ICH9R, AHCI, SSD, ...

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Onlangs heb ik me een SSD aangeschaft om m'n oude PC (Dell XPS420) nog wat extra leven in te blazen.

De boot disk gecopieerd met de Samsung tool, schijven verwisseld en alles starte netjes op. So far so good... tot ik testen deed en amper aan 170 MB/s kwam (met enorm lage IOPs)... al reageerde de PC alvast veel sneller als voordien.

Na wat zoeken blijkt dat AHCI niet aan staat... maar dat ik het precies ook niet kan aanzetten (BIOS laat enkel een keuze toe tussen AUTO en RAID - er zit namelijk een ICH9R op). Een eerste poging om de instelling aan te passen naar RAID leverde alvast een BSOD op (dan evensnel terug weg is, dus leesbaar is het niet). Een poging om dit op te lossen met http://support.microsoft.com/nl-nl/kb/922976 leverde echter niets op :-(

Als ik echter kijk op http://en.wikipedia.org/wiki/I/O_Controller_Hub#ICH9 ... zou die in theorie AHCI moeten ondersteunen... maar ik veronderstel dat m'n BIOS van het moederbord hier ook een zekere rol in speelt ? Blijkbaar is de ICH9R versie hieraan ook verbonden en is die blijven steken op 7... al heb ik ergens een niet officiele download gevonden met 8.5 erin... maar blijkbaar ben ik daar niet echt verder mee gekomen :-(

Oh ja... ondertussen staat RAID aan, heb ik Windows 7 opnieuw geinstalleerd en zit ik toch al aan 270 MB/s.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen... ?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

BIOS Update ?
The eternal and true pessimist :D
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Vroeger was het bij Windows inderdaad zo dat omschakelen tussen IDE en AHCI een no-go was. Ja, via die Fix It of aanpassingen in het register kon je wel iets forceren, maar ik had nooit echt het gevoel dat dit proper was tov een verse installatie. Ondertussen is het sinds Windows 8 zo dat je gewoon even in Safe modus moet booten als je de omschakeling doet, en klaar is kees.

Wat betreft jouw probleem:
Wikipedia over AHCI:
Intel recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables AHCI) rather than AHCI/SATA mode for maximum flexibility.
Je bent dus al halfweg, en blijkbaar zijn er een paar gasten die voor de XPS 420 een BIOS mod hebben uitgebracht die ICH9R op v8.5 brengt:
http://en.community.dell.com/support-fo ... t/19353315
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

a3ke schreef:BIOS Update ?
Probleem is dat er geen recentere is dan welke ik reeds geinstalleerd heb.
Kenw00t schreef:Vroeger was het bij Windows inderdaad zo dat omschakelen tussen IDE en AHCI een no-go was. Ja, via die Fix It of aanpassingen in het register kon je wel iets forceren, maar ik had nooit echt het gevoel dat dit proper was tov een verse installatie.
Ondertussen heb ik een clean install gedaan met RAID ON... maar Samsung Magician blijft netjes vertellen dat AHCI af staat :(

Geen idee of het nog zin heeft de register aanpassing alsnog te doen ?
Intel recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables AHCI) rather than AHCI/SATA mode for maximum flexibility.
De vraag is of het voldoende is dat de ICH9R AHCI ondersteuning heeft of dat ook je boven/onder/naastliggende BIOS dat ook moet hebben ?
Je bent dus al halfweg, en blijkbaar zijn er een paar gasten die voor de XPS 420 een BIOS mod hebben uitgebracht die ICH9R op v8.5 brengt:
http://en.community.dell.com/support-fo ... t/19353315
Die heb ik dus gevonden en geinstalleerd... zonder veel gevolg dus. Trouwens moet ik in die RAID BIOS nog instellingen doen... normaal zou je hierin geraken dmv. <CTRL>+<I> maar dat lukt me niet. Ik zie trouwens deze melding niet bij het booten... ik krijg louter de ICH9R melding met versienummer.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Veel beter dan 270 MB/s zal het wel niet worden met de ICH9 omdat de sata speed max 300 MB/s is.

