laptop als vervanger voor desktop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een laptop te kopen ipv mijn desktop maar weet niet goed welke kiezen ... En wat zijn de grootste schermen op de markt momenteel? M'n desktop heeft een 19 inch scherm en ik zou eigenlijk niet graag kleiner willen gaan .... Ik gebruik m'n pc voornamelijk voor internet en mails, geen zware programma's dus ... Een tablet sluit ik uit want ik wil echt wel een fysiek toetsenbord omdat ik nogal veel op forum's zit en met een touchscreen niet graag werk .... Iemand suggesties? zoals gezegd, 't moet geen snelheidsmonster zijn, en liefst niet al te duur ;)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is puur persoonlijke keuze... Maar ik verkies een heel lichte ultrabook met een relatief klein scherm dat ik dan aansluit op een docking station als ik thuis ben of op het werk ben.

Voordelen:
- heel portable, licht, goede batterijduur en toch goede prestaties
- ik heb mijn laptop altijd overal mee in mijn rugzak
- ik sluit twee 22 inch schermen aan op het docking station thuis
- overal dezelfde informatie en interface

Nadelen: die moet ik nog tegenkomen eigenlijk...

Je hebt vanalles in ultrabooks... dat hangt dan af van je budget! Hoeveel wil je ervoor neerleggen? Ikzelf ben gegaan voor een Lenovo thinkpad X1 Carbon maar dat zit al bij de duurdere.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Max schermgrootte voor de meeste laptops bedraagt momenteel 17,3 inch, je kan wel altijd een scherm toevoegen.
Indien mogelijk zou ik nogmaals een desktop pakken, desnoods een mini pc zoals een intel nuc of gigabyte brix die je vanachter op je scherm kan schroeven mits een vesa aansluiting op je scherm.
Als een laptop de enige optie is zou ik gaan voor een goedkope model met intel celeron/Pentium of nog beter intel core i3 met min. 4GB RAM.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Ik kan ook alleen maar pleiten voor een lichte laptop met extra schermen thuis.. Het scherm heb je toch al?
Ikzelf gebruik wel een MacBook Pro en Air, maar het principe is natuurlijk op elke laptop van toepassing. 17 inch laptops vind ik (persoonlijk) al vreselijk: ze zijn ongeloofelijk zwaar en de batterijduur valt zo goed als altijd tegen.. Er bestaan ook 18,3" laptops en dergelijke, maar die zijn tegenwoordig al heel zeldzaam.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Deel uw resolutie eens mee. Ik denk dat je eerder daar niet lager wil gaan in plaats van vast te houden aan de schermgrootte. Kleine laptops zijn goed te pruimen indien er een deftige resolutie inzit (vanaf 1600x900 op 14 inch en 1920x1080 op 15 inch).
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Het is geen laptop, maar mocht iemand zich afvragen wat een brix barebone kost, hierbij mijn configuratie.

1204464 Kingston Kvr16ls11/8, 8gb 1600mhz Ddr3l Non-ecc Cl11 Sodimm 1.35v € 74,00
1207614 GigaByte Brix GB-XM12-3227 (CPU i3-3227u) € 213 ,00
1185761 Lite-On Plextor Px-128m5m SSD 128gb € 87,00
totaal: € 374 (BTW in)

2x video out aan 1920x1200, 2x USB3, 1x gigabit ethernet, 1x wifi.
De USB uitgangen gaan naar een scherm met ingebouwde 4x USB hub.
Het ding werkt razendsnel onder linux (boot ~ 15sec), XP onder Virtualbox 18 seconden tot desktop.
Verbuik: 9 .. 20 Watt
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Goztow schreef:Dit is puur persoonlijke keuze... Maar ik verkies een heel lichte ultrabook met een relatief klein scherm dat ik dan aansluit op een docking station als ik thuis ben of op het werk ben.

Voordelen:
- heel portable, licht, goede batterijduur en toch goede prestaties
- ik heb mijn laptop altijd overal mee in mijn rugzak
- ik sluit twee 22 inch schermen aan op het docking station thuis
- overal dezelfde informatie en interface

Nadelen: die moet ik nog tegenkomen eigenlijk...

Je hebt vanalles in ultrabooks... dat hangt dan af van je budget! Hoeveel wil je ervoor neerleggen? Ikzelf ben gegaan voor een Lenovo thinkpad X1 Carbon maar dat zit al bij de duurdere.
Second that.

Ik gebruik een MacBook Air (2013 basismodel) in combinatie met:
Thuis (in de weekends): Dell P2314H thuis met extern muis en keyboard
Op kot (in de week): Dell U2311H met extern muis en keyboard
Onderweg: een lichte 13 inch laptop met een batterij die het altijd wel een dag uithoudt.

