het gedoe errond.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 30 keer
Als ze nog werken maak ik er Linux machines van.
Een oude mini pc met openmediavault en daar hang ik mijn harde schijven aan.
Zelf een router of AP maken met pfsense.
Printer server met cups.
Backup machine.
plex/kodi
Download server.
owncloud.
Noem maar op
Een oude mini pc met openmediavault en daar hang ik mijn harde schijven aan.
Zelf een router of AP maken met pfsense.
Printer server met cups.
Backup machine.
plex/kodi
Download server.
owncloud.
Noem maar op

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
- Bedankt: 114 keer
Ik zou er zelf ook eerst een Linux machine van maken, maar praktisch nut als server is wss beperkt door het ontbreken van USB3 en Gigabit Ethernet? Mss nog net om aan de TV te hangen of zo.
Ik houd wel alles bij voor het geval dat iemand net een wisselstuk nodig heeft zodat ik hen eventueel tijdelijk kan verderhelpen.
Ik houd wel alles bij voor het geval dat iemand net een wisselstuk nodig heeft zodat ik hen eventueel tijdelijk kan verderhelpen.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Een gbit insteek kaartje is anders niet duur, een usb3 model ook niet geloof ik. Dan heb je goeiekoop uitgebreid, en de kaartjes zijn recupereerbaar wanneer je hem finaal afschrijft.
Naar het "opleiding op geven" toe: hoewel opleidingsinstellingen dit ten zeerste apprecieren, is het ook een van de redenen waarom hun netwerken vaak zo slecht draaien: geen consistentie in pc modellen, geen ITers die reinstalls doen en de on board windows kan vaak geen domein aan want "home" variant. Ik heb er dan ook vaak een dubbel gevoel bij.
Naar pc technicus opleidingen ("opleiding *mee* geven") daarentegen is dat perfect: het mag al ns kapot, bij wijze van spreken.
[
Post made via mobile device ]
Naar het "opleiding op geven" toe: hoewel opleidingsinstellingen dit ten zeerste apprecieren, is het ook een van de redenen waarom hun netwerken vaak zo slecht draaien: geen consistentie in pc modellen, geen ITers die reinstalls doen en de on board windows kan vaak geen domein aan want "home" variant. Ik heb er dan ook vaak een dubbel gevoel bij.
Naar pc technicus opleidingen ("opleiding *mee* geven") daarentegen is dat perfect: het mag al ns kapot, bij wijze van spreken.
[

-
- Elite Poster
Bedankt voor de tips. 3 van de 4 toestellen hebben wel Gigabit ethernet trouwens. Ik heb geen extra onderdelen nodig, maar ik denk dus inderdaad in de richting van opkopers van oude metalen of weggeven aan scholen/kringloopwinkel. Ik dacht dat er ook recyclagebedrijven waren die oude computers weer klaarmaken. Dat soort tips, als iemand concrete namen heeft, graag.
Wat verkopen op 2de hands betreft: ik veronderstel dat die 20-30 euro telkens mét harde schijf is?
Wat verkopen op 2de hands betreft: ik veronderstel dat die 20-30 euro telkens mét harde schijf is?
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Scholen gaan geen interesse hebben.
Het is gewoon niet rendabel om per pc een image te maken en allerlei verschillende hardware etc moeten ondersteunen.
Vroeger wel, dan was het wat bricoleren. Nu is een school eerder een bedrijf, met AD beheer etc. Daar moet je niet afkomen met oude brol
.
Het is gewoon niet rendabel om per pc een image te maken en allerlei verschillende hardware etc moeten ondersteunen.
Vroeger wel, dan was het wat bricoleren. Nu is een school eerder een bedrijf, met AD beheer etc. Daar moet je niet afkomen met oude brol

-
- Elite Poster
oud elektroschroot voor 0,05 euro / kg. Zou jammer zijn van de chips etc nee? In Nederland biedt men hiervoor online 0,45 eur/kg, maar je kan moeilijk naar daar rijden voor 4 computerkasten met inhoud...
-
- Elite Poster
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
dat verkopen op 2de hands is idd voor een werkende pc met videokaart, geluidskaart, cdrom en harde schijf van minsten 80 Gb en 1 Gb geheugen.
windows 7 geinstalleerd die je wel nog moet activeren (met je Eigen key dus)
windows 7 geinstalleerd die je wel nog moet activeren (met je Eigen key dus)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Mijn ervaring is toch anders... Ik heb al heel wat PC's weggegeven aan verschillende scholen, en zeker voor in de kleuterklassen zijn die oudere computers meer dan welkom.heist_175 schreef:Scholen gaan geen interesse hebben.
Vroeger wel, dan was het wat bricoleren. Nu is een school eerder een bedrijf, met AD beheer etc. Daar moet je niet afkomen met oude brol.
Er zullen er ongetwijfeld zijn met een degelijke IT-infrastructuur en ditto budget, maar ik vrees dat dit niet voor alle scholen zo is.
- Garpenlov
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 74 keer
Hier gaan oude pc kasten naar het oud ijzer of containerpark. De waarde van deze computers zijn zo goed als niets.
Ik hou enkel de zijpanelen bij als bewerkbaar ijzer.
Ik hou enkel de zijpanelen bij als bewerkbaar ijzer.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 54 keer
Ben ontgoocheld in de reacties. Ik wil niet melig doen, maar PC's die hier als (zeer) oud beschouwd worden, kunnen in derde-wereldlanden nog zeer goede diensten bewijzen. Er zijn toch organisaties die deze inzamelen, al dan niet via containerparken? Die beslissen dan zelf wat ze nog kunnen recupereren, de rest wordt op verantwoorde manier verwerkt (bijv. bij Umicore).
Wat de harde schijven betreft. Neem ergens een goed programma waarmee je die harde schijf ettelijke keren herschrijft (drie keer is standaard). Talloze freeware-tjes doen dit, in het Engels: hard drive wipe, permanent wipe, enz. Dan kan je die harde schijf laten zitten waar hij zit, en gewoon meesturen naar de recyclage.
Wat de harde schijven betreft. Neem ergens een goed programma waarmee je die harde schijf ettelijke keren herschrijft (drie keer is standaard). Talloze freeware-tjes doen dit, in het Engels: hard drive wipe, permanent wipe, enz. Dan kan je die harde schijf laten zitten waar hij zit, en gewoon meesturen naar de recyclage.