Ik haal "maar" 255MB/s sequential read/write met een HM55 Express chipset met AHCI mode enabled op een Samsung 850 EVO 500GB en 47872 IOPS random read en 45333 IOPS random write.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mmm... daar zeg je zoal iets... had er niet bij stil gestaan dat het natuurlijk maar SATA-300 is :-(

Blijft er alléén nog over te controleren of TRIM en NCQ enabled zijn.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

r2504 schreef:Ondertussen heb ik een clean install gedaan met RAID ON... maar Samsung Magician blijft netjes vertellen dat AHCI af staat :(

Geen idee of het nog zin heeft de register aanpassing alsnog te doen ?
Probeer het via deze methode eens na te kijken ipv via Magician: http://superuser.com/a/758065

Indien AHCI werkelijk ingeschakeld is via de RAID instelling in je BIOS, dan zal Windows bij de installatie ook de nodige drivers voor AHCI installeren. Registeraanpassingen zijn enkel nodig indien je per abuis toch in IDE-modus de installatie gedaan hebt, en toch naar AHCI wil gaan of omgekeerd. We moeten dus eerst te weten komen in welke modus je nu draait voor we actie kunnen ondernemen.
r2504 schreef:De vraag is of het voldoende is dat de ICH9R AHCI ondersteuning heeft of dat ook je boven/onder/naastliggende BIOS dat ook moet hebben ?
Normaal is de instelling in je BIOS voldoende. Je OS detecteert dan een ander soort controller (AHCI ipv IDE), en zal daarvoor de nodige drivers dan voorzien. Windows gebruikt hiervoor een generieke driver, tenzij via Windows Update een betere gevonden wordt die de fabrikant van de controller heeft gemaakt.

Ik heb dat Wiki-artikel enkel geciteerd omdat dit ook in mijn ervaring altijd zo geweest is. Heb ooit hetzelfde probleem gehad op ICHxR, en via de RAID instelling geraakte ik uiteindelijk ook in AHCI-modus.
r2504 schreef:Die heb ik dus gevonden en geinstalleerd... zonder veel gevolg dus. Trouwens moet ik in die RAID BIOS nog instellingen doen... normaal zou je hierin geraken dmv. <CTRL>+<I> maar dat lukt me niet. Ik zie trouwens deze melding niet bij het booten... ik krijg louter de ICH9R melding met versienummer.
Normaal hoef je in die RAID BIOS niets meer te doen. Door die modus te selecteren werd AHCI in de achtergrond normaal gezien al ingeschakeld. In dat RAID menu kan je enkel RAID sets beheren. Vreemd dat je CTRL+I niet kan doen. Misschien werden alle instellingen gereset door die upgrade? Er is dan alvast iets niet pluis met die Dell BIOS firmwares...

Enfin, dit alles is onder voorbehoud en enkel gebaseerd op mijn ervaringen. Niets houdt Dell tegen om hier niet-conforme implementaties voor te schotelen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een aantal testen...

- AS SSD geeft iaStor en 1024 K beide aan in het groen met OK
- fsutil behavior query DisableDeleteNotify geeft 0 (Trim is OK)
- Trimcheck blijkt dit eveneens te bevestigen
- Device manager maakt melding van een "Intel(R) Desktop/Workstation/Server Express Chipset SATA RAID Controller"
- HD Tune geeft eveneens aan dat TRIM en NCQ support aanwezig zijn

Conclusie... gezien de huidige hardware combinatie valt er niet meer te rapen en is het ook niet slecht.
Magician.jpg
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Ik haal betere waarden voor mijn evo 850 op mijn sata2 interface (p5k epu): 284, 273 & 50711, 45410 (Overprovisionering op 10%, rapid mode staat uit:enkel goed voor benchmarks).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat voor CPU heb je steken... geen idee of dit het verschil kan verklaren.

Hier steekt er een Intel® Quad CoreTM Processor Q6600 (2,40 GHz, 1.066 MHz FSB, 8 MB cache) in.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens mij is het verschil tussen deze waarden te klein om er iets achter te zoeken. Er zijn gewoon teveel variabelen tussen deze systemen:
- wat is er nog actief op de PC?
- welke SSD is dit (1TB, 500GB 250GB,...)
- is dit een systeemschijf of dataschijf?
- welk OS is dit?
- hoe vol is deze schijf?
- Virusscanner
- Hoeveel en welk geheugen
- welke CPU
...

't Belangrijkste is dat je systeem stabiel draait en veel vlotter reageert dan met een gewone schijf. In mijn laptop zit ook nog een gewone schijf (WD Black 2.5" 750 GB 7200RPM) en deze heeft de volgende waarden:

Seq Read: 126 MB/s
Seq Write: 118 MB/s
Random Read: 442 IOPS
Random Write: 551 IOPS

Merk op dat de Seq Read/Write ongeveer de helft is als de SSD, maar VEEL belangrijker is de RANDOM Read/Write die een factor 100 kleiner is dan de SSD en dit maakt het grote verschil.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:Wat voor CPU heb je steken... geen idee of dit het verschil kan verklaren.

Hier steekt er een Intel® Quad CoreTM Processor Q6600 (2,40 GHz, 1.066 MHz FSB, 8 MB cache) in.
core2duo E8400, 8GB ram
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Waardes zijn toch ok, 't zijn de iops die tellen als je zo'n disk voor OS en apps gebruikt.
Hier een E6600, 4GB, op ICH8R met ahci aan.
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”