Als je echter je pc/laptop nooit ergens naartoe mee gaat nemen, raadt ik het niet echt aan op een laptop te kopen voor desktopgebruik (ergonomisch niet echt handig) of een laptop met een extern scherm. (je benut niet echt het scherm, toetsenbord, batterij en compactheid van je laptop)

Dan neem je beter zoiets:
http://tweakers.net/pricewatch/433384/i ... ificaties/
Heel zuinig, klein en meer als voldoende kracht voor jouw doeleinden. Dan steek je er 8GB ram in, een SSD (120-240GB) en Windows er op. Desnoods nog een 2.5 inch harde schijf als je meer opslag wilt. Dat kan je combineren met je huidig scherm (of een nieuw).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb zo een NUC op het werk met 2 schermen van 24 inch aan : erg handig! Zoals men reeds schreef : een SSD er in, een USB hub (ik had net wat te weinig USB poorten daar ik ook nog een bluetooth dongle gebruik voor mijn koptelefoon en mijn GSM er eveneens mee verbind), 8GB ram (denk dat dit het maximum is) en voor opslag van allerhande dingen hebben we een Synology NAS. Dus dat ding blijft lekker snel met die SSD :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:8GB ram (denk dat dit het maximum is)
Nope, 16 GB is het maximum.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

idd 16GB
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

AndRo555 schreef: Als je echter je pc/laptop nooit ergens naartoe mee gaat nemen, raadt ik het niet echt aan op een laptop te kopen voor desktopgebruik (ergonomisch niet echt handig) of een laptop met een extern scherm. (je benut niet echt het scherm, toetsenbord, batterij en compactheid van je laptop)
Volledig mee eens. De huidige desktops kan je tegenwoordig in de meest kleine behuizingen vinden. En dan kan je een scherm kopen uitkiezen dat je het meest bevalt.

Pc/laptop hoeft niet duur te zijn met jouw eisen. Bespaar op de processor (vb een intel I3 is ok), als er nog geld over is beter uitgeven aan ramgeheugen in die situatie.
Indien budget echt beperkt is een gewone harddisk ipv solid state.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

i3 is zelfs overkill voor dergelijke toepassingen. Een 50 euro pentium variant (iets tragere i3 zonder Hyperthreading) is meer dan voldoende.

Een pc voor iemand die enkel aan browsen/mail/pc banking/word/excel/... doet:

Alles er op en er aan. Hetgeen ik nu anderhalf jaar later zou doen is 8GB ram ipv 4GB. DVD drive weg doen als er geen in hoeft zitten. SSD insteken als er niet veel storage nodig is. (deze pc was voor iemand waar ik het zo simpel mogelijk wou, geen twee schijven (SSD voor OS +HDD voor data) en het verschil in snelheid was niet zo relevant voor deze gebruiker)
Verbruikt ook quasi niets ( 18watt IDLE )
Bijlagen
Screenshot 2015-03-29 22.31.47.png
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Goztow schreef:Nadelen: die moet ik nog tegenkomen eigenlijk...
Prijs?
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Goztow schreef:Je hebt vanalles in ultrabooks... dat hangt dan af van je budget! Hoeveel wil je ervoor neerleggen? Ikzelf ben gegaan voor een Lenovo thinkpad X1 Carbon maar dat zit al bij de duurdere.
Dat is ook mijn werkpaard, buiten de batterij erg tevreden van.

Maar er zijn dus wel degelijk ook goedkopere ultrabooks, wel in plastiek dan uiteraard.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

AndRo555 schreef:i3 is zelfs overkill voor dergelijke toepassingen. Een 50 euro pentium variant (iets tragere i3 zonder Hyperthreading) is meer dan voldoende.

Een pc voor iemand die enkel aan browsen/mail/pc banking/word/excel/... doet:

... in een pc.... niet op een laptop, uw Pentium processor is ongeveer even snel als de goedkoopste i3 mobiele variant(wat dus ruim voldoende is voor office toepassingen)... koop je een mobiele celeron of pentium dan draait die al constant op 100% bij het bekijken van Youtube hd filmkes.

4Gb is genoeg als je niet teveel Chrome tabs hebt openstaan, maar hier wel hoe meer hoe liever.

Ik ben hier nu de J1800 aan't testen en dat draait eigenlijk vrij vlot met W8.1 maar de processor is wel constant aan't zweten :angel:
Kost niks, passief gekoeld & just voldoende om vlot te werken (lees surfen,mails lezen en een brief typen)
De N2840 ben ik dan weer een pak minder over te spreken...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”